Γιατί τα τελευταία χρόνια, το ΒΙΜ καθιερώνεται σε κύριο μοχλό της ψηφιοποίησης του κατασκευαστικού κλάδου; Μηχανικοί μας παρουσιάζουν την εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας στα έργα τους και μοιράζονται μαζί μας τις προκλήσεις που συνάντησαν στο δρόμο προς την υλοποίηση των φιλόδοξων Project τους.

Ητέχνη της προόδου είναι να διατηρείς την τάξη μέσα στην αλλαγή και την αλλαγή μέσα στην τάξη είχε πει κάποτε ο Βρετανός φιλόσοφος και μαθηματικός Alfred North Whitehead και αδιαμφισβήτητα το ΒΙΜ ήρθε για να φέρει όχι μόνο την αλλαγή αλλά και την ίδια την επανάσταση στον κατασκευαστικό κλάδο.

Aαξιοσημείωτο είναι, εξάλλου, πως η σχετική παγκόσμια αγορά, αξίας 7,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ το 2023, προβλέπεται να φτάσει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2028, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 13,7%

Η καινοτόμος τεχνολογία BIM περιλαμβάνει τη δημιουργία τρισδιάστατων μοντέλων κτιρίων που επιτρέπουν σε αρχιτέκτονες, μηχανικούς και εργολάβους να συνεργάζονται καλύτερα και να βελτιστοποιούν τις διαδικασίες, παράγοντας αξιόλογα κατασκευαστικά έργα παγκοσμίως. Και καθώς ο κατασκευαστικός κλάδος ψηφιοποιείται με εξαιρετική ταχύτητα, προκειμένου να συμβαδίσει με τις αυξανόμενες απαιτήσεις και την πολυπλοκότητα των σύγχρονων έργων, το μέλλον αναμφισβήτητα ανήκει στην τεχνολογία BIM.

Καλύτερη συνεργασία και ταυτόχρονη πρόσβαση στις αλλαγές
Τα κατασκευαστικά έργα περιλαμβάνουν αρκετά στάδια και, έτσι, πολλά άτομα με διαφορετική τεχνογνωσία χρειάζεται να ευθυγραμμιστούν για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος.
Πλέον, χάρη στη BIM και τα ψηφιακά της μοντέλα, η συνεργασία των ενδιαφερόμενων μελών καθίσταται πιο εύκολη και, μάλιστα, χωρίς την ανάγκη παρουσίας όλων των ανθρώπων στο χώρο εργασίας και στις διάφορες φάσεις του έργου.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα στα μέλη της ομάδας να ελέγχουν όλα τα σχέδια και τα σχετικά έγγραφα, από οπουδήποτε στον κόσμο και όποτε είναι απαραίτητο, αλλά και να πραγματοποιούν αλλαγές σε αυτά, εάν καθίσταται αναγκαίο.

Επιπλέον, οι διαχειριστές έργων μπορούν να αξιολογούν με μεγαλύτερη ακρίβεια τη συνολική διαδικασία. Αξιοσημείωτο είναι, ακόμη, ότι η BIM επιτρέπει στην ομάδα κατασκευής να δημιουργεί οπτικοποιήσεις, αξιοποιώντας τα δεδομένα που έχει στη διάθεσή της. Έτσι, όλοι οι ενδιαφερόμενοι κατανοούν αυτό που έχει στο μυαλό του ο σχεδιαστής ή η ομάδα κατασκευής.

Οι απεικονίσεις μπορούν να επικοινωνηθούν σε άλλα μέλη της ομάδας και, εάν χρειάζεται, να προστεθούν πληροφορίες, ενώ όλα τα άτομα στο έργο έχουν ταυτόχρονη πρόσβαση στις αλλαγές που γίνονται, με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να καθίστανται πολύ διαφανείς και ανιχνεύσιμες.

Εξοικονόμηση πόρων και ενίσχυση της αειφορίας των κτιρίων
Λόγω των διευκολύνσεων που παρέχει στην ομάδα, η BIM αποκαλύπτει τα σημεία κινδύνου πριν από την κατασκευή, αποφέροντας σημαντική εξοικονόμηση πόρων στα έργα και, συνεπώς, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα.

Τέλος, καθώς η κατασκευή βιώσιμων έργων έχει εξελιχθεί σε μια από τις σοβαρές ανησυχίες των εκπροσώπων του κατασκευαστικού κλάδου, πολλά λογισμικά και τεχνολογίες αναπτύχθηκαν για την επίτευξη της αειφορίας και βρίσκονται στη διάθεση των κατασκευαστικών ομάδων.

Με τη χρήση της BIM η κατανάλωση ενέργειας σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, η κατεύθυνση του φωτός και οι συνθήκες ακτινοβολίας, η ενεργειακή απόδοση, η διαχείριση απορριμμάτων, το νερό κ.λπ. αξιολογούνται και αναλύονται.

Οι συχνότερες προκλήσεις στην εφαρμογή της BIM
Μια από τις προκλήσεις της τεχνολογίας BIΜ είναι ότι δεν υπάρχουν τυποποιημένες εντολές για αυτή. Επιπλέον, η BIM δεν αποτελεί μέρος πολλών προγραμμάτων σπουδών Αρχιτεκτονικής και Μηχανικής, καθώς δεν έχει διδαχθεί εκτενώς, ειδικά κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών. Ως εκ τούτου, πολλές εταιρείες εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την έλλειψη ειδικευμένων επαγγελματιών, κάτι που οδηγεί σε μια αναποτελεσματική ροή εργασίας με σφάλματα και απώλεια κέρδους. Ακόμη, καθώς η ανάγκη εκπαίδευσης των υπαρχόντων εργαζομένων ή πρόσληψης επαγγελματιών με εκπαίδευση στην BIM οξύνεται, η εφαρμογή της θεωρείται δαπάνη και όχι επένδυση. Οι επιχειρήσεις, αντί να επενδύουν στην εκπαίδευση ή την πρόσληψη, εμμένουν στις πιο παραδοσιακές μεθόδους και, έτσι, το χάσμα μεταξύ ειδικευμένου και ανειδίκευτου γίνεται αισθητό.

Τέλος, υπάρχει η κοινή παρανόηση ότι το BIM μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε μεγαλύτερους οργανισμούς και μεγάλα έργα, αφού μικρότερες επιχειρήσεις πιστεύουν είτε ότι δεν είναι εφαρμόσιμο είτε ότι είναι ακατάλληλο για τον τυπικό φόρτο εργασίας τους.

«Ψήφο εμπιστοσύνης» από τους επαγγελματίες του κατασκευαστικού κλάδου
Ενδιαφέροντα είναι τα πορίσματα της έρευνας Digital Construction Report της Glenigan, που πραγματοποιήθηκε από την Glenigan μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου του 2023. Σε αυτή συμμετείχαν 723 επαγγελματίες κατασκευών, ενώ οι οργανισμοί κυμαίνονταν σε μέγεθος από ελεύθερους επαγγελματίες και μικροεπιχειρήσεις μέχρι πολυεθνικές με χιλιάδες εργαζόμενους.
Το 72% των ερωτηθέντων είχε έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, που σημαίνει ότι το 28% προέρχονταν από άλλες χώρες – ιδιαίτερα από την Ευρώπη (εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο) και την Ασία. Η μεγάλη πλειοψηφία των επαγγελματιών των κατασκευών (το 70% συγκεκριμένα) δήλωσε ότι έχει υιοθετήσει το BIM, το 18% των ερωτηθέντων ότι σκοπεύει να το υιοθετήσει, ενώ το 12% ότι δεν συμπεριλαμβάνεται στα σχέδιά του.

Το ποσοστό αυξάνεται στο 19% μεταξύ των οργανισμών με 25 ή και λιγότερα άτομα προσωπικό και στο 23% μεταξύ των επιχειρήσεων με 15 άτομα ή λιγότερα. Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι ορισμένες από τις προκλήσεις της υιοθέτησης του BIM, που επηρεάζουν ιδιαίτερα μικρότερες επιχειρήσεις και δημιουργήθηκαν πριν από χρόνια (όπως η έλλειψη ζήτησης πελατών, ο πρόσθετος χρόνος και το κόστος) εξακολουθούν να υφίστανται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πάνω από τους μισούς (57%) επαγγελματίες αποτέλεσαν τους τελευταίους 12 μήνες μέρος ενός έργου που αφορούσε ένα στοιχείο κατασκευής εκτός εργοταξίου, ενώ το 2021 το ισοδύναμο ποσοστό ήταν 50%. Οι προμηθευτές συμμετείχαν περισσότερο σε έργα με στοιχείο εκτός κατασκευής (70%) και ακολούθησαν οι εργολάβοι (63%).

Triton Act: Αποπεράτωση κατοικίας

Κορυφαία ελληνικά έργα, με τη σφραγίδα της BIM: Η εφαρμογή και οι προκλήσεις
Παρακάτω, κορυφαίοι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου μας παρουσιάζουν την εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας στα έργα τους, ενώ συγχρόνως μας μιλούν για τις προκλήσεις που συνάντησαν στο δρόμο προς την υλοποίηση των φιλόδοξων Project τους.

Triton Act : Αποπεράτωση κατοικίας
«Λόγω της ανάγκης της αγοράς για βελτιστοποίηση των μελετών, του χρόνου υλοποίησης των έργων και τη μείωση του κόστους, η εταιρεία μας οδηγήθηκε στην τεχνολογία BIM, την οποία εφαρμόζει τα τελευταία 3 χρόνια» δηλώνει στο Construction η Μελίνα Βλαχούση, BIM Manager τηςTriton Act, υπογραμμίζοντας πως ως τώρα η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει αξιοποιηθεί κυρίως για έργα νοσοκομείων και ξενοδοχείων, αλλά και για ορισμένα έργα πολυτελών κατοικιών.

«Στο έργο που παρουσιάζεται αναλάβαμε την αποπεράτωση μιας κατοικίας όπου είχαν ήδη ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός και οι τοιχοποιίες» μας πληροφορεί, εξηγώντας μας «πως λόγω της παύσης των εργασιών για μεγάλο χρονικό διάστημα απαιτήθηκαν τόσο διάφορες εργασίες αποκατάστασης, όσο και αναθεώρηση της αρχικής μελέτης, βάσει νέων δεδομένων και απαιτήσεων.»

Προϋπήρχε μοντέλο BIM (Revit) της αρχικής μελέτης, το οποίο και χρησιμοποιήθηκε, αναφέρει η κα Βλαχούση, αναλύοντάς μας πως από την έναρξη των εργασιών ξεκίνησε η ενημέρωση αυτού, με πληροφορίες που λαμβάνονταν από τους μελετητές και τον κύριο του έργου σχετικά με τις απαιτούμενες τροποποιήσεις.

«Καθώς υπήρχε η δυνατότητα χρήσης του BIM 360, οργανώθηκαν εκεί όλες οι πληροφορίες των μελετών μαζί με το υπό επεξεργασία μοντέλο, επιτρέποντας την αναζήτησή τους από το εργοτάξιο μέσω φορητών συσκευών» σημειώνει.

«Πρόσθετες κατασκευές που απαιτήθηκαν στη συνέχεια (πρόσβαση στέγης, εξωτερικές διαμορφώσεις, ξυλουργικά, φωτιστικά) μπόρεσαν να σχεδιαστούν απευθείας στο μοντέλο με άμεση αναφορά σε αυτό, διευκολύνοντας την επικοινωνία με τους κατασκευαστές/προμηθευτές τους χάρη στην πληρέστερη απεικόνισή τους» μας λέει.

Όπως δηλώνει, η ύπαρξη του μοντέλου υποστήριξε σημαντικά στον έλεγχο του κόστους του έργου. «Για ορισμένα υλικά όπως ξύλινα δάπεδα και πλακίδια, όπου θα υπήρχαν διαφοροποιήσεις στους κωδικούς ανά χώρο, η ενσωμάτωσή τους στο μοντέλο βοήθησε τον πελάτη στην οριστικοποίηση των επιλογών και επέτρεψε την προμήθειά με μεγαλύτερη ακρίβεια στις ποσότητες» περιγράφει. Από το μοντέλο επίσης επαληθεύονταν και οι ποσότητες που μας δίνονταν από τους εργολάβους για κάθε επιμετρούμενη εργασία, συμπληρώνει.

Όπως μας εξηγεί «η ενημέρωση του as-built μοντέλου έγινε με τη βοήθεια τεύχους για την αποτύπωση και καταγραφή των μετρήσεων στο έργο, όπου μεμονωμένα views για κάθε χώρο (άνοψη-κάτοψη-αναπτύγματα) δημιουργήθηκαν και τοποθετήθηκαν σε πινακίδες με τη βοήθεια του Dynamo».

»Καθώς είχαν άμεση αναφορά στο μοντέλο, η εξαγωγή των σχεδίων με ενσωματωμένες όλες τις τελευταίες αλλαγές ήταν δυνατή ανά πάσα στιγμή, ενώ συμπληρωματικά, πραγματοποιούνταν scans κάθε χώρου με smartphone, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την εξαγωγή αρχείων point cloud που μετέπειτα αξιοποιήθηκαν στο μοντέλο» υπογραμμίζει.

«Στα τελευταία στάδια του έργου, το BIM 360, στο οποίο ήδη υπήρχαν οι πληροφορίες του έργου, αξιοποιήθηκε σημαντικά για την καταγραφή των υπολειπομένων εργασιών (με τη χρήση των issues)» αναφέρει η κα Βλαχούση τονίζοντας πως η δυνατότητα επισήμανσης συγκεκριμένων σημείων με αναφορά στα σχέδια και η επισύναψη εικόνων του ζητήματος, αλλά και η ομαδοποίηση τους ανά υπεύθυνο/συνεργείο, επέτρεψε την καλύτερη οργάνωση τους κα.ι συνεπώς το χρόνο ολοκλήρωσης του έργου.

ΟΜΙΚΡΟΝ ΚΑΠΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε.: Μετρό Θεσσαλονικής, Σταθμός Βενιζέλου/ Μετρό Αθήνας, Σταθμός Ακαδημίας, Γραμμή 4

ΟΜΙΚΡΟΝ ΚΑΠΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε.: Έργα Μετρό
«Τα Έργα Μετρό, λόγω των ιδιαιτέρων υψηλών τεχνικών τους απαιτήσεων, προάγουν την ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών και τεχνολογιών ΒΙΜ για τη συνεργασία των διαφορετικών ειδικοτήτων Μηχανικών που απασχολούνται στα αντίστοιχα στάδια υλοποίησης της Μελέτης ή της Κατασκευής, ως και ακολούθως της Λειτουργίας – Συντήρησής τους» μας λέει ο Παναγιώτης Κοντοθανάσης, Managing Director στην ΟΜΙΚΡΟΝ ΚΑΠΑ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε.

«Οι προκλήσεις που αντιμετωπίστηκαν από την εταιρεία μας σε αντίστοιχες Μελέτες Πολιτικού Μηχανικού Έργων Μετρό, όπως π.χ. στο σχεδιασμό 12 σταθμών μετρό στη γραμμή Gold Line στη Ντόχα, στον υπό-κατασκευή σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης ή σε σταθμούς της νέας Γραμμής 5 του μετρό Μονάχου κ.α. αφορούσαν τόσο στην αλλαγή της μεθοδολογίας παραγωγής της μελέτης μέσω της εφαρμογής διαφορετικών λογισμικών προγραμμάτων ανά περίπτωση (REVIT, ALLPAN κλπ), όσο και στο τελικό παραδοτέο των μελετών, καθώς υλοποιούμε ψηφιακό προσομοίωμα, σε κλίμακα 1:1 του προς κατασκευή έργου Μετρό, με το σύνολο των λεπτομερειών που αναπτύσσονται από Αρχιτέκτονες, Μηχανικούς, Κοστολόγους, Προμηθευτές, Κατασκευαστές, Φορείς Δημοσίου και Λειτουργούς» μας πληροφορεί.

«Ουσιαστικά, μέσω της διαθέσιμης τεχνολογίας επιτυγχάνεται πλέον ο τρισδιάστατος σχεδιασμός και η ψηφιοποίηση ενός έργου Μετρό (3D BIM), η προσομοίωση της χρονικής εξέλιξης των σταδίων κατασκευής (4D), η προμέτρηση των ποσοτήτων και του κόστους των απαιτούμενων υλικών (5D), η εκτίμηση της ενεργειακής κατανάλωσης και βιωσιμότητάς του έργου (6D), ως και η διαχείριση της λειτουργίας και συντήρησής του (7D)» περιγράφει ο κος Κοντοθανάσης.

Όπως τονίζει «η έννοια του αρχιτεκτονικού, μηχανολογικού ή στατικού σχεδίου (κατόψεις, τομές, προοπτικά, IFC σχέδια, κλπ.) ως συμβατικό μέσο περιγραφής του έργου είναι πλέον παρωχημένη, δεδομένου ότι δεν μπορεί να αποτυπωθεί το σύνολο των ανωτέρω πληροφοριών στα εκτυπωμένα σχέδια και μόνο».

«Αντιθέτως, από τα μοντέλα (προσομοιώματα) των σταθμών Μετρό που αναπτύξαμε με την τεχνική ΒΙΜ (στο Επίπεδο 3 όπως ονομάζεται) και ήταν προσβάσιμα στο διαδίκτυο (σε cloud servers), αντλήθηκαν εύκολα όλες οι σχετικές πληροφορίες για την κατασκευή των έργων και ενημερώνονταν άμεσα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς μόλις επέρχονταν οποιεσδήποτε αλλαγές στα χαρακτηριστικά τους» συνεχίζει.

«Οι υπόψη αλλαγές υλοποιούνταν ευκολότερα και ο κάθε φορέας διαχείρισης ήταν υπεύθυνος για την αξιοποίηση της ψηφιακής πληροφορίας σύμφωνα με τις συμβατικές του υποχρεώσεις, υπογραμμίζει σημειώνοντας πως με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου, το τελικό ψηφιακό προσομοίωμα αποτελεί πλέον και το φάκελο του «ως κατασκευάσθη» έργου. Υπάρχει δε διαθέσιμο πλήθος αναφορών για τα παρεχόμενα πλεονεκτήματα της τεχνολογία ΒΙΜ σε θέματα περιορισμού του χρόνου και του κόστους κατασκευής των έργων» συμπληρώνει.

«Η «καμπύλη εκμάθησης» της νέας τεχνολογίας ΒΙΜ στην Εταιρεία μας οδήγησε αναπόφευκτα αρχικώς σε υψηλό κόστος παραγωγής μελετών, αφού απαιτήθηκε νέα οργανωτική δομή, υψηλή επένδυση σε λογισμικό και υπολογιστές, ως και η απαίτηση προς συνεχή εκπαίδευση των μηχανικών και των σχεδιαστών μας» περιγράφει ο κος Κοντοθανάσης.

«Σήμερα, θεωρούμε ότι έχει επέλθει η ισορροπία μεταξύ της προσδοκώμενης παραγωγικότητας και του κόστους παραγωγής των μελετών της εταιρείας μας, ώστε να είμαστε αρκετά ανταγωνιστικοί στην Ελληνική αλλά και στη Διεθνή αγορά και ευελπιστούμε ότι με την πλήρη υιοθέτηση της ΑΙ (κυρίως των εφαρμογών Ανάγνωσης Εικόνων, το CHATGPT κ.α.) στο άμεσο μέλλον θα αυξηθεί δραστικά η παραγωγικότητά μας και θα ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος εγκρίσεως και εφαρμογής των μελετών» εκφράζει την αισιοδοξία του για τις εξελίξεις.

«Προσδοκώντας τη συνδρομή της Πολιτείας προς πλήρη εφαρμογή των τεχνολογιών ΒΙΜ και ΑΙ, θεωρούμε απαραίτητη την αλλαγή του Νομοθετικού Πλαισίου προς υποχρεωτική εφαρμογή τεχνολογιών ΒΙΜ στα Έργα Υποδομών, την παροχή φορολογικών κινήτρων για την αγορά σχετικού εξοπλισμού και την εκπαίδευση του προσωπικού, ως και την οικονομική συνδρομή προς τα Πανεπιστήμια με στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών ΒΙΜ στα Τεχνικά Έργα» καταλήγει.

EKTER SA.: Κατασκευή κτηρίου στο Ελληνικό, για την μετεγκατάσταση των συλλόγων ΑΜΕΑ
«Τα τελευταία χρόνια, το ΒΙΜ έχει καθιερωθεί ως το βασικό εργαλείο ψηφιακής μοντελοποίησης στον κατασκευαστικό κλάδο» δηλώνει στο Construction o Βασίλης Λάππας Construction Project Manager της EKTER SA.

Όπως μας πληροφορεί «τα στελέχη και οι μηχανικοί της ΕΚΤΕΡ που συμμετείχαν στην υλοποίηση του έργου της κατασκευής του κτηρίου για την μετεγκατάσταση των συλλόγων ΑΜΕΑ στο Ελληνικό, εξερεύνησαν ένα μέρος των προκλήσεων κατά την υλοποίηση του έργου με χρήση του ΒΙΜ».

EKTER SA.: Κατασκευή κτηρίου στο Ελληνικό, για την μετεγκατάσταση των συλλόγων ΑΜΕΑ

«Αυτό διότι παρόλο που ο σχεδιασμός και η μελέτη του έργου έγιναν σε περιβάλλον ΒΙΜ, η κατασκευή ολοκληρώθηκε με τον συμβατικό τρόπο, διότι τα αρχικά μοντέλα δεν ήταν ώριμα και 100% ολοκληρωμένα για να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή του έργου» περιγράφει διευκρινίζοντας «πως σήμερα τα περισσότερα (κυρίως ιδιωτικά) έργα τα οποία καλούνται να υλοποιήσουν είναι σχεδιασμένα σε περιβάλλον BIM και τα σχετικά μοντέλα χρησιμοποιούνται στην κατασκευή του έργου (χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα τρία νοσοκομεία του ΙΣΝ και όλα τα έργα που υλοποιούνται στο Ελληνικό)».

«Μία από τις κύριες προκλήσεις για την εφαρμογή του BIM στα κατασκευαστικά έργα είναι το αρχικό κόστος που συνδέεται με την εφαρμογή της τεχνολογίας BIM. και περιλαμβάνει την αγορά λογισμικού, υλικοτεχνικής υποδομής, εξοπλισμού και την εκπαίδευση της ομάδας μηχανικών» μας λέει ο κος Λάππας.

Επιπλέον, όπως τονίζει, οι πελάτες ενδέχεται να μην κατανοούν πλήρως τα οφέλη του ΒΙΜ, με αποτέλεσμα την έλλειψη προθυμίας στην εφαρμογή του.

«Η ενημέρωση των πελατών σχετικά με τα πλεονεκτήματα του ΒΙΜ και τις πιθανές επιπτώσεις του στα αποτελέσματα του έργου είναι απαραίτητη για την επιτυχή υιοθέτηση» σημειώνει.

Ενώείναι επωφελές για τη διαχείριση πολύπλοκων έργων, το BIM μπορεί επίσης να δημιουργήσει προκλήσεις όσον αφορά στην επεκτασιμότητα, περιγράφει εξηγώντας μας πως «τα μεγάλα και περίπλοκα έργα ενδέχεται να απαιτούν προηγμένες δυνατότητες BIM και μια πιο εξελιγμένη προσέγγιση στην υλοποίηση».

«Η εισαγωγή μιας νέας τεχνολογίας, όπως είναι το BIM, συχνά αντιμετωπίζει απροθυμία εφαρμογής από τα μέλη της ομάδας που είναι συνηθισμένα στις παραδοσιακές μεθόδους» συμπληρώνει- ο κος Λάππας, συμπληρώνοντας ότι «τίθενται και ζητήματα διαλειτουργικότητας, αφού το ΒΙΜ περιλαμβάνει τη συνεργασία μεταξύ διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών, όπως αρχιτέκτονες, μηχανικοί, εργολάβοι και διαχειριστές εγκαταστάσεων».

Ακόμη, όπως σημειώνει, η έλλειψη τυποποιημένων διαδικασιών και πρωτοκόλλων σε ολόκληρο τον κλάδο ενδέχεται να εμποδίσει την αποτελεσματική εφαρμογή του ΒΙΜ, καθώς το νομικό και συμβατικό πλαίσιο για τα έργα ΒΙΜ δεν είναι καθιερωμένο ούτε συνεπές. «Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε αβεβαιότητες όσον αφορά στην ευθύνη, στα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και στις συμβατικές υποχρεώσεις» μας λέει.

«Στην ΕΚΤΕΡ επενδύοντας στην ψηφιοποίηση πιστεύουμε ότι θα καρπωθούμε το όφελος της εξέλιξης, με μία σειρά πλεονεκτημάτων τα οποία προσφέρονται από την εφαρμογή του BIM στην κατασκευή, τα οποία είναι η βελτιωμένη συνεργασία και οπτικοποίηση, η εξοικονόμηση κόστους και χρόνου μέσω του ελέγχου και του συντονισμού των μελετών και των χρονοδιαγραμμάτων καθώς επίσης και της διαχείρισης του κύκλου ζωής ενός έργου με γνώμονα την αειφορία» καταλήγει ο κος Λάππας.

Εμπνευσμένα έργα με τεχνολογία BIM, από όλο τον κόσμο
Τα παρακάτω είναι μερικά από τα πιο εμπνευσμένα έργα παγκοσμίως, που υλοποιήθηκαν με την πολύτιμη συμβολή της τεχνολογίας BIM.

Ovalo Monitor Bridge, Disneyland, Shanghai Disneyland, Oakland International Airport, Tampere Deck and Arena

Ovalo Monitor Bridge
Πρόκειται για μια γέφυρα μήκους 2,2 χιλιομέτρων, που διαθέτει περίπλοκo σχεδιασμό δρόμου, με ευθεία και καμπύλα τμήματα, και βρίσκεται στο Περού. Οι δυνατότητες παραμετρικής μοντελοποίησης της BIM επέτρεψαν την αποτελεσματική και γρήγορη εκτέλεση του έργου, ενώ ένα περιβάλλον δεδομένων που βασίζεται στα clouds οδήγησε στην κοινή χρήση πληροφοριών με όλους όσους εμπλέκονταν στην κατασκευή της γέφυρας.

Το BIM βοήθησε τους εμπλεκόμενους στο έργο να εντοπίσουν τα σφάλματα και συνέβαλε στον καλύτερο προγραμματισμό του.

One Nine Elms
Τα One Nine Elms είναι δύο πανύψηλες κατασκευές 56 και 43 ορόφων αντίστοιχα, που αποτελούν ουρανοξύστες μικτής χρήσης και που, μεταξύ άλλων, διαθέτουν υπόγειο χώρο στάθμευσης, οικιστικούς και εμπορικούς χώρους, ενεργειακό κέντρο, σπα, αίθουσα χορού. Η BIM επέτρεψε την ανταλλαγή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και διευκόλυνε τη συνεργασία και τον συντονισμό μεταξύ διαφορετικών ομάδων που εμπλέκονταν, συμπεριλαμβανομένων αρχιτεκτόνων, εργολάβων και μηχανικών. Οι ομάδες ήταν σε θέση να εντοπίσουν και να επιλύσουν πιθανά σφάλματα από νωρίς, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την ελάχιστη επανεπεξεργασία του έργου και τη διατήρηση του εντός του χρονοδιαγράμματος. Το One Nine Elms θα ολοκληρωθεί φέτος και, στο εξής, το ψηφιακό δίδυμο που δημιουργήθηκε μέσω BIM θα χρησιμοποιηθεί για συντήρηση και άλλες λειτουργίες.

Διεθνές Αεροδρόμιο Όκλαντ
Το 2012 ξεκίνησε η προετοιμασία για τα έργα κοινής ωφέλειας του Διεθνούς Αεροδρομίου του Όκλαντ και, συγκεκριμένα, η κατασκευή των ηλεκτρικών συστημάτων και των συστημάτων HVAC, με εικοσιτετράωρη λειτουργία.

Η Turner Construction Company χρειάστηκε να προβεί σε αρχιτεκτονικές βελτιώσεις, να κατασκευάσει νέα αποχέτευση και στέγες, μια νέα μονάδα θέρμανσης και ψύκτη, να τροποποιήσει εσωτερικούς χώρους και πολλά άλλα.

Ένα τόσο περίπλοκο έργο σήμαινε εις βάθος ανάλυση και συντονισμό μεταξύ των ομάδων και το BIM τους παρείχε τη δυνατότητα να δημιουργούν εύκολα τρισδιάστατα μοντέλα, να εκτελούν σύνθετες αναλύσεις και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με την κατασκευή.

Disneyland της Σαγκάης
Η Disneyland στη Σαγκάη διαθέτει το Κάστρο Enchanted Storybook που είναι ένα από τα μεγαλύτερα κάστρα της Disney.

Σύμφωνα με την Trimble Construction, στον σχεδιασμό του συμμετείχαν περίπου 142 άτομα, ανάμεσα στους οποίους αρχιτέκτονες, μηχανικοί και υπεργολάβοί από διαφορετικές τοποθεσίες ανά τον κόσμο. Η ομάδα αξιοποίησε τις δυνατότητες τρισδιάστατης μοντελοποίησης της BIM για να μελετήσει το έργο και να βελτιώσει τη συνεργασία των μελών της, ενώ οι πληροφορίες κοινοποιήθηκαν και ήταν προσβάσιμες σε όλους.

Με αυτόν τον τρόπο, επετεύχθη η αποτελεσματική διαχείριση όλων των φάσεων του έργου.

Κατάστρωμα και Αρένα του Τάμπερε
Το Tampere Deck and Arena, με χωρητικότητα 13.000 θεατών, είναι ένα αθλητικό και ψυχαγωγικό κέντρο χτισμένο πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, στην καρδιά του Tampere, στη Φινλανδία,που διαθέτει ξενοδοχείο, καζίνο, αίθουσες συνεδριάσεων και άλλες εγκαταστάσεις εκδηλώσεων, εστιατόρια και άλλα.

Πρόκειται για μια περίπλοκη κατασκευή, στην οποία το BIM χρησιμοποιήθηκε για τη συνεργασία και τον συντονισμό των μελών της ομάδας, επιτρέποντας στους επαγγελματίες να εκτελούν τις εργασίες στα διαφορετικά στάδια αποτελεσματικά.