Όλα όσα αναμένουμε να δούμε τα επόμενα τέσσερα χρόνια για την «ιπτάμενη» περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης.

ΗΑνατολική Εσωτερική Περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης, που είναι ευρέως γνωστή και ως Flyover, θα έχει μήκος 13 χλμ, εκ των οποίων τα 4 χλμ. θα έχουν την μορφή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το έργο αναμένεται να δοθεί προς χρήση σε περίπου 4 χρόνια από σήμερα, δηλαδή προς τα τέλη του 2027 με αρχές του 2028. Το Flyover, βάσει των δηλώσεων του αρμόδιου υφυπουργού κ. Ταχιάου, δεν θα έχει σταθμούς διοδίων, ενώ αναμένεται να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, από 5.000 που είναι τώρα. Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μορφή Σύμβασης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) -αποτελώντας το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ που υπογράφεται στη χώρα- στην οποία προβλέπονται 26 έτη λειτουργίας και συντήρησης. To έργο θα έχει συνολικό προϋπολογισμό 373 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – ΜΕΤΚΑ (Μυτιληναίος).

Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο θα περιλαμβάνει την κατασκευή Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους 4 χλμ σε συνεχή γέφυρα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Το Flyover θα περνάει πάνω από την εσωτερική περιφερειακή οδό, δίπλα από το δάσος του Σέιχ Σου και με θέα τον Θερμαϊκό Κόλπο. Ξεκινώντας από τον κόμβο Κ5, ένα υπέργειο τμήμα της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, μήκους 650 μέτρων, και ύψους 7 μέτρων, θα εκτείνεται ακριβώς πάνω από την υπάρχουσα περιφερειακή. Ο δρόμος θα συνεχίζεται στο ίδιο ύψος, παράλληλα από την περιφερειακή οδό προς την πλευρά του Σέιχ Σου, μέχρι να φτάσει στο επόμενο υπέργειο τμήμα πάνω από την περιφερειακή, που θα δημιουργηθεί από τον κόμβο Κ9 με κατεύθυνση τον κόμβο Κ10, στο ύψος της Μαλακοπής και για άλλα 550 μέτρα. Σε όλη αυτή τη διαδρομή, η λεωφόρος συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και μία μεσαία νησίδα. Επιπλέον σε όλο το μήκος της υπάρχουσας εσωτερικής περιφερειακής από τον κόμβο Κ5 μέχρι τον κόμβο Κ10 θα αυξηθούν οι λωρίδες κυκλοφορίας από δύο σε τρεις ανά κατεύθυνση, ενώ θα δημιουργηθεί και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την αναβάθμιση της υπάρχουσας ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού (ΑΕΣΠΕΡ), η οποία σχεδιάσθηκε την δεκαετία 1970-1980. Η υπάρχουσα ανατολική εσωτερική περιφερειακή οδός θα διευρυνθεί και θα εκσυγχρονιστεί σε μήκος 12 χιλιομέτρων. Παράλληλα θα κατασκευασθεί μία Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας κυκλοφορίας (ΥΤΛ) μήκους 7,6 χλμ περίπου, πάνω από τη σημερινή ανατολική περιφερειακή οδό, που θα περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων τεχνικών, μία γέφυρα μήκους 4 χλμ. Η ΥΤΛ θα εξυπηρετεί την διαμπερή κυκλοφορία και δεν θα έχει ενδιάμεσους κόμβους. Κατά την διάρκεια της τετραετούς κατασκευαστικής περιόδου του έργου, πέραν των εργασιών που θα εκτελεσθούν στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή οδό, επεμβάσεις θα γίνουν και στην δυτική εσωτερική περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι της πόλης να απολαμβάνουν στο σύνολο του ένα σύγχρονο, ασφαλή περιφερειακό οδικό άξονα που θα δώσει ουσιαστικές λύσεις στο κυκλοφοριακό ζήτημα της Θεσσαλονίκης.

Κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη
Με τη ολοκλήρωση του Flyover οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης θα δουν μεγάλη βελτίωση στο πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης που επικρατεί στην πόλη τους. Χάρις στο έργο, θα μειωθεί ο χρόνος μετακίνησης σε όλα τα τμήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, ενώ θα ελαχιστοποιηθούν τα απρόβλεπτα συμβάντα που προκαλούν αναπόφευκτες καθυστερήσεις. Επιπλέον, με τη ανακατεύθυνση της κυκλοφορίας θα ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, η οποία στην υφιστάμενη περιφερειακή οδό κρίνεται ελλιπής, αφού σημειώνει δώδεκα φορές μεγαλύτερο δείκτη θνησιμότητας σε σχέση με την Αττική Οδό της Αθήνας. Πλέον, η πρόσβαση σε κρίσιμα σημεία της συμπρωτεύουσας, όπως το αεροδρόμιο, η Εγνατία οδός, η Χαλκιδική και ο ΠΑΘΕ θα γίνεται γρήγορα και με ασφάλεια, ενώ εξίσου πιο εύκολες θα γίνουν και οι μετακινήσεις προς τις γειτονικές πόλεις των Σερρών, των Γιαννιτσών, του Κιλκίς και της Κατερίνης. Βάσει των μέχρι τώρα μελετών, το flyover θα ανακουφίσει οικονομικά τους οδηγούς, αφού μειώνει τον χρόνο μετακίνησης στους παραπάνω προορισμούς και δεν θα επιβληθούν διόδια σε όλο το μήκος του οδικού δικτύου. Τέλος, η μείωση των διερχόμενων αυτοκινήτων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, θα περιορίσει τους ρύπους, παρέχοντας ένα πιο υγιεινό περιβάλλον στους κατοίκους της.