Grivalia Hospitality: Γιατί μετατίθεται η έναρξη λειτουργίας του One & Only Aesthesis στα Αστέρια Γλυφάδας

Σε εύθετο χρόνο εντός του τρέχοντος έτους μετατοπίζεται η έναρξη λειτουργίας του πολυτελούς τουριστικού θερέτρου One & Only Aesthesis που αναπτύσσει η Grivalia Hospitality στην παραλιακή λεωφόρο στο ύψος της Γλυφάδας.
Σε επικοινωνία που είχε το Build με πηγές κοντά στη Grivalia Hospitality αναφέρουν ότι η έναρξη λειτουργίας μετατίθεται, δεδομένης της απόφασης της Kerzner International, η οποία διαχειρίζεται το εμπορικό σήμα της One & Only.

Δεν έχουν τελειώσει οι εργασίες
Η επίσημη αιτιολογία για τη μετάθεση της έναρξης λειτουργίας του πολυτελούς τουριστικού συγκροτήματος από πλευράς της Kerzner, η οποία εδρεύει στο Ντουμπάι, είναι ότι έως αυτή τη στιγμή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι κατασκευαστικές εργασίες. Δεδομένης της φήμης που συνοδεύει το όνομα One & Only και της αυστηρής πολιτικής που τηρεί ο όμιλος της Kerzner, δόθηκε προτεραιότητα στην αποπεράτωση των εργασιών εντός του χώρου πριν αυτός παραδοθεί προς λειτουργία. Να υπενθυμίσουμε, σε αυτό το σημείο, πως ο σχεδιασμός της Grivalia Hospitality και της Kerzner προέβλεπε αρχικά την έναρξη λειτουργίας στις αρχές του Οκτωβρίου, ωστόσο η προαναφερόμενη εξέλιξη έθεσε την επένδυση εκτός χρονοδιαγράμματος. Mάλιστα, με βάση το αρχικά προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, η Grivalia Hospitality που υλοποιεί την επένδυση, επρόκειτο να κάνει πρεμιέρα με την δοκιμαστική λειτουργία του One & Only Aesthesis εντός του Αυγούστου, προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν σφάλματα ή παραλείψεις κατά τη λειτουργία του και να προβεί στις απαιτούμενες βελτιώσεις όπου κρινόταν απαραίτητο.

Οι επενδύσεις που ολοκλήρωσε και τα έσοδα της Grivalia Hospitality
Nα σημειωθεί ότι η Grivalia Hospitality προχωράει σχεδόν ταυτόχρονα στην υλοποίηση αρκετών επενδύσεων στον ξενοδοχειακό τομέα, ενώ το καλοκαίρι που πέρασε ξεκίνησε η λειτουργία του Avant Mar στην Πάρο. Τα έσοδά της το 2022 ήταν 31,27 εκατομμύρια ευρώ με ζημίες 39,2 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το ύψος των περιουσιακών στοιχείων που έχει στην ιδιοκτησία της ανερχόταν στα 457,84 εκατομμύρια ευρώ. Προέρχονται από την πώληση βίλας του ομίλου Azoe Holdings, έσοδα ενοικίων από την Grecotel για το Meli Palace, τα έσοδα διαμονής στο Amanzoe και το Ark Fine Dining της Γλυφάδας.

Οι κυριότερες επενδύσεις που τρέχουν εκτός από το Avant Mar της Πάρου, είναι έως αυτή τη στιγμή το Amanzoe στο Πόρτο Χέλι, το OnResidence της Θεσσαλονίκης, το One & Only Aesthesis, για το οποίο η επένδυση ξεπερνάει τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης στην Κρήτη μισθώνει το Meli Palace στον όμιλο Grecotel, στους Πεταλιούς επίκειται η υλοποίηση της επένδυσης για ένα υπερπολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα σε συνεργασία με την 6 Sences. Επιπλέον, στη Βούλα υλοποιείται η κατασκευή τουριστικών καταλυμάτων (glamping) καθώς και χώρων εστίασης, όπου αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί δοκιμαστικά κατά τους πρώτους μήνες του 2024.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

«Το κλειδί για τη συντήρηση των έργων υποδομών»

Η αναγκαιότητα της συντήρησης και λειτουργίας των έργων και το γιατί στην Ελλάδα αποδεδειγμένα δεν διαθέτουμε καλά συντηρημένες υποδομές συζητήθηκαν σε ειδικό πάνελ στο 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.

«Προτιμούμε τα νέα έργα…»
Αρχικά, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Κωνσταντίνος Μαγουλάς, σχολίασε: «Από το 1950 και έπειτα η χώρα μας γνώρισε περιόδους έντονης κατασκευαστικής δραστηριότητας, αλλά όλα αυτά τα χρόνια δόθηκε έμφαση στην υλοποίηση νέων έργων και το ενδιαφέρον για παρακολούθηση, αξιολόγηση και συντήρηση των υφιστάμενων ήταν περιορισμένο. Η διαχρονική και διακομματική αντίληψη που επικρατούσε ήταν ότι η ανάπτυξη είναι συνυφασμένη μόνο με τη δημιουργία νέων υποδομών. Δεν ήταν εύκολα κατανοητή η ανάγκη συντήρησης για τη διατήρηση των κατασκευών σε υψηλό επίπεδο λειτουργίας και ασφάλειας. Έτσι, οι περισσότερες από τις παλαιότερες υποδομές εμφανίζουν συστηματικά προβλήματα λόγω της συστηματικής μη συντήρησής τους. Πέρα από την κοινωνική πίεση για νέα έργα, το πρόβλημα της συντήρησης δεν είναι καθόλου εύκολο καθότι παραμετρικό, με έντονα στοχαστικά στοιχεία και διαφορετικές σχολές προσέγγισης. Όλα αυτά, θεωρώ, εξηγούν την προτίμηση πολιτείας, πολιτών και κατασκευαστών στη δημιουργία νέων έργων υποδομών. Τις πταίει, λοιπόν, για τα κακοσυντηρημένα έργα υποδομών; Η κουλτούρα μας».

«Τακτικοί έλεγχοι, συνεχής συντήρηση, μητρώο υποδομών»
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του ΣΕΓΜ, Δέσποινα Καλλιδρομίτου, σχολίασε: «Οι προκλήσεις της κλιματικής κρίσης είναι αυτές που καθορίζουν τον τρόπο κατασκευής και συντήρησης των υποδομών ώστε να είναι ανθεκτικές. Πολλά από τα έργα στην Ελλάδα είναι ασυντήρητα και γερασμένα, με υλικά ξεπερασμένα, κλπ – για όλα αυτά, σε συνδυασμό με τα ακραία φαινόμενα, σημειώνεται ελάττωση των αντοχών των υποδομών μας. Κλειδί για την προστασία των υποδομών είναι οι τακτικοί τους έλεγχοι και η συνεχής συντήρησή τους σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς. Στην Ελλάδα αγνοείται η ταυτότητα και το ιστορικό συντήρησης πολλών, κρίσιμων και ήδη γερασμένων, μεγάλων και μικρών, έργων υποδομής, καθώς επί του παρόντος δεν υπάρχει μια συστηματική καταγραφή τους σε ένα ολοκληρωμένο μητρώο. Συνεπώς, θα πρέπει να γίνει και να ενεργοποιηθεί το εθνικό μητρώο υποδομών, όπου θα καταγραφούν όλα τα στοιχεία και τεχνικά χαρακτηριστικά των έργων αλλά και οι έλεγχοι και οι συντηρήσεις που γίνονται σε αυτά».

«Βασικό κριτήριο των διαγωνισμών»
Επίσης, ο Πρόεδρος του ΕΣΒΥΚ, Σέργιος Λαμπρόπουλος, υπογράμμισε: «Πρέπει να αυξηθούν οι πόροι για τη συντήρηση. Επίσης, οφείλουμε να καταστήσουμε τη συντήρηση βασικό κριτήριο των διαγωνισμών των έργων, κάτι που γίνεται εάν βάλουμε πολλαπλά κριτήρια. Π.χ., αντί του μόνου κριτηρίου της τιμής που τώρα χρησιμοποιείται να βάλουμε και τον χρόνο εγγυημένης συντήρησης. Εάν, λοιπόν, αποτελεί διαγωνιστικό κριτήριο, εάν ο διαγωνισμός πάψει να είναι διαγωνισμός τιμής αλλά ποιότητας, τότε θα έχουμε πολύ καλύτερα έργα, διότι οι κατασκευαστές θα έχουν για μεγάλο διάστημα την ευθύνη της συντήρησης. Πρέπει, επίσης, η κάθε αρχή (περιφέρειες, δήμοι, κλπ) να δημοπρατούν έργα με συμβάσεις-πλαίσιο. Ακόμη, πρέπει να εξετάσουμε και νέες τεχνικές στη συντήρηση και επιπλέον, επειδή για να τα κάνουμε όλα αυτά απαιτείται ανθρώπινο δυναμικό, πρέπει τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να καταρτίζουν μηχανικούς στα θέματα της συντήρησης και λειτουργίας των έργων».

«Πρόβλεψη για τη συντήρηση σε βάθος χρόνου»
Τέλος, ο Μιχάλης Παναγόπουλος, Αντιπρόεδρος της GDM Assets, σχολίασε: «Η διαχείριση και συντήρηση ειδικά των κτιρίων είναι, ίσως, ακόμη πιο παραμελημένη σε σχέση με άλλων υποδομών. Πλέον υφίστανται πολλά συστήματα που τοποθετούνται σε ένα κτίριο για τη λειτουργία, συντήρηση και παρακολούθησή του, π.χ., το BMS. Δεν είναι αρκετό αυτό, όμως. Θα πρέπει να υπάρχει μία πρόβλεψη για τη συντήρηση των κτιρίων σε βάθος πολλών χρόνων. Η λύση θα έρθει, έως έναν βαθμό, με το εθνικό μητρώο υποδομών. Το να γνωρίζουμε από την καταγραφή ό,τι χρειάζεται για τα κτίρια θα επιφέρει σημαντική βελτίωση στο πώς αντιλαμβανόμαστε τη συντήρηση και θα μας δώσει κίνητρο να αναλάβουμε δράση για αυτή».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Θεσμικά προβλήματα του τεχνικού κλάδου

Τα κενά της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, η λήξη των πτυχίων των εργοληπτών και η αξιολόγηση των εργοληπτικών επιχειρήσεων από το αρμόδιο μητρώο ήταν ορισμένα από τα θέματα που συζήτησαν οι διοικητικοί ηγέτες τριών σπουδαίων φορέων του τεχνικού κόσμου, στη διάρκεια του 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών.

«Μία από τις στρεβλώσεις του συστήματος…»
Αρχικά, για τη λήξη των πτυχίων των εργοληπτών, ο Μιχαήλ Δακτυλίδης, Πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ και Αντιπρόεδρος της FIEC, σχολίασε: «Η κατάρτιση των μητρώων των εργοληπτικών επιχειρήσεων επετεύχθη προ πολλών ετών. Δυστυχώς, δεν έγινε ορθά η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας στο θέμα των μητρώων. Είμαστε η μόνη χώρα που οι νόμοι γίνονται ερήμην των παραγωγικών φορέων. Αυτό που έχει δημιουργηθεί πρέπει να οικοδομηθεί εκ βάθρων από αυτούς που θα το δουλέψουν. Επίσης, δεν είναι δυνατό να δημιουργείς το πλαίσιο που θα δουλεύουν οι εργοληπτικές επιχειρήσεις δίχως παρατηρητήριο τιμών, που θα επικαιροποιεί τις τιμές. Τα πτυχία είναι μία από τις στρεβλώσεις της αγοράς που εδώ και μερικά χρόνια… σέρνονται – στην πραγματικότητα πάμε στα τυφλά. Χρειάζεται αναδιάταξη του συγκεκριμένου θέματος, με εμπιστοσύνη στη δημόσια διοίκηση».

«Επίλυση διαφορών, παρατηρητήριο τιμών, έγκαιρη εξόφληση»
Εξάλλου, η Πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ, Μαρία Τσιομπάνου, ανέδειξε κενά στη νομοθεσία σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις: «Βασικά θέματα δεν τα καλύπτει ο νόμος. Λ.χ., η διοικητική επίλυση των διαφωνιών που έχουν αναθέτουσα αρχή και ανάδοχος στην εκτέλεση των έργων, η οποία αντιμετωπίζεται με αναχρονιστικό τρόπο. Ακόμη, γνωρίζουμε πόσο αργή είναι η δικαιοσύνη στη χώρα, πρέπει αυτό να αντιμετωπιστεί θεσμικά από την Πολιτεία. Στρεβλά αντιμετωπίζεται και η επικαιροποίηση των τιμολογίων με τα οποία δουλεύουμε – έχει θεσμοποιηθεί η εταιρεία που θα ασχολείται με αυτό αλλά δεν πάμε στο… παρακάτω. Το πλέον βασικό είναι ο θεσμός της αναθεώρησης των τιμών, που υφίσταται στο θεσμικό πλαίσιο αλλά δεν έχουμε επαναλειτουργία του σωστού μηχανισμού. Υπάρχει, τέλος και η έγκαιρη εξόφληση του εργολαβικού ανταλλάγματος που δεν βλέπουμε να τηρεί η Πολιτεία. Πώς θα προχωρήσουν έτσι τα έργα;».

«Καμία αξιολόγηση πτυχίων»
Τέλος, ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ανδρέας Γερακάκης, ερωτηθείς για την αξιολόγηση των εργοληπτικών επιχειρήσεων, απάντησε: «Μία από τις στρεβλώσεις που υπάρχουν στον κλάδο αφορά σε αυτό το θέμα. Εδώ και οκτώ χρόνια τώρα δεν έχει γίνει στα μητρώα καμία αξιολόγηση των πτυχίων που υπάρχουν. Είναι σε πάγωμα το νομοθετικό πλαίσιο και δίνονται συνεχώς αναβολές και παρατάσεις. Από εκεί και πέρα, πρόβλημα υπάρχει και με τους συντελεστές αναθεώρησης τιμών. Εδώ και πάνω από έναν χρόνο υπάρχει το νομοθετικό πλαίσιο που ορίζει μια εταιρεία που θα φτιάξει τα νέα τιμολόγια: από τους φορείς που εμπλέκονται, Υπουργείο, ΤΕΕ, ΕΣΒΥΚ, οι δύο τελευταίοι έχουν ορίσει εκείνους που θα στελεχώσουν αυτόν τον φορέα, το Υπουργείο δεν το έχει κάνει ακόμα… Από εκεί και πέρα, δεν έχει επιτευχθεί ομαλοποίηση της ροής των πληρωμών (πρόκειται για κεντρικό ζήτημα), ενώ δεν είναι η ενδεδειγμένη η προσέγγιση θεμάτων όπως τα μητρώα, τα κριτήρια των αναθέσεων, ο χρόνος ισχύος των εγγυητικών, η διαιτητική επίλυση των διαφορών, κ.ά».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build