Για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι retailers στην αγορά/ενοικίαση εμπορικών χώρων και τους παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές των τελευταίων μίλησε στο Build ο Γιώργος Γαρούφας, Διευθυντής Ανάπτυξης της Leroy Merlin. «Η διαθεσιμότητα εμπορικών ακινήτων είναι αρκετά μικρή και οι τιμές κινούνται μεταξύ 8-15 ευρώ/τ.μ., ενώ οι δημοφιλέστεροι χώροι είναι τα εμπορικά πάρκα», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Γαρούφας.
Αναλυτικά όσα δήλωσε στο Build:«Οι retailers αντιμετωπίζουν δυσκολίες αυτήν την περίοδο. Η διαθεσιμότητα εμπορικών ακινήτων είναι αρκετά μικρή και επηρεάζεται περισσότερο από το μέγεθος των καταστημάτων, την ύπαρξη πάρκινγκ, το πόσο εύκολη είναι η πρόσβαση, κ.ά».
Πώς αυτό επηρεάζει τις τιμές των εμπορικών χώρων;
«Την τελευταία τριετία οι τιμές κινούνται ανοδικά, καθώς την περίοδο της πανδημίας σημειώθηκε στασιμότητα σε όλη την αγορά. Παρατηρούμε τώρα πως οι ζητούμενες τιμές κινούνται μεταξύ 8 και 15 ευρώ/τ.μ, ανεξαρτήτως της δραστηριότητας των retailers και αναλόγως του μεγέθους, της κατάστασης, της ηλικίας και, το βασικότερο, της θέσης του ακινήτου. Αναφέρομαι, βέβαια, σε τοποθεσίες όπως ένα εμπορικό πάρκο με commercial boxes και όχι στις τιμές real estate για retail στην Ερμού, π.χ., που είναι σαφώς υψηλότερες».
Ποια τα χαρακτηριστικά των δημοφιλέστερων προς ενοικίαση εμπορικών χώρων;
«Λόγω και της κρίσης, η τάση στην Ελλάδα μεταβαλλόταν. Η Ελλάδα και ειδικότερα η Αθήνα, έχουν αρκετούς γεωγραφικούς περιορισμούς όσον αφορά στις τάσεις και στους δημοφιλέστερους εμπορικούς χώρους. Όμως, για έναν retailer πάντοτε οι δημοφιλέστεροι προορισμοί για ενοικίαση είναι τα εμπορικά πάρκα, όπου ο πελάτης θα βρει διάφορα καταστήματα καλύπτοντας πολλές και διαφορετικές αγοραστικές του ανάγκες, ή δημοφιλείς εμπορικοί δρόμοι στην Αθήνα. Τα εμπορικά πάρκα είναι η ιδανικότερη επιλογή καθώς οι πελάτες ενισχύουν την επισκεψιμότητα συλλογικά για τους retailers που είναι τοποθετημένοι εκεί. Υπάρχουν, ακόμη, δημοφιλείς εμπορικοί δρόμοι (λ.χ. Κηφισίας) που προσφέρονται για boxes-stand alone stores, αλλά οι τιμές εκεί είναι κάπως υψηλότερες και χρειάζεται να βασιστεί κανείς στην αναγνωρισιμότητα του brand του και φυσικά στην ευκολία πρόσβασης για τον πελάτη».
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις τιμές αγοράς/ενοικίασης εμπορικού χώρου;
«Το βασικότερο είναι η περιοχή. Ρόλο παίζουν η εγγύτητα στους καταναλωτές/πελάτες, η δομή του πάρκου-καταστήματος και φυσικά το αν η περιοχή χαρακτηρίζεται από εμπορικότητα. Επιπρόσθετα, καθοριστικός παράγοντας είναι η προσφορά και η διαθεσιμότητα εμπορικών ακινήτων – λ.χ., στην Κηφισίας που και η Leroy Merlin διαθέτει ένα κατάστημα και ενώ πρόκειται για μία πολύ εμπορική περιοχή, με mall, άλλους retailers, κλπ, η εύρεση ακινήτου είναι αρκετά δύσκολη, συνεπώς οι τιμές επηρεάζονται αναλόγως».
Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τους retailers, ως προς το real estate;
«Τα τελευταία χρόνια και μετά την πανδημία το retail και το real estate έχουν αλλάξει. Ρόλο σε αυτό έπαιξε το ότι άλλαξε πολύ και γρήγορα η κουλτούρα με την οποία κάνει ο πελάτης τα ψώνια του: πλέον, συνηθίζει πρώτα να αναζητά ό,τι θέλει ηλεκτρονικά και έπειτα, ανάλογα και με το προϊόν που αναζητά, θα πάει και στο κατάστημα. Έτσι, οι περισσότεροι retailers, από εκεί που είχαν ένα κατάστημα είτε big box είτε οποιουδήποτε μεγέθους, τώρα επενδύουν παράλληλα και στο ηλεκτρονικό τους κατάστημα (eshop) και στη λειτουργία της εφοδιαστικής τους αλυσίδας (supply chain), με αποτέλεσμα να αναθεωρούν τον σχεδιασμό των καταστημάτων τους, να εκτιμούν συνεχώς το μέγεθός τους και να προσανατολίζονται σε διαφορετικά μοντέλα και concepts για αυτά και, από την εμπειρία μου, σας επισημαίνω πως προσπαθούν να βρουν μοντέλα με μικρότερο μέγεθος για να επιτύχουν καλύτερη οικονομία κλίμακας και να βοηθήσουν και τις επενδύσεις των τελευταίων ετών στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Επιχειρούν, επιπλέον, να δημιουργήσουν μικρότερα concepts στις γειτονιές και γενικότερα πιο κοντά στον καταναλωτή, ώστε αυτός να συνδυάζει άνετα την εμπειρία του digital με εκείνη της επίσκεψης στο κατάστημα».
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build