Με μία σειρά από προκλήσεις που σχετίζονται με την εξέλιξη των κατασκευαστικών εργασιών σε προχωρημένα έργα (λ.χ. το μετρό Θεσσαλονίκης) ή λιγότερο προχωρημένα έργα (λ.χ. η κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας) βρίσκεται αντιμέτωπη η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, οι εργασίες κυλούν με αρκετά εντατικούς ρυθμούς πλέον, καθώς η διοίκηση της Ελληνικό Μετρό έχει θέσει ως προτεραιότητα την ολοκλήρωσή τους και την παράδοση του μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο προγραμματισμός προβλέπει σε αυτή την περίπτωση την ολοκλήρωση και παράδοση του έργου έως και τις 31 Δεκεμβρίου του 2023, ενώ τα συνεργεία κατασκευής κινούνται με ταχείς ρυθμούς ούτως ώστε να επιτευχθεί το εν λόγω χρονοδιάγραμμα. Όπως πληροφορείται το Build, τα στελέχη της διοίκησης της Ελληνικό Μετρό πραγματοποιούν διαδοχικές επισκέψεις για επίβλεψη των κατασκευαζόμενων σταθμών στη συμπρωτεύουσα. Μάλιστα, μέσα στον Αύγουστο τοποθετήθηκε και το στέγαστρο που θα συμβάλει στην προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό «Αγία Σοφία» επί της λεωφόρου Εγνατίας.
Μάχη με τον χρόνο για τη Θεσσαλονίκη
Εκκρεμότητα αποτελεί για την Ελληνικό Μετρό να προχωρήσει το αρχαιολογικό έργο για την ανάδειξη και επανατοποθέτηση των ευρημάτων που εντοπίστηκαν κατά τις εργασίες εκσκαφής στους σταθμούς του μετρό Θεσσαλονίκης. Προς αυτή την κατεύθυνση εξελίσσονται απρόσκοπτα εκτός από τις εργασίες κατασκευής και οι αρχαιολογικές εργασίες που αφορούν στην ανάδειξη των ευρημάτων υπό επίβλεψη των στελεχών του υπουργείου Πολιτισμού. Σε κάθε περίπτωση οι δοκιμές των συρμών έχουν ξεκινήσει, γεγονός που σηματοδοτεί τον προχωρημένο -πλέον- βαθμό ετοιμότητας, σε ένα έργο που έχει υποπέσει κατά το παρελθόν σε σειρά καθυστερήσεων και αναθεώρησης του πλάνου εκτέλεσης. Ωστόσο, πηγές με γνώση του θέματος δεν παύουν να είναι επιφυλακτικές ως προς τον ακριβή χρόνο παράδοσης του έργου, χωρίς να αποκλείουν μάλιστα το ενδεχόμενο αυτό να συμβεί τελικά στις αρχές του 2024.
Σε σχέση με τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, όπου η ΕΡΕΤΒΟ έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες για 15 σταθμούς, πηγές που γνωρίζουν την εξέλιξη του έργου αναφέρουν ότι αυτό εκτελείται κανονικά με όλες τις σχετικές ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν τέτοιας μορφής έργα, δεδομένου ότι εμπλέκονται αρκετοί και διαφορετικοί φορείς σε αυτά όπως δήμοι, ο ΔΕΔΔΗΕ, η Φυσικό Αέριο, γεγονός που κατά περίπτωση δύναται να προσθέσει επιπλέον χρόνο στο υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης και παράδοσης. Η ΕΡΕΤΒΟ από την πλευρά της έχει ήδη παραδώσει το Κολωνάκι και έχουν περάσει στα χέρια του κύριου εργολάβου (Άβαξ), η Ακαδημία, τα Δικαστήρια και το Γαλάτσι, ενώ εκκρεμούν άλλοι 11 σταθμοί ως προς την ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών. Στασιμότητα ωστόσο παρουσιάζεται σε Εξάρχεια και Ριζάρη, όπου στην πρώτη περίπτωση θυμίζουμε ότι έχουν υπάρξει έντονες αντιδράσεις από κατοίκους και άλλους πολίτες για την κατασκευή του σταθμού στην κεντρική πλατεία της περιοχής.
Εν αναμονή για τα έργα στο πάρκο Ριζάρη
Σε ό,τι αφορά στο πάρκο Ριζάρη, όπου ήταν επίσης προγραμματισμένη η εκτέλεση έργων, προς το παρόν έχουν παγώσει, με το ίδρυμα του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα να έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας και εναντίον της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. επικαλούμενο την ενδεχόμενη υποβάθμιση του πάρκου λόγω των έργων. Υπενθυμίζεται, πως το ίδρυμα Πατέρα πραγματοποίησε χορηγία 300 χιλ. ευρώ για την αναμόρφωση της εικόνας του πάρκου και τη φύτευση περίπου 10 στρ. πρασίνου επί συνολικής έκτασης 15 στρ. Αυτή τη στιγμή όπως πληροφορούμαστε, το θέμα παραμένει σε εκκρεμότητα καθότι αναμένεται η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου που θα καθορίσει τα επόμενα βήματα και την τύχη του συγκεκριμένου έργου. Σε όλους τους υπόλοιπους σταθμούς που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες η ΕΡΕΤΒΟ, αυτές εξελίσσονται κανονικά και αναμένεται ότι έως το τέλος του 2023 θα παραδοθούν αρκετοί ακόμα σταθμοί στον κύριο ανάδοχο προκειμένου να προχωρήσει η κατασκευή της γραμμής 4.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build