Αναβαθμίζεται η «Πτέρυγα Πατέρα» του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός»

Ανοικτό διαγωνισμό προκήρυξε η «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ», για να επιλέξει τον ανάδοχο που θα υλοποιήσει επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης στο κτίριο «Πτέρυγα Πατέρα» του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός». Το κόστος του έργου αυτού ανέρχεται στο ποσό των 2.335.864 ευρώ (με τον ΦΠΑ). Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης από τον ανάδοχο των παρεμβάσεων που προβλέπονται έχει οριστεί σε 450 ημερολογιακές ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης. Ως ημερομηνία και ώρα λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών ορίστηκε η Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023 και ώρα 15:00.
«Πτέρυγα Πατέρα», ένα μη ενεργειακά αποδοτικό κτίριο

Οι νοσοκομειακές δομές αποτελούν τα πλέον ενεργοβόρα κτίρια της δημόσιας διοίκησης, καθώς καθημερινά έχουν υψηλές ανάγκες θέρμανσης και ψύξης λόγω των ασθενών που νοσηλεύονται ή διαβιούν σε αυτές και της ανάγκης αδιάλειπτης λειτουργίας 365 ημέρες τον χρόνο. Το νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» δεν αποτελεί εξαίρεση. Έχει ιδιαίτερα υψηλό ετήσιο ενεργειακό κόστος, το οποίο είναι της τάξης των 600.654,80 ευρώ/χρόνο. Μάλιστα, σύμφωνα με το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης, ειδικά το κτίριο της «Πτέρυγας Πατέρα» τη δεδομένη στιγμή κατατάσσεται στην ενεργειακή κατηγορία Ε’ και χαρακτηρίζεται ως «ενεργειακά μη αποδοτικό».

Ο στόχος για το κτίριο
Η Τεχνική Υπηρεσία του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός» και η «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» έχουν ως στόχο τους τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας της «Πτέρυγας Πατέρα» (η οποία, παρεμπιπτόντως, χρησιμοποιείται για νοσηλεία και περίθαλψη ασθενών και έχει αμιγώς ιατρική και θεραπευτική χρήση). Στην κατεύθυνση αυτή, βασική ενεργειακή στρατηγική αποτελεί η ανάληψη πρωτοβουλιών για σημαντική μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του νοσοκομείου, η εξοικονόμηση ενέργειας, η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και η περαιτέρω συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω χαμηλότερων εκπομπών και ενός εν γένει περισσότερου φιλικού προς το περιβάλλον κτιρίου. Σημαντική επιδίωξη αποτελεί και η σημαντική μείωση του υφιστάμενου ενεργειακού κόστους.

Οι άξονες της αναβάθμισης και τα εκτιμώμενα αποτελέσματα
Στην κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός», περιστρέφεται γύρω από δύο κύριους άξονες. Ο ένας αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού κελύφους και σε συνοδές οικοδομικές εργασίες (σ.σ. προβλέπεται η αντικατάσταση των υφιστάμενων κουφωμάτων με νέα και η μερική θερμομόνωση λόγω των ιδιαιτεροτήτων του κελύφους του κτηρίου). Ο δεύτερος έχει να κάνει με την ενεργειακή αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων με διάφορες παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας και ενεργειακής αναβάθμισης. Με την υλοποίηση των παρεμβάσεων που προαναφέρθηκαν εκτιμάται ότι το ενεργειακό κόστος θα μειωθεί κατά περίπου 312.991,40 ευρώ/έτος. Επίσης, θα αναβαθμιστεί η ενεργειακή κατάταξη της «Πτέρυγας Πατέρα» κατά τρεις ενεργειακές κατηγορίες, δηλαδή από την κατηγορία Ε’ στην κατηγορία Β’.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Ιντρακάτ: Τι άλλαξε μετά από ένα χρόνο και τις μετοχικές ανατροπές στον όμιλο

Ένα χρόνο συμπληρώνει η Ιντρακάτ από τη στιγμή που άλλαξαν τα μετοχικά της δεδομένα και ανέλαβε η νέα διοίκηση υπό τον Αλέξανδρο Εξάρχου. Ο CEO της εταιρείας, κάνοντας απολογισμό πεπραγμένων, σημείωσε ότι η ομάδα των εργαζομένων της Ιντρακάτ και της διοίκησης προσπάθησε «να αλλάξει την αλυσίδα ενός ποδηλάτου εν κινήσει». «Δημιουργήσαμε μία καινούργια Ιντρακάτ. Εξοφλήσαμε το σύνολο των οικονομικών υποχρεώσεων που υπήρχαν όταν αναλάβαμε την εταιρεία, ανακεφαλαιοποιήσαμε τις υποχρεώσεις της και αλλάξαμε την προοπτική και τη θέση της στην αγορά. Άλλη εικόνα είχε ο κόσμος και οι ανταγωνιστές για εμάς πριν από έναν χρόνο και άλλη σήμερα».

Στο πρώτο εξάμηνο του 2023 έγινε ΑΜΚ 120 εκατ. ευρώ. Ποσό, το οποίο σύμφωνα με τον κύριο Εξάρχου δεν αξιοποιήθηκε μόνο για να καλύψει υποχρεώσεις του παρελθόντος, αλλά και για να αλλάξει τη θέση της Ιντρακάτ στον ανταγωνισμό, χρησιμοποιώντας περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ από αυτά για εξαγορές και ειδικότερα για την απόκτηση της Άκτωρ. Επιπλέον ο όμιλος Ιντρακάτ υπέγραψε συμβάσεις ΣΔΙΤ, έναν τομέα στον οποίο η Ιντρακάτ είχε μηδενική παρουσία.

Ειδικότερα, υπεγράφη ο οδικός άξονας Καλαμάτα-Πύλος και ο άξονας του ΒΟΑΚ, ενώ πέτυχε να βελτιώσει τη συμμετοχή της στην Αττική Οδό, φτάνοντας από τα 30% στο 49% ως προς το ποσοστό που διατηρεί στην κοινοπραξία συμμετοχής στον διαγωνισμό παραχώρησης με την Brisa. Σε ό,τι αφορά στην εξαγορά της Άκτωρ, ο Α. Εξάρχου σημείωσε ότι πρόκειται για μία εξέλιξη που «αλλάζει το σύμπαν στην Ιντρακάτ». «Είναι το βήμα που μας έφερε στη 2η θέση των κατασκευαστών στην Ελλάδα. Έχουμε ένα ακόμα βηματάκι για να γίνει αυτό. Επίσης, υπογράψαμε σημαντικά ιδιωτικά έργα όπως το Marina Tower και το διυλιστήριο που υπέγραψε για την Ecomar στα Εμιράτα (εταιρεία συμφερόντων των Μπάκου και Καϋμενάκη, εκ των βασικών μετόχων της Ιντρακάτ)».

Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός εκτέλεσης έργου ανέρχεται στα 350 εκατ. για το πρώτο (επιμερίζεται σε Ιντρακάτ και Bouygues που συμμετέχουν με 40-60 στην κοινοπραξία) και στα 357 για το δεύτερο. Η Ιντρακάτ έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος για το ΣΔΙΤ «Εστίες Πανεπιστημίου Κρήτης» με προϋπολογισμό 205,9 εκατ. ευρώ καθώς και για τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Ελληνικού με προϋπολογισμό 72 εκατ. ευρώ, όπου εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης. Μαζί με την Άκτωρ το ανεκτέλεστο των κατασκευών θα ανέλθει στα 4,9 δισ. ευρώ, ωστόσο όπως τόνισε ο κύριος Εξάρχου απαιτούνται υποδομές, μηχανήματα και ανάπτυξη που θα ενισχύσουν την δυνατότητα εκτέλεσης των συγκεκριμένων έργων. Προανήγγειλε ότι το ανεκτέλεστο αυτό θα αυξηθεί και στόχος είναι να ενισχυθεί περαιτέρω. «Είμαστε από τους λίγους ομίλους που έχουν και την πραγματική δυνατότητα να το φέρουν εις πέρας», συμπλήρωσε.

Από στοιχεία που παρέθεσε ο CEO της Ιντρακάτ, προκύπτει ότι ενώ η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας πριν από ένα χρόνο ήταν 142 εκατ. ευρώ, σήμερα βρίσκεται στα επίπεδα των 345 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα ίδια κεφάλαια από 80,7 εκατ. ευρώ ανήλθαν στα 169 εκατ. ευρώ (κατ’ εκτίμηση). Το ανεκτέλεστο της Ιντρακάτ είναι 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ στο εξάμηνο του 2023. Η στρατηγική της Ιντρακάτ επικεντρώνεται σε πέντε επιχειρηματικούς πυλώνες. Ο λόγος για τις κατασκευές, τα έργα περιβάλλοντος-τεχνολογίας, τα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, τα έργα ΑΠΕ με χαρτοφυλάκιο 2,6 GW και τοποθέτηση σε αιολικά, φωτοβολταϊκά και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και στην ανάπτυξη ακινήτων σε προορισμούς υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Στο πλαίσιο των κινήσεων αναδιάρθρωσης που υλοποιήθηκαν, έγινε αξιολόγηση του προσωπικού της Ιντρακάτ, το οποίο ανέρχεται σήμερα σε 560 άτομα από 500 πέρυσι που ανέλαβε η νέα διοίκηση, ενώ σε αυτό θα προστεθούν τα 2.800 άτομα του προσωπικού της Άκτωρ. Σε ό,τι αφορά στο ότι έργα που έχει αναλάβει η Άκτωρ έχουν διακοπεί, ο κ. Εξάρχου σημείωσε με νόημα ότι αυτό που χρειάζεται η Άκτωρ είναι η αλλαγή διοίκησης και εμφανίστηκε καθησυχαστικός ως προς την δυνατότητά της να εκτελέσει τα έργα αυτά. Εξέφρασε ταυτόχρονα την πεποίθηση ότι πιθανότατα έως και τον Σεπτέμβριο η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα δώσει την έγκρισή της στην εξαγορά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Blend Development-Sirec Energy: Επένδυση 25 εκ. για ξενοδοχείο στο κέντρο της Αθήνας

Το τρίτο και μεγαλύτερο μέχρι στιγμής έργο της Blend Development αποτελεί η «μεταμόρφωση» ενός παλιού κτιρίου γραφείων στο κέντρο της Αθήνας σε μοντέρνο ξενοδοχείο. Πρόκειται για ένα εννιαώροφο κτίριο γραφείων του 1959, συνολικού εμβαδού 5.000 τ.μ. περίπου, στη διασταύρωση των οδών Σταδίου και Μπενάκη, που προορίζεται να μεταμορφωθεί σε ξενοδοχείο 4 αστέρων, φιλικό προς το περιβάλλον, στοχεύοντας στην απόκτηση LEED Certificate. Πρόκειται για επένδυση συνολικού ύψους 25 εκατ. ευρώ, σε συνεργασία με τη Sirec Energy, η επένδυση της οποίας έγινε μέσω του EuSIF, του πρώτου ελληνικού fund που επενδύει σε έργα αειφορίας με ενεργητικό 70 εκατ. ευρώ.

Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Blend Development, Πάρις Καλλιτσάντσης, επρόκειτο για μία περίπλοκη συναλλαγή που θα επιτρέψει την ανάπλαση του κτιρίου με βιώσιμο τρόπο, συμβάλλοντας περαιτέρω στην αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας. Από την πλευρά του, ο Ευάγγελος Μπάρδης, Investment Director & Partner της Sirec Energy, τόνισε πως η ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων κτιρίων είναι ιδιαίτερα σημαντική για την επίτευξη των κλιματικών στόχων που έχει θέσει η χώρα, ενώ υπογράμμισε πως τα κτίρια εμπορικής χρήσης, που δεν εντάσσονται στα προγράμματα «Εξοικονομώ», χρειάζονται σημαντικά κεφάλαια για την αναβάθμισή τους και η Sirec Energy στοχεύει να επενδύσει ενεργά σε αυτόν τον κλάδο.

Πού κοιτάζει η Blend Development
Όπως είχατε διαβάσει στο Build στις 8 Ιουνίου, στο ραντάρ της Blend Development των Δημήτρη και Πάρη Καλλιτσάντση βρίσκονται οι κατηγορίες των εμπορικών ακινήτων, ενώ αυτή τη στιγμή διερευνά την επέκτασή της και στις κατοικίες, όπου πρόσφατα έκανε την πρώτη της επένδυση στη Βούλα αποκτώντας μονοκατοικία υψηλής προστιθέμενης αξίας με επιπλέον συντελεστή δόμησης. Επιπλέον, η Blend εξετάζει την επιχειρηματική της δραστηριοποίηση και στη νησιωτική Ελλάδα, ενώ ήδη στο ενδιαφέρον της βρίσκεται η Κρήτη.

Όσον αφορά στη Sirec Energy, θα θυμίσουμε ότι η εταιρεία είναι ο αποκλειστικός διαχειριστής του EuSIF, του πράσινου επενδυτικού κεφαλαίου που επενδύει αποκλειστικά στην Ελλάδα σε έργα περιβαλλοντικής αειφορίας και συγκεκριμένα σε έργα ενεργειακής εξοικονόμησης, παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και σε έργα κυκλικής οικονομίας. Ταυτόχρονα, η Sirec Energy είναι και επενδυτής στο EuSIF, καθώς συμμετέχει και η ίδια με σημαντικό ποσό στα κεφάλαιά του, που αρχικά ανέρχονταν σε 50 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Γ. Βλασόπουλος (ΠΟΒΕΣΑ): «Προβληματικό το νομοθετικό πλαίσιο για την ασφάλεια των ανελκυστήρων»

Το θέμα της ασφάλειας των ανελκυστήρων στην Ελλάδα συζήτησε, διεξοδικά, το Build με τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ), Γιώργο Βλασόπουλο, ο οποίος ανέδειξε ορισμένα σοβαρά προβλήματα που εντοπίζονται στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά σε αυτή. Μεταξύ άλλων, ο κ. Βλασόπουλος ανέφερε πως το σπουδαιότερο πρόβλημα είναι το ότι δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των ανελκυστήρων που υπάρχουν στην Ελλάδα.

Το βέβαιο, ωστόσο, είναι πως η συντριπτική τους πλειοψηφία έχει εγκατασταθεί πολύ παλιά (πριν το 1988) και σύμφωνα με τον ίδιο προς το παρόν δεν υφίσταται κάποια ρύθμιση ώστε να καθοριστεί το χρονικό πλαίσιο στο οποίο θα υλοποιηθούν οι απαραίτητες αναβαθμίσεις της ασφάλειας αυτών των ανελκυστήρων. Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Βλασόπουλο υφίστανται και άλλα κενά νόμου όσον αφορά στην ασφάλεια των ανελκυστήρων, την ώρα που, όπως σχολιάζει, η Πολιτεία δείχνει απροθυμία να εφαρμόσει τον επαγγελματικό προσανατολισμό ώστε τα νέα παιδιά να γνωρίσουν το επάγγελμα του συντηρητή ανελκυστήρων μα και άλλα τεχνικά επαγγέλματα, τα οποία τώρα αντιμετωπίζουν μεγάλη έλλειψη προσωπικού.

Αναλυτικά όσα δήλωσε στο Build ο Γ. Βλασόπουλος:

Θεωρείτε επαρκή τα εν ισχύ μέτρα ασφαλείας των ανελκυστήρων στην Ελλάδα;

«Οι ανελκυστήρες οι εγκατεστημένοι από τον Σεπτέμβριο του 1988 και έπειτα είναι σε γενικές γραμμές ασφαλείς και αναβαθμισμένοι, μετά και τις δύο τελευταίες ευρωπαϊκές οδηγίες του 2016, τα πρότυπα του ΕΛΟΤ και την ισχύουσα υπουργική απόφαση. Ωστόσο, η πλειονότητα των ανελκυστήρων, το 60-70%, έχουν εγκατασταθεί πριν το προαναφερθέν χρονικό σημείο (μιλάμε για ανελκυστήρες που χρονολογούνται από το 1940) και λειτουργούν με παλαιότερες ασφαλιστικές διατάξεις, οι οποίες θα πρέπει είτε να αντικατασταθούν είτε να συμπληρωθούν, ενώ κάποιες από τις νέες διατάξεις δεν μπορούν καν να εφαρμοστούν σε αυτούς τους παλαιούς ανελκυστήρες».

Ποιες πρωτοβουλίες υλοποιεί η ΠΟΒΕΣΑ για τη βελτίωση της ασφάλειας των ανελκυστήρων στην Ελλάδα;
«Από το 2012 λαμβάνουμε διάφορες πρωτοβουλίες αλλά, δυστυχώς, δεν έχουμε εισακουστεί. Το αρμόδιο υπουργείο διαρκώς προβαίνει σε σχέδια υπουργικών αποφάσεων που όμως δεν είναι συμβατά με την νομοτεχνική κατάσταση. Επίσης, δεν έχει εκδώσει μια υπουργική απόφαση που να ρυθμίζει τις χρονικές περιόδους μέσα στις οποίες πρέπει να αναβαθμιστούν οι ανελκυστήρες που έχουν εγκατασταθεί πριν τον Σεπτέμβριο του 1988. Ως ΠΟΒΕΣΑ έχουμε προτείνει οι περίοδοι αυτές να είναι είτε ανά δεκαετία, είτε ανά πενταετία, είτε ανά έτος, ενώ για να αποφασίσουμε μπορούμε να λάβουμε υπόψη στοιχεία που θα μας δώσει η αρμόδια υπηρεσία της ΔΕΗ για τα κτίρια όπου έχουν εγκατασταθεί ανελκυστήρες».

Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα σε όλη αυτήν την διαδικασία;

«Σύμφωνα με το ισχύον πρότυπο, πρέπει να αντικατασταθούν ορισμένα εξαρτήματα στους παλαιούς ανελκυστήρες. Η αναβάθμιση αυτή έχει ένα κόστος, που πρέπει να το πληρώσουν οι ιδιοκτήτες, οι οποίοι συμφωνούν απόλυτα με αυτό. Το υπουργείο λέει να προχωρήσουν οι φορείς ελέγχου σε τεχνικές εκθέσεις που θα επιφέρουν αναγκαστικά τα επιπλέον κόστη της αναβάθμισης των ασφαλιστικών μέτρων που προανέφερα. Υπάρχει, όμως, εδώ ένα πολιτικό κόστος: ποιος θα είναι αυτός που θα το αναλάβει επιβάλλοντας την κατά διαστήματα υποχρεωτική αναβάθμιση των ανελκυστήρων όπως και προβλέπεται; Η ισχύουσα υπουργική απόφαση προβλέπει πρόστιμο 1.500 ευρώ προς το κτίριο εάν δεν αναβαθμίζει τον ανελκυστήρα, αλλά διαρκώς δίνονται παρατάσεις όσον αφορά στην εφαρμογή του με τις οποίες το σύστημα δεν λειτουργεί. Έτσι, τίποτε δεν αλλάζει, όσον αφορά στους παλαιούς ανελκυστήρες. Βέβαια, όσοι ιδιοκτήτες μπορούν προχωρούν, έστω και σταδιακά, σε μερικές αναβαθμίσεις που είτε δεν ολοκληρώνονται είτε τελειώνουν με δυσκολία.

Το πιο σπουδαίο, ωστόσο, πρόβλημα, κατά την άποψή μου, είναι το ότι οι ανελκυστήρες στην Ελλάδα δεν έχουν καταγραφεί. Δεν ξέρουμε ακριβώς πόσους έχουμε. Υπολογίζουμε, από στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον αριθμό των υφιστάμενων κτιρίων, ότι είναι περίπου 700-750 χιλιάδες. Υπάρχουν δεκάδες μονοκατοικίες, μονώροφα, διώροφα, τριώροφα, μεζονέτες, στα οποία υπάρχει ανελκυστήρας και έχει δοθεί ρεύμα από τη ΔΕΗ – αν πάμε, όμως, στην οικεία πολεοδομία στα κτίρια αυτά δεν φαίνεται ανελκυστήρας. Έχουμε κάνει παρέμβαση και το αίτημά μας είναι η παροχή της ΔΕΗ να είναι μικρότερη από αυτή που απαιτείται για να λειτουργήσει ένας ανελκυστήρας ή, διαφορετικά, ο ιδιοκτήτης αυτών των κτιρίων να δηλώσει τον ανελκυστήρα εντός μικρού χρονικού διαστήματος. Στις περιπτώσεις αυτές υπάρχει παράβαση όλων των εμπλεκομένων στην έκδοση μίας πολεοδομικής άδειας και στην εγκατάσταση ανελκυστήρα σε μία μεζονέτα».

Υπάρχουν, λοιπόν, ελλείψεις στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην ασφάλεια των ανελκυστήρων στην χώρα μας;

«Βεβαίως. Η ισχύουσα υπουργική απόφαση εκδόθηκε το 2008, αλλά από τότε έχουν εκδοθεί, όπως προείπα, νέες ευρωπαϊκές οδηγίες και έχουν υπάρξει κι άλλες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως και τα πρότυπα του ΕΛΟΤ. Όλα αυτά, λοιπόν, δεν εφαρμόζονται. Υπάρχει, όπως είπα και πριν, το πρόβλημα με τους εγκατεστημένους πριν το 1988 ανελκυστήρες, ενώ μία άλλη παράμετρος είναι και το ότι κάποιοι ανελκυστήρες λειτουργούν με ένα κενό νόμου που υπάρχει από το 1999 έως το 2002 και γίνεται μία διαρκής νομότυπη προσπάθεια να νομιμοποιηθούν – για αυτό το κενό, ωστόσο, ο νόμος δεν προβλέπει κάτι. Δεν θα έπρεπε με μεταγενέστερη απόφαση να καλύπτεται το κενό νόμου των χρόνων 1999-2002; Τέλος, έχει καταργηθεί το δικαίωμα του ΕΛΟΤ να κάνει ελέγχους στους ανελκυστήρες, το σχετικό δικαίωμα το έχουν πάρει και από την τοπική αυτοδιοίκηση και το έχουν δώσει μόνο στους ιδιωτικούς φορείς, η συμπεριφορά κάποιων επιθεωρητών των εν λόγω φορέων είναι, απλώς, τραγελαφική. Όπως και να έχει, αναμένουμε μια υπουργική απόφαση που θα καλύπτει τα κενά του νόμου και την αναβάθμιση των παλαιών ανελκυστήρων».

Κατά την άποψή σας, θα καταστεί εφικτό να λυθούν, κάποια στιγμή, όλα αυτά τα προβλήματα;

«Ευελπιστούμε ότι θα συμβεί αυτό. Από το 2012 κάνουμε τις δικές μας προσπάθειες αλλά, είπα και πριν, δεν εισακουόμαστε. Όλα αυτά, ενώ έχουμε και δυστυχήματα, κάποια εκ των οποίων θανατηφόρα. Θα έπρεπε, ωστόσο, αυτά να γίνονται γνωστά στο κοινό, κάτι που δυστυχώς δεν συμβαίνει».

Πώς προβλέπετε, λοιπόν, το μέλλον στην ασφάλεια των ανελκυστήρων στην Ελλάδα;

«Όσον αφορά στους νέους ανελκυστήρες, προσφέρουν τη μεγαλύτερη ασφάλεια, ακολουθώντας όλες τις ευρωπαϊκές οδηγίες και τα πρότυπα. Αλλά, για τους υφιστάμενους που δεν έχουν αναβαθμισμένες ασφαλιστικές διατάξεις, θα έλεγα ότι το τοπίο είναι γκρίζο προς μαύρο και δεν βλέπουμε και… φως στο τούνελ όσον αφορά στην έκδοση της απαραίτητης υπουργικής απόφασης».

Τέλος, ο κ. Βλασόπουλος επεσήμανε κάτι ακόμα: «Παρατηρείται και στον δικό μας κλάδο, όπως και σε τόσους άλλους, έλλειψη τεχνικού προσωπικού. Εμείς έχουμε μία έλλειψη περίπου 7.000 εργαζομένων. Είναι, ωστόσο, περίεργο το ότι το υπουργείο δεν προχωρά στην εφαρμογή του επαγγελματικού προσανατολισμού στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου ή με ίδρυση δημόσιων ΙΕΚ σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, ώστε τα νέα παιδιά να γνωρίσουν αυτό μα και άλλα τεχνικά επαγγέλματα. Θεωρούμε σκόπιμη αυτήν την μη εφαρμογή, η οποία, κατά την άποψή μας, ως μακροπρόθεσμο στόχο έχει την απορρύθμιση, την αποδόμηση και τελικά την ολιγοπώληση του επαγγέλματος.

Λόγω μεγάλης επικινδυνότητας, το δικό μας επάγγελμα είναι το μοναδικό στην Ελλάδα που είναι αδειοδοτημένο, ρυθμισμένο, δομημένο και στεγασμένο (με νόμο του 1934), ενώ διέπεται κάθε χρόνο από συλλογική σύμβαση εργασίας και οι τεχνικοί είναι πολύ καλά αμειβόμενοι. Αυτή η μη εφαρμογή στοχεύει, θεωρούμε, στην κατάργηση αυτού του status. Στόχος τους είναι η εμπορευματοποίηση της τεχνικής εκπαίδευσης και όχι προς την κατεύθυνση του αδειοδοτημένου τεχνικού αλλά προς εκείνη του πιστοποιημένου σε δεξιότητες τεχνικού. Δεν θέλουν δηλαδή αδειοδοτημένους τεχνικούς αλλά εργατοτεχνικούς που έχουν πιστοποιηθεί. Αν εφαρμοστεί ο επαγγελματικός προσανατολισμός τα παιδιά που δεν έχουν κατεύθυνση τη θεωρητική θα γνωρίσουν τα τεχνικά επαγγέλματα, όχι μόνο το δικό μας αλλά και τα υπόλοιπα, τα οποία τώρα έχουν έλλειψη τεχνικών».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Έλαστρον: Κρατάει όγκους στα χαλυβουργικά αλλά χάνει κέρδη λόγω λειτουργικού κόστους

Ανοδικά κινούνται οι πωλήσεις χαλυβουργικών προϊόντων σε όγκο για τον όμιλο Έλαστρον, όπως αναφέρθηκε σχετικά από τον CFO του ομίλου, Βασίλη Μάνεση κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων. Ωστόσο ο τζίρος έχει πτώση εν συγκρίσει με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022 λόγω των μειωμένων τιμών πώλησης των προϊόντων. Ο ίδιος σημείωσε ότι τα αποτελέσματα κατά το σύνολο του 2023 θα διαμορφωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι, δεδομένου ότι συνεχίζει να αυξάνεται το λειτουργικό κόστος.  Ο κύριος Μάνεσης συμπλήρωσε ότι για το σύνολο του φετινού έτους ο ρυθμός αύξησης των ποσοτήτων πώλησης θα διατηρηθεί στα επίπεδα που βρίσκεται σήμερα, ενώ τα αποτελέσματα θα είναι χαμηλότερα από πέρυσι. «Τα μεγέθη του περσινού εξαμήνου δεν θα επιτευχθούν. Το α’ εξάμηνο θα είναι θετικό αλλά με μειωμένα αποτελέσματα», συμπλήρωσε.

Καλπίνης: Προσδοκίες για υψηλότερα κέρδη λόγω των νέων έργων
Από πλευράς του ο διευθύνων σύμβουλος της Έλαστρον, Θανάσης Καλπίνης, σημείωσε ότι «Όλες οι εταιρείες που είναι σε κυκλικούς κλάδους έχουν χαμηλότερη χρηματιστηριακή αξία από την εσωτερική, γιατί οι επενδυτές προσδοκούν ότι τα αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς δεν θα είναι επιτεύξιμα και κατά την τρέχουσα. Όσοι επενδύουν στον κλάδο δεν πρέπει να βλέπουν τη μικρή εικόνα 2-3 τριμήνων λόγω διεθνούς πτώσης τιμών που δεν μπορεί να επηρεάσει η Έλαστρον, ωστόσο αυτό που σίγουρα είναι θετικό είναι ότι όταν έχει κανείς μία ρευστότητα και μία υγιή εταιρεία, έχει την δυνατότητα να αγοράζει χαμηλότερα, μειώνοντας το κόστος των αποθεμάτων και να δημιουργεί προσδοκίες για υψηλότερα κέρδη στο μέλλον. Υπάρχουν προοπτικές αύξησης των ποσοτήτων όπως βλέπει η Έλαστρον για το 2023, ενώ το 2024 εκτιμώ ότι θα είναι στην κορύφωσή της αυτή η προοπτική λόγω των project που έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται με την ωρίμανσή τους να έρχεται το 2024 και το 2025 από πλευράς ποσοτήτων».

Θυμίζουμε ότι το 2022 ο όμιλος Έλαστρον είχε κέρδη προ φόρων 14 εκατ. ευρώ, κέρδη προ φόρων 11 εκατ. ευρώ.
Η διανομή μερίσματος με βάση τα αποτελέσματα της χρήσης 2022, θα είναι ύψους 11,23 εκατ. ευρώ, το μεικτό ποσό μετά την αφαίρεση του φόρου είναι 0,202 ανά μετοχή και η ημερομηνία αποκοπής μερίσματος για το 2022 είναι η 23η Αυγούστου. Επίσης η ημερομηνία προσδιορισμού μερίσματος 2022 είναι η 24η Αυγούστου και η καταβολή του μερίσματος για τη χρήση είναι η 28η Αυγούστου.

Τι προηγήθηκε
Θα θυμίσουμε ότι το 2022 ήταν μία ιδιαίτερη χρονιά καθώς σε συνέχεια του 2021 ξεκίνησε με ισχυρή ζήτηση χαλυβουργικών προϊόντων και κυρίως στον κατασκευαστικό κλάδο. Η έναρξη του πολέμου ανέκοψε τη δυναμική αυτή λόγω κόστους μεταφοράς των προϊόντων και ενέργειας και επέφερε αύξηση του κόστους α’ και β’ υλών με αποτέλεσμα τη μείωση στη ζήτηση των χαλυβουργικών. Πέρυσι η Έλαστρον ενίσχυσε τις εξαγωγές της σε 33% επί του τζίρου (από 31% το 2021) και διατήρησε τον όγκο πωλήσεων, επιτυγχάνοντας υψηλή κερδοφορία. Ταυτόχρονα αύξησε το τζίρο κατά 11% στα 180,98 εκατ. ευρώ από 163,28 εκατ. ευρώ λόγω της ενίσχυσης τη μέσης τιμής πώλησης και της διαφοροποίησης του μείγματος προϊόντων. Ωστόσο η χρονική υστέρηση στις παραδόσεις των προϊόντων οδήγησε στη μείωση του μεικτού κέρδους κατά 4,4% κάτι που το οδήγησε σε ποσοστό 15,2% από 19,6% το 2021.

Αγορά ιδίων μετοχών
Την ίδια στιγμή ο όμιλος καθότι η διαπραγμάτευσης της μετοχής στο Χρηματιστήριο Αθηνών είναι στα 3 ευρώ, χαμηλότερα δηλαδή από την εσωτερική αξία που είναι στα 4,5 ευρώ, προχωράει και στην αγορά ιδίων μετοχών για να στηρίξει τη μετοχή, εκφράζοντας ταυτόχρονα την πίστη που υφίσταται στις δυνατότητες της εταιρείας μελλοντικά. Συγκεκριμένα, ο όμιλος έλαβε την απόφαση να προχωρήσει σε αγορά ιδίων μετοχών, ποσοστού 10% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου με τιμή από 1 έως 4,5 ευρώ. Η αγορά ιδίων μετοχών θα γίνει σε διάστημα 24 μηνών από την στιγμή έγκρισης από τη γενική συνέλευση.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ.: 10+1 βιομηχανικές περιοχές αντιστοιχίζονται σε επιχειρηματικά πάρκα

Με μπαράζ αποφάσεων της μέχρι πρότινος υπηρεσιακής υπουργού Ανάπτυξης Ελένης Δενδρινού στις 19 και στις 23 Ιουνίου, συνολικά δέκα βιομηχανικές περιοχές της χώρας αντιστοιχίζονται σε επιχειρηματικά πάρκα τύπου Α1, με την ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. να ορίζεται ως εταιρεία ανάπτυξης και δια-χείρισης των επιχειρηματικών αυτών πάρκων. Συγκεκριμένα, οι αποφάσεις αφορούν στα εξής επιχειρηματικά πάρκα: Επιχειρηματικό Πάρκο Λάρισας, με εμβαδό 2.458.430,93 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Λαμίας, με εμβαδό 1.643.667,00 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Αλεξανδρούπολης, με εμβαδό 2.068.422,83 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Πρέβεζας, με εμβαδό 2.022.528,33 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Καβάλας, με εμβαδό 2.031.570,83 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Δράμας, με εμβαδό 2.344.301,91 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Κομοτηνής, με εμβαδό 4.351.255,49 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Ηρακλείου, με εμβαδό 2.051.373,11 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Πάτρας, με εμβαδό 4.072.608,98 τ.μ., Επιχειρηματικό Πάρκο Καρδίτσας, με εμβαδό 664.721,01 τ.μ. Είχε προηγηθεί τον περασμένο Μάιο η αντιστοίχιση της Βιομηχανικής Περιοχής Θεσσαλονίκης σε Επιχειρηματικό Πάρκο τύπου Α1, με εμβαδό 12.187.137,32 τ.μ.. Το θεσμικό πλαίσιο για τα επιχειρηματικά πάρκα.

Με τις αποφάσεις αυτές, τα προαναφερθέντα επιχειρηματικά πάρκα υπάγονται στις διατάξεις του νόμου 4982/2022, που ορίζει το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη και διαχείριση επιχειρη-ματικών πάρκων. Ειδικότερα, στα επιχειρηματικά πάρκα εγκαθίστανται και ασκούνται κάθε εί-δους επιχειρηματικές παραγωγικές δραστηριότητες του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα, με εξαίρεση τα εμπορικά κέντρα, όπως: μεταποιητικές και συναφείς δραστηριότητες, δραστηριό-τητες εφοδιαστικής (logistics), ερευνητικά κέντρα και εργαστήρια, συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών, κέντρα δεδομένων και τεχνολογικής υποστήριξης επιχειρήσεων και δραστηριότητες αγροτοκτηνοτροφίας.

Επενδυτικό πλάνο 50 εκατομμυρίων ευρώ
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάρτιο το διοικητικό συμβούλιο της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. ενέκρινε ε-πενδυτικό πλάνο ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ για τη διετία 2024-2025, στο πλαίσιο της προ-κήρυξης «Νέα Βιομηχανικά Πάρκα» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Από το επενδυτικό αυτό πλάνο θα ωφεληθούν τα 14 μεγαλύτερα βιομηχανικά πάρκα της χώρας, καθώς προβλέπεται η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών τους, με στόχο τη σταδιακή μετατροπή τους σε καινοτόμα, τεχνολογικά έξυπνα και περιβαλλοντικά βιώσιμα βιομηχανικά πάρκα. Παράλληλα, θα αναπτυχθούν υποδομές σε 1.000 στρέμματα δημιουργώντας ένα αξιόλογο απόθεμα γης για μελλοντική βιομηχανική ανάπτυξη.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build