Η «ΒΙΟΛΙΑΠ ΑΤΕΒΕ» θα υλοποιήσει ανάπλαση στον Δήμο Αγίων Αναργύρων-Καματερού

Ο Αναπτυξιακός Οργανισμός Δήμου Αγίων Αναργύρων-Καματερού (Restart ΑΕ) και ο Δήμος Αγίων Αναργύρων-Καματερού συνυπέγραψαν, με την «ΒΙΟΛΙΑΠ ΑΤΕΒΕ», τη σύμβαση για εκτέλεση εργασιών ανάπλασης του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού και αναβάθμισης του εμπορικού κέντρου του Δήμου. Η ως άνω εταιρεία ήταν η μόνη που κατέθεσε προσφορά στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας – προσέφερε, συγκεκριμένα, μέση έκπτωση 1% και 6.881.368 ευρώ (με ΦΠΑ) και αναδείχθηκε ως ανάδοχος του έργου. Ο αρχικός προϋπολογισμός των παρεμβάσεων ήταν 6.950.000 ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ η συνολική προθεσμία για την αποπεράτωσή τους είναι 18 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.

Δύο συνεχόμενες χωρικά υποενότητες
Η ανάπλαση που σχεδιάζεται περιλαμβάνει δύο συνεχόμενες, από χωρικής άποψης, υποενότητες. Η μεγαλύτερη, επιφάνειας 56 χιλ. τ.μ., αποτελεί ιδιοκτησία του ΟΣΕ την οποία εξασφάλισε ο Δήμος προς δημιουργία πάρκου πόλης. Η δεύτερη αφορά στους περιμετρικούς δρόμους-πεζοδρόμους που συνορεύουν με την ανωτέρω περιοχή και στην κεντρική πλατεία της πόλης με τους συνορεύοντες πεζόδρομους. Οι περιοχές αυτές χρήζουν άμεσης ανάπλασης, λόγω παλαιότητας, εκτεταμένων φθορών και προβληματικών διαμορφώσεων.

Το πάρκο πόλης
Το σχεδιαζόμενο πάρκο πόλης φέρει τον χαρακτηρισμό του Tech Campus. Στόχος είναι, στην έκταση των 56 χιλ. τ.μ., να δημιουργηθούν χώροι ενιαίου σχεδιασμού, με έμφαση στις παροχές, στην αναψυχή, στην άθληση, στην εκπαίδευση και στην κοινωνικοποιημένη εργασία, στο φυσικό περιβάλλον, πρωτευόντως ατόμων παραγωγικής ηλικίας και παιδιών και εφήβων. Επιδίωξη του Δήμου, είναι η δημιουργία ενός υπερτοπικού κέντρου με έμφαση στην αξιοποίηση της τεχνολογίας και προσανατολισμό στις σύγχρονες μορφές εργασίας και εκπαίδευσης, στην επαφή με την φύση (π.χ. υπαίθρια διδασκαλία, έξυπνα παγκάκια) και στην παροχή σύγχρονων μορφών άθλησης (π.χ. πίστες skate, αναρρίχησης) και δημιουργικού παιχνιδιού (π.χ., μοντελισμός).

Η ανάπλαση αυτή ως τελικό της σκοπό έχει την υλοποίηση ενός πάρκου πόλης με προσανατολισμό στην εκπαίδευση και χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών. Από τον σχεδιασμό του, το πάρκο προβλέπεται για λόγους προστασίας του και ασφαλείας να είναι περιφραγμένο, με διακριτική περίφραξη, στο μεγαλύτερο μήκος της ενσωματωμένη στην περιμετρική φύτευση. Προβλέπονται, ακόμη, δύο κεντρικές φυλασσόμενες είσοδοι (νότια και βόρεια) και 4 περιμετρικές πύλες. Περιμετρικά του πάρκου και εντός των ορίων του προβλέπεται η διαμόρφωση 4 πάρκινγκ χωρητικότητας περίπου 250 αυτοκινήτων.

Κεντρική πλατεία του Δήμου και περιμετρικοί πεζόδρομοι
Σχετικά με την κεντρική πλατεία του Δήμου Αγίων Αναργύρων, προβλέπεται η ανακατασκευή της. Ο σχεδιασμός, έχει γίνει με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού, την παροχή κεντρικού ενιαίου χώρου πλατείας, ικανού να φιλοξενήσει εκδηλώσεις του Δήμου, την επιδίωξη οργάνωσης, εμπλουτισμού και διατήρησης της υπάρχουσας εγκλιματισμένης φύτευσης και την χρήση υλικών δαπεδόστρωσης υψηλής αντοχής και αξίας η οποία θα προφυλάσσει, ταυτόχρονα, τους χρήστες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Γιατί καθυστερεί η μεγαλύτερη μαρίνα της Μεσογείου

Σε εκκρεμότητα παραμένει έως και αυτή τη στιγμή η αναμενόμενη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στη Μαρίνα Αλίμου, με το έργο να έχει καθυστερήσει σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης. Είναι γεγονός ότι το έργο που διαχειρίζεται η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ καθυστέρησε όλο το προηγούμενο διάστημα λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών που στάθηκαν αιτία για να παραταθεί ο χρόνος έναρξης και κατ’ επέκταση αποπεράτωσης του έργου.

Ωστόσο σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο από πλευράς του ομίλου Ελλάκτωρ για αποεπένδυση από το έργο το επόμενο χρονικό διάστημα, στο πλαίσιο προτεραιοποίησης των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων, κάτι που είδαμε να συμβαίνει και στην περίπτωση της Reds με το εμπορικό πάρκο, Spart Park που πουλήθηκε στον όμιλο Φουρλή. Κατά τις ίδιες πληροφορίες εφόσον προχωρήσει το συγκεκριμένο σενάριο, θα συμβεί με μεταβίβαση της παραχώρησης από τη μία εταιρεία στην άλλη, καθότι δεν μπορεί να υπαναχωρήσει της υφιστάμενης παραχώρησης η πλευρά της Άκτωρ Παραχωρήσεις, καθότι έχει ήδη ολοκληρωθεί η σχετική συμφωνία που έχει υπογράψει με το ΤΑΙΠΕΔ, καταβάλλοντας μάλιστα και το αντίστοιχο τίμημα.

Το ενδεχόμενο παραχώρησης σε τουρκική εταιρεία
Κατά τις ίδιες πληροφορίες έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο να περάσει η παραχώρηση σε τουρκική εταιρεία που ειδικεύεται στη διαχείριση μαρινών στη γείτονα, κάτι που βρέθηκε στο τραπέζι το τελευταίο χρονικό διάστημα χωρίς ωστόσο να υπάρχει οριστική εξέλιξη έως και αυτή τη στιγμή. Σημειώνεται ότι με βάση την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που σχετίζεται με τη χωροθέτηση του έργου, η πλευρά του επενδυτή οφείλει να προβεί στο πλάνο υποχρεωτικών επενδύσεων.

Η Μαρίνα Αλίμου είναι η μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα αλλά και στα Βαλκάνια, ενώ διαθέτει τις περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού. Με την ανάπλαση, θα έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει και περισσότερα μεγάλα σκάφη από την υφιστάμενη δυναμικότητά της, η οποία ούτως ή άλλως της επιτρέπει να δεχτεί σκάφη αναψυχής έως μήκους έως και 40 μέτρων. Η Άκτωρ Παραχωρήσεις έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης για το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αλίμου για 40 χρόνια, με δικαίωμα αμοιβαίας παράτασης για άλλα 10 χρόνια.

Τι προβλέπει η κατασκευή
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι θα αναπτυχθούν περίπου 30 καταστήματα εντός της Μαρίνας Αλίμου. Μεταξύ αυτών θα βρίσκονται εμπορικά καταστήματα, σημεία εστίασης αλλά και σούπερ μάρκετ που θα έχει ως αντικείμενο την τροφοδοσία των ελλιμενιζόμενων σκαφών. Ειδικότερα, στη χερσαία ζώνη της μαρίνας, έκτασης περίπου 210 στρεμμάτων, προβλέπεται η ανάπτυξη περίπου 18.000 τετραγωνικών μέτρων σύγχρονης σχεδίασης, μοντέρνων ισόγειων ή έως δύο ορόφων κτιριακών εγκαταστάσεων που θα στεγάσουν χρήσεις εστίασης και αναψυχής, ξενοδοχειακών υπηρεσιών, γραφείων, αποθήκευσης και επισκευών σκαφών, καθώς και εμπορικές χρήσεις. Ο περιβάλλων χώρος του χερσαίου τμήματος της μαρίνας θα είναι διαμορφωμένος με τέτοιο τρόπο ώστε να εντάσσονται δρόμοι, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, χώροι στάθμευσης, αλλά και επιμελημένοι χώροι πρασίνου που θα φιλοξενούν υπαίθριες εκδηλώσεις πολιτισμού για τους επισκέπτες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Οι 212.000 κατοικίες που λείπουν από την αγορά ανεβάζουν δυσανάλογα τις τιμές

Το «χάσμα» ανάμεσα στην αυξανόμενη ζήτηση για νέες κατοικίες και στον περιορισμένο αριθμό των νέων κατοικιών που κατασκευάζονται οδηγεί σε δυσανάλογη αύξηση των τιμών των οικιστικών ακινήτων στην Ελλάδα, σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας Πειραιώς. Όπως αναφέρεται στη μελέτη, από το 2016 ως το 2022 ο ρυθμός αύξησης των τιμών οικιστικών ακινήτων έχει αυξηθεί σωρευτικά κατά 14% περισσότερο σε σχέση με τον ρυθμό αύξησης ο οποίος θα δικαιολογείτο βάσει της εξέλιξης των θεμελιωδών μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας.

Η ανισορροπία αυτή, εξηγεί η Τράπεζα Πειραιώς, δεν είναι παρά προϊόν της απόστασης ανάμεσα στις 155.000 νέες κατοικίες που υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια από τη μια, και της συνολικής ζήτησης για 367.000 νέες κατοικίες. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει τα 197.000 νέα νοικοκυριά που εκτιμάται ότι δημιουργήθηκαν μεταξύ 2011 και 2021, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία απογραφής, καθώς και 170.000 ακίνητα για βραχυχρόνιες μισθώσεις, καθώς σε αυτά τα επίπεδα υπολογίζεται η ζήτηση για ακίνητα τύπου Airbnb, κυρίως για τις ανάγκες των αυξημένων τουριστικών ρευμάτων. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα έλλειμα προσφοράς έναντι ζήτησης κατά περίπου 212.000 κατοικίες που έχει δημιουργήσει αυτήν την αύξηση των τιμών κατοικιών. Μάλιστα, δεδομένου του μεγέθους του χάσματος μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, εκτιμάται ότι οι ρυθμοί αύξησης των τιμών των κατοικιών αναμένεται να μετριαστούν στο μέλλον, αλλά όχι να περάσουν σε αρνητικό πρόσημο.

«Ρωγμές» στην ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Τράπεζας Πειραιώς, η επίπτωση της μακράς οικονομικής κρίσης στον κλάδο των οικιστικών ακινήτων υπήρξε τεράστια: μέσα σε μόλις δώδεκα χρόνια ο συνδυασμός των μειωμένων εισοδημάτων των Ελλήνων και της υπερφορολόγησης των ακινήτων οδήγησε σε μείωση της ιδιοκατοίκησης κατά 4,4%, από το 77,2% το 2010 στο 72,8% το 2022, ενώ οι επενδύσεις σε οικιστικά ακίνητα ως ποσοστό του ΑΕΠ, που είχαν κορυφωθεί το 2007, όταν αντιπροσώπευαν σχεδόν το 11% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, κατρακύλησαν κάτω από το 1% μεταξύ 2015 και 2019, ενώ έκτοτε ανακάμπτουν αργά και σταθερά, φτάνοντας το 2022 στο 1,6% του ΑΕΠ.

Αντίστοιχα, οι τιμές των οικιστικών ακινήτων στην Ελλάδα έφτασαν στο peak τους το 2007 και κατρακύλησαν απότομα μεταξύ 2008 και 2017 (-42%), προτού αρχίσουν να ανακάμπτουν. Ωστόσο, παρότι για την ώρα η αγορά ακινήτων φαίνεται να βρίσκεται στο σημείο του οικονομικού κύκλου όπου οι δυνητικοί αγοραστές είναι ακόμα διατεθειμένοι να αποδεχθούν τις ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις των πωλητών, διαπιστώνονται σημάδια κόπωσης που, σύμφωνα με τη μελέτη, μας προετοιμάζουν για την είσοδο στην επόμενη φάση του κύκλου, όπου οι υψηλότερες τιμές θα συνοδεύονται από πτώση των συναλλαγών/αγοροπωλησιών. Φαίνεται, δηλαδή, ότι παρατηρούμε τις πρώτες «ρωγμές» στην ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων, με το πρόσφατο ράλι των τιμών των κατοικιών να εγείρει τον κίνδυνο «παράλογου πληθωρισμού» από την πλευρά των κατασκευαστών, καθώς οι βραχυπρόθεσμες προσδοκίες από την πλευρά των κατασκευαστών συνεχίζουν να αυξάνονται, ενώ οι πραγματικές τιμές αρχίζουν να επιβραδύνουν.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build