ΤΕΚΑΛ: Βήμα εισόδου στον τομέα των οικιστικών ακινήτων

Σε μία νέα επιχειρηματική κίνηση προχωράει σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η ΤΕΚΑΛ, η οποία επί του παρόντος ειδικεύεται στους τομείς των δημόσιων και ιδιωτικών έργων. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το Build, η ΤΕΚΑΛ προετοιμάζει ήδη το έδαφος για να προχωρήσει στην εκμετάλλευση ή κατασκευή οικιστικών ακινήτων, διαβλέποντας μία επιχειρηματική ευκαιρία που δημιουργείται στον συγκεκριμένο τομέα κατά το προσεχές χρονικό διάστημα. Σε αυτό το πλαίσιο προχώρησε στην ίδρυση της Yellow Properties ΙΚΕ, στην οποία συμμετέχει η κόρη του προέδρου της ΤΕΚΑΛ, Παναγιώτη Ψαλτάκου, Αργυρώ, η οποία είναι ταυτόχρονα και αντιπρόεδρος της ΤΕΚΑΛ καθώς και ο γενικός διευθυντής της ΤΕΚΑΛ, Αντώνης Πανάς.

Να σημειωθεί ότι η δραστηριότητα στον τομέα του real estate και της εκμετάλλευσης – κατασκευής οικιστικών ακινήτων δεν αποτελεί άγνωστο πεδίο για την ΤΕΚΑΛ, η οποία διατηρούσε και κατά το παρελθόν ανάλογη δραστηριότητα. Μέρος των επιχειρηματικών κινήσεων της ΤΕΚΑΛ αποτέλεσε κατά τα προηγούμενα χρόνια ένα ευρύ φάσμα έργων εκμετάλλευσης ακινήτων με υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον. Επί παραδείγματι η εταιρεία είχε υλοποιήσει σχετικές επενδύσεις στη Μονεμβασιά, με την δημιουργία περιοχής γενικής κατοικίας στην ιστορική βενετσιάνικη συνοικία, ενώ και κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί στην περιοχή του Γυθείου, στο λιμάνι της Σπάρτης. Η δραστηριότητα της ΤΕΚΑΛ στον τομέα των οικιστικών ακινήτων θα σχετίζεται τόσο με την αγορά υπαρχόντων ακινήτων και την ανακατασκευή τους, όσο και με την κατασκευή τους εκ θεμελίων.

«Τρέχει» η κατασκευή στη Μαρίνα Βουλιαγμένης – Σε αναμονή το έργο για την προβλήτα κρουαζιέρας στον Πειραιά
Θα θυμίσουμε ότι αυτή τη στιγμή η ΤΕΚΑΛ έχει αναλάβει την κατασκευή της Μαρίνας Βουλιαγμένης, επένδυση η οποία εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των κινήσεων αναβάθμισης και πλήρους αλλαγής δεδομένων στο συγκρότημα του Αστέρα από το σχήμα της Jermyn Street, όπου συμμετέχουν κατά πλειοψηφία αραβικά κεφάλαια. Να σημειωθεί επίσης ότι η ΤΕΚΑΛ έχει αναλάβει και την κατασκευή της προβλήτας κρουαζιέρας, επένδυση στον ΟΛΠ που επί του παρόντος φαίνεται ότι τίθεται προσωρινά σε αναμονή. Θα θυμίσουμε ότι πρόσφατα το Συμβούλιο της Επικρατείας εξέδωσε απόφαση, η οποία υποχρεώνει τον ΟΛΠ να διαθέτει εγκεκριμένη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, προκειμένου να υλοποιηθούν τα έργα επέκτασης της προβλήτας κρουαζιέρας (Επέκταση Επιβατικού Λιμένα Νότια Ζώνη). Επί του θέματος το υπουργείο Ναυτιλίας αναμένεται να προχωρήσει σε επίσπευση των διαδικασιών για τη σύγκληση της αρμόδιας Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, που θα κληθεί να εγκρίνει εκ νέου το υφιστάμενο master plan του ΟΛΠ.

Η ΤΕΚΑΛ με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα οικονομικά της αποτελέσματα διατηρεί κύκλο εργασιών που ανέρχεται στα 17,53 εκατ. ευρώ για το 2020, με αποτελέσματα προ φόρων στις 181 χιλ. ευρώ, ενώ τα καθαρά της κέρδη για την ίδια οικονομική περίοδο αναφοράς ήταν της τάξεως των 168,63 χιλ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Ορατό το ενδεχόμενο να σταματήσουν δημόσια έργα

Οι αυξήσεις κατά 35% στα τούβλα φαίνεται ότι είναι το επόμενο κομμάτι του παζλ στις ακραίες ανατιμήσεις δομικών υλικών και πρώτων υλών που πλήττουν καίρια τα δημόσια και ιδιωτικά έργα στην Ελλάδα. Τα 2 σημαντικότερα εργοστάσια που προμηθεύουν την Αττική με τούβλα πήραν την απόφαση αύξησης 35% στην τιμή των τούβλων το πρωί της Τετάρτης.

Το παράδειγμα των τούβλων είναι απολύτως ενδεικτικό της απρόβλεπτης κατάστασης που επικρατεί. Οι εργολήπτες, σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξε το Build, ζητούν προσφορές για τούβλα από εργοστάσια στη Χαλκίδα, όπου οι τιμές δεν εμφανίζουν ακόμη την ίδια αύξηση.

Οι τιμές όλων των υλικών οικοδομής έχουν πάρει την ανιούσα: Σωλήνες PVC, δειγματοληπτικά, σε συγκεκριμένους κωδικούς, που κόστιζαν €5 πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν φθάσει να κοστίζουν πάνω από €10. Όλα τα παράγωγα του πετρελαίου έχουν λάβει αυξήσεις μεταξύ 100% και 150%. Το ίδιο ισχύει για τον σίδηρο, τον χαλκό, την ξυλεία, ακόμη και το αλουμίνιο. Εργοληπτικοί κύκλοι τόνισαν χθες Τετάρτη στο Build ότι «είναι ορατό ακόμη και το ενδεχόμενο να σταματήσουν δημόσια έργα».

Σκέψεις ακόμη και για απόπειρες διάλυσης συμβάσεων με το Δημόσιο
Οι ίδιοι κύκλοι χαρακτηριστικά ανέφεραν: «Πρόκειται για πρωτόγνωρο φαινόμενο. Ακόμη κι όταν στην Ελλάδα είχαμε πληθωρισμό 25% τη δεκαετία του ’90, η αύξηση των υλικών μπορούσε να υπολογιστεί: Ήταν ένα επιπλέον 25%, σε ακραίες περιπτώσεις 30%. Πλέον οι τιμές είναι… πολεμικές. Μπορεί να διπλασιαστεί, ακόμη και να τριπλασιαστεί ένα κόστος. Είναι πολλές οι τεχνικές εταιρείες και οι ατομικοί εργολήπτες που σκέφτονται ακόμη και διάλυση συμβάσεων, μετά από νομική βοήθεια». Οι εργολήπτες βλέπουν τα περιθώρια κερδών τους να εξανεμίζονται, εφόσον μιλάμε για αναθέσεις έργων που έχουν γίνει με προσυμφωνημένες τιμές από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οι τεχνικές και κατασκευαστικές εταιρείες δεν μπορούν να δώσουν προσφορές, διότι πέραν από την αδυναμία να υπολογιστεί το κόστος ενός έργου, είναι δυσεύρετες και οι πρώτες ύλες: Τα εργοστάσια δεν δέχονται ούτε μεγάλες, ούτε μακροχρόνιες παραγγελίες, ούτε δεσμεύονται σε μακρόπνοες συνεργασίες παροχής υλικών, επειδή δεν γνωρίζουν την τιμή που θα έχουν οι πρώτες ύλες στο εγγύς μέλλον.

Η λύση περνάει από τις προτεραιότητες του Ταμείου Ανάκαμψης
Για την ώρα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φέρεται να «αντιλαμβάνεται το πρόγραμμα και υπόσχεται να κάνει ό,τι μπορεί για να μην ανατραπεί το οικονομικό πρόγραμμα του προϋπολογισμού των έργων». Πώς θα γίνει αυτό; Η πρόταση του προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργου Στασινού, στο χθεσινό Build για μόνιμο, αυτόματο εργαλείο αναδιαμόρφωσης τιμών είναι προς την κατεύθυνση της λύσης. Στέλεχος του ΤΕΕ τόνιζε την Τρίτη ότι «είναι ανάγκη να πειστούν οι Ευρωπαίοι». Στελέχη της αγοράς εξήγησαν σχετικά, μιλώντας στο Build: «Μια υπαρκτή λύση είναι να δοθεί μεγαλύτερο ποσοστό από τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης για δημόσια έργα. Άλλωστε, η ανάκαμψη της χώρας περνάει μέσα από τα τεχνικά έργα, τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη και την ταχύτερη απορροφητικότητα».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build

Άβαξ: Τα έργα που ανεβάζουν το ανεκτέλεστο πάνω από τα 2,25 δισ. ευρώ

Πάνω από τα 2,25 δισεκατομμύρια ευρώ (προ ΦΠΑ) ανέρχεται πλέον το ανεκτέλεστο του ομίλου Άβαξ, συνυπολογιζομένων και των προς υπογραφή έργων που πρόκειται να υλοποιήσει στο μέλλον. Μεταξύ των έργων που έχει αναλάβει να κατασκευάσει ο όμιλος ξεχωρίζει η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver), μήκους 13 περίπου χιλιομέτρων, την οποία θα υλοποιήσει σε κοινοπραξία με τη Μυτιληναίος. Με την ολοκλήρωσή του έργου ΣΔΙΤ θα δημιουργηθεί ένας υψηλών προδιαγραφών οδικός άξονας, που θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν εντός της πόλης και αναβαθμίζοντας το επίπεδο των μετακινήσεων σε ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία.

Αντίστοιχου μεγέθους είναι και τα έργα υποδομής της πρώτης φάσης στο Ελληνικό, τα οποία αφορούν μεταξύ άλλων στην κατασκευή ενός εκτεταμένου οδικού δικτύου, στην υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος και στη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου, καθώς και στην κατασκευή πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων, δικτύων κοινής ωφέλειας για την εξυπηρέτηση όλων των προγραμματιζόμενων κτιρίων. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα κτίρια των οικιστικών και εμπορικών αναπτύξεων, του αθλητικού συγκροτήματος, του Μητροπολιτικού Πάρκου, καθώς και των λοιπών αναπτύξεων της πρώτης φάσης του έργου.

Στη φάση της κατασκευής μπαίνει άμεσα και ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου, όπου ο όμιλος Άβαξ θα υλοποιήσει το πρώτο σκέλος του από Μιντιλόγλι έως Καραίικα, συνολικής διαδρομής 21 χιλιομέτρων.

Τα υπόλοιπα έργα
Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά έργα, το σχήμα Άβαξ-Alstom έχει αναλάβει τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, με την εγκατάσταση ενός σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης. Η σχετική σύμβαση υπεγράφη την Παρασκευή 11 Μαρτίου. Επίσης, ο όμιλος έχει αναδειχθεί ανάδοχος στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, στο οποίο θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης σε σιδηροδρομική γραμμή μήκους 81,4 χιλιομέτρων.

Σε επίπεδο κτιριακών έργων, ο Όμιλος ανέλαβε την ανέγερση των νέων σχολικών κτιρίων Pinewοod και Center for Educational Excellence, αλλά και την αναβάθμιση του κτιρίου Compton Hall του Κολλεγίου Ανατόλια στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.

Στον τομέα των ενεργειακών έργων, σύντομα αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης με την ΔΕΗ για την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου στην Δυτική Μακεδονία, ισχύος 65 MW. Στην κατηγορία των περιβαλλοντικών έργων, ο όμιλος συμμετέχει στην κοινοπραξία με τον Άκτωρα που αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου «Λειτουργία και Συντήρηση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Ψυττάλειας» για το οποίο αναμένεται σύντομα η υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Τέλος, σε συνέχεια των υπό εκτέλεση έργων στον τομέα των υποδομών φυσικού αερίου, σύντομα αναμένεται η υπογραφή των συμβάσεων με την ΔΕΔΑ για τα δίκτυα διανομής μέσης και χαμηλής πίεσης σε Καστοριά, Άργος Ορεστικό, Γρεβενά, Αγρίνιο, Πάτρα και Πύργο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build