Συνεχιζόμενες πιέσεις δέχονται οι εξαγωγές ελληνικού μαρμάρου, δεδομένης της διακοπής προμήθειας ποσοτήτων όγκων μαρμάρου από την Κίνα, η οποία τα προηγούμενα χρόνια αποτέλεσε την κύρια χώρα διάθεσης των προϊόντων μας. Όπως επισημαίνει η Ιουλία Χαϊδά, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης (ΣΕΜΜΘ), «παρά τις προσδοκίες που υπήρχαν στην ελληνική αγορά για ανάκαμψη της κινεζικής αγοράς, αυτές δεν επιβεβαιώθηκαν στη συνέχεια.
Από την αρχή της φετινής χρονιάς παρουσιάστηκε ακόμα εντονότερη πτώση πωλήσεων προς την Κίνα, η οποία στην εποχή μετά τον κορονοϊό δεν έχει επανέλθει. Παρά το γεγονός ότι πλέον έχουν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί για τους Κινέζους, η κατάσταση στην χώρα τους δεν είναι θετική καθότι υπάρχει ύφεση της κατασκευαστικής δραστηριότητας κάτι που έχει αντίκτυπο στον κλάδο των μαρμάρων». Οι απώλειες σε όγκο πωλήσεων στις εξαγωγές συνολικά για το ελληνικό μάρμαρο υπερβαίνουν το 50% σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο. Εάν, μάλιστα, αυτή τη στιγμή συγκρίνει κανείς το φετινό πρώτο εξάμηνο σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διαπιστώνει, ότι η μείωση της διάθεσης ελληνικού μαρμάρου σε όγκο στο δεύτερο τρίμηνο περιορίστηκε κατά 47%.
Οι εναλλακτικές αγορές
Ωστόσο εμφανίζονται εναλλακτικές της Κίνας αγορές, όπως η Ινδία και οι χώρες της Αφρικής (λ.χ. η Αίγυπτος) που απορροφούν σημαντικές ποσότητες όγκου μαρμάρου. Σε κάθε περίπτωση όμως μπορούν να υποκαταστήσουν έως και 20% των απωλειών της Κίνας. Επιπλέον, σύμφωνα με την κυρία Χαΐδά παρουσιάζεται άνοιγμα των ΗΠΑ που είχαν διακόψει την προμήθεια μαρμάρου για μεγάλο διάστημα λόγω επιτοκίων και λοιπών δυσμενών παραγόντων, όπου μετά το καλοκαίρι ξεκίνησε να υπάρχει κινητικότητα. Η Σαουδική Αραβία εμφανίζει σταδιακή αύξηση απορρόφησης ποσοτήτων και αποτελεί αγορά-στόχο για όλες τις χώρες παραγωγής μαρμάρου καθώς και για την Ελλάδα. Στον αντίποδα σύμφωνα με την πρόεδρο του ΣΕΜΜΘ εμφανίζεται μείωση εξαγωγών στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ωστόσο εκτιμά ότι θα υπάρξει εντατικοποίηση της οικοδομικής δραστηριότητας τα επόμενα χρόνια, γεγονός που θα ευνοήσει τον κλάδο.
Σε ό,τι αφορά στην Ινδία, απορροφά ογκομάρμαρα, ωστόσο η κυρία Χαϊδά επισημαίνει ότι οι Ινδοί δεν αγοράζουν μεγάλες ποσότητες για να τις αποθεματοποιήσουν, προκειμένου να τις χρησιμοποιήσουν όταν απαιτηθεί για την υλοποίηση κάποιου έργου, όπως συνέβαινε στην Κίνα.
Ο ελληνικός κλάδος μαρμάρου στο πρώτο εξάμηνο του 2023 πραγματοποίησε πωλήσεις μαρμάρου (όγκοι και κατεργασμένο), της τάξεως των 4,5 εκατ. ευρώ προς την Ινδία, διατηρώντας μερίδιο περίπου 3% σε μία αγορά όπου κυριαρχούν οι Ιταλοί. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αγορά αυτή παρουσιάζει ευρεία προοπτική ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια, λόγω γεωγραφικού μεγέθους και οικονομικής ανάπτυξης που καταγράφει. Οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν στα 78 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2023 στα κατεργασμένα προϊόντα, ενώ αντίστοιχα σε όγκους μαρμάρου οι πωλήσεις ήταν 68 εκατ. ευρώ και οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου ανήλθαν στα 146 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, στο πρώτο εξάμηνο του 2022 οι συνολικές πωλήσεις ήταν στα επίπεδα των 150 εκατ. ευρώ και μάλιστα σε μία περίοδο όπου η αγορά της Κίνας ήταν παντελώς ανενεργή λόγω των περιορισμών που έφερε η πανδημία.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build