Η χρονική περίοδος που διανύουμε είναι κομβική για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, που μέρα με τη μέρα αλλάζουν, καθώς δημιουργούνται σημαντικές υποδομές, οι οποίες αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Μετά την κατά γενική ομολογία υστέρηση που είχε καταγραφεί στα έργα υποδομής στην περιοχή τις προηγούμενες δεκαετίες, το τοπίο έχει αλλάξει. Τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Υποδομών ασχολήθηκε με τη Θεσσαλονίκη, συνεργάστηκε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με όλους τους αρμόδιους και εμπλεκόμενους φορείς και σε χρόνους-ρεκόρ λύθηκαν χρόνια προβλήματα, παραδόθηκαν έργα, «έτρεξαν» διαγωνισμοί, δρομολογήθηκαν νέα, μεγάλα έργα για την περιοχή, έργα με αναπτυξιακό πρόσημο.
Ως Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων στην Κεντρική Μακεδονία, αλλά και ως μηχανικός, έχοντας διατελέσει επί σειρά ετών πρόεδρος στο Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, γνωρίζω ότι σήμερα στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα συντελείται μία κοσμογονία, ένα πακέτο έργων το οποίο θα μεταμορφώσει την περιοχή, προσφέροντας στους κατοίκους και τους επισκέπτες ποιοτικές υποδομές.

Πρόκειται για ένα πλέγμα έργων, τα οποία προχωρούν με διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε πρόκειται για ΣΔΙΤ, είτε για ιδιωτικά κεφάλαια, είτε για χρήματα μέσω του ΕΣΠΑ, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και, βεβαίως, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στην τελική ευθεία το μετρό Θεσσαλονίκης
Σήμερα ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την παράδοση της βασικής γραμμής του μετρό, του έργου που είχε καταντήσει ανέκδοτο για τη Θεσσαλονίκη. Έτσι, τους επόμενους μήνες η Θεσσαλονίκη θα διαθέτει επιτέλους υπόγειο μέσο σε σταθερή τροχιά, ενώ αμέσως μετά θα παραδοθεί και η πρώτη επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά. Σειρά θα πάρουν οι επεκτάσεις, τόσο προς τις πολυπληθείς περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης, όσο και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Και για τις δύο επεκτάσεις έχουν γίνει σοβαρές κινήσεις ωρίμανσης και πλέον αναμένουμε από την κυβέρνηση τις σχετικές εξαγγελίες. Την ίδια ώρα, υπάρχουν θετικές εξελίξεις για τον προαστιακό σιδηρόδρομο στη δυτική πλευρά της πόλης, ο οποίος έχει δημοπρατηθεί και θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το μετρό. Το City Train θα εξυπηρετεί τη δυτική Θεσσαλονίκη και πολλές περιοχές θα αποκτήσουν σύνδεση με το κέντρο της πόλης.

Η νέα υπερυψωμένη λεωφόρος και ο προβλήτας του λιμανιού
Σημαντικές εξελίξεις υπάρχουν και με τα οδικά έργα. Το Fly Over θα αρχίσει να κατασκευάζεται το φθινόπωρο και ήδη εκτελούνται διερευνητικές γεωτρήσεις. Το έργο αφορά στην κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση συν ΛΕΑ, δηλαδή μίας γέφυρας πάνω από την υπάρχουσα περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης. Η γέφυρα θα έχει μήκος περίπου 4 χιλιομέτρων, ωστόσο στο έργο, που εκτείνεται σε μήκος περίπου 13,5 χιλιομέτρων, περιλαμβάνεται η διαπλάτυνση και ανακατασκευή της υφιστάμενης οδού, στο σύνολο του καταστρώματός της.

Θετικές εξελίξεις υπάρχουν και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς πρόκειται να αρχίσει σύντομα η επέκταση του 6ου προβλήτα, η οποία θα τριπλασιάσει τη δυναμικότητα του λιμένος. Παράλληλα, δρομολογείται τόσο η σιδηροδρομική, όσο και η οδική σύνδεση του λιμένος με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό.

Υπάρχουν και άλλα, σημαντικά έργα τα οποία εξελίσσονται, πολλά εκ των οποίων βαίνουν προς ολοκλήρωση, ενώ κάποια άλλα βρίσκονται στη γραμμή εκκίνησης.

Έτσι, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ολοκληρώνει έργα στη συμβολή της εσωτερικής περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ, ενώ εντός του έτους θα ολοκληρωθεί η περιμετρική οδός Κατερίνης. Ακόμα, σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται οι εργασίες σε τμήμα του άξονα Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Δοϊράνη, ενώ την ίδια ώρα μέσω ΣΔΙΤ θα κατασκευαστεί σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με την Πέλλα.

Ως Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας νιώθω ιδιαίτερη περηφάνεια, καθώς η Περιφέρειά μας αποτελεί Περιφέρεια-πρότυπο. Χάρη στις άοκνες και συστηματικές προσπάθειες του Περιφερειάρχη, Απόστολου Τζιτζικώστα, είναι πρωταθλήτρια στην απορρόφηση κονδυλίων.

Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιούμε εκτεταμένα έργα συντήρησης του εθνικού οδικού δικτύου, τα οποία αναβαθμίζουν το επίπεδο οδικής ασφάλειας, και έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, με τα οποία θωρακίζεται η Περιφέρειά μας. Παράλληλα με τα καινούργια έργα, προχωρούμε σε παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε όλα τα οδικά δίκτυα αρμοδιότητας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δηλαδή και στο εθνικό, και στο επαρχιακό, αλλά και στο τοπικό. Μάλιστα, φέτος, για πρώτη φορά, καταφέραμε και προχωρήσαμε σε ασφαλτοστρώσεις στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης χωρίς να ταλαιπωρηθούν οι πολίτες, χωρίς μποτιλιαρίσματα και χωρίς «σταμάτα-ξεκίνα», καθώς οι εργασίες εκτελέστηκαν νύχτα.

Έργα που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής
Ταυτόχρονα σχεδιάζουμε και ωριμάζουμε νέα έργα, τα οποία αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των πολιτών.

Έτσι, προχωρούμε σε σημαντικές αστικές αναπλάσεις, μέσω των οποίων αυξάνουμε το πράσινο και τους ελεύθερους, ανοιχτούς χώρους στη Θεσσαλονίκη, βελτιώνοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής.

Μετατρέπουμε το πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά» στη Δυτική Θεσσαλονίκη σε χώρο πρασίνου, ενώ προχωρούν οι διαδικασίες και για την ανάπλαση του γηπέδου του ΠΑΟΚ και της αλάνας της Τούμπας, αλλά και της ΔΕΘ.

Σε λίγα χρόνια, όποιος έρχεται Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη για τη Διεθνή της Έκθεση, θα επισκέπτεται ένα σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο, με πολύ πράσινο και υψηλότατου επιπέδου υποδομές.

Ισχυρό brand name με το νέο παραλιακό μέτωπο
Ωστόσο, το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία της περιοχής, το έργο που θα δώσει τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή ώθηση στην Κεντρική Μακεδονία, είναι η ενοποίηση, ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, σε μήκος 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι.

Η Θεσσαλονίκη, με το νέο παραλιακό μέτωπο, θα στρέψει το βλέμμα της στη θάλασσα, θα διαθέτει συνεχή παράκτια ζώνη αναψυχής και περιπάτου δίπλα στη θάλασσα, συνεχή ποδηλατόδρομο, νέα τοπόσημα, νέους ελεύθερους χώρους, σε μήκος 40 χιλιομέτρων, ενώ περισσότερα από 1.000 στρέμματα κοινόχρηστου, ρυθμισμένου πολεοδομικά δημόσιου χώρου, πρόκειται να αποδοθούν στους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Τα βήματα για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου προχωρούν με ικανοποιητικό βαθμό, καθώς μετά από τις επίπονες και χρονοβόρες διαδικασίες που «έτρεξαν» από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταφέραμε να βρισκόμαστε σήμερα σε αναμονή της έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος, ώστε να περάσουμε στην υλοποίηση.

Σε συνεργασία με τους επτά Δήμους στους οποίους ανήκουν διοικητικά οι εκτάσεις του παραλιακού μετώπου, θα «τρέξουμε» διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, ώστε στη συνέχεια να περάσουμε στη δημοπράτηση των έργων, τα οποία μπορούν να έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους το 2030, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση του έργου, οι Θεσσαλονικείς θα δουν την πόλη τους να αλλάζει, να ομορφαίνει, να αναβαθμίζεται, να «αναπνέει», να στρέφει το βλέμμα της στη θάλασσα, θα δουν το βιοτικό τους επίπεδο να βελτιώνεται, θα δουν αλυσιδωτά εισροή χρημάτων, τόσο από την κατασκευή των έργων, όσο και από την προσέλκυση επισκεπτών, θα δουν την πόλη τους να αποκτά ισχυρό brand name.