Ο Ιωάννης Λέφας, Τεχνικός Διευθυντής της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Διευθύνων Σύμβουλος στις ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, η Ρένα Σακελλαρίδου, Owner της RS SPARCH και Founding Partner της SPARCH, η Τάνια Τζίκα, COB ELVIAL και η Αγγελική Τούζιου, Chief Development Officer, Residential, Sports & MUT της LAMDA Development S.A. συμμετείχαν στο πάνελ “Advancing design and engineering for future-proofing critical infrastructure and built environment» το οποίο πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Building & Construction Summit @ Costa Navarino, που διοργάνωσε η Boussias Events.
Στα πλαίσια της εξαιρετικά ενδιαφέρουσας συζήτησης, υπογραμμίστηκε το ζητούμενο της αξιοποίησης της τεχνολογίας, από τη σκοπιά του μελετητικού/αρχιτεκτονικού τμήματος, ενώ επισημάνθηκε πως τα τεχνολογικά εργαλεία αποτελούν ένα εργαλείο στα χέρια των επαγγελματιών, και όχι αυτοσκοπός τους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη εφαρμογής καινοτόμων λύσεων σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των έργων, όπως και στη σημασία του σωστού προγραμματισμού της συντήρησης, προκειμένου να επιτευχθεί η μείωση του κόστους. Επιπλέον, υπογραμμίστηκε το μείζον ζήτημα της οδικής ασφάλειας και δόθηκε έμφαση στην ποιότητα της αρχιτεκτονικής μελέτης. Η σημασία της ύπαρξης των κατάλληλων υποδομών για την αντιμετώπιση των ακραίων καιρικών φαινομένων που προκαλεί η κλιματική κρίση τέθηκε, επίσης, στο προσκήνιο,
Οι παράγοντες που συμβάλλουν στις καλύτερες υποδομές του μέλλοντος
Τους παράγοντες που θα συμβάλουν σε καλύτερες υποδομές του μέλλοντος ανέδειξε ο Ιωάννης Λέφας, Τεχνικός Διευθυντής ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ. Ιδιαίτερο ρόλο μάλιστα απέδωσε στον ρόλο της τεχνολογίας ως εργαλείου. “Το πρώτο ζητούμενο είναι η χρήση της τεχνολογίας. Στον τομέα της διαχείρισης υποδομών παίζει ρόλο η τεχνολογία, αλλά να μην ξεχάσουμε βέβαια πως η τεχνολογία δεν πρέπει να θεωρείται αυτοσκοπός, αλλά ένα σωστό εργαλείο”, τόνισε. “Το δεύτερο είναι πως πρέπει να υπάρξουν καινοτόμες πρακτικές. Να προχωρήσουμε σε λύσεις που εφαρμόζονται στο εξωτερικό με εξελιγμένα συστήματα. Οι συντηρήσεις, δηλαδή, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, να γίνονται επροσθοβαρώς για να ξέρουμε τα δυνατά και αδύναμα σημεία του έργου. Ακόμη, επειδή έχουμε συχνή επαφή με το κοινό, η ενημέρωσή του πρέπει να είναι άμεση και σε πραγματικό χρόνο, όπως συμβαίνει με την εφαρμογή της Αττικής Οδού”, ανέφερε.
Είμαστε μια χώρα υπό ανάπτυξη, που εξαρτάται από τον τουρισμό, οπότε πρέπει να έχουμε σωστές υποδομές, είπε από την πλευρά του για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Υπάρχει η διαπίστωση ότι γίνονται σπασμωδικά, όπως στην Αθήνα. “Αυτό που απουσιάζει είναι η μητροπολιτική χρήση των υποδομών. Το οδικό δίκτυο δεν είναι συνδεδεμένο με το σιδηροδρομικό, για παράδειγμα. Για την κλιματική αλλαγή χρειάζεται ο συνδυασμός των κρίσιμων υποδομών”, είπε. “Στην Αττική Οδό έχουμε αναπτύξει συνεργασία με τον Προαστιακό και το Αεροδρόμιο γιατί σε μια κρίσιμη κατάσταση θα πρέπει να συνεργαστούν”, πρόσθεσε συμπληρώνοντας πως το άλλο μεγάλο θέμα είναι η οδική ασφάλεια, που ξεκινάει με τον σχεδιασμό και συνεχίζεται με τη λειτουργία του οδικού άξονα. “Να μη φοβόμαστε καίριες παρεμβάσεις που δεν κοστίζουν αλλά προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή”, τόνισε ο κ. Λέφας.
Επενδύοντας σε μία εταιρική στρατηγική αειφορίας
“Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η κλιματική αλλαγή”, επεσήμανε από την πλευρά της η Τάνια Τζίκα, COB ELVIAL. Τα ακραία φυσικά φαινόμενα δείχνουν ότι έχουμε αργήσει αλλά πρέπει να ξεκινήσουμε άμεσα με λύσεις βιώσιμης ανάπτυξης, ισορροπώντας μεταξύ κοινωνίας, οικονομίας και περιβάλλοντος, υπογράμμισε. “Οι εταιρείες οφείλουν να επενδύσουν στο ESG θέτοντας στόχους σε θέματα περιβάλλοντος, οικονομίας και κοινωνίας. Έξω από τα σύνορά μας το ESG Report έχει την ίδια αξία με τις οικονομικές επιδόσεις, γιατί από αυτό εξαρτάται η χρηματοδότηση της εταιρείας”, σημείωσε προσθέτοντας πως πρέπει να γίνει συνήθεια και σε εμάς. “Το δεύτερο που πρέπει να γίνει είναι η ενεργή συμμετοχή της πολιτείας, για να υπάρχει πλάνο στο κομμάτι των υποδομών, που θα λαμβάνει υπόψη το φαινόμενο της κλιματικής κρίσης”, ανέφερε.
Όσον αφορά τη στρατηγική βιωσιμότητας, εταιρικής υπευθυνότητας και αειφορίας της ELVIAL, η κυρία Τζίκα αναφέρθηκε στον κεντρικό στόχο της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, στην αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού με low energy systems, στη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και ΑΠΕ για ιδιοκατανάλωση. “Αξιολογούμε προμηθευτές και συνεργάτες με βάση τη φιλοπεριβαλλοντική τους πολιτική”, σημείωσε συμπληρώνοντας πως η αξιοποίηση των αποβλήτων δίνεται μόνο σε πιστοποιημένες εταιρείες αξιοποίησης των αποβλήτων. Στους εργαζομένους της εταιρείας προσφέρεται σημαντικό πακέτο παροχών, όπως ιδιωτική ιατροφαρμακευτική ή διανομή μπόνους με βάση την κερδοφορία της εταιρείας. Κεντρικό ρόλο διαδραματίζουν, ακόμη, η διά βίου μάθηση και εξέλιξη του προσωπικού, καθώς και τα υψηλά στάνταρ ασφαλείας και παραγωγής. “Η διαφάνεια και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα είναι στις προτεραιότητές μας”, υπογράμμισε η κυρία Τζίκα.
Η ποιότητα της αρχιτεκτονικής μελέτης δημιουργεί υπεραξία
«Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε στην ποιότητα της αρχιτεκτονικής μελέτης, καθώς αυτή προσθέτει μια υπεραξία και δεν έχει επιπλέον κόστος» υπογράμμισε η Ρένα Σακελλαρίδου, Owner της RS SPARCH και Founding Partner της SPARCH.
«Αναφέρομαι σε υψηλό αισθητικό δυναμικό, σε αρχιτεκτονική που διαθέτει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται τα οικοδομικά θέματα και τη μελέτη εφαρμογής, αλλά και να φαντάζεται ολοκληρωμένο το έργο» διευκρίνισε.
«Με αυτόν τον τρόπο αποδίδουμε στο δομημένο περιβάλλον κάτι με διάρκεια στον χρόνο και προσθέτουμε αξία στο αισθητικό περιβάλλον, αναβαθμίζοντας την πόλη» τόνισε.
«Στα κέντρα της πόλης, δηλαδή στην καρδιά της, υπάρχει τεράστιο δυναμικό από παλιά κτίρια, που πια έχουν ξεπεραστεί, και εκεί χρειάζεται να εστιάσουμε την προσοχή μας» είπε η κυρία Σακελλαρίδου, ενώ συμπλήρωσε πως η Αθήνα είναι μια πυκνή, σφιχτή πόλη και τα παλιά ξεπερασμένα κτίρια της παρέχουν την ευκαιρία για νέες λύσεις και προτάσεις. «Προτεραιότητα μας συνιστά το να συγκρατήσουμε την κατοικία στο κέντρο της πόλης και να αναβαθμίσουμε τον δημόσιο χώρο, που στη χώρα μας είναι υποβαθμισμένος» σημείωσε. Τα κέντρα μας δεν είναι μόνο θεματικά, έχουμε γραφεία, κατοικίες και πολλά άλλα, που προσδίδουν ποιότητα και πλούτο« ανέφερε, ενώ τόνισε πως το πράσινο αποτελεί έναν πολύ απλό τρόπος αναβάθμισης του περιβάλλοντος.
Η εξέλιξη του έργου του Ελληνικού
«Ξεκινήσαμε το έργο του Ελληνικού το 2012 και, καθώς έχουμε μπροστά μας ακόμη περίπου μια 15ετία, από τους πρώτους προβληματισμούς μας ήταν η προετοιμασία για το μέλλον» ανέφερε η Αγγελική Τούζιου, Chief Development Officer, Residential, Sports & MUT της LAMDA Development S.A. «Με τους συνεργάτες μας θέσαμε τις αρχές σχεδιασμού, που αφορούν τις πράσινες και μπλε υποδομές, την ανάδειξη του πράσινου χώρου με δημιουργία πάρκου και νέων ανοιχτών χώρων» είπε. «Προφανώς εστιάζουμε και στην τεχνολογία, μπαίνοντας στη λογική ενός smart city, που εξασφαλίζει καλύτερη ποιότητα ζωής σε όλους» συμπλήρωσε. «Στο δομημένο περιβάλλον και στα κτιριακά έχουμε πιο αυστηρό στάτους προδιαγραφών για τις αρχές σχεδιασμού των έργων και στοχεύουμε στην ενίσχυση του βιοκλιματικού σχεδιασμού» υπογράμμισε.
«Τα περισσότερα κτίρια μας είναι πιστοποιημένα, με πρότυπα περιβαλλοντικά που δείχνουν τον τρόπο που θέλουμε να παρακολουθούμε το αποτύπωμα των έργων μας στο περιβάλλον» σημείωσε η κυρία Τούζιου. «Επενδύουμε στις υποδομές, με τρόπο που όλοι θα αποκτούν πρόσβαση στο σύνολο της ανάπτυξης του Ελληνικού. Για παράδειγμα, η παράκαμψη και υπογειοποίηση της Λεωφόρος Ποσειδωνός βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη» περιέγραψε. «Έχουμε επιλέξει στρατηγικά κτίρια ως αρχιτεκτονικά τοπόσημα, ενώ θέλουμε να αρχίσουμε να λειτουργούμε άμεσα το smart city», κατέληξε.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build