Αναθεώρηση τιμών με σταθερό μηχανισμό για τα δημόσια έργα ζητούν οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες

Μηχανισμό αναθεώρησης τιμών ζητά ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) από την κυβέρνηση για το θέμα των υπέρογκων ανατιμήσεων στα δομικά υλικά και τις πρώτες ύλες. Όλοι οι φορείς ενασχόλησης με τα δημόσια έργα εντείνουν την πίεση στην κυβέρνηση για αποφάσεις, εν αναμονή της σχετικής συνάντησης στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η οποία αναμένεται να λάβει χώρα προς τα τέλη της τρέχουσας εβδομάδας.

Με επιστολή του προς τα υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών, ο ΣΤΕΑΤ ζητά ένα «προσωρινό μέτρο μεταβατικού χαρακτήρα, ώστε να κατοχυρωθεί νομοθετικά η αναθεώρηση στις τιμές των υλικών και των ημερομισθίων». Η αναθεώρηση των τιμών προτείνεται αρχικά να γίνει «για ορισμένο χρονικό διάστημα, ολίγων μηνών», όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, με πολύ συγκεκριμένο μηχανισμό υπολογισμού.

Το βασικό αίτημα του ΣΤΕΑΤ είναι να προχωρήσει η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το Ενιαίο Σύστημα Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών ώστε να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει η Εταιρεία Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών, που θα είναι αρμόδια να ρυθμίζει και να αναπροσαρμόζει, προς τα επάνω ή προς τα κάτω, αυτόματα τις τιμές μέσω διαφανούς και αξιόπιστου συστήματος.

Για τον ΣΤΕΑΤ, «κινδυνεύει σοβαρά η δυνατότητα συνέχισης των έργων, σε περίοδο εξαιρετικά σημαντική για την ανάπτυξη της χώρας», εκτός κι αν παρθούν από την πολιτεία γενναίες αποφάσεις. Επισημαίνεται σε όλους τους τόνους ότι επείγουν μέτρα διασφάλισης και επέκτασης της δυνατότητας χρηματοδότησης των έργων. Είναι μια έμμεση προτροπή για αλλαγή πολιτικής εκ μέρους της κυβέρνησης ως προς την ποσόστωση επιλεξιμότητας δράσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τα μέτρα στήριξης που προτείνουν οι μεγαλοκατασκευαστές
Ο ΣΤΕΑΤ ζητά να διαπιστώνονται και να εφαρμόζονται όλες οι αναγκαίες μεταβολές σε όλα τα εκτελούμενα έργα, ανεξαρτήτως χρόνου δημοπράτησης, φτάνει να εκτελούνται ή να έχουν ανατεθεί τη στιγμή της δημοσίευσης της νομοθετικής ρύθμισης, άρα μέσα στο επόμενο διάστημα.
Ακόμη, ο ΣΤΕΑΤ ζητά επικαιροποίηση των προϋπολογισμών όλων των δημόσιων έργων, των έργων παραχώρησης και έργων ΣΔΙΤ που πρόκειται να δημοπρατηθούν μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.

Παράλληλα, ζητά να δοθεί η δυνατότητα παράτασης παράδοσης έργων ή ακόμη για προσωρινή αναστολή συμβατικών υποχρεώσεων για τους εργολήπτες που κατασκευάζουν δημόσια έργα στην τρέχουσα συγκυρία. Για το τρέχον διάστημα, ζητείται επίσης από το κράτος να προβλέψει απολογιστική πληρωμή βασικών υλικών που χρησιμοποιούνται στα έργα, όπως η άσφαλτος, ο οικοδομικός σίδηρος, ο χαλκός. Συνολικότερα, ο ΣΤΕΑΤ θεωρεί ότι είναι «απολύτως απαραίτητη η επανεξέταση και τροποποίηση των κανόνων που προβλέφθηκαν δέκα χρόνια πριν», μιας και στον κλάδο παραγωγής δημοσίων έργων δεν υπάρχει άλλος μηχανισμός για την αναθεώρηση των συμβατικών τιμών υλοποίησης των έργων τη δεδομένη στιγμή.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Ταύρος: Το μπλόκο του Δήμου και ο προβληματισμός των επενδυτών για το πρώην κτίριο του ΕΟΜΜΕΧ

Μπλόκο στον διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό που έχει προκηρύξει από τον περασμένο Σεπτέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να βάλει ο δήμος Μοσχάτου – Ταύρου.

Ο διαγωνισμός αφορά στο ακίνητο του πρώην ΕΟΜΜΕΧ Ταύρου (Ελληνικός Οργανισμός Μικρών – Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας) με συνολική αξιοποιήσιμη έκταση 3.294 τ.μ. και δομημένη επιφάνεια που ανέρχεται στα 1.526 τ.μ. εκ του οποίου ένα από τα κτίρια έχει χαρακτηριστεί ως νεότερο μνημείο. Ο Δήμος ζητάει να του παραχωρηθεί άνευ ανταλλάγματος το συγκεκριμένο ακίνητο, προκειμένου να το εκμεταλλευθεί για τις δικές του ανάγκες και ταυτόχρονα να ακυρωθεί ο διαγωνισμός που βρίσκεται αυτή την περίοδο σε εξέλιξη, ενώ ήδη αρκετοί βουλευτές και πολιτικοί παράγοντες έχουν τοποθετηθεί για το θέμα.

Σχετικά ο Κωνσταντίνος Πηνιώτης, ο οποίος εκπροσώπησε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Μοσχάτου Ταύρου τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Δένδια, ανέφερε σχετικά: «πιστεύω ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα ώστε και ο υπουργός να ενώσει τη φωνή του στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ώστε το συγκεκριμένο ακίνητο να περιέλθει στη δικαιοδοσία και στη χρήση του δήμου Μοσχάτου – Ταύρου». Σχετικά τοποθετήθηκε και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Βασίλης Σπανάκης, λέγοντας ότι ταυτίζεται με τη θέση των παρατάξεων του δημοτικού συμβουλίου και πρόσθεσε ότι «αυτό το ακίνητο πρέπει να παραχωρηθεί στον δήμο Μοσχάτου – Ταύρου». Ταυτόχρονα και η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Τόνια Αντωνίου ανέφερε ότι «το Κίνημα Αλλαγής στηρίζει το δίκαιο αίτημα του δήμου», ενώ και ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης τοποθετήθηκε και εκείνος σχετικά, τασσόμενος υπέρ της παραχώρησης του ακινήτου στον δήμο της περιοχής.

Προβληματισμός από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής έχει προκαλέσει προβληματισμό στους ενδιαφερόμενους επενδυτές για τις δυνατότητες αξιοποίησης του ακινήτου σε περίπτωση ανάδειξης προτιμητέου επενδυτή. Αυτή τη στιγμή έχουν ήδη εμφανιστεί στη φάση του Virtual Data Room (VDR), τα σχήματα που πρόκειται να διεκδικήσουν το έργο. Εντός της εβδομάδας που διανύουμε επίκειται και η κατάθεση των προσφορών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που έχουμε στη διάθεσή μας, για το ακίνητο είχε προσκληθεί ο δήμος από το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να καταθέσει και εκείνος προσφορά μέσω της τρέχουσας διαδικασίας. Ωστόσο αίτημα του δήμου αποτελεί η δωρεάν παραχώρηση του ακινήτου. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο μοντέλο με τη συμμετοχή φορέων του Δημοσίου σε διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ έχει πραγματοποιηθεί και κατά το παρελθόν, οπότε δεν θα ήταν η πρώτη φορά που θα συνέβαινε κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση τον τελικό λόγο για την τύχη του ακινήτου, θα έχει ο αρμόδιος υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, δεδομένου ότι το ΤΑΙΠΕΔ τελεί υπό την ευθύνη του συγκεκριμένου υπουργείου.

Oι προτάσεις αξιοποίησης από πλευράς του Δήμου
Ο Δήμος από την πλευρά του έχει καταθέσει προτάσεις αξιοποίησης του ακινήτου για τη στέγαση του Μουσείου Εθνικής Αλληλεγγύης αλλά και για την λειτουργία του ως Κέντρο Πολιτισμού και Τεχνών. Σε ό,τι αφορά την αξιοποίησή του από το ΤΑΙΠΕΔ το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο ενδείκνυται για κτίρια γραφείων, κατοικίες, καθώς και για υπηρεσίες υγείας, δεδομένης και κοντινής του απόστασης από τους δύο σταθμούς μετρό σε Ταύρο και Πετράλωνα και τον σταθμό του προαστιακού σιδηροδρόμου.

Το ακίνητο ξεκίνησε την ιστορική του πορεία κατά τη δεκαετία του 1920, διαδραματίζοντας ρόλο στην παραγωγική αναδιάρθρωση της ευρύτερης περιοχής καθώς σχετίζεται με τις δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν κυρίως μετά την εγκατάσταση των προσφύγων από τη Μικρά Ασία το 1922. Στέγαζε υπηρεσίες που σχετίζονταν με τη διαβίωση και καθημερινότητα των προσφύγων μέχρι και τη δεκαετία του 1960. Στην περίοδο της κατοχής υπήρξε η έδρα της «Εθνικής Αλληλεγγύης» δηλαδή της οργάνωσης στήριξης του πληθυσμού στην κατεχόμενη Ελλάδα κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το 1977 χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να στεγάσει τις δραστηριότητες του Ελληνικού Οργανισμού Μικρών – Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνία (ΕΟΜΜΕΧ).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

BriQ Properties: Οι επενδύσεις σε logistics έφεραν αυξημένα έσοδα και κέρδη

Αύξηση της τάξεως του 65% κατέγραψαν τα έσοδα της BriQ Properties από ενοίκια το 2021, συγκριτικά με το 2020, χάρη στην ενσωμάτωση εσόδων προερχόμενων από νέες επενδύσεις της εταιρείας, κυρίως στον τομέα των logistics. Ειδικότερα, τα περσινά έσοδα του ομίλου BriQ Properties από ενοίκια ανήλθαν σε 6,06 εκατ. ευρώ, έναντι 3,68 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ στα έσοδα από μισθώματα του ομίλου για τη χρήση 2021 περιλαμβάνεται μείωση 877.000 ευρώ λόγω των μέτρων για την πανδημία, έναντι αντίστοιχης μείωσης 954.000 ευρώ στη χρήση 2020.

Συνολικά, στις 31 Δεκεμβρίου 2021 ο όμιλος είχε στην κατοχή του 27 ακίνητα συνολικής αξίας 122,02 εκατ. ευρώ, έναντι 28 ακίνητων αξίας 106,19 εκατ ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα (+15% σε αξία). Ο όμιλος προχώρησε πέρυσι σε νέες επενδύσεις συνολικού ποσού 12,33 εκατ. ευρώ, οι οποίες περιλάμβαναν 7,38 εκατ. επενδύσεις στον τομέα των logistics, 3,23 εκατ. στον τομέα των γραφείων και 1,46 εκατ. στον ξενοδοχειακό τομέα. Η αξία του χαρτοφυλακίου ακινήτων του ομίλου στις 31 Δεκεμβρίου 2021 αποτελείτο κατά 49% από κτίρια logistics, κατά 29% από κτίρια γραφείων, κατά 17% από ξενοδοχεία και κατά 5% από λοιπές κατηγορίες ακινήτων.

Στο +134% τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη
Τα κέρδη του ομίλου από αναπροσαρμογή των ακινήτων του σε εύλογη αξία ανήλθαν το 2021 σε 4,43 εκατ. ευρώ, έναντι 416.000 ευρώ στη χρήση 2020, εκ των οποίων ποσό 2,61 εκατ. ευρώ αφορά στον τομέα των logistics. Τα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA αυξήθηκαν κατά 87% και ανήλθαν σε 4,21 εκατ. ευρώ, έναντι 2,25 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 3,87 εκατ. ευρώ, έναντι 1,65 εκατ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 134%.

Τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου την 31η Δεκεμβρίου 2021 ανήλθαν σε 4,28 εκατ. ευρώ, έναντι 2,07 εκατ. την 31η Δεκεμβρίου 2020, ενώ την ίδια μέρα οι δανειακές υποχρεώσεις του ομίλου ανέρχονταν σε 30,15 εκατ. ευρώ, έναντι 18,31 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα. Το Net Debt του Ομίλου ανέρχονταν σε 25,88 εκατ. ευρώ και το Net L.T.V (δανειακές υποχρεώσεις μείον μετρητά προς επενδύσεις σε ακίνητα) σε 21,4%, έναντι 16,25 εκατ. και 15,3% αντίστοιχα.

Σημειώνεται ότι το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας αποφάσισε να εισηγηθεί προς την Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων, που θα συνέλθει την 19η Απριλίου 2022, τη διανομή μερίσματος ύψους € 0,075 ανά μετοχή (καθαρό) από τα κέρδη της χρήσης 2021 και προηγουμένων χρήσεων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build