Ανέκρουσαν πρύμναν για την απόκτηση του Άκτωρα οι Κούτρας και Wade Adams

Ανέκρουσεν πρύμναν η πλευρά των Δημήτρη Κούτρα και Wade Adams από το τραπέζι των συζητήσεων για την εξαγορά της Άκτωρ Κατασκευαστική και παρά το γεγονός ότι όπως πληροφορούμαστε οι συζητήσεις είχαν προχωρήσει αρκετά, φτάνοντας έως και το επίπεδο υπογραφής συμφωνίας αποκλειστικής διαπραγμάτευσης. Κατά τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας πρόκειται για μία ακόμη αποχώρηση από το τραπέζι των συζητήσεων όπου οι δύο πλευρές είχαν εκδηλώσει ζωηρό ενδιαφέρον για την απόκτηση μετοχών σε εισηγμένη. Θα θυμίσουμε την αντίστοιχη περίπτωση της Δομικής Κρήτης όπου ο κύριος Κούτρας και η Wade Adams είχαν ζωηρές συζητήσεις με την άλλη πλευρά, αυτήν του βασικού μετόχου, Γιώργου Συνατσάκη, ωστόσο τελικά η συμφωνία έμεινε στη μέση χωρίς να ολοκληρωθεί. Πηγές της αγοράς αναφέρουν στο Build ότι οι δύο εν δυνάμει επενδυτές Κούτρας και Wade Adams παρά την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε επένδυση στον κατασκευαστικό κλάδο, όταν έρχεται η κρίσιμη στιγμή της συμφωνίας αποχωρούν από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Κατά τις ίδιες πληροφορίες μάλιστα οι δύο πλευρές βρέθηκαν στην πόρτα των τραπεζών προκειμένου να προχωρήσουν στην έκδοση των εγγυήσεων που απαιτούνται και αποδεικνύουν ότι έχουν την ρευστότητα για να προχωρήσουν στην εξαγορά, διαδικασία που δεν είχε αίσια έκβαση.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Παρασκήνιο και εναλλακτικές πίσω από τον άγονο διαγωνισμό για τα νοσοκομεία Κομοτηνής, Σπάρτης, Θεσσαλονίκης

Εναλλακτικές εξετάζονται από πλευράς της κυβέρνησης για να μπορέσει εν τέλει να υλοποιηθεί το μεγάλο έργο της ανακατασκευής των τριών δημόσιων νοσοκομείων σε Κομοτηνή, Σπάρτη και Θεσσαλονίκη μετά την κήρυξη του σχετικού διαγωνισμού ως άγονου από πλευράς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεση του το Build, στα κρατικά συρτάρια υφίσταται εκτός των άλλων μία μελέτη, η οποία είχε λάβει το πρώτο βραβείο σε σχετικό διαγωνισμό και προέρχεται από το αρχιτεκτονικό γραφείο Aeter του Χάρρυ Μπουγαδέλλη.

Εφόσον επιλεγεί η λύση αυτή για την εκτέλεση του έργου, το συνολικό κόστος για τα τρία νοσοκομεία εκτιμάται ότι μπορεί μειωθεί σημαντικά, καθώς υπολογίζεται ότι ο προϋπολογισμός του θα ανέλθει σε περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ μόνο στην περίπτωση της Κομοτηνής. Αντιθέτως με την αρχιτεκτονική πρόταση του Renzo Piano, η οποία πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το κόστος κατασκευής μόνο για το νοσοκομείο της Κομοτηνής ανέρχεται σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ, όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος.

Οι υψηλές απαιτήσεις εκτοξεύουν το κόστος
Πηγές προσκείμενες στον κατασκευαστικό κλάδο εκτιμούν ότι το επίπεδο της κατασκευής και οι απαιτήσεις που φέρνει στο προσκήνιο η μελέτη του γραφείου Piano, εκτοξεύει το κόστος και το καθιστά απαγορευτικό για την υλοποίηση της δωρεάς του Ιδρύματος Νιάρχος, η οποία ανέρχεται στα 321 εκατομμύρια ευρώ και για τα τρία νοσοκομεία. Στελέχη της αγοράς κάνουν λόγο για προδιαγραφές νοσοκομείου που αντιστοιχούν σε προδιαγραφές ξενοδοχειακής μονάδας πέντε αστέρων καθώς προβλέπεται για παράδειγμα να τοποθετηθούν ξύλινες επενδύσεις στα δωμάτια και στις κονσόλες ελέγχου των παροχών που βρίσκονται πίσω από τα κρεβάτια ή και συστήματα αλουμινίου κατά τα ιταλικά πρότυπα κατασκευής, τα οποία δεν συνάδουν με προδιαγραφές Ελλήνων ή και Γερμανών κατασκευαστών συστημάτων αλουμινίου.

Σκέψεις από κυβερνητικής πλευράς φέρονται επομένως να εξετάζουν την αρχιτεκτονική μελέτη του γραφείου Aeter για το νοσοκομείο της Κομοτηνής, η οποία δεν υλοποιήθηκε κατά το παρελθόν ελλείψει διαθέσιμων κονδυλίων. Στόχος μίας τέτοιας κίνησης είναι να μειωθεί το συνολικό κόστος κατασκευής για τα τρία νοσοκομεία και εν τέλει η Κομοτηνή να κατασκευαστεί με πόρους του ΕΣΠΑ και υπό την ευθύνη των Κτιριακών Υποδομών Α.Ε. ενώ τα δύο νοσοκομεία Σπάρτης και Θεσσαλονίκης από τους πόρους του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος, ούτως ώστε να μην υπάρξει νέα υπέρβαση του κόστους σε επίπεδα άνω της δωρεάς των 321 εκατομμυρίων ευρώ του Ιδρύματος.

Σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες στη Σπάρτη
Την ίδια στιγμή πάντως και ενώ το Ίδρυμα κήρυξε άγονο τον διαγωνισμό, στο νοσοκομείο Σπάρτης έχουν ήδη ξεκινήσει τα πρόδρομα έργα με τις καθαιρέσεις που απαιτούνται προκειμένου το νέο κτίριο να έρθει και να «πατήσει» στο υφιστάμενο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση του διαθέσιμου νοσοκομειακού χώρου, ο οποίος έχει περιοριστεί χωρίς να υπάρχει αυτή τη στιγμή σαφής πρόβλεψη για το πότε θα γίνει ο διαγωνισμός και θα ξεκινήσει η κατασκευή του νέου κτιρίου. Σημειώνεται ότι τις πρόδρομες εργασίες έχει αναλάβει η Μπαλλιάν Τεχνική, ενώ ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται στο 1,5 εκατομμύριο ευρώ.

Ως προς της εταιρείες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό του Ιδρύματος Νιάρχος την υψηλότερη προσφορά έδωσε κατά πληροφορίες η κοινοπραξία της ΕΚΤΕΡ-Finso, η οποία ανήλθε στα 685 εκατομμύρια ευρώ και για τα τρία νοσοκομεία, η κοινοπραξία Άκτωρ-ΜΕΤΚΑ-WeBuild φέρεται να προσέφερε 600 εκατομμύρια ευρώ, η Τέρνα 560 εκατομμύρια ευρώ, η Άβαξ 485 εκατομμύρια ευρώ όπου όλες οι παραπάνω προσφορές εκτός από την κατασκευή των κτιριακών εγκαταστάσεων αφορούσαν και στην προμήθεια του ιατρικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού. Επίσης, μία ακόμα προσφορά έδωσε η ισπανική Puentes Construction μόνο για το νοσοκομείο της Σπάρτης, η οποία παρά το γεγονός ότι αρχικά επρόκειτο να συμμετάσχει στον διαγωνισμό μαζί με την Μπαλλιάν Τεχνική εν τέλει η κοινοπραξία αυτή δεν ευδοκίμησε.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Παραδόθηκε μετά από 10 χρόνια και 13 παρατάσεις η μελέτη για την κρουαζιέρα στο Λιμάνι Σούδας

Ήταν 18 Μαΐου του 2012 όταν υπεγράφη η σύμβαση της μελέτης για το τμήμα κρουαζιέρας του Λιμένα Σούδας στα Χανιά, ένα έργο που προβλεπόταν ότι θα δώσει σημαντική τουριστική ώθηση στην πόλη, καθώς αφορά στη σχεδιαζόμενη επέκταση του επιβατικού λιμένα, ώστε να δημιουργηθεί το τμήμα κρουαζιέρας. Την υλοποίηση της μελέτης ανέλαβε η σύμπραξη των εταιρειών Marnet ATE και Σαλφώ & Συνεργάτες, με συνολική προσφερόμενη τιμή 190.517,65 ευρώ πλέον ΦΠΑ, και σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, η μελέτη θα είχε ολοκληρωθεί σε διάστημα οκτώ μηνών, δηλαδή το αργότερο στις 18 Ιανουαρίου του 2013. Ωστόσο, εν τέλει χρειάστηκαν πάνω από δέκα χρόνια παραπάνω μέχρι η εν λόγω μελέτη να κατατεθεί και να εγκριθεί από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών, μόλις την περασμένη εβδομάδα.

Από παράταση σε παράταση
Στις αρχές του Ιανουαρίου του 2013, λίγες μέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας, η ανάδοχος σύμπραξη ζήτησε και έλαβε παράταση 11 μηνών, χωρίς δική της υπαιτιότητα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν του χρόνους για την έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) και για την εκπόνηση και έγκριση του τελικού σταδίου των μελετών και των τευχών δημοπράτησης. Και αυτή ήταν μόνο η αρχή, καθώς τελικά δόθηκαν συνολικά δεκατρείς διαδοχικές παρατάσεις (πάντα χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου), με πιο πρόσφατη την τρίμηνη παράταση που μετέφερε την τελική προθεσμία από τις 18

Δεκεμβρίου του 2022 στις 18 Μαρτίου του 2023.
Το μεγάλο πρόβλημα που προέκυψε στη διάρκεια αυτής της δεκαετίας αφορούσε στη διαχείριση των βυθοκορημάτων, καθώς στην ΑΕΠΟ αναφέρεται ότι τα μη επικίνδυνα βυθοκορήματα δεν μπορούν να διατεθούν στη θάλασσα, αλλά θα πρέπει να ενσωματωθούν στο έργο. Όμως η ποσότητα των μη επικίνδυνων βυθοκορημάτων εκτιμάτο στα 676.000 κυβικά μέτρα, ενώ η ποσότητα που μπορούσε να ενσωματωθεί στο έργο ήταν μόνο 45.000 κυβικά μέτρα. Για το λόγο αυτό, το 2017 εκπονήθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) ερευνητικό πρόγραμμα για την εκτίμηση της ποιότητας των βυθοκορημάτων του λιμένα Σούδας και την αναζήτηση κατάλληλης θέσης για θαλάσσια διάθεσή τους. Με βάση τα ευρήματα του προγράμματος, τον Σεπτέμβριο του 2021 εγκρίθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος η τροποποίηση της ΑΕΠΟ, όσον αφορά στη διαχείριση των βυθοκορημάτων. Μετά την τροποποίηση της ΑΕΠΟ συμπληρώθηκαν και επικαιροποιήθηκαν οι μελέτες που περιλάμβανε το αντικείμενο του έργου, και εν τέλει στις 15 Φεβρουαρίου 2023 εγκρίθηκαν από τη Γενική Γραμματεία Υποδομών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build