Μπλε Κέδρος: Με πρόεδρο τον Μ. Ευμορφίδη, νέο μέτοχο την 3Κ και ταμείο στα 20 εκατομμύρια

Νέα δεδομένα φέρνει στη διοίκηση της εισηγμένης εταιρείας διαχείρισης ακινήτων, Μπλε Κέδρος, της οικογένειας Ευμορφίδη (Cocomat), καθότι παρά το γεγονός ότι στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας δεν συμμετείχε κάποιος εκ των δύο βασικών μετόχων είτε ο Πωλ είτε ο Μιχάλης Ευμορφίδης, εν τέλει τα δεδομένα φαίνεται ότι διαφοροποιούνται. Κι αυτό γιατί στη γενική συνέλευση της Παρασκευής εξελέγη ως νέος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας ο Μάικ Ευμορφίδης με μη εκτελεστικό ρόλο. Ταυτόχρονα, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αγορά ποσοστού στη Μπλε Κέδρος από την εισηγμένη από τη 3Κ Ιnvestment Partners, εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων των Γιώργου Κουφόπουλου και Τάκη Κανελλόπουλου, η οποία εξετάζει επενδυτικά, εισηγμένες εταιρείες με προοπτικές ανάπτυξης των μεγεθών τους. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό φαίνεται ότι συμβαίνει με τη Μπλε Κέδρος, καθότι η εταιρεία μέχρι στιγμής έχει κατορθώσει να αποκτά ακίνητα σε πολύ χαμηλή τιμή σε σχέση με την πραγματική τους αξία στην αγορά και στη συνέχεια να δημιουργεί ακίνητα με υψηλή υπεραξία, διατηρώντας σημαντικές τοποθετήσεις και στον τουριστικό τομέα μέσω των Cocomat Hotels.

Αξία χαρτοφυλακίου 110 εκατομμύρια στο α’ εξάμηνο
Να σημειωθεί ότι η αξία του χαρτοφυλακίου της εταιρείας στο πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν στα 110 εκατομμύρια ευρώ με βάση τη σχετική αποτίμηση και αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη, διότι σε αυτό το ποσό δεν υπολογίζονται τα ακίνητα που απέκτησε η εταιρεία μέσω πλειστηριασμού τον περασμένο Ιούλιο. Ο λόγος για το βιομηχανικό ακίνητο (αποθήκες) στη Μεταμόρφωση αλλά και για το ακίνητο που απέκτησε στο παραλιακό μέτωπο του Κορινθιακού Κόλπου στα Αραχωβίτικα Αχαΐας.

Η Μπλε Κέδρος βρίσκεται σε αναμονή της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο έχει προσφύγει ζητώντας ακύρωση κατά της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού. Θυμίζουμε ότι η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, το 2020 εξέδωσε απόφαση που όριζε τη μείωση του ύψους στο ξενοδοχείο που διατηρεί η ΑΕΕΑΠ στο Κουκάκι από τα 33 στα 24 μέτρα για λόγους δημοσίου συμφέροντος και προστασίας του μνημείου της Ακρόπολης. Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα της Μπλε Κέδρος, ο κύριος Ευμορφίδης σημείωσε ότι η εισηγμένη θα επιδιώξει μελλοντικά να αναζητήσει δανεισμό και από τις τράπεζες, δεδομένου ότι ο συντελεστής μόχλευσης που έχει η επιχείρηση κινείται κάτω από το 2%, φέρνοντας ως παράδειγμα τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου όπου όπως είπε ο αντίστοιχος συντελεστής κινείται στα επίπεδα του 50%. Από το κάδρο της κεφαλαιακής ενίσχυσης της Μπλε Κέδρος δεν αποκλείεται και η πιθανότητα έκδοσης εταιρικού ομολόγου στο προσεχές διάστημα.

Σε κάθε περίπτωση πάντως το ταμείο της Μπλε Κέδρος στο πρώτο εξάμηνο του 2022 περιείχε κοντά στα 20 εκατομμύρια ευρώ. Ως προς τα έργα που τρέχει με τη δημιουργία ενός δεύτερου Cocomat Hotel στην οδό Φαλήρου στο Κουκάκι, το πιθανότερο είναι ότι οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν έως το τέλος του 2022, ενώ κάτι ανάλογο ισχύει και στην περίπτωση του σύνθετου τουριστικού project που η εισηγμένη πρόκειται να αναπτύξει στη Μονεμβασιά. Ο Μιχάλης Ευμορφίδης αναφέρθηκε εκτός των άλλων στις επενδυτικές τοποθετήσεις στα Αραχωβίτικα του Ριο αλλά και στη Μεταμόρφωση, λέγοντας ότι ήταν δύο συμφέρουσες κινήσεις.

«Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Μεταμόρφωση αγοράσαμε σε ποσό κάτω από 400 ευρώ ανά τ.μ, ενώ το ακίνητο αυτή τη στιγμή έχει αποτιμηθεί κατά 30% επιπλέον από την τιμή αγοράς. Σε ό,τι αφορά τα Αραχωβίτικα θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη επένδυση μέχρι στιγμής της εταιρείας στον τομέα των τουριστικών ακινήτων. Είναι ένα ακίνητο με επιφάνεια 23 στρεμμάτων στον Κορινθιακό Κόλπο πάνω στη θάλασσα. Θα προχωρήσουμε σε ανάπτυξη πεντάστερου ξενοδοχείου αλλά και κατοικιών που θα διαθέσουμε σε ενδιαφερόμενους αγοραστές. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα η συνολική δόμηση θα υπερβαίνει τα 10.000 τ.μ. Η απόκτηση του ακινήτου ανά στρέμμα στη συγκεκριμένη περιοχή υπερβαίνει τις 450.000 ευρώ το στρέμμα, ενώ εμείς αποκτήσαμε 23 στρέμματα προς 1,8 εκατ. ευρώ, κάνοντας μία συμφέρουσα τοποθέτηση, η αξία της οποίας θα φανεί τα επόμενα 2-3 χρόνια».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Άκτωρ και Άβαξ «κατέβασαν» την πρώτη Πρότυπη Πρόταση

Η πρώτη Πρότυπη Πρόταση, που αποτελεί ένα νέο μοντέλο υλοποίησης έργων υποδομής για την ελληνική κατασκευαστική αγορά, είναι γεγονός. Συγκεκριμένα, οι κατασκευαστικοί όμιλοι Άκτωρ και Άβαξ, ως κοινοπρακτικό σχήμα, έχουν ήδη προσεγγίσει το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη διεκδίκηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, μέσω των Πρότυπων Προτάσεων. Πηγές της αγοράς με άριστη γνώση του ζητήματος επιβεβαίωσαν στο Build πως αυτή είναι η πρώτη χρήση του εργαλείου των Πρότυπων Προτάσεων για ένα από τα οδικά έργα που θα αλλάξουν την Αττική, καθώς το επόμενο διάστημα αναμένεται να υποβληθούν επιπλέον Πρότυπες Προτάσεις από το σύνολο των εκπροσώπων του κλάδου, που αυτήν τη στιγμή επεξεργάζονται σχέδια και προετοιμάζουν τις μελέτες για έργα βάσει αυτού του μοντέλου.

Υπενθυμίζεται πως οι δύο επεκτάσεις της Αττικής Οδού περιλαμβάνουν αφενός τη συνέχιση του κλάδου προς Ραφήνα (μέχρι λίγο πριν από το λιμάνι), ώστε να παρακάμπτεται η λεωφόρος Μαραθώνος και τα φανάρια των τοπικών οδών και, αφετέρου, την επέκταση προς το Λαύριο, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού από Μαρκόπουλο προς το λιμάνι. Σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει προ εξαμήνου ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, οι δύο αυτές επεκτάσεις θα περιλαμβάνουν και τη γραμμή του προαστιακού, ώστε τα δύο βασικά λιμάνια να αποκτήσουν σύνδεση με μέσα σταθερής τροχιάς.

Τι κομίζουν οι Πρότυπες Προτάσεις
Το νέο μοντέλο υλοποίησης έργων υποδομής, που έχει ήδη ψηφιστεί, έχει ως στόχο την επιτάχυνση υλοποίησης των έργων με την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και της ευελιξίας του ιδιωτικού τομέα, πάντοτε υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών. «Η νέα αυτή πρωτοβουλία αφορά έργα άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ και δημιουργεί ένα εναλλακτικό, καινοτόμο πλαίσιο υποβολής, αξιολόγησης και έγκρισης πρότυπων προτάσεων του ιδιωτικού τομέα», είχε τονίσει παλιότερα σε άρθρο του στο περιοδικό Construction ο Υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, συμπληρώνοντας πως με το νέο σύστημα υποβάλλεται στην Επιτροπή Αξιολόγησης, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο πλήρης φάκελος με τα υποστηρικτικά στοιχεία και έγγραφα.

Στη συνέχεια, εντός 90 ημερών από την ημερομηνία αποστολής της πρότασης ολοκληρώνεται η αξιολόγηση. Επόμενο βήμα είναι η Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, η οποία -αφού λάβει υπόψη την πρόταση του υπουργού και την εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης Πρότυπων Προτάσεων- προχωρά στην έγκριση ή μη της εκάστοτε πρότασης. Στην περίπτωση που ο ιδιώτης ο οποίος πρότεινε το έργο κερδίσει τον διαγωνισμό, τότε αναλαμβάνει να το υλοποιήσει με βάση τις μελέτες που εκπόνησε. Στην περίπτωση που το έργο ανατεθεί, μέσω του διαγωνισμού, σε άλλη εταιρεία, τότε η τελευταία πρέπει να καταβάλει σε αυτόν που προετοίμασε τις μελέτες το κόστος για αυτές.

Γ. Συριανός: Άμεσες λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα
Τη δυναμική που μπορούν να προσφέρουν οι Πρότυπες Προτάσεις έχει αναδείξει κατά καιρούς ένας από τους θερμότερους υποστηρικτές του εν λόγω μοντέλου, ο κ. Γιώργος Συριανός, Πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) και Διευθύνων Σύμβουλος της Άκτωρ Παραχωρήσεις. Με άρθρο του στην Ειδική Έκδοση του Construction «Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν την Ελλάδα» (φιλοξενείται στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 24 Σεπτεμβρίου) σημειώνει μεταξύ άλλων:
«Η προώθηση της εκτέλεσης των έργων Πρότυπων Προτάσεων, τα οποία ευρίσκονται εκτός του άμεσου κρατικού σχεδιασμού, συγχρόνως όμως είναι συναρτημένα και συμβατά με το ευρύτερο πλαίσιο, ειδικότερα μάλιστα παραχωρήσεων ή έργων με συνδυαστικό σύστημα ανταποδοτικής αμοιβής και πληρωμών διαθεσιμότητας, στα οποία επιτυγχάνεται με την άμεση και ενεργή εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα η κατάλληλη προετοιμασία και ο ικανοποιητικός βαθμός ωρίμανσης, οδηγεί τελικά στην αποτελεσματική ενεργοποίηση για ταχεία ανάπτυξη μετά τις κρίσεις. Στην πραγματικότητα, ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων αποτελεί βασική μεταρρύθμιση στη σύλληψη, σχεδιασμό και παραγωγή των έργων, σε εποχή που απαιτεί με δραματικό τρόπο άμεσες παρεμβάσεις για περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς, αναπτυξιακούς λόγους».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Οριστικά στην Ιντρακάτ η αναβάθμιση του αεροδρομίου Πάρου

Οριστικός ανάδοχος για την ανάπτυξη και τη βελτίωση των υποδομών του νέου αεροδρομίου της Πάρου αναδείχθηκε η Ιντρακάτ, μετά από μία… ανατρεπτική διαγωνιστική διαδικασία, όπου οι δύο πρώτοι μειοδότες αποκλείστηκαν και το έργο αναλαμβάνει να φέρει πλέον εις πέρας ο τρίτος κατά σειρά μειοδότης. Ειδικότερα, ο διαγωνισμός, με προϋπολογισμό 46.208.467,99 ευρώ, έτρεξε το καλοκαίρι του 2021, με την ΕΚΤΕΡ να αναδεικνύεται πρώτος μειοδότης με ποσοστό έκπτωσης 31,61%, την κοινοπραξία των εταιρειών Α.Τ.Ε.Σ.Ε. ΑΕ, Έλικα AΤEΕ. Γ. Πετρής ΑΤΕ να έπεται με έκπτωση 30,52%, την Ιντρακάτ στην τρίτη θέση με έκπτωση 10,54%, την κοινοπραξία της Άκτωρ με την P&C Development στην τέταρτη θέση με έκπτωση 7,20% και τέλος την Άβαξ στην πέμπτη θέση με έκπτωση 6,99%.

Η Επιτροπή Διαγωνισμού εισηγήθηκε την ανάθεση της σύμβασης στην ΕΚΤΕΡ ως μειοδότη, όμως μετά από προδικαστική προσφυγή της Ιντρακάτ που έγινε δεκτή, η ΕΚΤΕΡ κλήθηκε να να υποβάλει αιτιολόγηση της προσφοράς της, επειδή η προσφερθείσα έκπτωση εμφάνιζε απόκλιση άνω του 10% από τον μέσο όρο του συνόλου των εκπτώσεων των προσφορών. Η εταιρεία ανταποκρίθηκε έγκαιρα, όμως η Επιτροπή Διαγωνισμού έκρινε πως τα παρεχόμενα στοιχεία δεν εξηγούσαν κατά τρόπο ικανοποιητικό το χαμηλό επίπεδο του κόστους που προτεινόταν, κι ετσι η ΕΚΤΕΡ αποκλείστηκε από τη συνέχεια του διαγωνισμού.

Εκτός διαγωνισμού έμεινε όμως και η κοινοπραξία των εταιρειών Α.Τ.Ε.Σ.Ε. ΑΕ, Έλικα AΤEΕ. Γ. Πετρής ΑΤΕ, λόγω της άρνησης της Α.Τ.Ε.Σ.Ε. να προχωρήσει σε παράταση της προσφοράς και της εγγυητικής επιστολής της. Έτσι, το… μπαλάκι έπεσε στην Ιντρακάτ, που στις 3 Αυγούστου υπέβαλε τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τα οποία έγιναν αποδεκτά κι έτσι η εταιρεία αναλαμβάνει το έργο με προσφορά ύψους 33.412.763,90 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και με μέση τεκμαρτή έκπτωση 10,54%.

Σημειώνεται οτι το έργο αφορά στην κατασκευή νέου κτιρίου αεροσταθμού με τον απαιτούμενο εξοπλισμό, φυλάκιο ασφαλείας, μόνιμη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 90 μέτρα προς νότο και κατά 50 μέτρα προς βορρά, υδραυλικά έργα αποστράγγισης και Η/Μ εγκαταστάσεις, επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης από 1.400 μέτρα σε 1.799 μέτρα, διαμόρφωση ζωνών ασφαλείας και ζωνών RESA, εργασίες διαγράμμισης, σήμανσης και ασφάλισης, κατασκευή νέου πύργου ελέγχου, μεταφορά υποδομών από τον υφιστάμενο στον νέο, μεταφορά σταθμού φωτοσήμανσης στο νέο κτίριο, αποξήλωση καμπίνας παλαιού πύργου ελέγχου και κατασκευή πυροσβεστικού σταθμού 563 τ.μ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build