Τις λύσεις που εφάρμοσε η Alstom Transport στο δύσκολο και απαιτητικό έργο της επέκτασης της Γραμμής 3, αλλά και τη σημασία της χρήσης προηγμένων ψηφιακών εργαλείων στην πολυαναμενόμενη Γραμμή 4 του μετρό, παρουσιάζει ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας για την Ελλάδα και τα Δυτικά Βαλκάνια. Το μέλλον ανήκει στις πράσινες και στις ψηφιακές συγκοινωνίες και μεταφορές, επισημαίνει ο κ. Βλάχος.

Πώς πιστεύετε ότι θα βοηθηθεί η ελληνική οικονομία, και ειδικότερα ο τομέας των υποδομών-συγκοινωνιών, από το Ταμείο Ανάκαμψης;

Έπειτα από μια δεκαετή κρίση, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ιδανική ευκαιρία, προκειμένου να συμβάλει σε ένα βιώσιμο μέλλον της ελληνικής οικονομίας, επισπεύδοντας, μεταξύ άλλων, την οικολογική μετάβαση σε ένα υψηλότερο επίπεδο διαβίωσης των Ελλήνων, μέσω της καινοτομίας.

Στο τομέα των συγκοινωνιών, η Alstom έχει ήδη δεσμευτεί να συνεισφέρει σε ένα βιώσιμο μέλλον, αναπτύσσοντας διαρκώς νέες τεχνολογίες με σκοπό τη δημιουργία μιας γενιάς περισσότερο έξυπνων και οικολογικών λύσεων. Ιδανικό παράδειγμα αποτελεί η απαλλαγμένη από εκπομπές τεχνολογία υδρογόνου, η οποία ήδη έχει κάνει βήματα προόδου σε Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Γαλλία και Ιταλία.

Το Coradia iLint της Alstom είναι το μοναδικό επιβατικό τρένο που λειτουργεί, στον κόσμο, τροφοδοτούμενο για πρόωση από μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, που παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Τα κεφάλαια που προορίζονται για την ανάκαμψη των χωρών της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, θα συντελέσουν σημαντικά στην επιταχυνόμενη μετάβαση προς τα βιώσιμα συστήματα μεταφορών & συγκοινωνιών, όπως οι τεχνολογίες που βασίζονται στο υδρογόνο.

Ποια προβλήματα αντιμετωπίσατε στην επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό και πώς τα ξεπεράσατε;

Στο συγκεκριμένο έργο, η Alstom είναι μέλος της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport και έχει αναλάβει τα έργα υποδομών που αφορούν στην παροχή ισχύος, στην ισχύ έλξης και στα συστήματα SCADA. Μπροστά σε αυτό το δύσκολο και απαιτητικό τεχνικό έργο, εφαρμόσαμε τις ιδανικές βέλτιστες λύσεις.

Ορισμένες από αυτές βασίζονται στις πλέον προηγμένες λύσεις της Alstom, όπως η δοκιμασμένη λύση αστικών μεταφορών Iconis που αφορά στον εποπτικό έλεγχο και στην απόκτηση δεδομένων (SCADA) για την παροχή ισχύος, που έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή προκειμένου να προσφέρουν δυνατότητα κλιμάκωσης υψηλής απόδοσης και βελτιστοποιημένο ενεργειακό έλεγχο.

Το σύστημα Iconis, το οποίο η Alstom χρησιμοποίησε στην επέκταση των έξι νέων σταθμών της Γραμμής 3 , συνδυάσθηκε με τον δικό της Αυτόματο Έλεγχο Συρμών (ATS), ο οποίος είχε τεθεί προηγουμένως σε εφαρμογή στη Γραμμή 2 του μετρό της Αθήνας.

Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι στη Γραμμή 4 του μετρό είναι υποχρεωτική η εφαρμογή της τεχνολογίας ΒΙΜ; Ποια είναι η εμπειρία που έχει αποκομίσει η Alstom από τη χρήση τέτοιων ψηφιακών εργαλείων σε διεθνή έργα;

Η μοντελοποίηση κατασκευαστικών πληροφοριών (Building information modelling, BIM) είναι μια προηγμένη ψηφιακή τεχνολογία, η οποία αλλάζει τον τρόπο που σχεδιάζονται, κατασκευάζονται και συντηρούνται τα σύγχρονα έργα. Ήδη η Alstom έχει σημαντική εμπειρία στην τεχνολογία BIM μέσα από άλλα έργα, όπως η Διαδρομή 2020 του Ντουμπάι, η Γραμμή 15 του Μετρό στο Παρίσι, το Μητροπολιτικό Δίκτυο Εξπρές (REM) του Μόντρεαλ, η Γραμμή 3 του Μετρό της Τουλούζ, η Γραμμή CCL6 της Σιγκαπούρης κ.ά.

Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας θα είναι το πρώτο δημόσιο έργο μετρό στην Ελλάδα που χρησιμοποιεί την τεχνολογία BIM, οδηγώντας την ψηφιακή μετάβαση στον τομέα της μελέτης και της κατασκευής στη χώρα μας. Στο σύνολο της Γραμμής 4, συμπεριλαμβανομένων των σηράγγων, των σταθμών, των κτιρίων και όλων των συστημάτων, θα εφαρμοστεί τρισδιάστατος σχεδιασμός, ακόμη και λεπτομερειών που απαιτούνται, πριν από τη κατασκευή, για την έναρξη των εργασιών.

Η ροή των εργασιών, μέσα από ένα -ηλεκτρονικό και όχι έντυπο- Κοινό Περιβάλλον Δεδομένων, θα διευκολύνει τη παρακολούθησή τους και τις εγκρίσεις τους. Τα πρότυπα της τεχνολογίας ΒΙΜ προσφέρουν τη δυνατότητα προσομοιώσεων της ενεργειακής κατανάλωσης, της επιβατικής ροής, της συντήρησης κ.λπ., βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια, το ενεργειακό αποτύπωμα, τον κύκλο ζωής –  δηλαδή, με δυο λόγια, κάθε σημαντική πτυχή του έργου.

Ποια άλλα έργα έχετε αναλάβει στο λεκανοπέδιο Αττικής που βρίσκονται σε εξέλιξη;

Η Alstom ολοκλήρωσε αρκετά μεγάλα έργα συγκοινωνιακών υποδομών στο λεκανοπέδιο Αττικής, τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Ενδεικτικά παραδείγματα, κατά το παρελθόν, αποτελούν η κατασκευή των Γραμμών 2 & 3 του μετρό της Αθήνας και των επεκτάσεών τους, η εγκατάσταση του συστήματος Αυτόματης Επιτήρησης Συρμών (ATS) που λειτουργεί σε αυτές, και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Αττικής.

Σήμερα εργαζόμαστε για την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό, από το Χαϊδάρι έως τον Πειραιά, με την ολοκλήρωση των τριών σταθμών που υπολείπονται. Επίσης, ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός του στόλου τροχαίου υλικού τραμ, με τους 25 νέους συρμούς τελευταίας γενιάς της Alstom, Citadis X05, πέντε βαγονιών, που βρίσκονται στο στάδιο της τελικής παραλαβής και θα τεθούν σε λειτουργία σύντομα, σε ένα δίκτυο που εκτείνεται από την Αθήνα έως τον Πειραιά.

Πώς βλέπετε το μέλλον των σιδηροδρομικών δικτύων στην Ελλάδα, τα επόμενα 10 χρόνια; Ποιες καινοτομίες μπορούμε να αναμένουμε;

Το μέλλον ανήκει στις πράσινες και στις ψηφιακές συγκοινωνίες και μεταφορές – και το μέλλον ήδη βρίσκεται εδώ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, έως το 2035, περισσότεροι από 5.000 ντιζελοκίνητοι επιβατικοί συρμοί θα πρέπει να αντικατασταθούν στην Ευρώπη, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δεσμευτεί ότι θα έχει επιτύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2050.

Η έμφαση στην καινοτομία αποτελεί το κλειδί για την τεχνολογική διαφοροποίηση, αλλά και ένα μέσο για τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας και την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Με στόχο να οδηγήσουμε τις εξελίξεις στον τομέα των πράσινων και έξυπνων λύσεων μεταφορών, καινοτομούμε σε έξι καθοριστικούς τομείς: πράσινη έλξη, οδική ηλεκτροκίνηση, οικολογικός σχεδιασμός και κατασκευή, αυτόνομα τρένα, κυκλοφορία σιδηροδρόμων με οδηγό τα δεδομένα, και διαχείριση πολλαπλών τύπων μεταφορών και ροών.

Η Alstom φημίζεται πλέον διεθνώς για τις επιδόσεις και το τεχνολογικό προβάδισμα που προσφέρουν οι λύσεις της στον κλάδο των μεταφορών· ελπίζουμε ότι μέσα στην ερχόμενη δεκαετία, θα μπορέσουμε να εισαγάγουμε τις λύσεις αυτές, σταδιακά και σταθερά, στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.