Τις προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπος ο κλάδος των εμπορικών ακινήτων παρουσίασε στο πλαίσιο του ULI Greece & Cyprus Annual Conference 2023 ο Tom Whittington, Director of Retail & Leisure Research της Savills. Όπως ανέφερε, η κατηγορία του retail δεν είναι «νεκρή» όμως πρέπει να βρει τρόπο να είναι επίκαιρη και σύγχρονη σε έναν κόσμο που αλλάζει, αλλάζοντας μαζί του και τις προτιμήσεις και τις ανάγκες των καταναλωτών.

Ποια είναι λοιπόν τα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο; Ένα από τα σημαντικότερα είναι η υπερπροσφορά εμπορικών καταστημάτων, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό των υπαρχόντων καταστημάτων είναι «περιττό» με βάση τις ανάγκες των καταναλωτών, γεγονός που σημαίνει ότι μακροπρόθεσμα δεν είναι βιώσιμο και θα πρέπει είτε να κλείσει, είτε να προσαρμοστεί με κάποιον τρόπο στις συνθήκες.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι η συμμόρφωση με την περιβαλλοντική νομοθεσία που ολοένα και αυστηροποιείται. Είναι ενδεικτικό ότι, με βάση τη νομοθεσία που ισχύει σήμερα στο Ηνωμένο Βασίλειο, περίπου 18,5 εκατ. τ.μ. εμπορικών καταστημάτων δεν πληρούν τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές για να λάβουν το πιστοποιητικό EPC και θα πρέπει να προβούν σε ανακαίνιση που θα τους επιτρέψει να περιορίσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Μάλιστα, το 2030, όταν η νομοθεσία αυτή θα αυστηροποιηθεί, θα φτάσουμε στα 140 εκατ. τ.μ. εμπορικών καταστημάτων που δεν θα πληρούν τις προδιαγραφές.

Μακροπρόθεσμη στόχευση
Το μέλλον, σύμφωνα με τον Tom Whittington, είναι υβριδικό για τα εμπορικά ακίνητα. Αντί για τη σημερινή εικόνα, όπου κυριαρχούν καταστήματα (κυρίως ένδυσης), πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα, μελλοντικά είναι πιο πιθανό να δούμε περισσότερα έργα μικτών χρήσεων που να καλύπτουν όλες τις ανάγκες. Θα δημιουργηθούν χώροι ευέλικτοι και ευπροσάρμοστοι, προσφέροντας περισσότερες επιλογές και περισσότερη ευκολία στους καταναλωτές.

Επιπλέον, τα έργα εμπορικών ακινήτων θα πρέπει να έχουν μακροπρόθεσμη στόχευση, ενώ σημαντικός παράγοντας είναι και η προσφορά του τομέα των εμπορικών ακινήτων στους λεγόμενους στόχους ESG (μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του τομέα, κυκλική οικονομία, «πράσινη» ανάπτυξη). Πρόκειται για δράσεις που μπορεί σήμερα να φαίνονται ακριβές και ίσως ασύμφορες, όμως φαίνεται ότι θα έχουν τεράστια σημασία για το μέλλον του κλάδου. Όπως ανέφερε ο Tom Whittington, αυτήν τη στιγμή θα πρέπει ο καθένας να ζυγίσει το οικονομικό κόστος της δράσης, ή το οικονομικό βάρος της απραξίας. Και στο τέλος, η ζυγαριά θα γείρει σαφώς προς το μέρος της πράξης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build