Αττική Οδός: Βλέπει αύξηση εσόδων 3% για το 2023

Αυξημένη κίνηση και έσοδα έφερε το 2022 στην Αττική Οδό, με την εταιρεία που έχει την παραχώρηση της Αττικής Οδού να προβλέπει επιπλέον αύξηση των εσόδων κατά 3% για το 2023, που θα είναι και η τελευταία ολοκληρωμένη χρονιά εκμετάλλευσης της παραχώρησης από τη συγκεκριμένη εταιρεία, αφού η σύμβαση λήγει στις 6 Οκτωβρίου του 2024. Ειδικότερα, σύμφωνα με την οικονομικές καταστάσεις της Αττική Οδός ΑΕ, τα έσοδα της χρήσης 2022 από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου έφθασαν τα 197,30 εκατ. ευρώ, έναντι 176,78 εκατ. ευρώ της χρήσης 2021, ενώ τα έσοδα από λειτουργικές μισθώσεις ανήλθαν σε 3,66 εκατ. ευρώ, έναντι 3,13 εκατ. το 2021.

Η αύξηση των εσόδων αποδίδεται στην άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας που είχαν επιβληθεί λόγω της πανδημίας, η οποία συνεισέφερε στην αύξηση κυκλοφορίας στην Αττική Οδό (+12,5% την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021 και +0,3% σε σχέση με το 2019, προ Covid-19). Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας ανήλθαν το 2022 σε 86,48 εκατ. ευρώ, έναντι 71,47 εκατ. το 2021, και τα κέρδη μετά από φόρους σε 66,97 εκατ. ευρώ, έναντι 56,37 εκατ. της χρήσης 2021.

Οι δικαστικές διαμάχες με δήμους
Διάφοροι δήμοι της Αττικής είχαν επιβάλει επί του οδοστρώματος της Αττικής Οδού και επί εγκαταστάσεών της δημοτικά βάρη (κυρίως τέλη καθαριότητας και φωτισμού, δημοτικό φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων) και συναφή πρόστιμα για την περίοδο από 2002 έως και 2022, συνολικού ποσού ευρώ 24 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εταιρεία προσέφυγε κατά των σχετικών πράξεων επιβολής και τον Δεκέμβριο του 2018 δημοσιεύθηκαν αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις οποίες έγιναν δεκτές οι αιτήσεις αναίρεσης που είχε ασκήσει η εταιρεία κατά επιβολών από το Δήμο Ασπροπύργου.
Η εν λόγω νομολογία έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται στις λοιπές υποθέσεις επιβολής. Εξάλλου, πλέον στη νομοθεσία αναφέρεται ρητώς ότι επί του οδοστρώματος και επί των εγκαταστάσεων του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού δεν επιβάλλονται δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ούτε συναφή πρόστιμα.

Αποζημιώσεις 7 εκατ. ευρώ σε εγκλωβισμένους στα χιόνια
Όσον αφορά στις αποζημιώσεις προς οδηγούς που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό λόγω έντονης χιονόπτωσης τον Ιανουάριο του 2022, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022 είχε καταβληθεί το ποσό των 2.000 ευρώ σε συνολικά 3.515 αιτούντες, δηλαδή συνολικό ποσό 7,03 εκατ. ευρώ.
Στην εταιρεία επιβλήθηκε επίσης με υπουργική απόφαση πρόστιμο 1.000.000 ευρώ. Πάντως, λόγω της πολυπλοκότητας των ζητημάτων αναφορικά με αγωγές που έχουν ασκηθεί επί του παρόντος σύμφωνα με την εταιρεία δεν είναι εφικτή η εκτίμηση της συνολικής υποχρέωσης που θα προκύψει με την τελεσίδικη περάτωση των δικαστικών εκκρεμοτήτων.

Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση
Υπενθυμίζεται ότι σε εξέλιξη βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού, μετά τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης παραχώρησης. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δώσει στα οκτώ υποψήφια επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον προθεσμία έως το απόγευμα της Δευτέρας 17 Ιουλίου για να καταθέσουν τις δεσμευτικές προτάσεις τους. Υπενθυμίζεται ότι οι οκτώ ενδιαφερόµενοι είναι οι εξής (µε αλφαβητική σειρά):

– Η ισπανική Abertis Infraestructuras
– Η ιταλική Gruppo FININC – INC
– Ένωση προσώπων αποτελούµενη από τις εταιρείες ΓΕΚ Τέρνα µε την FS ARK HOLDCO από το Λουξεµβούργο (η τελευταία αποτελεί επενδυτικό όχηµα της Igneo)
– Ένωση προσώπων αποτελούµενη από τις εταιρείες Vinci Highways – Vinci Concessions – Μυτιληναίος – Mobility Partner (η Mobility Partner είναι θυγατρική εταιρεία της Vinci)
– Ένωση προσώπων αποτελούµενη από τις εταιρείες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Adrian Infrastructure
– Κοινοπραξία αποτελούµενη από τις εταιρείες Brisa – Auto Estradas de Portugal και Rubicone Bidco
– Κοινοπραξία αποτελούµενη από τις εταιρείες Macquarie Asset Management Motorway Holdings και Fincop Infrastructure (η τελευταία ανήκει στον όµιλο Κοπελούζου)
– Κοινοπραξία αποτελούµενη από τις εταιρείες Vauban – DIF – EGIS.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Μ. Ευμορφίδης: Κανονικά λειτουργεί το Coco-Mat Hotel στο Κουκάκι

Kανονικά και μέχρι νεωτέρας συνεχίζει να λειτουργεί το Coco-Mat Hotel επί της οδού Φαλήρου στο Κουκάκι, παρά τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας περί του αντιθέτου έως αυτή την ώρα, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), αναφορικά με το ζήτημα του υπερβάλλοντος ύψους που παρεμποδίζει τη θέα προς την Ακρόπολη. Αυτό αναφέρει μιλώντας στο Build ο πρόεδρος της Μπλε Κέδρος, Μιχάλης Ευμορφίδης: «Έως και αυτή τη στιγμή δεν έχουμε λάβει κάποια επίσημη ανακοίνωση ή οτιδήποτε άλλο που να μας υποχρεώνει να προχωρήσουμε στη διακοπή λειτουργίας του ξενοδοχείου ή μέρους του».

Ο κύριος Ευμορφίδης επικαλείται παλαιότερες δικαστικές αποφάσεις, μεταξύ των οποίων και απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία όπως λέει «ήταν μία τελεσίδικη δικαστική απόφαση που όριζε ότι το ύψος του ξενοδοχείου είναι ορθό και η άδεια νόμιμη. Επιπλέον, το ΣτΕ δεν προέβη στην ακύρωση της αρχικής άδειας που προέβλεπε το ύψος ανοικοδόμησης του ξενοδοχείου. Αντιθέτως, ανέφερε ότι δεν δύναται να ακυρώσει την άδεια. Είναι δύο παράμετροι που έχουν διαλάθει της προσοχής πολλών ανθρώπων που ασχολούνται με το θέμα αυτό». «Εξετάζουμε το θέμα με τον νομικό μας παραστάτη και προβαίνουμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες. Ζούμε σε ένα ευνομούμενο κράτος, όπου ο καθένας μπορεί να ασκήσει τα ένδικα μέσα που πιστεύει ότι έχει στη διάθεσή του», συμπληρώνει ο Μ. Ευμορφίδης.

Αίτηση ακύρωσης απόφασης του Δήμου Αθηναίων
Η Μπλε Κέδρος επικαλείται σχετικά και σχετική απόφαση του Δήμου Αθηναίων, μέσα από ανακοίνωση που εξέδωσε στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Σχετικά αναφέρει ότι «ο Δήμος Αθηναίων προέβη στην έκδοση της με αρ. πρωτ. 199540/05.07.2023 νέας πράξης του Τμήματος Έκδοσης Αδειών της Διεύθυνσης Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, με τίτλο “ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ της από 24-11-2022 μερικής ανάκλησης της 15/2017 άδειας δόμησης που αφορά στο ακίνητο επί της οδού Φαλήρου 5 & παρόδου Συγγρού 34”. Κατά της νέας αυτής πράξης, που είναι και πάλι πλημμελής και παράνομη, η Εταιρεία άσκησε αίτηση ακύρωσης ενώπιον των αρμοδίων Δικαστηρίων και διοικητική προσφυγή ενώπιον του ΣΥΠΟΘΑ Α’». Είχε προηγηθεί απόφαση του ΣτΕ προ ολίγων ημερών, όπου το ανώτατο δικαστήριο ζητούσε να ανακληθεί η άδεια λειτουργίας για το τμήμα αυτό του ξενοδοχείου, ανέθετε στους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος την κατεδάφιση, ενώ ορίζε δικαστή να παρακολουθήσει την υπόθεση «λόγω της δυσχέρειας του δήμου Αθηναίων να συμμορφωθεί με την απόφαση του 2019». Αυτή η απόφαση του ΣτΕ ήρθε ουσιαστικά να ανακινήσει το ζήτημα.

Τι λέει το Υπουργείο Τουρισμού
Πάντως, σε ανακοίνωση του υπουργείου Τουρισμού αναφέρεται ότι η αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής προτίθεται να προχωρήσει άμεσα στις κατά το νόμο ενέργειες παύσης λειτουργίας του ξενοδοχείου. Η ανακοίνωση αναφέρει μεταξύ άλλων: «Κατόπιν ενημέρωσης του Υπουργείου Τουρισμού και συγκεκριμένα της αρμόδιας υπηρεσίας ελέγχου τουριστικών καταλυμάτων Αττικής (Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής) από τον Πάρεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, σχετικά με το υπ. αριθ. 15/2023 πρακτικό του Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης, η υπηρεσία θα προχωρήσει άμεσα στις κατά νόμο ενέργειες παύσης λειτουργίας του ξενοδοχείου «COCO MAT ATHENS BC», λόγω μερικής ανακλήσεως της οικοδομικής άδειας (σκέψη 8 του ανωτέρω πρακτικού του ΣτΕ).

Σημειώνεται ότι για την εν λόγω υπόθεση το Υπουργείο Τουρισμού είχε και στο παρελθόν δράσει εγκαίρως, διερευνώντας με σχετικό έγγραφο προς την ΥΔΟΜ Δήμου Αθηναίων, εάν είχε γίνει ανάκληση της οικοδομικής άδειας του εν λόγω καταλύματος ως απόρροιας συμμόρφωσης του με αριθμ. 11/2022 πρακτικού συνεδρίασης του ΣτΕ, αλλά ουδέποτε έλαβε απάντηση». Επιπροσθέτως, με το από 21/4/2023 έγγραφό της, η αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Αττικής απέστειλε προς το ξενοδοχείο κλήση σε παροχή εξηγήσεων προκειμένου να διερευνήσει τους λόγους για τους οποίους δεν είχε επέλθει μεταβολή των στοιχείων γνωστοποίησης του τουριστικού καταλύματος στο πληροφοριακό σύστημα notify business κατόπιν της μεταβολής στην υπ. αριθμ 15/2017 άδεια δόμησής του και δόθηκαν οι σχετικές εξηγήσεις σχετικά με τη λειτουργία του.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Clima Quest: Πάνω από 200 νέοι συνεργάτες το 2022

Αύξηση κατά 62% σημείωσε το 2022 ο κύκλος εργασιών της Clima Quest, αποκλειστικού διανομέα της Gree στην Ελλάδα, με τις πωλήσεις της εταιρείας του ομίλου Quest να επηρεάζονται ιδιαίτερα από τις τρέχουσες χρηματοοικονομικές συνθήκες της αγοράς, τα αυξημένα κόστη μεταφορών και την καθυστέρηση του προγράμματος αντικατάστασης κλιματιστικών «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή», που ξεκίνησε μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, το 2022 ο κύκλος εργασιών της Clima Quest έφτασε τα 8,37 εκατ. ευρώ, έναντι 5,17 εκατ. το 2021, ενώ το μεικτό κέρδος αυξήθηκε στα 2,09 εκατ. ευρώ, έναντι 1,25 εκατ. το 2021. Ωστόσο, η αύξηση των εξόδων διάθεσης κατά σχεδόν 700.000 ευρώ και των χρηματοοικονομικών εξόδων κατά 160.000 ευρώ οδήγησε σε μείωση των κερδών προ φόρων στα 213.311 ευρώ, από τα 248.499 ευρώ του 2021, και των καθαρών κερδών στα 151.185 ευρώ, από τα 186.782 ευρώ του 2021.

Στη διάρκεια του 2022 η Clima Quest εστίασε στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου συνεργατών της, τόσο σε ό,τι αφορά το κανάλι των εξειδικευμένων εγκαταστατών, που αποτελεί και το 85% των πωλήσεών της, όσο και τους μεγάλους retailers που εξυπηρετούν την καταναλωτική αγορά. Το 2022 το δίκτυο συνεργατών της εταιρείας ξεπέρασε τους 300 συνεργάτες, με περισσότερους από 200 να είναι νέοι. Για το 2023, η διοίκηση της εταιρείας προβλέπει ότι η Clima Quest θα συνεχίσει την αναπτυξιακή της πορεία, με στόχο την περαιτέρω εδραίωσή της στην αγορά. Η εταιρεία δηλώνει προετοιμασμένη να αξιοποιήσει όλες τις ευκαιρίες, καθώς και τα προγράμματα της πολιτείας, όπως το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή», του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Μπλόκο σε δημόσια έργα και προδικαστικές φέρνει το ανεκτέλεστο 16,3 δισ. των πέντε μεγάλων

Στρεβλώσεις προκαλεί το υψηλό ανεκτέλεστο των πέντε μεγάλων κατασκευαστικών στην αγορά όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, επισημαίνοντας ότι οι στρεβλώσεις αυτές σχετίζονται με την διατάραξη των συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού. Κατά τα όσα αναφέρουν το ανεκτέλεστο των πέντε εταιρειών 7ης τάξης που ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 16,3 δισ. ευρώ, έχει γίνει αιτία να διακοπούν διαγωνισμοί λόγω προσφυγών που έρχονται στο προσκήνιο από εταιρείες 6ης τάξης που κατεβαίνουν σε αυτούς, διεκδικώντας έργα για λογαριασμό του Δημοσίου.

Οι προδικαστικές προσφυγές έρχονται με το σκεπτικό ότι οι μεγάλες κατασκευαστικές μοιράζονται το μεγαλύτερο μέρος της πίτας των έργων, ενώ μικρότερες εταιρείες μένουν εκτός αυτών. Εκπρόσωπος εταιρείας 6ης τάξης αναφέρει από την πλευρά του στο Build ότι η όροι των διαγωνισμών είναι τέτοιοι που αποκλείουν τις μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες, δίνοντας επί της ουσίας δικαίωμα συμμετοχής μόνο στις εταιρείες 7ης.

Την ίδια στιγμή οι μεγάλες εταιρείες έχουν μειώσει τις εκπτώσεις που προσφέρουν κατά την υποψηφιότητά τους για ανάληψη ενός έργου, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι εάν ένα έργο θα μπορούσε να εκτελεστεί για παράδειγμα με έκπτωση της τάξεως του 10%, πλέον αυτό εκτελείται με έκπτωση 5% επί του αρχικού προϋπολογισμού. Ο λόγος που κατά το ίδιο πρόσωπο οδηγεί σε περιορισμένες εκπτώσεις επί των προϋπολογισμών των έργων, είναι ότι οι μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς φέρονται να ευνοούνται από τους όρους με τους οποίους διεξάγονται οι διαγωνισμοί αποκλείονται οι μικρότεροι και εκ των πραγμάτων αποκτούν προβάδισμα οι ίδιοι για την εκτέλεσή τους.

«Μπλόκο στα οδικά έργα Ιωαννίνων-Κακαβιάς και Λαμίας-Καρπενήσιου»
Πρόσφατα παραδείγματα αποτελούν οδικά έργα, στα οποία έχουν γίνει προσφυγές κατά των όρων των διαγωνισμών, καθότι ενοποιούνται χιλιομετρικά αρκετοί αυτοκινητόδρομοι προκειμένου ο προϋπολογισμός να δικαιολογεί την πρόσκληση μόνο των εταιρειών 7ης τάξης. Συγκεκριμένα, το τελευταίο διάστημα έχουν κατατεθεί προδικαστικές προσφυγές από εταιρείες 6ης τάξης που διατηρούν ενδιαφέρον συμμετοχή τους στα οδικά έργα Ιωαννίνων-Κακαβιάς, ο οποίος έχει συνολικό προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ και μήκος 70 χλμ, αλλά και για τον οδικό άξονα Λαμία-Καρπενήσι, όπου ο μεικτός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ με το συνολικό μήκος να ανέρχεται σε 30 χλμ.

Δύο προδικαστικές προσφυγές
Κατά πληροφορίες για τα δύο αυτά έργα έχουν καταθέσει προδικαστικές προσφυγές οι Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, ΕΚΤΕΡ και ΤΕΝΑ, τέσσερις εταιρείες που έχουν συστήσει κοινοπραξία για τη διεκδίκησή τους. Η πρώτη εκ των δύο προδικαστικών προσφυγών συζητήθηκε την περασμένη Παρασκευή, αφορούσε στο έργο Ιωάννινα Κακαβιά και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης. Σε ό,τι αφορά στη δεύτερη προδικαστική που έχουν καταθέσει από κοινού οι τέσσερις εταιρείες 6ης τάξης είναι προγραμματισμένη να συζητηθεί αυτή την Παρασκευή. Οι προσφεύγουσες έχουν προσβάλει τους όρους των σχετικών διακηρύξεων και οι δύο διαγωνισμοί έχουν ανασταλεί έως ότου εκδοθεί απόφαση επί των προσφυγών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Στον «αέρα» διαγωνισμός για το νέο αρχαιολογικό μουσείο Αργοστολίου

Προχωρά η δημιουργία νέου αρχαιολογικού μουσείου στο Αργοστόλι της Κεφαλλονιάς, μετά και την προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή του αναδόχου που θα το κατασκευάσει από τη Διεύθυνση Μελετών και Εκτέλεσης Έργων Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το έργο αυτό έχει συνολικό κόστος 6.246.957,35 ευρώ (με τον ΦΠΑ), ενώ η συνολική προθεσμία για την εκτέλεσή του έχει οριστεί σε 18 μήνες, ήτοι 549 ημερολογιακές ημέρες, από την ημέρα που θα υπογραφεί η σύμβαση. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν διορία μέχρι τη Δευτέρα 31 Ιουλίου 2023 και ώρα 10:30 για να καταθέσουν τις προσφορές τους (οι οποίες θα αποσφραγιστούν την Πέμπτη 3 Αυγούστου 2023, στις 10:00). Να σημειωθεί, ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Πώς θα είναι και τι θα περιλαμβάνει το νέο μουσείο
Το υφιστάμενο κτίριο του αρχαιολογικού μουσείου Αργοστολίου αποτελείται από δυο στάθμες, υπόγειο και ισόγειο (υπερυψωμένο). Μετά την παρέλευση περίπου 60 ετών, την αναμενόμενη φθορά του κτιριακού κελύφους και, το κυριότερο, λόγω των εκτεταμένων ζημιών που υπέστη από τους σεισμούς του 2014 που είχαν ως αποτέλεσμα έκτοτε το μουσείο να παραμένει κλειστό, το κτίσμα χρειάζεται να αναβαθμιστεί από δομικής, τεχνολογικής και λειτουργικής άποψης. Το δημοπρατηθέν έργο αφορά στην μελέτη και κατασκευή για τη δομική και γεωμετρική «ανασχεδίαση» του υφιστάμενου κτιρίου και την αντικατάστασή του με νέο, μετά την καθαίρεσή του και στη μορφή που έχει σήμερα, διατηρώντας ωστόσο την εξωτερική ογκοπλασία και την αισθητική του.

Το νέο κτίριο θα πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές λειτουργίας σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς και θα είναι πλήρως προσβάσιμο σε άτομα με ειδικές ανάγκες. Το συνολικό εμβαδόν του (υπόγειο και ισόγειο), συμπεριλαμβανομένου και του περιστυλίου, θα ανέρχεται σε 1.872,22 τετραγωνικά μέτρα. Τέλος, οι χρήσεις που θα περιλαμβάνονται εντός του κτιρίου είναι εκδοτήριο εισιτηρίων και πωλητήριο, γραφείο φυλακτικού προσωπικού, εκθεσιακοί χώροι, αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, διαλέξεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εργαστήρια συντήρησης αρχαιοτήτων, αποθήκες αρχαιολογικού υλικού, χώροι εξυπηρέτησης κοινού και εργαζομένων (WC) και χώροι ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build