--> 

Στην Αθήνα επενδυτικά διαμερίσματα με γρήγορη απόδοση, ακριβό το Ηράκλειο

Στην Αθήνα μπορεί να βρει κανείς επενδυτικά διαμερίσματα με εξαιρετικά γρήγορη απόδοση για τον επενδυτή, όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε η ProfitLevel. Η ευρωπαϊκή χρηματομεσιτική εταιρεία συνέκρινε τις τιμές της αγοράς και τα ενοίκια σε 17 ελκυστικές μητροπόλεις (συμπεριλαμβανομένων και των θαλάσσιων θερέτρων) στην κεντρική και νότια Ευρώπη, στο πρόγραμμα σύγκρισης απόδοσης επενδύσεων διαμερισμάτων (Apartment Return On Investment Comparator).

Βάσει της έρευνας, την ταχύτερη απόδοση σε έναν επενδυτή την προσφέρει η αγορά ενός διαμερίσματος το οποίο προορίζεται για ενοικίαση στην Ισπανία και συγκεκριμένα στην Βαλένθια (πρώτη στη λίστα), στην Λας Πάλμας (πρωτεύουσα των Κανάριων Νησιών) και στην Βαρκελώνη. Η ελληνική πρωτεύουσα, ωστόσο, ακολουθεί με απόδοση επένδυσης 21,39 ετών για ένα ενοικιαζόμενο διαμέρισμα. Πίσω της θα βρει κανείς μεγάλες πόλεις άλλων χωρών της κεντρικής και νότιας Ευρώπης – πάντως, η μεγαλύτερη επιστρεπτέα επένδυση προσφέρεται στην πρωτεύουσα της Αυστρίας, Βιέννη, στα 39 χρόνια.

Το Ηράκλειο μία από τις πιο ακριβές επιλογές
Παράλληλα, όμως, στις υψηλές θέσεις της τελικής λίστας της έρευνας βρίσκεται και το Ηράκλειο. Αυτό διότι στην πρωτεύουσα της Κρήτης σημειώθηκε, βάσει των στοιχείων, η μεγαλύτερη αύξηση των αποδόσεων (σ.σ. 58,75%) μέσα σε έναν χρόνο (2022-2023), λόγω της σημαντικής ανόδου των τιμών των διαμερισμάτων στην πόλη. «Οι τιμές των διαμερισμάτων, άρα και τα ενοίκια, έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία. Πριν από έναν χρόνο, εντοπίσαμε σημαντική αύξηση της ζήτησης για επενδυτικά διαμερίσματα.

Και παρόλο που οι τιμές των διαμερισμάτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν, αν και ελαφρώς, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, τα ενοίκια της αγοράς αυξήθηκαν ταχύτερα κατά τη διάρκεια του περασμένου χρόνου. Η ταχεία αύξηση των τιμών των διαμερισμάτων συνεχίστηκε μεταξύ των προορισμών που παρακολουθήσαμε, κυρίως στην Κρήτη και επίσης στη Μασσαλία της Γαλλίας», εξήγησε η αναλύτρια στην ProfitLevel, Lucia Žárská.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Το Εφετείο άνοιξε την πόρτα της οικονομικής εξυγίανσης για την Core Constructions

Στην έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης της Core Construction, η οποία αντιμετώπισε σημαντικά προβλήματα ρευστότητας το προηγούμενο χρονικό διάστημα, προχώρησε το δικαστήριο με σχετική απόφαση που εξέδωσε. Η εταιρεία είχε προσφύγει στο Εφετείο τον Φεβρουάριο του 2022, καταθέτοντας έφεση, η οποία στρεφόταν κατά της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων του ΕΦΚΑ, της Lidl Ελλάς, της Terra Nord (εταιρείας συμφερόντων του ομίλου Olympia). Μέσα από την απόφασή του το Εφετείο Αθηνών έρχεται να επικυρώσει την αίτηση εξυγίανσης που είχε καταθέσει ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών η Core Constructions στις 11 Ιουλίου του 2021.

Το επιχειρηματικό σχέδιο προβλέπει την διευθέτηση των οφειλών με τη μορφή διακανομισμού προς το προσωπικό, το Δημόσιο και τους ιδιώτες πιστωτές. Eπιπλέον, στο επιχειρηματικό σχέδιο περιλαμβάνεται η διεκδίκηση οφειλής έναντι του Terra Nordia που ανέλαβε αρχικά να κατασκευάζει η Core Construction μέσα από ξεχωριστή δικαστική διαδικασία, με το ποσό οφειλής να υπερβαίνει σε αυτή την περίπτωση τα 2 εκατ. ευρώ, όπου σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία δικαιώθηκε και σε αυτή την περίπτωση. Σημειώνεται ο ιδρυτής της Core, Γιάννης Κόντης, δημιούργησε τα τελευταία χρόνια σχήμα εταιρειών που απαρτίζεται από εννέα θυγατρικές ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις. Από αυτές οι πέντε βρίσκονται σε αντίστοιχο αριθμό χωρών του εξωτερικού και οι τέσσερις στην Ελλάδα.

Το εν λόγω επιχειρηματικό σχήμα ιδρύθηκε το 2011 από τον επιχειρηματία με πρώτη εταιρεία την Core Construction. Στην Ελλάδα δημιουργήθηκαν η Prime που ασχολείται με τις κατοικίες, η NGR που ασχολείται με τα εμπορικά ακίνητα, η FN που ασχολείται με τη συντήρηση των κτιρίων και η Core Construction Α.Ε. που αντιμετώπισε τα προβλήματα. Η Core Construction είναι αυτή που κατέγραφε έως και τη στιγμή των οικονομικών προβλημάτων, περισσότερο από το 50% του κύκλου εργασιών του ομίλου.

Μεταξύ των ζητημάτων που αντιμετώπισε η Core Construction ήταν και οι συσσωρευμένες επισφάλειες που είχαν προέλθει και από παλαιότερα έργα για λογαριασμό εταιρειών όπως η Μαρινόπουλος και το ξενοδοχείο Academias στο κέντρο της Αθήνας, για τα οποία πηγές της εταιρείας ανέφεραν ότι εκτέλεσε έργα χωρίς να τα πληρωθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι με τον όμιλο Μαρινόπουλου πριν αυτός πτωχεύσει, διατηρούσε συμβόλαιο περί τις 500.000 ευρώ ετησίως για τη συντήρηση 400 σούπερ μάρκετ.

Η αρχή στις οικονομικές δυσκολίες από το κτίριο του ομίλου Olympia στην Κηφισιά
Ισχυρό πλήγμα και ζητήματα ρευστότητας που επηρέασαν την εν γένει πορεία της επιχείρησης επέφερε η αποπεράτωση του ιδιόκτητου ακινήτου του ομίλου Olympia, με την ονομασία Terra Nord Complex στην Κηφισιά, για το οποίο το εργολαβικό αντάλλαγμα ήταν στα επίπεδα των 6,14 εκατ. ευρώ συν τον ΦΠΑ με αρχική ημερομηνία παράδοσης το 2019. Τα δεδομένα στη σχέση της Core με τον όμιλο Olympia άλλαξαν άρδην παρά το γεγονός ότι οι δύο πλευρές διατηρούσαν αρμονική συνεργασία επί σειρά ετών.

Στο συγκεκριμένο έργο η Core Construction διόρισε project manager την εταιρεία Μπέριος, η οποία ήταν και αυτή που τελικά ανέλαβε την αποπεράτωση του έργου. Κατά την εξέλιξη της κατασκευής και ενώ η Core Construction είχε ολοκληρώσει το 85% της κατασκευής τον Ιούλιο του 2020, έχοντας χρηματοδοτήσει το έργο με 1,5 εκατ. ευρώ, κατατέθηκε αίτημα κατάπτωσης εγγυητικών επιστολών από πλευράς τον όμιλο Olympia, η οποία επικαλέστηκε καθυστερήσεις κατά την εκτέλεσή του. Ενώ αρχικά αποτέλεσε επενδυτικό ακίνητο του ομίλου Olympia, στη συνέχεια ελήφθη η απόφαση να στεγάζει το σύνολο των εταιρειών του ομίλου, γεγονός που φαίνεται μεταξύ άλλων να συνέβαλε στις καθυστερήσεις που εμφανίστηκαν κατά την εκτέλεση του έργου.

Η αξία των εγγυητικών στην περίπτωση του Terra Nordia ήταν στα επίπεδα των 2,05 εκατ. ευρώ και η Core Construction προχώρησε στην κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων. Παρά το γεγονός ότι ανεστάλη η κατάπτωση των συγκεκριμένων εγγυητικών, η συγκεκριμένη υπόθεση αποτέλεσε ένα σοβαρό χρηματοπιστωτικό γεγονός για τις τράπεζες. Μάλιστα την ίδια περίοδο η εταιρεία είχε υπογράψει για την κατασκευή του ξενοδοχείου La Mirage στην Ομόνοια για λογαριασμό της Brown και ανέμενε την έκδοση της εγγυητικής, κάτι που τελικά δεν συνέβη λόγω των γεγονότων που προηγήθηκαν, ενώ ταυτόχρονα επηρεάστηκαν και αρκετά ακόμη έργα τα οποία είχε υπογράψει προς εκτέλεση.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Στην τελική ευθεία ο διαγωνισμός για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά την ολοκήρωση της φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου. Ειδικότερα, ο πρώτος κύκλος διαλόγου ανάμεσα στην αναθέτουσα αρχή και τους τέσσερις υποψήφιους φορείς έλαβε χώρα στις 24 και 25 Οκτωβρίου 2022, σε ατομικές συνεδρίες, όπου αντηλλάγησαν απόψεις επί των τεχνικών, χρηματοοικονομικών και νομικών πτυχών του έργου.

Στις αρχές Νοεμβρίου οι τέσσερις φορείς προχώρησαν στην υποβολή των παραδοτέων του πρώτου κύκλου διαλόγου και στα τέλη του έτους η Επιτροπή Διενέργειας Διαγωνισμού εισηγήθηκε την έγκριση των αποτελεσμάτων του διαλόγου και την κήρυξη της ολοκλήρωσής του. Με απόφασή του τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου, ο υπουργός Υποδομών ενέκρινε την ολοκλήρωση του σταδίου του διαλόγου, ανοίγοντας το δρόμο για την επόμενη φάση, η οποία αφορά στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από την πλευρά των υποψηφίων, με βάση τις οποίες θα αναδειχθεί ο ανάδοχος του έργου.

Οι τέσσερις διεκδικητές
Υπενθυμίζεται ότι στην «κούρσα» για τη διεκδίκηση του έργου συμμετέχουν οι:
– Άβαξ
– ΓΕΚ Τέρνα
– Κοινοπραξία Intrakat – Redex
– Κοινοπραξία Μυτιληναίος – Dimand.
Νωρίτερα, από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχαν αποκλειστεί η κοινοπραξία της ΤΕΚΑΛ με την Aljihads και η Μηχανική.

Στα 139,59 εκατ. ο προϋπολογισμός
Το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα κατασκευαστεί στην οδό Πειραιώς και χωροθετείται διοικητικά στον δήμο Ταύρου – Μοσχάτου. Το νέο κτιριακό συγκρότημα – που θα σχεδιαστεί με βάση τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού – θα συστεγάσει όλες τις υπηρεσίες της γενικής γραμματείας Υποδομών, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το δημόσιο. Παράλληλα αναμένεται να συμβάλει στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος της περιοχής. Η σύμβαση που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο καλύπτει περίοδο 30 ετών, εκ των οποίων έως τρία έτη αφορούν την κατασκευαστική περίοδο και τα επόμενα 27 έτη την περίοδο λειτουργίας και συντήρησης. Ο προϋπολογισμός του ΣΔΙΤ ανέρχεται σε 112,6 εκατ. ευρώ (139,59 εκατ. με ΦΠΑ).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build