Ευκαιρίες για ελληνικές εταιρείες στους ισπανικούς κλάδους μεταφορών, υποδομών μεταφορών και διασυνδέσεων της χώρας της Ιβηρικής με τα διεθνή μεταφορικά δίκτυα παρουσιάζει, σε έκθεσή του, το Γραφείο ΟΕΥ Μαδρίτης. Σύμφωνα με την ανάλυση, η Ισπανία διαθέτει εκτεταμένο και τεχνολογικά εξελιγμένο δίκτυο υποδομών μεταφορών και συναφούς εξοπλισμού. Ωστόσο, επιδιώκει τη βέλτιστη απορρόφηση κονδυλίων για τον εξορθολογισμό των υποδομών της, την επέκταση και την ψηφιοποίηση των δικτύων της και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητάς τους με τα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.
Επιπλέον, οι υποδομές της χρήζουν συντήρησης και αναβάθμισης, όπως και ψηφιοποίησης. Η χώρα διαθέτει μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους και προμηθευτές μηχανολογικού και ψηφιακού εξοπλισμού, που αναλαμβάνουν και εκτελούν σημαντικά έργα επέκτασης, αναβάθμισης και αναμόρφωσης των δικτύων της μεταφορικών υποδομών, συχνά σε κοινοπραξία με ομίλους του εξωτερικού, με υπεργολαβίες να ανατίθενται σε εξουσιοδοτημένες μικρότερες ισπανικές ή και ευρωπαϊκές κατασκευαστικές και προμηθεύτριες εταιρείες. Επιπλέον, όσον αφορά στο μεταφορικό έργο του διμερούς εμπορίου, το οποίο διεξάγεται κυρίως μέσω θάλασσας, σε αυτό δραστηριοποιούνται σημαντικοί ισπανικοί όμιλοι μεταφορών και logistics και σπουδαίοι ελληνικοί ναυτιλιακοί όμιλοι. Έτσι, δεδομένου ότι οι όγκοι του διμερούς εμπορίου (2023: 5,12 δισ. ευρώ) και των εισροών ισπανικών επενδύσεων στην Ελλάδα (2023: 1,09 δισ. ευρώ) είναι αξιόλογοι, το Γραφείο εντοπίζει σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης συνεργασιών στη διεκπεραίωση του διμερούς μεταφορικού έργου.
Οι ελληνικές ευκαιρίες
Καταλήγοντας, το Γραφείο επισημαίνει ότι οι ενδεχόμενες ευκαιρίες για τις ελληνικές εταιρείες εντοπίζονται στον κλάδο των μελετητικών-τεχνικών εταιρειών (κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομών στην Ισπανία), στον τομέα των προμηθευτών (για παροχή υλικού και εξοπλισμού στο πλαίσιο υλοποίησης των έργων), στον τομέα κατασκευών (ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες μπορούν, σε συνεργασία με ισπανικές, να αναλάβουν την εκτέλεση τμημάτων έργων υποδομών) και στον τομέα ψηφιακών τεχνολογιών (όπου υπάρχουν ευκαιρίες για ελληνικές επιχειρήσεις, είτε αυτόνομα -πιο δύσκολα- είτε σε συνεργασία με εγχώριους ομίλους -πιο πρακτικά- για να συμμετάσχουν στην πραγματοποίηση έργων ψηφιοποίησης συστημάτων διαχείρισης υποδομών μεταφορών και logistics).