Tο σύνθημα της χρονιάς που μας πέρασε ήταν το «Μένουμε σπίτι», το οποίο τονίζει την ανάγκη της τήρησης των μέτρων προφύλαξης για την ανάσχεση της πανδημίας του κορονοϊού. Πόσο όμως μας επηρέασε αυτή η τάση, της παραμονής δηλαδή στο ακίνητο, όσον αφορά τη σχέση μας απέναντί του;

Πόσο άλλαξαν δηλαδή οι συνήθειες που έχουμε ως ιδιοκτήτες σε σχέση με το σπίτι μας, και ειδικά με τη φροντίδα και ανακαίνισή του;

Μια πρωτότυπη έρευνα που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη, από την εταιρεία ερευνών Ierax Analytix και την τεχνική-μελετητική-συμβουλευτική εταιρεία ΑΝΑΔΟΜΩ, έρχεται να δώσει μια αντιπροσωπευτική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. Μάλιστα, τα πορίσματα της έρευνας μας επιτρέπουν να σκιαγραφήσουμε και να φανταστούμε το μέλλον της αγοράς ανακαίνισης κατοικιών με αφορμή την περιπέτεια της πανδημίας.

Ο κορονοϊός επηρέασε και την ανακαίνιση;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι «Ναι». Μάλιστα, όπως προκύπτει από την εν λόγω έρευνα, το 40% των ερωτηθέντων σκέφτονται να κάνουν κάποια ανακαίνιση το επόμενο διάστημα, ανεξάρτητα από την πανδημία.

Επίσης, οι μισοί από αυτούς έχουν ήδη κάνει και άλλη ανακαίνιση τα τελευταία 3 χρόνια. Όσον αφορά τους ιδιοκτήτες που δεν έχουν κάνει ανακαίνιση τα τελευταία χρόνια (σε ποσοστό 60%), δήλωσαν πως ο κυριότερος λόγος ήταν οικονομικός. Σχολιάζοντας τη συγκεκριμένη τάση, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΝΑΔΟΜΩ, Νίκος Κωνσταντινίδης, υπογραμμίζει: «Υπάρχουν επιδοτούμενα προγράμματα όπως το Εξοικονομώ/Αυτονομώ, αλλά και χρηματοδοτικά εργαλεία που κάνουν την ανακαίνιση πιο προσιτή οικονομικά για όλους.

Εταιρείες όπως η δική μας αναλαμβάνουν να τρέξουν όλη τη διαδικασία για τους ιδιοκτήτες, γρήγορα και με ασφάλεια. Η ανακαίνιση απαιτεί μεγάλη τεχνογνωσία και απόλυτο συγχρονισμό για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα σε ποιότητα, κόστος, και χρόνο παράδοσης. Την ανακαίνιση πρέπει να την αναθέσει ο καταναλωτής μόνο σε όσους εμπιστεύεται».

Γιατί ανακαινίζουμε;
Όμως ποιοι είναι οι λόγοι που κάποιοι ιδιοκτήτες επέλεξαν να κάνουν ανακαίνιση τα τελευταία χρόνια; Σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα, το 43% των ερωτηθέντων έκανε την ανακαίνιση για να γίνει το ακίνητο πιο λειτουργικό, 40% γιατί το ακίνητο ήταν παλιό, 29% για ενεργειακή αναβάθμιση, 17% για να αλλάξει ψυχολογία και 7% για εγκατάσταση «έξυπνων» συστημάτων. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειώσουμε πως οι περισσότεροι λόγοι για τους οποίους οι Θεσσαλονικείς στράφηκαν στην ανακαίνιση αφορούν τη λειτουργικότητα της κατοικίας.

Πρόκειται για μια τάση που συνάδει με τις τάσεις για νέες τεχνολογίες, όπως το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet Of Things), αλλά και τα «έξυπνα» σπίτια.

Όπως επισημαίνει ο κ. Κωνσταντινίδης, «φαίνεται πως οι ιδιοκτήτες ακινήτων στην Ελλάδα ακολουθούν τις τάσεις που βλέπουμε παγκοσμίως. Το σπίτι μεταμορφώνεται σε κάτι νέο και γίνεται smart, γίνεται λειτουργικό, χρηστικό. Αυτόματες συσκευές, διακόπτες για μειωμένη κατανάλωση ρεύματος και νερού, και όλα αυτά ελεγχόμενα απομακρυσμένα με την άνεση του κινητού μας τηλεφώνου».

Πώς επιλέγουμε τους επαγγελματίες;
Τέλος, αναφορικά με το κρίσιμο ερώτημα του πώς διαλέγουμε τους επαγγελματίες, αξίζει να σημειώσουμε πως οι συστάσεις από φίλους και συγγενείς παραμένουν πρώτες στα κριτήρια επιλογής και εμπιστοσύνης. Για του λόγου το αληθές, το 50% των ερωτηθέντων επέλεξε την εταιρεία ανακαινίσεων λόγω σύστασης από κάποιον συγγενή ή γνωστό του, το 33% για την οικονομική τιμή, το 29% για την ποιότητα εργασιών από παλαιότερα έργα, το 21% για την εμπειρία στον χώρο, το 13% λόγω των υλικών που χρησιμοποιεί και το 12% γιατί ήταν δυνατό και γνωστό όνομα στον χώρο.

Η ταυτότητα της έρευνας
Το ερωτηματολόγιο, τη συλλογή, την ανάλυση και την παρουσίαση δεδομένων ανέλαβε η «Ierax Analytix» σε συνεργασία και παραγγελία της εταιρείας ΑΝΑΔΟΜΩ. Τα 606 ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν διαδικτυακά και τηλεφωνικά (από τις 10 μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου 2020), από κατοίκους πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.