Σύμβαση για αποκατάσταση της Μπενακείου Βιβλιοθήκης, οριστική ανάδοχος η «ΑΤΕΣΕ ΑΕ»

Η Υπηρεσία Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Βουλής των Ελλήνων και ο ανάδοχος υπέγραψαν τη σύμβαση για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου της αποκατάστασης και επανάχρησης του κτιρίου της Μπενακείου Βιβλιοθήκης. Ο ανάδοχος είναι η «ΑΤΕΣΕ Ανώνυμη Τεχνική Εμπορική Συμβουλευτική Ναυτιλιακή Ξενοδοχειακή Εταιρεία-Ιδιωτική Επιχείρηση Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας» με τον διακριτικό τίτλο «ΑΤΕΣΕ ΑΕ», η οποία αναλαμβάνει την υποχρέωση να ολοκληρώσει πλήρως το σύνολο των εργασιών της παρούσας εργολαβίας μέσα σε προθεσμία 32 μηνών από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, οριζόμενης ως καταληκτικής ημερομηνίας περαίωσης εργασιών την 28η Ιανουαρίου του 2026.

Δεν ήταν η «ΑΤΕΣΕ ΑΕ» ο… αρχικός ανάδοχος
Ας σημειωθεί ότι, αρχικά, η σύμβαση είχε κατακυρωθεί στην εταιρεία «Έπακρον Τεχνική ΑΕ» αλλά, στις αρχές αυτού του χρόνου, η σύμβαση διαλύθηκε. Κατόπιν, η αναθέτουσα αρχή προσκάλεσε/πρότεινε στον επόμενο, κατά σειρά, μειοδότη, που ήταν η «ΕΚΤΕΡ ΑΕ», την ανάληψη του έργου αλλά εκείνος δεν έκανε την πρόσκληση αποδεκτή. Έτσι, η Υπηρεσία απευθύνθηκε στην «ΑΤΕΣΕ ΑΕ», η οποία και αναδείχθηκε ανάδοχος.

Ο σκοπός του έργου
Βασικό αντικείμενο του έργου αποτελεί η πλήρης αποκατάσταση και επανάχρηση του ιστορικού και διατηρητέου νεότερου μνημείου του συγκροτήματος της Μπενακείου Βιβλιοθήκης, που βρίσκεται πίσω από την Παλαιά Βουλή, στη συμβολή των οδών Άνθιμου Γαζή και Κολοκοτρώνη ιδιοκτησίας της Βουλής των Ελλήνων, συνολικού εμβαδού 2.330,70 τ.μ. Στόχος είναι η αντιμετώπιση των δομικών και οικοδομικών προβλημάτων του κτιρίου, η αισθητική αναβάθμιση του ίδιου και του αμέσου περιβάλλοντος χώρου και ο πλήρης εκσυγχρονισμός των ηλεκτρομηχανολογικών του εγκαταστάσεων, ώστε να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις μιας σύγχρονης βιβλιοθήκης.

Οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις
Ανάμεσα στις πολλές εργασίες που, στο πλαίσιο του έργου, θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται αποκατάσταση των κτιρίων (πτέρυγες Α, Β και Γ του συγκροτήματος), επισκευή και ενίσχυση θεμελίωσης, επισκευή και ενίσχυση του φέροντος οργανισμού των κτιρίων, αποκατάσταση των όψεων των κτιρίων, εσωτερική διαμόρφωση για τη λειτουργικότητα και την εξυπηρέτηση της διατηρητέας χρήσης του συγκροτήματος ως βιβλιοθήκης, αποκατάσταση του ζωγραφικού εσωτερικού διακόσμου, καθώς και συντήρηση ή/και αντικατάσταση κουφωμάτων ή/και υαλοστασίων, ξύλινων στοιχείων κλιμάκων, πατωμάτων, δαπέδων και δαπέδων από τσιμεντοπλακίδια, μαρμάρινων μελών και στοιχείων, μεταλλικών στοιχείων κλιμάκων και κιγκλιδωμάτων. Στο έργο, τέλος, προβλέπεται και η παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου κατά την περίοδο κατασκευής του για τις αρχιτεκτονικές, στατικές και ηλεκτρομηχανολογικές επεμβάσεις, καθώς και για τις εργασίες συντήρησης ζωγραφικού διακόσμου και λίθου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Νέο ξενοδοχείο και κτίριο serviced apartments για την Blend της οικογένειας Δ. Καλλιτσάντση

Νέους επιχειρηματικούς ορίζοντες έχει ανοίξει για τον Δημήτρη Καλλιτσάντση και τον γιο του Πάρη, η ίδρυση της Blend Αναπτυξιακή και Συμβουλευτική, μετά την φυγή από τον όμιλο Ελλάκτωρ. Το Build είχε την ευκαιρία να συναντήσει τον κύριο Καλλιτσάντση, ο οποίος ανέφερε ότι «προσπαθούμε να εντοπίσουμε ακίνητα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και στη συνέχεια να τα αξιοποιήσουμε. «Εντοπίζουμε το κατάλληλο ακίνητο, το οποίο να είναι αυτόνομο και όχι μέρος άλλης ιδιοκτησίας και σε συνεργασία με ομάδα που οργανώνει όλο το φάσμα της κατασκευής, αναζητούμε και τον operator που θα διαχειριστεί στη συνέχεια το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο. Ακολούθως και αφού το ακίνητο εισέλθει σε διαδικασία να προσφέρει έσοδα, το πουλάμε στον νέο του ιδιοκτήτη».

Διερευνά την επέκτασή της στις κατοικίες
Οι κατηγορίες κτιρίων που εξετάζει η Blend είναι αυτές των εμπορικών ακινήτων (ξενοδοχεία, γραφεία, ακίνητα που στεγάζουν σούπερ μάρκετ, εμπορικά καταστήματα), ενώ αυτή τη στιγμή διερευνά την επέκτασή της και στις κατοικίες, όπου πρόσφατα έκανε την πρώτη της επένδυση και σε αυτόν τον τομέα. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία της οικογένειας Καλλιτσάντση αναπτύσσει δύο νέα ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας, το ένα εκ των οποίων είναι ξενοδοχείο και το δεύτερο εντάσσεται στην κατηγορία των serviced apartments.

Η πρώτη κίνηση στα οικιστικά με την απόκτηση και πώληση μονοκατοικίας στη Βούλα
Το πρώτο της βήμα σε οικιστικό project έγινε ήδη στη Βούλα, όπου απέκτησε μονοκατοικία υψηλής προστιθέμενης αξίας με επιπλέον συντελεστή δόμησης, την οποία απέκτησε και διέθεσε αμέσως σε νέο ιδιοκτήτη. Ο κύριος Καλλιτσάντης εκφράζει την γενικότερη ικανοποίησή του για την εξέλιξη της νέας του εταιρείας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «διαμορφώνεται μία νέα πραγματικότητα, στην οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε όλη μας την τεχνογνωσία που έχουμε αποκτήσει τα προηγούμενα χρόνια. Στη δική μου εμπειρία έρχεται να προστεθεί και η εμπειρία του γιου μου στον χρηματοοικονομικό τομέα. Αυτό που κάνουμε τώρα, αποτελεί μία φρέσκια δουλειά χωρίς να διατηρούμε δεσμεύσεις με το παρελθόν, όπου το μοναδικό ίσως στοιχείο που μας συνδέει με τα χρόνια που προηγήθηκαν, είναι η εμπειρία μας».

Ενδιαφέρον και για τα νησιά
Σύμφωνα με τον ίδιο η Blend εξετάζει την επιχειρηματική της δραστηριοποίηση και στη νησιωτική Ελλάδα, ενώ ήδη στο ενδιαφέρον της βρίσκεται η Κρήτη με σκοπό την ανάπτυξη και εκεί στο προσεχές χρονικό διάστημα. Να θυμίσουμε ότι ο Πάρης Καλλιτσάντσης, μεταξύ άλλων προχώρησε στην δημιουργία του ξενοδοχείου, Blend, στην οδό Χρυσοσπιλιωτίσσης στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο στη συνέχεια πούλησε στον νέο του ιδιοκτήτη, μία κίνηση που αποτέλεσε ατομική επένδυση από πλευράς του εκτός της δραστηριοποίησής του στη Blend.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Άκτωρ: Η ένσταση για το μετρό Θεσσαλονίκης και οι λόγοι της απόρριψης

Ως αβάσιμη απορρίφθηκε από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών η ένσταση που είχε υποβληθεί από την Άκτωρ, αναφορικά με αποζημιώσεις που διεκδικεί για τις καθυστερήσεις στο έργο της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά. Ειδικότερα, η ένσταση αφορούσε αίτημα της εταιρείας προς την Αττικό Μετρό, σχετικά με αποζημίωσή της για θετικές ζημίες περιόδου από 1η Μαΐου έως 31η Ιουλίου 2022, εξαιτίας διαρκούς υπερημερίας της Αττικό Μετρό ως προς την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της, για συνολικό ποσό ύψους 1.422.149,26 ευρώ. Το αίτημα έγινε εν μέρει αποδεκτό, με την αποζημίωση να ορίζεται όμως στα 851.718,04 ευρώ. Η Άκτωρ υπέβαλε ένσταση, ζητώντας το επιπλέον ποσό της αποζημίωσης που διεκδικούσε, καθώς και επιπλέον 557.141,80 ευρώ, σύμφωνα με τους δικούς της υπολογισμούς, κατ’ αναλογία της δαπάνης μισθοδοσίας προσωπικού που της αναγνωρίστηκε ως αποζημιωτέα.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Άκτωρ, το περιεχόμενο της επίμαχης απόφασης «είναι μη νόμιμο, αντισυμβατικό και αβάσιμο», λόγω πρωτίστως «της παράλειψης της Αττικό Μετρό να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για τη δημοπράτηση, ανάθεση και ολοκλήρωση του συνόλου των αντικειμένων άλλων αναδόχων, καθώς και για την ολοκλήρωση του Βασικού Έργου, για τις οποίες έχει αναλάβει τον σχετικό κίνδυνο». Επίσης, η εταιρεία χαρακτήριζε ως «αναιτιολόγητη, μη νόμιμη και αβάσιμη» την απόφαση να μην περιληφθούν για αποζημίωση δαπάνες συνολικού ποσού 336.479,16 ευρώ, οι οποίες, αν και είχαν τιμολογηθεί στον κρίσιμο διάστημα, δεν είχαν ακόμη εξοφληθεί.

Γιατί απορρίφθηκε η ένσταση
Ωστόσο, το αυτοτελές τμήμα νομικής στήριξης της Γενικής Γραμματείας Υποδομών απέρριψε την ένσταση, επιχειρηματολογώντας ότι η τιμολόγηση δαπανών αποτελεί για την ανάδοχο υποχρέωση πληρωμής αυτών, μέχρι εξόφλησης της οποίας οι τιμολογηθείσες δαπάνες δεν μπορούν να περιληφθούν σε Α.Π.Ε. θετικών ζημιών του έργου, και άρα το εν λόγω αίτημα «τίθεται προώρως από την ανάδοχο». Αβάσιμα κρίθηκαν εξάλλου και τα αιτήματα της εταιρείας για επιπλέον αποζημιώσεις, όπως:

– Αποζημίωση για δαπάνες προσωπικού λόγω της παρατεταμένης παραμονής της αναδόχου στο έργο. Οι δαπάνες αυτές κρίθηκε ότι συνδέονται με παροχές μη επιβεβλημένες από τα συμβατικά τεύχη και μη αναγκαίες για την εκτέλεση του έργου.

– Επιπλέον αποζημίωση για τον εξοπλισμό μηχανημάτων γενικής χρήσης: Η ανάδοχος υπολογίζει την αποζημίωση με βάση το ημερήσιο μίσθωμα κάθε μηχανήματος επί τις ημερολογιακές ημέρες κάθε μήνα, όμως η υπηρεσία «αποζημιώνει την ανάδοχο για τις 25 εργάσιμες ημέρες του κάθε μήνα, δεδομένου ότι τα εν λόγω μηχανήματα, αφενός μεν δεν απασχολούνται στο σύνολό τους καθημερινά στο έργο και αφετέρου -ακόμα και αν απασχολούνταν όλα- δεν θα ξεπερνούσαν τις εργάσιμες ημέρες του μήνα».

– Αποζημίωση για λειτουργικά έξοδα εργοταξίου: Σύμφωνα με την απόφαση, οι δαπάνες που αφορούν σε υπηρεσίες φύλαξης, καθαρισμού και οργανισμούς κοινής ωφέλειας αποτελούν χρονικά συναρτώμενα έξοδα με τις καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, άρα γενικά έξοδα που μπορούν να αποζημιωθούν ως θετικές ζημίες και οι οποίες έχουν αναγνωριστεί και αποζημιωθεί εξ ολοκλήρου, ενώ οι υπόλοιπες δαπάνες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές ως θετικές ζημίες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build