Τους παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου ανέπτυξαν δημοσίως στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου.

Παρά τη δυναμική επιστροφή του κατασκευαστικού κλάδου, με την παραχώρηση πολλών έργων και την εκτίναξη του ανεκτέλεστου πολλών εταιρειών, μια σειρά από προκλήσεις συνεχίζουν να δυναμιτίζουν την ανάκαμψη της βιομηχανίας των υποδομών. Ο Α. Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), μιλώντας στο συνέδριο Athens Investment Forum 2024 (AIF), έθεσε επί τάπητος τους προβληματισμούς της αγοράς, ή μάλλον το πλαίσιο των αναγκαίων παρεμβάσεων στις υποδομές, προκειμένου να διατηρηθεί και να ενισχυθεί το θετικό momentum που καταγράφεται την τελευταία τετραετία. Ορατότητα στο σχεδιασμό των έργων, εμπρόθεσμη εξόφληση οφειλών από το Δημόσιο, ρεαλιστική αναθεώρηση του κόστους και κίνητρα για εισροή νέων εργαζομένων στον κατασκευαστικό κλάδο αποτελούν μέρος αυτού του πλαισίου. «Παρά τη θετική πορεία των επενδύσεων, τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, υπάρχει υστέρηση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και με γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, όπως η Ρουμανία».

Σε έτερο συνέδριο (Green Deal του ΤΕΕ), ο Π. Σουρέτης, Εντεταλμένος Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλους Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έκανε ειδική μνεία και στο φλέγον ζήτημα του ανθρώπινου κεφαλαίου. «Είναι πραγματικά σοκαριστικό ένας κλάδος όπως αυτός των υποδομών που αποδεδειγμένα έχει τεράστια επίδραση στην απασχόληση και στην τόνωση της οικονομίας, να μην μπορεί να βρει εργατικό δυναμικό και μάλιστα σε μία χρονική στιγμή που η κατασκευαστική δραστηριότητα γνωρίζει άνθηση. Ενδεικτικά, το μερίδιο της απασχόλησης στον κλάδο των Κατασκευών επί της συνολικής απασχόλησης μειώθηκε από 8,0% το 2008 σε 4,1% το 2022, και συνεχίζει φυσικά να κινείται σαφώς χαμηλότερα από το 6,7% που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη των 27. Πρέπει να δοθούν κίνητρα στους νέους ανθρώπους να δουλέψουν στον κλάδο, αλλά και να εντατικοποιηθεί η προσέλκυση εργαζομένων από τρίτες χώρες».

Στον ραγδαίο μετασχηματισμό και τον ρόλο των κατασκευαστικών εταιριών, που εξελίχθηκαν σε επενδυτή, παραχωρησιούχο, μελετητή, κατασκευαστή αλλά και λειτουργό των μεγάλων δημόσιων έργων, αναφέρθηκε ο Δ. Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ. «Επί δεκαετίες στη χώρα μας, Κατασκευαστής ήταν ο εργολάβος που αναλάμβανε έργα χωρίς κάποιο ιδιαίτερο ρίσκο ως προς τις ποσότητες εργασιών ή το χρόνο περαίωσης ή ακόμη και για το ίδιο το κόστος τού έργου αφού τα αναλάμβανε με μελέτες, επίβλεψη και λεφτά του δημοσίου» είπε ο κ. Κατσιγιάννης, τονίζοντας ότι, εν αντιθέσει με το παρελθόν, σήμερα, «επενδύει δικά του λεφτά, αναλαμβάνει όλους τους κινδύνους κατασκευής και χρηματοδότησης, αναθέτει και ωριμάζει μελέτες, τις οποίες υλοποιεί στο πεδίο με αυστηρή επίβλεψη διεθνών οίκων, ενώ στη συνέχεια για πάνω από 20 χρόνια συντηρεί και λειτουργεί υποδειγματικά για τους χρήστες και τους πολίτες εν τέλει, αυτά τα έργα εξ ονόματος του Δημοσίου».