Στο ΣτΕ το Προεδρικό Διάταγμα για τη μετεγκατάσταση του Μον Παρνές στο Μαρούσι

Tη σταδιακή μετεγκατάσταση του καζίνου Μον Παρνές από την Πάρνηθα στην περιοχή Δηλαβέρη Αμαρουσίου προβλέπει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που κατατέθηκε για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενώ με το ίδιο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος εγκρίνεται το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο σε τμήμα της περιοχής Δηλαβέρη και καθορίζονται οι χρήσεις γης και οι όροι και περιορισμοί δόμησης στην εν λόγω περιοχή.

Ειδικότερα, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος προβλέπει ότι η μεταφορά του καζίνο θα υλοποιηθεί από την εταιρεία «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ΑΕ» (ΕΚΠΑ ΑΕ) και το αντάλλαγμα για τη μεταφορά στη νέα θέση θα ανέλθει στα 30 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που θα καταβληθεί τμηματικά: το 50% το συνολικού ποσού θα πρέπει να καταβληθεί μέσα σε 180 ημέρες από τη δημοσίευση του διατάγματος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και το άλλο 50% σε πέντε ετήσιες ισόποσες δόσεις.

Επιπλέον, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας προβλέπει ότι η επένδυση που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της μεταφοράς του καζίνου Μον Παρνές στο Μαρούσι δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 120 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου πόλου τουρισμού και ψυχαγωγίας και την κατασκευή πολυδύναμου ξενοδοχειακού συγκροτήματος, με υπηρεσίες εστίασης, λειτουργίες πολιτισμού, χώρους συνάθροισης, συνεδριακό κέντρο, παροχές αναψυχής και καζίνο.

Η ΕΚΠΑ ΑΕ, πέρα από την ευθύνη για την εξασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων για την ολοκλήρωση της επένδυσης (τραπεζικό ή ομολογιακό δάνειο, αύξηση εταιρικού κεφαλαίου κλπ), υποχρεούται, να διατηρήσει τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας τουλάχιστον για 5 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του καζίνο στο Μαρούσι και να δημιουργήσει ακόμα 300 νέες θέσεις εργασίας, ενώ αναλαμβάνει και την ολική κατεδάφιση και ανακατασκευή του χαρακτηρισμένου ως «μνημείου κέλυφους» του κτιρίου «Πύργος Μυλωνά», την αφαίρεση του ελικοδρομίου, των γηπέδων τένις, των χώρων στάθμευσης, κλπ. Αναλαμβάνει, τέλος, την απομάκρυνση των λυόμενων κτιριακών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στο χώρο των εγκαταστάσεων του καζίνο, καθώς και την άμεση αποκατάσταση του τοπίου και του περιβάλλοντος στο Εθνικό Δρυμό της Πάρνηθας εντός των ορίων του καζίνο, μετά από σχετική μελέτη.

Η απόφαση του 2021
Υπενθυμίζεται ότι η Ολομέλεια του ΣτΕ είχε ακυρώσει πέρυσι τον Ιανουάριο την κοινή υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των όρων μεταφοράς του Μον Παρνές από την Πάρνηθα εντός του αστικού ιστού του Αμαρουσίου, κάνοντας δεκτές κατά πλειοψηφία προσφυγές που είχαν κατατεθεί κατά της μετεγκατάστασης. Οι αιτήσεις ακυρώσεως είχαν κατατεθεί από το Καζίνο Λουτρακίου, τον δήμο Χαλανδρίου, μεμονωμένους δημοτικούς συμβούλους, τοπικούς συλλόγους και ιδιώτες του Αμαρουσίου και του Χαλανδρίου και στρέφονταν κατά Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης αλλά κυρίως κατά της Προέγκρισης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου της επένδυσης από το ΚΕΣΥΠΟΘΑ το 2019, διαδικασία που εκείνη την περίοδο ήταν υποχρεωτική αλλά στη συνέχεια καταργήθηκε με τον τελευταίο επενδυτικό νόμο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Τι συμβαίνει με τα ακίνητα σε Αγία Τριάδα, Ποσείδι, Νέα Ηρακλείτσα και Στρατόπεδο Γκόνου

Σε προχωρημένο στάδιο ως προς την αξιοποίησή τους βρίσκονται αυτή την περίοδο σημαντικά επενδυτικά ακίνητα της Βορείου Ελλάδος, που εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως σημείωσε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, σε σχετική εκδήλωση που διοργανώθηκε από το Υπερταμείο στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ. Στη συζήτηση συμμετείχαν επίσης ο Γιάννης Ορφανός, διευθύνων εταίρος της Arbitrage Real Estate καθώς και ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Περικλής Νικολάου.

Για το ζήτημα αξιοποίησης του camping και της παραλίας στην Αγία Τριάδα το ακίνητο του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης, ενώ βγει σε διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Υπάρχουν συγκεκριμένες ημερομηνίες για τη διάρκεια της διαβούλευσης. Εάν όλα πάνε καλά η Αγία Τριάδα έως το τέλος του 2022 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Αυτό που γίνεται για την επίσπευση των διαδικασιών είναι διαγωνισοί μίας φασης όπου πάει κατευθείαν σε δεσμευτικές προσφορές χωρίς να προηγείεται εκδήλωση ενδιαφέροντος. «Ακούμε τους επενδυτές, ακούμε την αγορά. Έχει σημασία να ξέρουμε τι σημαίνει το καθετί», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.

Σε ό,τι αφορά την ακτή και το κάμπινγκ στο Ποσείδι Χαλκιδικής ο Δημήτρης Πολίτης ανέφερε ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Αυτή τη στιγμή όπως είπε τρέχουν 6-7 ανοιχτοί διαγωνισμοί – εξαιρούνται η Αττική Οδός και άλλα εμβληματικά έργα – που αφορούν κυρίως σε τοπικά και περιφερειακά έργα. «Ξεκινήσαμε να δώσουμε προοπτική στον ιαματικό τουρισμό με τη Λουτρόπολη Καμμένων Βούρλων και περιμένουμε σε 6 εβδομάδες τις προσφορές. Στο εργοτάξιο του Ρίο Αντίρριο θα υπάρξει επίσης ενδιαφέρον, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αξιοποίησης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων στο Μαρκόπουλο». Ως προς την παραθαλάσσια έκταση της Νέας Ηρακλείτσας Καβάλας ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ σημείωσε ότι υπήρξαν 9 ενδιαφερόμενοι που πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το αργότερο μέσα στους επόμενους δύο μήνες και η έκταση να περιέλθει στα χέρια του επενδυτή.

Στα 200 εκατομμύρια ευρώ ανέρχεται η επένδυση για το Στρατόπεδο Γκόνου
Ένα ακόμα πεδίο αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας στη Βόρεια Ελλάδα σχετίζεται με το Στρατόπεδο Γκόνου. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Περικλής Νικολάου, τόνισε ότι αποτελεί το μοναδικό μεγάλο ακίνητο στη Θεσσαλονίκη που γειτνιάζει με οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές. Η έκταση έχει παραχωρηθεί για χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ με αντικείμενο την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου. Το 2022 εντάχθηκε στο πρόγραμμα συμβάσεων στρατηγικής σημασίας και υφίσταται σύμβαση με το ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση του έργου. Η ωρίμανση θα χρηματοδοτηθεί από ίδιους πόρους της ΓΑΙΑΟΣΕ. Συμπλήρωσε ότι πρόκειται για επένδυση 200 εκατ. ευρώ με βάση την προμελέτη χρήσεων. Στο πλάνο της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η ανάπλαση σιδηροδρομικών σταθμών εντός του αστικού ιστού όπως ο εμπορικός σταθμός της Θεσσαλονίκης. Συν τοις άλλοις σχεδιάζεται η αξιοποίηση ακινήτων για τη δημιουργία χώρων διαχείρισης τροχαίου υλικού.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Prodea: Στο κάδρο χαρτοφυλάκιο «πράσινων» ακινήτων 500 εκατομμυρίων

Επενδύσεις που θα αγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ αποκλειστικά σε πράσινα κτίρια, όσες δηλαδή είναι οι συνολικές επενδύσεις της δεύτερης ΑΕΕΑΠ στην αγορά, έχει προγραμματίσει και θα ολοκληρώσει η Prodea έως το τέλος της φετινής χρονιάς. «Πιστεύουμε ότι είναι το μέλλον του κλάδου τα πράσινα κτίρια. Και σιγά σιγά η τάση αυτή επεκτείνεται και στα logistics αλλά και σε κάθε μορφή real estate», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Prodea, Αριστοτέλης Καρυτινός στο πλαίσιο συζήτησης που διοργάνωσε το Υπερταμείου στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή και του Γρηγόρη Δημητριάδη, διευθύνοντος συμβούλου του Υπερταμείου.

Όπως είπε ο κ. Καρυτινός ο τομέας των logistics είχε την μεγαλύτερη εξέλιξη μέσα στην κρίση με αποδόσεις πάνω από 12%-13%, γεγονός που σημαίνει ότι ήταν εξαιρετικά φθηνά, ενώ πλέον οι αποδόσεις των συγκεκριμένων ακινήτων είναι περίπου στο 7%. «Κανένας κλάδος δεν είχε τέτοια διαφορά στην ανάπτυξη. Οι λόγοι είναι προφανείς. Παράγεται έργο που δεν το είχαμε στη διάθεσή μας,φ όπως συμβαίνει και στα πράσινα γραφεία, όπου επίσης δεν διαθέτουμε σχετικές υποδομές. Στα logistics παράγονται ψηλότερα κτίρια έως 14 μέτρων λόγω των νέων τεχνολογιών και των ρομπότ που τοποθετούνται, ενώ θα έρθουν και ψηλότερα κτίρια.

Η χώρα όμως παρουσιάζει και συγκριτικά πλεονεκτήματα καθότι αποτελεί κόμβο λόγω της Cosco αλλά και του Πειραιά, ενώ ελπίζω ότι αντίστοιχος κόμβος θα είναι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Τα logistics είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς γι’ αυτό και υφίσταται ενδιαφέρον από Έλληνες και ξένους», συμπλήρωσε. Συγκρίνοντας τη φύση των ακινήτων της Prodea με εκείνα του Υπερταμείου ο κύριος Καρυτινός ανέφερε ότι τα ακίνητα της εταιρείας του έχουν ξεκάθαρο χαρακτήρα ως προς την αξιοποίησή τους, είναι αστικά και με συγκεκριμένες χρήσεις σε αντίθεση με εκείνα του Δημοσίου όπου μπορεί να υπάρξουν για παράδειγμα προσφυγές από κατοίκους ή φορείς που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν το έργο. Αναφέρθηκε ειδικότερα στο Ελληνικό όπου οι υποδομές όπως είπε θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει πριν από 12 χρόνια και τελικά ξεκίνησαν σήμερα.

Βασικός πυλώνας στρατηγικής του Υπερταμείου ο κλάδος των ακινήτων
Από την πλευρά του το Υπερταμείο έχει θέσει ορίζοντα τριετίας τόσο για τη βελτίωση οικονομικών δεικτών, όσο και για το χτίσιμο εμπιστοσύνης με τον πολίτη, επισημαίνοντας ότι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Το Υπερταμείο είναι από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες ακινήτων του Δημοσίου και η αξιοποίησή τους αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες στρατηγικής του. Το βασικότερο μέρος αυτών των ακινήτων ανήκει στην ΕΤΑΔ, ενώ ένα μικρότερο μέρος ανήκει στις υπόλοιπες θυγατρικές του Υπερταμείου. Στόχος σύμφωνα με τον Γρηγόρη Δημητριάδη από πλευράς του φορέα είναι ο συντονισμός των διαφορετικών θυγατρικών για την αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου. «Ήδη έχουμε ξεκινήσει να μετράμε για να δούμε ακριβώς τι έχουμε. Η αρχή έγινε με την αξιολόγηση 500 ακινήτων της ΕΤΑΔ, η οποία έχει περίπου 70.000 ακίνητα». Επίσης, η ΓΑΙΑΟΣΕ όπως ανέφερε, έχει στο χαρτοφυλάκιό της το Θριάσιο που πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός, «δείχνοντας πώς μπορεί να γίνει ένα κομβικής σημασίας logistic center για την Ελλάδα».

Η Ελλάδα το καλύτερο και αναξιοποίητο οικόπεδο στην Ευρώπη
O διευθύνων σύμβουλος της Prodea ανέφερε σε άλλο σημείο τοποθέτησής του ότι η Ελλάδα αποτελεί το καλύτερο οικόπεδο στην Ευρώπη, το οποίο ωστόσο η χώρα δεν εκμεταλλεύεται στο βαθμό που θα μπορούσε. «Το real estate με βάση τις μελέτες ακολουθεί την πορεία της οικονομίας με υστέρηση 1-2 ετών. Στην Ελλάδα όμως υφίστανται πολύ ειδικές συνθήκες. Έτσι, ενώ θα περίμενε κανείς ότι σε μεγάλες κρίσεις όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, ο κλάδος θα κατέρρεε, δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Ο λόγος είναι ότι το real estate δεν βασίζεται σε πολύ μεγάλες εταιρείες, καθότι είναι κατακερματισμένος ο κλάδος. Στη χώρα μας είχαμε πολλούς κατασκευαστές ακινήτων που περάσαν καλές εποχές προ κρίσης, ωστόσο με την κρίση απλώς σταμάτησαν να παράγουν. Είχαν όμως πολύ χαμηλό έως μηδενικό δανεισμό και ο καθένας από αυτούς είχε ελάχιστο στοκ. Το περιορισμένο στοκ είναι ο βασικότερος λόγος που επηρεάζει μεγάλες εταιρείες σε μεγάλες κρίσεις».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Νέα καθυστέρηση για το πολύπαθο έργο ανάπλασης του τετραγώνου 150 στη Νέα Ιωνία

Δεκτή έγινε από την Περιφέρεια Αττικής η ειδική δήλωση διακοπής εργασιών που κατέθεσε η ΑΕΤΕΘ, ανάδοχος του έργου «Ανάπλαση οικοδομικού τετραγώνου 150 και κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων» στη Νέα Ιωνία. Πρόκειται για ένα… πολύπαθο έργο συνολικού προϋπολογισμού 11.500.000 ευρώ που, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, θα είχε ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου του 2021, όμως παίρνει νέα αναβολή.

Το έργο αφορά στην ανάπλαση ενός επί δεκαετίες αναξιοποίητου χώρου στη Νέα Ιωνία, στη συμβολή των οδών Γυμνασίου, Πατριάρχου Ιωακείμ και Χρυσοστόμου Σμύρνης, με τη δημιουργία πλατείας και τριώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης με 350 θέσεις πάρκινγκ, ο οποίος θα εξυηπρετεί τους επιβάτες του σταθμού ΗΣΑΠ της Νέας Ιωνίας, που απέχει 100 περίπου μέτρα, αλλάκ και τους επισκέπτες του εμπορικού κέντρου της περιοχής.

Η σύμβαση του έργου υπεγράφη τον Μάιο του 2019, όμως τον Αύυγουστο του 2020 διαπιστώθηκε ότι προέκυψαν θέματα κατά την κατασκευή του έργου και εκ παραδρομής λάθη στη μελέτη, με αποτέλεσμα να είναι αναγκαία η επανασύνταξη της στατικής μελέτης. Η ΑΕΤΕΘ υπέβαλε τον Μάρτιο του 2022 την επανασύνταξη της στατικής μελέτης του έργου, που εγκρίθηκε από τα αρμόδια όργανα, ενώ η προθεσμία περαίωσης του έργου παρατάθηκε έως τις 20 Νοεμβρίου 2022.

Γιατί διακόπτονται οι εργασίες
Ωστόσο, στις αρχές Σεπτεμβρίου η ΑΕΤΕΘ γνωστοποίησε ότι διακόπτει τις εργασίες διότι, πρώτον, απαιτείται να εκτελεστεί εργασία τοποθέτησης προεντεταμένων αγκυρίων, η οποία είναι προαπαιτούμενη των υπολοίπων και η οποία εκ παραδρομής δεν είχε προβλεφθεί από τον δήμο στον αρχικό προϋπολογισμό του έργου, όπου δεν επαρκούν τα απρόβλεπτα του έργο για να καλύψουν το κόστος, και δεύτερον, η τροποποίηση της μελέτης του έργου και η διόρθωση των παραλείψεων και των λαθών της αρχικής μελέτης επιφέρει αύξηση του προϋπολογισμού του έργου κατά 15,11% (χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ), με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ολοκλήρωσή του, καθώς οι πρόσθετες εργασίες δεν κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων καταστάσεων, ώστε να μπορεί να συναφθεί συμπληρωματική σύμβαση, αλλά η αναγκαιότητα εκτέλεσης των εργασιών αυτών προϋπήρχε της σύμβασης. Η διεύθυνση τεχνικών έργων της Περιφέρειας Αττικής αποδέχθηκε το σκεπτικό της εταιρείας και τη διακοπή των εργασιών λόγω υπαιτιότητας του κυρίου του έργου, ξεκαθαρίζοντας πως για όσο διάστημα το έργο τελεί υπό διακοπή, πρέπει η ανάδοχος εταιρεία να εξασφαλίσει την φύλαξή του, την απαγόρευση πρόσβασης σε άτομα άσχετα με το έργο και τη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build