Τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας και ο τρόπος που αναβαθμίζουν το αστικό περιβάλλον με οπτική άνεση και ασφάλεια. Πόσο κομβικός κρίνεται ο ρόλος του φωτισμού στο όραμα των smart cities;
«Είμαστε σε ένα γιγαντιαίο αυτοκίνητο που κατευθύνεται σε έναν τοίχο και όλοι μαλώνουμε πού θα καθίσουμε» είπε κάποτε ο περιβαλλοντολόγος David Suzuki Καναδός και, όπως επιβεβαιώνει η τέταρτη ετήσια έκθεση ESG Global Monitor Report της SEC Newgate, του παγκόσμιου ομίλου στρατηγικής επικοινωνίας, advocacy και έρευνας, οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις, παγκοσμίως, δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις προσδοκίες των πολιτών όσον αφορά σε συμπεριφορές και δράσεις που σχετίζονται με Κριτήρια ESG. Ωστόσο, το ενθαρρυντικό είναι ότι ο κατασκευαστικός κόσμος σταδιακά αρχίζει να στρέφεται στην αειφορία, με τους decision makers να επιλέγουν τις πιο καινοτόμες λύσεις φωτισμού, που εξασφαλίζουν ενεργειακή εξοικονόμηση και λειτουργία φιλική προς το περιβάλλον στα πιο σύγχρονα έργα αναβάθμισης υποδομών.
«έξυπνα» φωτιστικά τεχνολογίας LED
«Η στρατηγική της εταιρίας για μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος μέχρι το 2030, μας οδήγησε στη σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών φωτιστικών του αυτοκινητόδρομου με νέα «έξυπνα» φωτιστικά τεχνολογίας LED» αποκαλύπτει στο Construction o Fabrice Breton, Chief Technical Officer της Ολυμπίας Οδού.
Όπως μας πληροφορεί, στη συνέχεια επεκτείνανε τα οφέλη των νέων φωτιστικών, εφαρμόζοντας πάνω σε αυτά ένα σύστημα Προσαρμοστικού Φωτισμού (Adaptive Lighting), που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση, για να ρυθμίζει συνεχώς την ένταση φωτισμού με βάση δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.
«Το σύστημα συλλέγει πληροφορίες από πολλαπλές πηγές, όπως η κυκλοφορία, οι καιρικές συνθήκες και οδικά συμβάντα, προκειμένου να καθορίσει κάθε στιγμή το βέλτιστο επίπεδο φωτισμού» μας εξηγεί.
«Εστιάζουμε μέσω των δραστηριοτήτων μας και στην ενίσχυση ενεργειακής αποδοτικότητας, συμμετέχοντας σε σημαντικά έργα οδοφωτισμού στην Ελλάδα που συνδυάζουν την καινοτομία με την περιβαλλοντική ευαισθησία» δηλώνουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals.
«Αυτά τα έργα δεν περιορίζονται μόνο στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, αλλά παίζουν καίριο ρόλο και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του περιβάλλοντος», επισημαίνουν, τονίζοντας πως η ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας είναι σήμερα πιο επιτακτική από ποτέ, τόσο λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας των φυσικών πόρων, όσο και για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης και της ενεργειακής αποδοτικότητας.
Στον δρομο προς τη ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας
«Αναλαμβάνουμε μια ενεργή και δυναμική πρωτοβουλία για την ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας, συνεργαζόμενοι με Περιφέρειες και Δήμους σε όλη την Ελλάδα» μας ενημερώνουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals, υπογραμμίζοντας πως οι τεχνολογικές καινοτομίες που εφαρμόζονται σε έργα οδοφωτισμού όπως ενδεικτικά στις Περιφέρειες Αττικής, Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου, προσφέρουν όχι μόνο υψηλότερη ποιότητα φωτισμού αλλά και βελτιωμένη οπτική απόδοση και άριστη ατμόσφαιρα στις αστικές περιοχές.
Όπως τονίζουν «αυτός ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του οδοφωτισμού έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των πόλεων, ενώ η σημαντική εξοικονόμηση κόστους, λόγω της αποδοτικότητας των νέων συστημάτων φωτισμού, καθιστά αυτά τα έργα κεντρικό πυλώνα της βιώσιμης ανάπτυξης για το μέλλον».
«Ειδικά για τις γέφυρες η METLEN ως Ανάδοχος της Περιφέρειας Αττικής, εγκατέστησε φωτισμό ανάδειξης σε επιφάνειες εκτός οδοστρώματος, σε 8 οδικές γέφυρες στους κόμβους της Λ. Κηφισού» περιγράφουν, χαρακτηρίζοντας τον νυκτερινό φωτισμό με δυνατότητα αλλαγής χρωμάτων και φωτεινής ροής, αισθητική παρέμβαση που απολαμβάνουν οι διερχόμενοι πεζοί και επιβάτες. «Ταυτόχρονα απομάκρυνε δραστηριότητες που υποβάθμιζαν την περιοχή κάτω από τις γέφυρες» συμπληρώνουν.
Τεχνολογικά χαρακτηριστικά για εξοικονόμηση ενέργειας
«Το σύστημα Προσαρμοστικού Φωτισμού, σε συνδυασμό με την ενεργειακή απόδοση των «έξυπνων» φωτιστικών LED που έχει υλοποιήσει πλήρως η Ολυμπία Οδός, επέτρεψε τη μείωση της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας του αυτοκινητόδρομου για νυχτερινό φωτισμό έως και 75%, εξοικονομώντας περίπου 4.000 λιγότερους τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα ανά έτος, βελτιστοποιώντας παράλληλα την ποιότητα φωτισμού και την ασφάλεια των οδηγών» δηλώνει o Fabrice Breton.
Για το πώς επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση ενέργειας μέσω των σύγχρονων συστημάτων οδοφωτισμού της METLEN Energy & Metals μας μιλούν οι εκπρόσωποί της εταιρίας. «Πραγματοποιείται εκτενής ανάλυση των πραγματικών αναγκών κάθε περιοχής, δημιουργώντας έτσι μια λεπτομερή μελέτη που εξασφαλίζει τη βέλτιστη χρήση των πόρων» υπογραμμίζουν, σημειώνοντας πως αυτή η προσέγγιση δεν αφορά μόνο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αλλά αναβαθμίζει και το συνολικό αστικό περιβάλλον. Επιπλέον «τα φωτιστικά σώματα που επιλέγονται συνδυάζουν υψηλή απόδοση φωτός με χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, χάρη στην τεχνολογία αιχμής που μεγιστοποιεί την απόδοση φωτισμού ανά watt κατανάλωσης» επισημαίνουν, τονίζοντας πως με ειδικούς φακούς και κάτοπτρα, ο φωτισμός εστιάζεται ακριβώς στα σημεία που χρειάζονται φως, ελαχιστοποιώντας τη φωτορύπανση. Τέλος «τα συστήματα διαχείρισης φωτισμού επιτρέπουν τη δυναμική προσαρμογή του φωτισμού μέσω αισθητήρων και έξυπνων ελεγκτών, εξασφαλίζοντας ότι ο φωτισμός ενεργοποιείται και ρυθμίζεται, μόνο όταν είναι πραγματικά απαραίτητος, ενισχύοντας την ενεργειακή αποδοτικότητα και μειώνοντας τις περιττές δαπάνες» σημειώνουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals.
Με το βλέμμα στραμμένο στο αστικό περιβάλλον
«H συνεχής παρακολούθηση της κυκλοφορίας των οχημάτων σε κάθε κόμβο επιτρέπει στο σύστημα να υπολογίζει τη συνολική κίνηση στον αυτοκινητόδρομο και να κάνει προβλέψεις για την επόμενη ώρα» μας πληροφορεί ο Fabrice Breton.
«Όταν η κίνηση μειώνεται και η πρόγνωση της κίνησης παραμένει χαμηλή, αυτομάτως το σύστημα αρχίζει να μειώνει τον φωτισμό» μας εξηγεί, συμπληρώνοντας πως «το σύστημα περιλαμβάνει, επίσης, δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από τους μετεωρολογικούς σταθμούς και τις κάμερες του αυτοκινητόδρομου, ώστε να αυξάνει άμεσα τον φωτισμό σε περίπτωση αλλαγής των συνθηκών οδήγησης και να μεγιστοποιεί την ορατότητα και την ασφάλεια των οδηγών».
«Έτσι εξασφαλίζεται ότι ο δρόμος είναι πάντα φωτισμένος στο βέλτιστο βαθμό, μειώνοντας την περιττή κατανάλωση ενέργειας, διατηρώντας παράλληλα το επίπεδο ασφάλειας» συνοψίζει.
«Η βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος που επιτυγχάνεται μέσω των έργων οδοφωτισμού μας είναι διπλή, καθώς συνδυάζουμε την αύξηση της ασφάλειας και την αναβάθμιση της αισθητικής του χώρου» αναφέρουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals υπογραμμίζοντας πως «ο σωστός φωτισμός στους δρόμους και τις δημόσιες πλατείες συμβάλλει στην αίσθηση ασφάλειας, αφού διασφαλίζει ότι οι κίνδυνοι είναι άμεσα ορατοί για τους πεζούς και τους οδηγούς».
Παράλληλα, όπως αναφέρουν, «ο αισθητικός σχεδιασμός του φωτισμού αναδεικνύει το αστικό τοπίο, τονίζοντας τα αρχιτεκτονικά και φυσικά χαρακτηριστικά του χώρου με καλλιτεχνικό και σκηνογραφικό τρόπο».
«Ο οδοφωτισμός δεν περιορίζεται μόνο στη λειτουργικότητά του, αλλά λειτουργεί σαν το βραδινό ένδυμα της πόλης, προσφέροντας μια ελκυστική οπτική εμπειρία που συμβάλλει στην ταυτότητα του κάθε αστικού κέντρου» τονίζουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals.
Κομβικός ο φωτισμός στον στόχο των smart cities
«Στην Ολυμπία Οδό τα τελευταία 7 χρόνια επενδύουμε συστηματικά σε διεθνείς πρακτικές για «έξυπνες» και βιώσιμες μεταφορές, ευθυγραμμίζοντας την περιβαλλοντική στρατηγική μας με αυτές των μετόχων μας» περιγράφει ο Fabrice Breton.
«Χάρη στη διεθνή τεχνογνωσία στη διαχείριση αυτοκινητόδρομων και τη μεγάλη εμπειρία των Ελλήνων κατασκευαστών, προβλέψαμε εγκαίρως τις σύγχρονες απαιτήσεις και δεν διστάσαμε να εκκινήσουμε πρωτοποριακές δράσεις, οι οποίες ακολουθούν τις αρχές των smart cities έξω από τον αστικό ιστό, στις υπερτοπικές μετακινήσεις» μας λέει, υπογραμμίζοντας πως «η διαδραστική και αποδοτικότερη διαχείριση του αυτοκινητόδρομου μειώνει τις εκπομπές ρύπων και προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στη μετακίνηση, τον οδοφωτισμό, τους φυσικούς πόρους».
«Η έξυπνη διαχείριση του φωτισμού είναι κεντρική στη δημιουργία των «έξυπνων πόλεων», μετατρέποντας κάθε φωτιστικό σημείο σε κόμβο συνδεσιμότητας» δηλώνουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals, σημειώνοντας πως ο έξυπνος οδοφωτισμός επιτρέπει την αναβάθμιση κάθε φωτιστικού σε ένα αυτόνομο, έξυπνο σημείο, το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει μια ποικιλία συστημάτων, όπως δίκτυα Wi-Fi, αισθητήρες ποιότητας αέρα, σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, κάμερες ασφαλείας και άλλες εφαρμογές έξυπνης πόλης».
«Ο φωτισμός στους δρόμους δύναται να θεωρηθεί η «ραχοκοκαλιά» κάθε πόλης, χάρη στην εκτενή παρουσία των στύλων φωτισμού και τη σύνδεσή τους στο ηλεκτρικό δίκτυο» δηλώνουν, εξηγώντας μας πως με την αναβάθμιση σε λαμπτήρες LED, οι πόλεις διαχειρίζονται καλύτερα τους πόρους τους και απολαμβάνουν πολλαπλά οφέλη, όπως μειωμένο κόστος ενέργειας, βελτιωμένη οδική ασφάλεια και χαμηλότερες ανάγκες συντήρησης.
«Μέσω των λύσεων έξυπνου οδοφωτισμού, συμβάλλουμε στο όραμα των έξυπνων πόλεων, δημιουργώντας πιο βιώσιμα και τεχνολογικά εξελιγμένα αστικά περιβάλλοντα, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου πολίτη και ενισχύουν την ποιότητα ζωής συνολικά» περιγράφουν οι εκπρόσωποι της METLEN Energy & Metals.
Τα έργα που «φωτίζουν» την Περιφέρεια Κρήτης
Για τις παρεμβάσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του έργου «Βιώσιμη Ενεργειακή Ανάπτυξη σε Περιφερειακό, Διαπεριφερειακό και Διασυνοριακό Επίπεδο (ΕΝΕΡΓΕΙΝ)» στους οδούς πρόσβασης των αεροδρομίων Ηρακλείου, Χανίων και στην σήραγγα Σταλίδας του ΒΟΑΚ, αρμοδιότητας της Περιφέρειας Κρήτης με προϋπ/σμό μελέτης: 601.127,11 € μας μιλάει ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης.
Όπως αναφέρει σε ό,τι σχετίζεται με την ενεργειακή αναβάθμιση της οδού πρόσβασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «στην υφιστάμενη εγκατάσταση ηλεκτροφωτισμού, έγινε αντικατάσταση των 31 παλαιών φωτιστικών σωμάτων Να, Υψηλής πίεσης 400W, με νέα τεχνολογίας LED 140W., ενώ ταυτόχρονα εγκαταστάθηκε πρόγραμμα ασύρματης παρακολούθησης και διαχείρισης οδοφωτισμού».
«Αντίστοιχη δράση με αυτή του αεροδρομίου Ηρακλείου με αντικατάσταση 34 φωτιστικών σωμάτων 400W, με νέα φωτιστικά LED 110W πραγματοποιήθηκε στην οδό πρόσβασης του αεροδρομίου Χανίων, όπου εγκαταστάθηκε και παρόμοιο ασύρματο σύστημα διαχείρισης οδοφωτισμού» δηλώνει.
«Στη σήραγγα Σταλίδας μήκους 405 μ. στην περιοχή Χερσονήσου Ηρακλείου επί του ΒΟΑΚ υλοποιήθηκε το μεγαλύτερο μέρος του έργου» μας λέει, πληροφορώντας μας πως αντικαταστάθηκαν τα υφιστάμενα φωτιστικά συμβατικού τύπου, με φωτιστικές μονάδες Led υψηλής απόδοσης, ενώ ταυτόχρονα στην σήραγγα έγινε βαφή των εσωτερικών επιφανειών με χρήση μιας ειδικής φωτοκαταλυτικής επίστρωσης, που έχει την ιδιότητα αποδόμησης ατμοσφαιρικών ρύπων από τα διερχόμενα αυτοκίνητα.
Όπως μας ενημερώνει ο Σταύρος Αρναουτάκης «στο πλαίσιο της συντήρησης του οδοφωτισμού του εθνικού οδικού δικτύου (Ε.Ο.Δ. – ΒΟΑΚ) των νομών Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων της περιφέρειας Κρήτης, εκτελείται εργολαβία με χρόνο υλοποίησης το 2023-2025, με αντικατάσταση 810 παλιών φωτιστικών σωμάτων νατρίου 400 & 250 W με νέα φωτιστικά LED 110W».
«‘Ηδη στο (Ε.Ο.Δ. – ΒΟΑΚ) της Κρήτης πραγματοποιήθηκε πλήρης αντικατάσταση 875 παλαιών φωτιστικών οδοφωτισμού ενεργοβόρας κατανάλωσης, με αντίστοιχα LED 110 W στο πλαίσιο της συντήρησης και βελτίωσης του επιπέδου οδικής ασφάλειας» αναφέρει, συμπληρώνοντας πως στο πλαίσιο κατασκευής νέων έργων και ιδίως σε νέους κόμβους (π.χ. Αρκαλοχωρίου, Κουνάβων, Δαφνών, κ.α.) έχουν τοποθετηθεί >200 νέα φωτιστικά σώματα οδοφωτισμού τύπου βραχίονα με φωτεινές πηγές τεχνολογίας διόδων φωτοεκπομπής (LED) ισχύος 80-110 W.
«Στο Επαρχιακό δίκτυο της Π.Ε. Ηρακλείου το 2021 έγινε πλήρης αντικατάσταση σε 1045 φωτιστικά σώματα παλαιού τύπου με λαμπτήρες LED, ενώ στα νέα έργα οδοποιίας τοποθετούνται τεχνολογίας LED, όπως στον συνδετήριο οδικό άξονα μεταξύ των δρόμων Ηράκλειο – Βιάννος και Χουδέτσι – Πύργος» δηλώνει ο Σταύρος Αρναουτάκης.
Όπως μας πληροφορεί «στην Π.Ε. Χανίων έγινε εφαρμογή συμβατικού φωτισμού σε 4 γέφυρες συν. μήκους 303 μ. στην Ε.Ο. 14 (Κάντανος – Παλαιόχωρα), σε 3 σήραγγες συν. μήκους 188,02 στην Ε.Ο. 54 (Ίμβρος Σφακίων) και στην παλαιά σήραγγα Τοπολίων μήκους 120,8 μ., ενώ επίσης έγινε οδοφωτισμός σε ενδιάμεσα οδικά τμήματα μήκους ~250 m».
Αυτόνομοι έξυπνοι τηλεδιαχειριζόμενοι ιστοί φωτισμού
«Η Περιφέρεια Κρήτης έχει συμμετάσχει με εκδήλωση ενδιαφέροντος και Έγκριση Σχεδίου Εκτελεστικής Σύμβασης μεταξύ του ΤΕΕ και του Αναδόχου στο πλαίσιο της Συμφωνίας-Πλαίσιο για το Έργο «Ανάπτυξη Αυτόνομων Έξυπνων Τηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους Οδικούς Άξονες της Χώρας, Αρμοδιότητάς των 13 Περιφερειών για την Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας»» αναφέρει ο Σταύρος Αρναουτάκης. Όπως μας ενημερώνει «η πρόταση της περιφέρειας Κρήτης, η οποία αναμένεται να εκτελεστεί στο πλαίσιο εκτελεστικής σύμβασης της παραπάνω συμφωνίας – πλαίσιο, αφορά επαρχιακούς και εθνικούς δρόμους συνολικού μήκους περί τα 227,08 Km, με προμήθεια και εγκατάσταση περί τους 5.000 αυτόνομους έξυπνους τηλεδιαχειριζόμενους ιστούς φωτισμού».
«Τα φωτιστικά σώματα θα είναι υψηλής απόδοσης τεχνολογίας LED, ισχύος ≤80W, κλάσης μόνωσης ΙΙΙ, κατάλληλα για λειτουργία σε αυτόνομο σύστημα», περιγράφει.
«Ειδικότερα, κάθε αυτόνομος, έξυπνος, τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα διαθέτει κατάλληλο φωτοβολταϊκό πάνελ και μπαταρία λιθίου ή νικελίου που θα φορτίζει την ημέρα και θα ρευματοδοτεί το φωτιστικό led τις νυχτερινές ώρες με απόλυτη επάρκεια ισχύος» διευκρινίζει, τονίζοντας, επίσης, ότι το σύστημα αυτονόμου φωτισμού θα διαθέτει και ένα έξυπνο ελεγκτή MPP, ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει δυναμικά και σε πραγματικό χρόνο την ένταση του φωτισμού που παρέχεται από το φωτιστικό και θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης.
«Έτσι, τμήματα του οδικού δικτύου μας, τα οποία μέχρι σήμερα είναι στο απόλυτο σκοτάδι και αποτελούν σημεία παγίδες για τους οδηγούς και τους πεζούς και λόγω έλλειψης υποδομής παραμένουν αφώτιστα, θα αποκτήσουν με εύκολο και οικονομικό τρόπο επαρκή φωτισμό για την ασφαλή διέλευσή οχημάτων και πεζών» καταλήγει ο Σταύρος Αρναουτάκης, μιλώντας στο Construction για τη νέα εποχή της Περιφέρειας της Κρήτης.