Παράταση στον διαγωνισμό για το Ιωάννινα-Κακαβιά

Ολιγοήμερη παράταση έδωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στον πολυδάπανο διαγωνισμό για την επιλογή του αναδόχου που θα κατασκευάσει το τμήμα της Ιονίας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Προηγουμένως, η προθεσμία παραλαβής των προσφορών για το, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ και διάρκειας 54 μηνών, έργο εξέπνεε στις 14/03/2023 και ώρα 11:00 π.μ., ενώ η αποσφράγισή τους θα λάμβανε χώρα στις 16/03/2023 και ώρα 11:00. Ωστόσο, το Υπουργείο αποφάσισε τη μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των προσφορών καθώς και της ημερομηνίας ηλεκτρονικής αποσφράγισης, για την Τρίτη 28/03/2023 και ώρα 11:00 π.μ. και την Πέμπτη 30/03/2023 και ώρα 11:00 π.μ., αντίστοιχα.

Όπως αναφέρεται στα δημοσιευθέντα στοιχεία, η παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών αποφασίστηκε λόγω του ότι οικονομικοί φορείς την αιτήθηκαν (κυρίως για λόγους καλύτερης προετοιμασίας των προσφορών τους), κάτι που κρίνεται εύλογο λόγω της πολυπλοκότητας του έργου, ενώ φορείς κατέθεσαν και αιτήματα παροχής διευκρινήσεων επί των όρων των τευχών δημοπράτησης. Επίσης, υπ’ όψιν στο σκεπτικό έχει ληφθεί και το ότι έχει κατατεθεί, με αρ. ΓΑΚ ΕΑΔΗΣΥ 309/07-03-2023, Προδικαστική Προσφυγή.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Άκτωρ: Τι συμβαίνει με την αποκατάσταση στη Διώρυγα της Κορίνθου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται αυτή την περίοδο οι εργασίες αποκατάστασης στη Διώρυγα της Κορίνθου, όπως πληροφορείται το Build, με την ανάδοχο Άκτωρ, να έχει ως συμβατική υποχρέωση να παραδώσει το έργο τον Φεβρουάριο του 2024. Ωστόσο, κατά τις ίδιες πληροφορίες το σημαντικό λιμενικό έργο που τρέχει η κατασκευαστική εταιρεία, είναι αρκετά πιθανό να ολοκληρωθεί ακόμη και νωρίτερα από το οριζόμενο χρονοδιάγραμμα – εντός του 2023 – με τις εργασίες να εξελίσσονται απρόσκοπτα αυτή τη στιγμή. Η πρώτη φάση που αφορούσε στην άρση επικινδυνότητας ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2022. Από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους ξεκίνησε η δεύτερη φάση του έργου που αφορά στην κατασκευή πασσαλότοιχου για την προστασία των πρανών στη θάλασσα.
Όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα οι εργασίες διακόπτονται στο διάστημα από 1 Ιουνίου έως και 30 Σεπτεμβρίου λόγω της τουριστικής περιόδου και ξεκινούν και πάλι από 1η Οκτωβρίου κάτι που θα συμβεί και κατά τη φετινή χρονιά σε αντιστοιχία με ό,τι είχε συμβεί και το 2022.

Εξαίρεση από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης
Θα θυμίσουμε ότι η Άκτωρ ανέλαβε την εκπόνηση του έργου «Μελέτη και κατασκευή του έργου αποκατάστασης ζημιών στα πρανή της Διώρυγας Κορίνθου» τον Δεκέμβριο του 2021. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 34 εκατομμύρια ευρώ. Είχε προηγηθεί σειρά κατολισθήσεων, γεγονός που έκανε επιτακτική την ανάγκη κατασκευαστικών παρεμβάσεων και έργων στήριξης στο σημείο. Το έργο είχαν επίσης διεκδικήσει οι Μυτιληναίος και Άβαξ. Μάλιστα το έργο εξαιρέθηκε από την υποχρέωση τήρησης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, κατ’ εφαρμογή σχετικής διάταξης νόμου, λόγω της κατεπείγουσας και έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας που καλύπτει, η οποία αφορά στη δημόσια ασφάλεια και στην αποκατάσταση της ομαλότητας της ναυσιπλοΐας. Λόγω της σημασίας που έχει το έργο έχει χαρακτηριστεί από το υπουργείο Μεταφορών ως «Σύνθετο και Ειδικό Έργο Εθνικού Επιπέδου».

Συνολικά 11.416 διελεύσεις το 2019
Να σημειωθεί ότι το 2019, όταν και λειτούργησε για τελευταία φορά κανονικά η Διώρυγα, πραγματοποιήθηκαν συνολικά 11.416 διελεύσεις. Από αυτές, 8.328 μπορούν να χαρακτηριστούν τουριστικού χαρακτήρα. Σε ό,τι αφορά τη θερινή περίοδο του 2022 καταγράφηκαν οι καλύτερες επιδόσεις της τελευταίας 20ετίας. Εξυπηρετήθηκαν τουριστικά και εμπορικά πλοία τουλάχιστον 70 διαφορετικών εθνικοτήτων, ενώ το σύνολο των διελεύσεων για το σύντομο διάστημα που λειτούργησε ανήλθε περίπου στις 6.000. Σε ό,τι αφορά τις εργασίες αποκατάστασης, πρόκειται για τις πιο δραστικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει στη Διώρυγα της Κορίνθου από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, όπου τότε χρειάστηκαν εργασίες για την αποκατάσταση ζημιών που είχαν προκληθεί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Γραμμή 4 Μετρό: Πιάνει δουλειά ο μετροπόντικας της Κατεχάκη

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι πρόδρομες εργασίες της κοινοπραξίας των Άβαξ, Ghella και Alstom για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, που θα εκτείνεται από το Γουδή μέχρι το Άλσος Βεΐκου. Το Build επισκέφθηκε την περασμένη εβδομάδα το εργοτάξιο της Κατεχάκη, όπου αυτές τις μέρες συναρμολογείται ο «μετροπόντικας» που θα διανοίξει τη γραμμή από την Κατεχάκη έως τον Ευαγγελισμό. Εκεί θα συναντήσει τον δεύτερο μετροπόντικα, που θα ξεκινήσει από το Άλσος Βεΐκου, όπου βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη οι εργασίες εκσκαφής του φρέατος, με το εργοτάξιο της Κατεχάκη να προχωρά με πιο γρήγορους ρυθμούς, καθώς ήδη μέσα στον Μάρτιο αναμένεται ότι ο μετροπόντικας θα αρχίσει να σκάβει.

Και τα δύο μηχανήματα TBM (Tunnel Boring Machine = Mηχάνημα διάνοιξης σηράγγων) είναι ολοκαίνουργια, ειδικά κατασκευασμένα από τη γερμανική εταιρεία Herrenknecht με βάση τις απαιτήσεις του έργου, όπως αυτές διαπιστώθηκαν με βάση τις γεωτεχνικές μελέτες. Τα μηχανήματα ΤΒΜ φέρουν κεφαλή 143 τόνων, κατασκευασμένη από χάλυβα-355, με διάμετρο κοπής 9,5 μέτρων, κατασκευασμένη με τρόπο ώστε να μη φθείρεται και να μην «κολλάει». Όταν συναρμολογηθούν, τα μηχανήματα θα έχουν μήκος 105 μέτρων περίπου και υπολογίζεται ότι θα σκάβουν με ρυθμό περίπου 14 μέτρων ανά ημέρα.
Η συναρμολόγηση του πρώτου ΤΒΜ θα γίνει στην αρχή της σήραγγας στο εργοτάξιο της Κατεχάκη, υπό την επίβλεψη ανθρώπων από την κατασκευάστρια εταιρεία, ενώ οι χειριστές των μηχανημάτων έχουν ήδη εκπαιδευθεί στον χειρισμό τους, έχοντας ήδη οι περισσότεροι εμπειρία και από προηγούμενα έργα.

Καμία ανησυχία για απρόοπτα, μικρές οι πιθανότητες για αρχαία
Όσο για το αν υπάρχουν κάποια σημεία του έργου που είναι πιο δύσκολα από τα άλλα, ο Στέλιος Μούσκος, εργοταξιάρχης TBM Κατεχάκη, ανέφερε ότι στην εκκίνηση της Βεΐκου αναμένεται κάποια ποσότητα νερού, η οποία όμως δεν προκαλεί ανησυχία, καθώς τα μηχανήματα δεν επηρεάζονται από το νερό. Ανησυχία δεν προκαλούν επίσης τυχόν απρόοπτα όσον αφορά στη σύσταση του εδάφους, καθώς ακόμα και αν στο δρόμο του ΤΒΜ βρεθεί βράχος, είναι κάτι που αντιμετωπίζεται. Μάλιστα, τα μηχανήματα είναι εξοπλισμένα με μηχανισμό πρόβλεψης εδάφους που εκπέμπει ένα κύμα, το οποίο μπορεί να προειδοποιήσει αν υπάρχει απότομη αλλαγή εδάφους μπροστά. Επίσης, στο βάθος που θα γίνονται οι εργασίες δεν αναμένεται να βρεθούν αρχαία, ωστόσο υπάρχει αρχαιολόγος ο οποίος θα ελέγχει τα υλικά της εκσκαφής για τυχόν ευρήματα.

Πόσο «πράσινες» είναι όμως οι εργασίες για τη Γραμμή 4; Όπως μας ανέφερε ο Χάρης Κυριαζής, διευθυντής κατασκευής της Γραμμής 4 στον όμιλο Άβαξ, «τα υλικά εκσκαφής πηγαίνουν σε σύστημα ανακύκλωσης. Γενικά, ό,τι απόβλητα υπάρχουν ανακυκλώνονται. Το νερό επαναχρησιμοποιείται». Επίσης, τα λιπαντικά που χρησιμοποιούν τα ΤΒΜ είναι βιοδιασπώμενα. Σημειώνεται ότι σε όλες τις φάσεις του έργου εφαρμόζεται η τεχνολογία ΒΙΜ, η οποία βοηθά στον καλύτερο σχεδιασμό του έργου, ιδιαίτερα για τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, ώστε να αποφευχθούν ασυμβατότητες ή δυσάρεστες εκπλήξεις στην πορεία των εργασιών που θα μπορούσαν να κοστίσουν τόσο σε χρήμα, όσο και σε χρόνο αποπεράτωσης του έργου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build