«Πολλά τα προβλήματα, χρειάζεται πολυετής στρατηγικός σχεδιασμός»

Τις θέσεις της αγοράς για τα φλέγοντα θέματα στην κατασκευή των δημοσίων έργων αλλά και τα χρονίζοντα προβλήματα παρουσίασαν βασικοί εταίροι της ελληνικής κατασκευαστικής βιομηχανίας, σε προεκλογικό debate για τα δημόσια έργα που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ).

«Να στηριχθούν οι τεχνικές εταιρείες»
Αρχικά, ο Πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, Κωνσταντίνος Μακέδος, επεσήμανε τον κομβικό ρόλο του Ταμείου Ανάκαμψης, «οι διαδικασίες του οποίου όμως οφείλουν να προχωρούν με ταχύτητα και στον προγραμματισμένο χρόνο». Παράλληλα, είπε, «οι τεχνικές εταιρείες χρειάζονται κάθε στήριξη ώστε να ανταποκριθούν στις συνθήκες μελέτης, κατασκευής και επίβλεψης των νέων υποδομών και συντήρησης, ελέγχου και ενίσχυσης των υφισταμένων, αλλά και να θέσουν ως προτεραιότητα και να εντάξουν στον σχεδιασμό τους τα κριτήρια ESG».

«Στρατηγικό σχεδιασμό δεκαετίας»
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ανδρέας Γερακάκης, σχολίασε, αρχικά, ότι «για τις μη μεγάλες εταιρείες το φλέγον ζήτημα είναι τα παλιά έργα που έχουν υπογραφεί με μεγάλες εκπτώσεις, με αποτέλεσμα κατά κάποιον τρόπο να έχουν καταστεί ζημιογόνα λόγω των τελευταίων αυξήσεων. Δοθέντος του ότι έχουμε έλλειψη προσωπικού, σύμφωνα με την προσφορά και τη ζήτηση οι τιμές της εργασίας έχουν αυξηθεί πολύ. Πώς μπορεί, λοιπόν, να αμβλυνθεί η αύξηση του εργατικού κόστους σε σχέση με τις υπάρχουσες συμβάσεις;». Κατόπιν, ο κ. Γερακάκης υπογράμμισε πως «κάποια πράγματα που προβλέπονται δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, λ.χ., η ιδιωτική επίβλεψη ή το Προεδρικό Διάταγμα 71».

Κατά τον ίδιο, το μεγαλύτερο πρόβλημα αποτελούν οι λεγόμενες αναλύσεις τιμών: «Αυτή τη στιγμή τα έργα δημοπρατούνται με έναν παλιό τιμοκατάλογο. Πρέπει να συγκροτηθεί το συντομότερο το Δ.Σ. της εταιρείας που ήδη υπάρχει από τη νομοθεσία και, πατώντας πάνω στο υπάρχον σύστημα αναλύσεων τιμών, θα δοθεί λύση». Καταλήγοντας, ο κ. Γερακάκης συμπεριέλαβε στα χρονίζοντα προβλήματα του κλάδου την γραφειοκρατία, την πολυνομία και το πώς αποδίδεται δικαιοσύνη, προτείνοντας «να υπάρχει διαιτησία ή να δημιουργηθεί ειδικό καταρτισμένο σώμα δικαστών που θα γνωρίζει άριστα τη νομοθεσία των δημοσίων έργων. Γενικότερα, το κράτος πρέπει να κάνει έναν στρατηγικό σχεδιασμό δεκαετίας για τις υποδομές».

«Θα μας κοστίζουν επί τρία τα έργα»
Εξάλλου, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, στάθηκε επίσης στο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού, αναγνωρίζοντάς το ως το κυριότερο του κλάδου επί του παρόντος: «Δεν είναι δυνατόν να γίνουν τόσα πολυδάπανα έργα με το προσωπικό που υπάρχει διαθέσιμο αυτή τη στιγμή. Θα μας κοστίζουν επί τρία αυτά τα έργα. Ακόμα και με εκπτώσεις χαμηλές μπορούμε να βγούμε εκτός προϋπολογισμού, διότι οι τιμές για το προσωπικό θα είναι εξωπραγματικές». Επιπροσθέτως, ο κ. Στασινός σχολίασε πως «έπρεπε το παρατηρητήριο τιμών να έχει αρχίσει να λειτουργεί», ενώ επεσήμανε ότι, μεταξύ των εκλογικών αναμετρήσεων που επίκεινται, «εμείς ως ΤΕΕ θα ετοιμάσουμε νομοθεσία για το πώς θα έρχεται γρήγορα προσωπικό και πώς θα πληρώνεται και θα την παρουσιάσουμε στη νέα κυβέρνηση».
«Σχεδιασμός που θα τους συμπεριλαμβάνει όλους»

Τέλος, ο Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών, Σέργιος Λαμπρόπουλος, ξεκινώντας στάθηκε στην ελληνική νομοθεσία, χαρακτηρίζοντάς την «πολύπλοκη, με ανισοβαρή δομή, ανεπαρκή στόχευση όσον αφορά στα θέματα του στρατηγικού σχεδιασμού και στενή οπτική σε θέματα περιβαλλοντικά. Δεν προάγει την υγιή επιχειρηματικότητα, αλλάζει κάθε τόσο. Πρέπει να κάνουμε απονομοθέτηση». Κατόπιν, τόνισε, μεταξύ άλλων και την ανάγκη κατάρτισης μεσομακροπρόθεσμου εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού υποδομών, ο οποίος «θα υπόκειται στις αρχές του κύκλου ζωής των έργων, της διαχείρισης των κινδύνων και αξίας, θα ενσωματώνει ευέλικτες πρακτικές και, το κυριότερο, θα ενεργοποιεί όλους τους διαθέσιμους πόρους, τις δομές και τους οικονομικούς φορείς».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Ιντρακάτ: Νέες συμβάσεις 364 εκατομμυρίων, ανεκτέλεστο 1,3 δισ. και break even το 2023

Ως ορόσημο χαρακτηρίστηκε το 2022 από τον Αλέξανδρο Εξάρχου, μετά την αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος τον Ιούλιο της νέας χρονιάς, ενώ στάθηκε στην προοπτική του 2023, εκτιμώντας ότι εκτός από break even μπορεί φέτος να υπάρξει και κερδοφορία μετά τις δύο διαδοχικές ζημιογόνες χρήσεις των ετών 2021 και 2022. Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στην ενσωμάτωση της Άκτωρ στον όμιλο, όπου δημιουργεί της προϋποθέσεις για να ανταποκριθεί ο νέος όμιλος στο εξαιρετικά υψηλό ανεκτέλεστο που δημιουργείται μέσα από τη συγκεκριμένη εξαγορά.

Πάει για break – even
Ως προς το ότι η εταιρεία παρουσιάζει συνεχείς ζημιές σε επίπεδο αποτελεσμάτων τα έτη 2021 και 2022, ο διευθύνων σύμβουλος της, σημείωσε ότι μπορεί να υπάρξει break even και ίσως κερδοφορία το 2023. Απέδωσε το ενδεχόμενο αυτό στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της Ιντρακάτ, που εμφανίζεται ουσιωδώς κερδοφόρο, όπως σημείωσε. «Διασφαλίζοντας θετικό cash flow και κερδοφορία των έργων σε επίπεδο PNL, είμαστε αισιόδοξοι ότι η λειτουργική κερδοφορία που παρουσιάστηκε στο β’ εξάμηνο του 2022 θα συνεχιστεί το 2023 και το 2024».
Στη διάρκεια του 2022 υπεγράφησαν νέες συμβάσεις ύψους 472,2 εκατ. ευρώ, ενώ από την 1η Ιανουαρίου του 2023 έως σήμερα έχουν υπογραφεί συμβάσεις ύψους 364,7 εκατ. ευρώ. Στα έργα που διεκδικεί η Ιντρακάτ είναι το ΣΔΙΤ για τη «Στέγαση των Υπηρεσιών Γενικής Γραμματείας Υποδομών» όπου συμμετέχει με 50% σε κοινοπραξία με τη Redex Αποτελεί τη μοναδική κοινοπραξία η οποία υπέβαλε προσφορά για το έργο αυτό, ενώ εκκρεμεί η απόφαση για το αποτέλεσμα του διαγωνισμού.

Τα έργα και οι παραχωρήσεις που διεκδικεί
Επίσης, συμμετέχει στο έργο για την «Εκδήλωση Ενδιαφέροντος (Α’ Φάση) για την απόκτηση μετοχών του «Οργανισμός Λιμένος Βόλου Α.Ε.» του οποίου δημοπρατούσα αρχή είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, συμμετέχει σε κοινοπραξία στον εν λόγω διαγωνισμό με ποσοστό 51%. Στα έργα ενδιαφέροντος είναι και η παραχώρηση της Αττικής Οδού του οποίου δημοπρατούσα αρχή είναι επίσης το ΤΑΙΠΕΔ. Έχει υποβάλει επίσημο αίτημα στο ΤΑΙΠΕΔ για την έγκριση της προσχώρησης της σε ήδη προεπιλεγμένο σχήμα, με ποσοστό 30%. Σε επίπεδο περιουσιακών στοιχείων real estate διαθέτει το Xenodocheio Milοs 5 απτέρων και το εστιατόριο Milos στην οδό Κολοκοτρώνη στο Σύνταγμα, το συγκρότημα Ippokratous Offices στο κέντρο της Αθήνας, όπου πρόσφατα προχώρησε σε ολοκλήρωση ανακατασκευής του εννεαόροφου κτιρίου σε σύγχρονα πράσινα γραφεία, συνολικής επιφάνειας 7.300 τ.μ..

Επιπλέον, προχώρησε μέσω θυγατρικής, στην απόκτηση τεσσάρων οικοπέδων στην Άνω Μερά Μυκόνου για την ανάπτυξη κατοικιών προσωπικού 250 κλινών.
Σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθεί η αδειοδοτική διαδικασία. Τον Οκτώβριο 2022 προχώρησε στην απόκτηση ξενοδοχειακού καταλύματος 17 δωμάτιων στην Χώρα Μυκόνου με σκοπό την ανακαίνιση του και την μετατροπή του σε luxury boutique hotel, έναντι ποσού 10,6 εκατ. ευρώ. Στις κατασκευές σκοπεύει να αξιοποιήσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ, με σκοπό τη συμμετοχή σε έργα υποδομών ύψους 43 δισ. ευρώ για την χρονική περίοδο 2020-2030.

Ανεκτέλεστο 1,3 δισ. ευρώ
Το ανεκτέλεστο στο τέλος του 2022 ήταν στα επίπεδα του 1,3 δισ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 225 εκατ. ευρώ από 214,84 εκατ. ευρώ και οι καθαρές ζημίες ήταν 23,63 εκατ. ευρώ από ζημίες 22,58 εκατομμύρια ευρώ. Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου στα τέλη της χρήσης 2022 περιλαμβάνει βραχυπροθέσμα δάνεια 81,4 εκατ. ευρώ, μακροπρόθεσμα δάνεια ποσού 71,4 εκατ. ευρώ. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022 υπήρξε μία σημαντική λειτουργική κερδοφορία που αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς. Τα κύρια γεγονότα του τελευταίου διαστήματος είναι η ΑΜΚ των 100 εκατ. ευρώ, η υπογραφή των δύο έργων και ειδικότερα του ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Πύλος προϋπολογισμού 239 εκατ. ευρώ και το ΣΔΙΤ για τον ΒΟΑΚ καθώς και η πρόσφατη υπογραφή του Marina Tower με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ και συμμετοχή με 40% στην κοινοπραξία με τη Bougues. Επίσης η Ιντρακάτ είναι ανάδοχος στο ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών της Κρήτης με προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

ΤΙΤΑΝ: Αυξημένη ζήτηση και ενισχυμένες πωλήσεις και κερδοφορία στο πρώτο τρίμηνο του 2023

Αυξημένες κατά 29,3% ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2023 οι πωλήσεις του ομίλου ΤΙΤΑΝ, συγκριτικά με το α’ τρίμηνο 2022, φτάνοντας τα 588,1 εκατ. ευρώ, χάρη στην αυξημένη ζήτηση στις περισσότερες κύριες αγορές του ομίλου, στις ήπιες καιρικές συνθήκες και στα καλύτερα επίπεδα τιμών. Τα κέρδη EBITDA ανήλθαν σε 107,1 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 131% έναντι ενός χαμηλού πρώτου τριμήνου του 2022.

Τα περιθώρια κέρδους διευρύνθηκαν χάρη στις αυξημένες πωλήσεις, στη μείωση κόστους χάρη στα οφέλη των επενδύσεων στα εργοστάσια, στη βελτίωση του ενεργειακού μείγματος με την αυξημένη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και στις ευνοϊκότερες τιμές ενέργειας. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε 44,3 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με 1,3 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Ο τουρισμός ενισχύει τη ζήτηση στην ελληνική αγορά
Όσον αφορά στην ελληνική αγορά, οι πωλήσεις και η κερδοφορία του ομίλου αυξήθηκαν σημαντικά σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, αξιοποιώντας τις καθετοποιημένες δραστηριότητες της ΤΙΤΑΝ στη χώρα.

Οι επιδόσεις του ομίλου ενισχύθηκαν επίσης από τις ήπιες καιρικές συνθήκες και ευνοήθηκαν συγκριτικά με τα χαμηλά επίπεδα του πρώτου τριμήνου του 2022.
Η ζήτηση ενισχύθηκε από το μεγάλο αριθμό δημοσίων έργων και από τις επενδύσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό, οι οποίες παραδοσιακά αυξάνονται καθώς πλησιάζει η τουριστική σεζόν.
Η αγορά κατοικίας και οι εργασίες ανακαίνισης διατηρήθηκαν σε σταθερά επίπεδα. Αυξήσεις τιμών τέθηκαν σε ισχύ από τις αρχές του έτους για όλα τα προϊόντα, με σκοπό ο όμιλος να καλύψει το αυξημένο κόστος των υψηλών τιμών ενέργειας, πρώτων υλών και μεταφοράς.

Οι περισσότερες εξαγωγές τσιμέντου του ομίλου κατευθύνθηκαν προς την Titan America και το δίκτυο σταθμών του ομίλου στην Ευρώπη, καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε επίπεδο πωλήσεων και τιμών. Η μεγάλη επένδυση της μονάδας ασβεστοποίησης στο εργοστάσιο του Καμαρίου στην Αθήνα έχει ολοκληρωθεί και εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η χρήση εναλλακτικών καυσίμων και πρώτων υλών από το τέλος του τρέχοντος μήνα.

Αυξημένη ζήτηση σε ΗΠΑ και Τουρκία, μειωμένη στην Αίγυπτο
Στις ΗΠΑ παρατηρήθηκε στο πρώτο τρίμηνο του έτους υψηλή ζήτηση και καλά επίπεδα τιμών, ενώ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη διατηρήθηκαν οι υπάρχουσες τάσεις σταθερότητας στις κατά τόπους αγορές. Στην Τουρκία, η ζήτηση ανέκαμψε αλλά μειώθηκε στην Αίγυπτο. Οι όγκοι των πωλήσεων αυξήθηκαν σε όλες τις κύριες κατηγορίες προϊόντων, με τις πωλήσεις τσιμέντου να αυξάνονται κατά 2%, αντικατοπτρίζοντας τις ισχυρές αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, οι οποίες ωφελήθηκαν από τις ισχυρές θέσεις της ΤΙΤΑΝ στις αγορές και τις ήπιες καιρικές συνθήκες. Οι πωλήσεις των αδρανών υλικών και του έτοιμου σκυροδέματος αυξήθηκαν επίσης, κατά 8% και 7% αντίστοιχα. Οι υψηλότερες πωλήσεις και οι αυξημένες τιμές στα προϊόντα της ΤΙΤΑΝ στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, (περίπου το 90% των πωλήσεων του ομίλου) ώθησαν τις συνολικές πωλήσεις του πρώτου τριμήνου του 2023 στα 588,1 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build