Οι λύσεις που προσφέρει η Schneider Electric στους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων διακρίνονται για την ασφάλεια, την πιστοποιημένη λειτουργία και την υψηλή απόδοσή τους, όπως εξηγεί ο Γιώργος Χατζηδάκης, Home & Distribution Offer Manager της Schneider Electric για την Ελλάδα και την Κύπρο.

Ποιοι είναι οι τύποι των φορτιστών που διαθέτετε στην ελληνική αγορά;

Οι φορτιστές που διαθέτει η Schneider Electric ονομάζονται EVlink και χωρίζονται σε 2 κατηγορίες: για Φόρτιση AC (mode 3) που αποτελείται από τις σειρές Wallbox, SmartWallbox, Parking και

για Φόρτιση DC (mode 4). Φυσικά, υπάρχουν πολλές επιλογές ανάλογα με το τι απαιτεί η κάθε εφαρμογή:

  1. Σύμφωνα με την ισχύ. Από 3,4kW (Wallbox) έως και 2x22kW (Parking)
  2. Σύμφωνα με την τοποθέτηση. Επιδαπέδιοι ή επίτοιχοι.
  3. Σύμφωνα με την πρόσβαση του χρήστη. Κλειδί ή κάρτες RFID.
  4. Σύμφωνα με τη χρήση καλωδίου. Προκαλωδιωμένοι ή με πρίζες.
  5. Σύμφωνα με τις δυνατότητες επικοινωνίας. Απλοί ή με πρωτόκολλο επικοινωνίας OCPP.

Ποια είναι τα πιο κύρια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά–πλεονεκτήματα των προϊόντων σας που τα κάνουν να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό;

Η Schneider Electric είναι ο παγκόσμιος ειδικός στον χώρο διαχείρισης ηλεκτρικής ενέργειας και αυτοματισμού. Η τεχνογνωσία της εταιρείας, με κύριο γνώμονα να διανείμει ποιοτικά, αποδοτικά και με ασφάλεια ενέργεια προς κάθε χρήστη, είναι αυτό που χαρακτηρίζει και την προσφορά της στον χώρο των φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων. Η αδιάλειπτη λειτουργία των φορτιστών, η αυξημένη ασφάλεια που παρέχουν και προς τον χρήστη αλλά και προς τα οχήματα, οι επιλογές δικτύωσης των φορτιστών αλλά και η παροχή ανταλλακτικών, μαζί με την ευρεία γκάμα για να καλύψει κάθε εφαρμογή, από ένα parking κατοικίας έως ένα δίκτυο φορτιστών δημόσιας χρήσης, είναι σίγουρα τα πλεονεκτήματα που χαρακτηρίζουν τους φορτιστές της Schneider Electric.

Ακόμη, όλη η γκάμα της Schneider Electric είναι σύμφωνη με όλες τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες πιστοποιήσεις αλλά και πιστοποιημένη από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της αγοράς.
Φυσικά, η Schneider Electric μπορεί να υποστηρίξει κάθε εγκατάσταση, με λύσεις που απαιτούνται «πίσω» από τον φορτιστή, όπως υλικά προστασίας (ηλεκτρολογικοί πίνακες, υλικά προστασίας, λογισμικά διαχείρισης κ.λπ.).

Πείτε μας δυο λόγια για το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» και την επιδότηση φορτιστή;

Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχει να κάνει με την επιδότηση του κράτους για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος όπως και φορτιστή. Η επιδότηση για τον φορτιστή θα πρέπει να συνοδεύεται με αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Η Schneider Electric συμμετέχει στο πρόγραμμα με τη σειρά φορτιστών EVlink SmartWallbox. Για οποιαδήποτε πληροφορία, το site του προγράμματος μπορεί να βοηθήσει https://kinoumeilektrika.gov.gr/ και να ενημερώσει με τις πιο ανανεωμένες εξελίξεις του προγράμματος.

Από τι εξαρτάται ο χρόνος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Ο χρόνος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από:

  1. Την ισχύ που παρέχει ο φορτιστής. Ένας φορτιστής των 3,4kW φορτίζει πιο αργά από έναν 22kW.
  2. Την ισχύ που μπορεί να περάσει από το καλώδιο φόρτισης που διαθέτει ο κάθε χρήστης. Υπάρχουν καλώδια που μπορούν να διαχειριστούν ισχύ έως 7,4kW (μονοφασικά) και καλώδια που μπορούν να διαχειριστούν ισχύ έως 22kW (τριφασικά).
  3. Τη μέγιστη ισχύ που μπορεί να δεχθεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κάθε αυτοκίνητο μπορεί να δεχθεί ισχύ φόρτισης έως ένα συγκεκριμένο όριο που εξαρτάται από τον κατασκευαστή (εσωτερικός μετατροπέας AC/DC ρεύματος).
  4. Το μέγεθος των μπαταριών που διαθέτει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όσο περισσότερες μπαταρίες έχει ένα όχημα τόσο πιο πολύ χρόνο θέλει για να φορτίσει.
  5. Το ποσοστό ισχύος που ήδη έχουν διαθέσιμο οι μπαταρίες του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Εάν ήδη είναι στο 50% θα φορτίσει πιο γρήγορα με τα εάν ήταν στο 10%.
  6. Λοιποί παράγοντες. Εδώ αναφέρουμε διακυμάνσεις ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τους χρόνους φόρτισης π.χ. θερμοκρασία.

Όλα αυτά τα στοιχεία λοιπόν πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας όταν θέλουμε να υπολογίσουμε το χρόνο φόρτισης. Φυσικά πρέπει να θυμόμαστε πως σε όλη αυτή την «αλυσίδα» φόρτισης (φορτιστής – καλώδιο – εσωτερικός μετατροπέας αυτοκινήτου) κερδίζει πάντα ο πιο αδύναμος! Για παράδειγμα, εάν έχω φορτιστή στα 22kW, το σωστό καλώδιο για 22kW αλλά το αυτοκίνητο δέχεται έως 7,4kW τότε η φόρτιση θα γίνει με μέγιστη ισχύ 7,4kW. Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι πως σε όποια ισχύ και να γίνει η φόρτιση, θα γίνει πάντα με ασφάλεια καθώς εκτός από την ισχύ, με τη χρήση ενός επώνυμου φορτιστή, διασφαλίζεται και η επικοινωνία μεταξύ αυτοκινήτου/φορτιστή.

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις εγκατάστασης ενός wallbox;

Η εγκατάσταση ενός Wallbox είναι εύκολη και γρήγορη. Αυτό που θα χρειαστεί είναι μία γραμμή παροχής (μονοφασική ή τριφασική), πίνακας προστασίας, ο φορτιστής και φυσικά η τοποθέτηση πρέπει να γίνεται πάντα από επαγγελματία ηλεκτρολόγο εγκαταστάτη, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων που υπάρχει στην Ελλάδα, προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω η εξάπλωση των σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων;
Το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων είναι μείζονος σημασίας για την απροβλημάτιστη εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Για να γίνει η σωστή αξιοποίηση, πρώτα θα πρέπει να γίνει μία μελέτη πάνω στα δεδομένα που ήδη έχουμε από τους συμβατικούς σταθμούς ανεφοδιασμού/διόδια κ.λπ. Πόσα αυτοκίνητα σταματάνε σε κάθε σταθμό ανά ημέρα; Πόσο χρόνο περνάει κάποιος στους χώρους αυτούς; Κάνουν πλήρη ανεφοδιασμό; Αυτά τα δεδομένα θα βοηθήσουν να αξιολογηθεί η επένδυση που πρέπει να γίνει με τους αντίστοιχους σταθμούς φόρτισης. Πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας πως ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα φορτίσει τόσο ώστε να φτάσει στον τελικό προορισμό του καθώς μπορεί να μην έχει τον χρόνο για πλήρη φόρτιση.

Επιπλέον, σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι ειδικές πλατφόρμες διαχείρισης φορτιστών που θα έχουν στη διάθεσή τους οι οδηγοί ώστε να μπορούν να προγραμματίσουν απροβλημάτιστα το ταξίδι τους. Πιο συγκεκριμένα, είναι σημαντικό για τους οδηγούς να μπορούν να προβλέψουν που και πότε θα χρειαστεί να φορτίσουν ώστε να μπορούν να κάνουν προκράτηση του φορτιστή τους την ώρα και στο μέρος που θα τον χρειαστούν.

Τέλος, ο ρόλος των εκάστοτε δήμων από τους οποίους περνάνε οι αυτοκινητόδρομοι θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι ώστε να δίνουν δυνατότητα φόρτισης σε οδηγούς που ετοιμάζονται να μπουν στον αυτοκινητόδρομο αλλά και σε αυτούς που θα βγουν από αυτόν στο δήμο τους, ώστε να συνεχίσουν το ταξίδι τους στο επαρχιακό δίκτυο.

Όλα τα παραπάνω και σε συνδυασμό με διαμορφωμένους χώρους με επιπλέον παροχές όπως χώρους εστίασης, ξεκούρασης κ.ά., σίγουρα θα αλλάξει την εμπειρία του ταξιδιού με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Πόσο ασφαλείς είναι οι φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων (διαρροή, βραχυκύκλωμα, υπέρταση);

Οι φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι ασφαλείς. Αρκεί φυσικά να ακολουθούνται όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις όπως ισχύει και για όλες τις ηλεκτρικές συσκευές.

  1. Ο ίδιος ο φορτιστής να είναι σύμφωνος με όλα τα ευρωπαϊκά standards και να έχει τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις.
  2. Η τοποθέτησή του να γίνεται πάντα από επαγγελματία ηλεκτρολόγο εγκαταστάτη σύμφωνα με τη ισχύουσα νομοθεσία.
  3. Να ακολουθούνται πάντα οι οδηγίες χρήσης/εγκατάστασης του κατασκευαστή. Στην περίπτωση της Schneider Electric υπάρχουν λεπτομέρειες για το υλικό προστασίας που χρειάζεται ώστε να έχουμε ασφάλεια και από διαρροή και από βραχυκύκλωμα αλλά και από υπερτάσεις/κεραυνούς.
  4. Να ακολουθούμε τυχόν προτάσεις από τον κατασκευαστή του οχήματος π.χ. σύνδεση σε φορτιστή με πιστοποίηση EV Ready – ZE Ready.

Πόσο κοστίζει η φόρτιση;

Το κόστος της φόρτισης εξαρτάται από το μοντέλο χρέωσης που ακολουθεί ο κάθε «πάροχος φόρτισης». Μπορεί να εξαρτάται μόνο από την ενέργεια που θα χρειαστεί το όχημα, μπορεί να εξαρτάται από τον τύπο του φορτιστή που χρησιμοποιεί (αυξημένη χρέωση για χρήση σε DC φορτιστή), από το χρόνο χρήσης του φορτιστή ή και από όλα τα παραπάνω μαζί. Σίγουρα θα πρέπει ο χρήστης να κάνει την έρευνά του πριν κάνει την επιλογή του. Όπως κάνει και τώρα όταν ψάχνει να ανεφοδιάσει το συμβατικό του αυτοκίνητο.

Πόσο καλά «διαβασμένο» είναι το κοινό-πελάτης σας, στις μέρες μας;

Σίγουρα το κοινό είναι διαβασμένο. Αυτό που λείπει, και είναι λογικό, είναι το κομμάτι της επαφής και της δοκιμής. Έως σήμερα όλα όσα γνωρίζουν οι πιο πολλοί είναι σε θεωρητικό επίπεδο. Αυτό που βλέπουμε εμείς είναι ότι το θεωρητικό αυτό επίπεδο μας περιορίζει κάπως και μας κάνει να σκεφτόμαστε πολύπλοκα ενώ τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά.

Ένα κλασικό παράδειγμα ερωτήσεων που δεχόμαστε είναι ο χρόνος φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όλοι σκέφτονται πόσο χρόνο θα θέλουν για να φορτίσουν το αυτοκίνητο, από το 0% έως το 100%, κάθε μέρα! Αν έκαναν μία δοκιμή με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέσα στην πόλη, θα καταλάβαιναν πως θα «καίνε» περίπου 15% μπαταρίας τη μέρα και αν φορτίζουν κάθε μέρα θα θέλουν 30 λεπτά (ανάλογα με το αυτοκίνητο).

Φυσικά, η σκέψη για το πού θα βρεθεί χώρος στάθμευσης με φορτιστή είναι απόλυτα σωστή, όμως οι προβλέψεις και οι επενδύσεις δείχνουν πως άμεσα αυτό το θέμα θα ανήκει στο παρελθόν.

Ποιο είναι το «αύριο» και τι τεχνολογικές εξελίξεις αναμένουμε στον τομέα της φόρτισης;

Το κομμάτι της φόρτισης, όπως καταλαβαίνουμε, συμβαδίζει με το κομμάτι της ανάπτυξης της τεχνολογίας των ηλεκτρικών οχημάτων. Υπάρχουν πολλές ιδέες για το «αύριο» όπως π.χ. συρόμενες μπαταρίες για άμεση αλλαγή με φορτισμένες, φόρτιση εν κινήσει από τον δρόμο, ασύρματη φόρτιση, φορτιστές DC με πολύ μεγάλη ισχύ και χρόνους φόρτισης στα 10 λεπτά κ.λπ. Το τι θα επικρατήσει θα το μάθουμε άμεσα καθώς για την ώρα όλες αυτές οι ιδέες πρέπει να δοκιμαστούν. Όλες έχουν τα πλεονεκτήματά τους και τα μειονεκτήματά τους. Σίγουρα θα επικρατήσει ό,τι είναι πιο φιλικό και εύκολο προς τον χρήστη. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι η φόρτιση εξελίσσεται στο κομμάτι της διασύνδεσης και της επικοινωνίας. Δηλαδή ο χρήστης να μπορεί να λαμβάνει ακόμα πιο πολλά στοιχεία για τη διαδικασία της φόρτισης και τον έλεγχο αυτής, τοπικά ή απομακρυσμένα. Τέλος, έξυπνα λογισμικά διαχείρισης φορτιστών είναι εδώ με στόχο να αποτρέψουν προβλήματα ειδικά σε μεγάλα κτίρια και parking που απαιτούν πολλούς φορτιστές όπως π.χ. το σύστημα LMS της Schneider Electric.