Ο Ε65 αποτελεί ένα έργο κλειδί που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις από και προς τη Θεσσαλία και την Κεντρική Μακεδονία, επιφέροντας σημαντική ανάπτυξη στις γύρω περιοχές και στην χώρα εν γένει.
ΟΕ65 έχει μία περίπλοκη ιστορία αρκετών ετών που συνοδεύεται από αρκετές καθυστερήσεις, ωστόσο το 2024 αναμένεται να αποτελέσει μία κομβική χρονιά για το μεγαλεπήβολο έργο. Κάνοντας μία σύντομη αναδρομή, υπενθυμίζουμε ότι το 2017 παραδόθηκε το μεσαίο του τμήμα από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα, συνολικού μήκους 80χλμ.
Επί του παρόντος, αποτελεί ίσως το μοναδικό μεγάλο οδικό έργο που δεν συνδέεται με κανέναν άλλο αυτοκινητόδρομο της χώρας. Βέβαια, αυτό θα αλλάξει όταν παραδοθεί το νότιο τμήμα του δρόμου, Λαμία-Ξυνιάδα, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται από το 2019. Φέτος, εντός του πρώτου εξαμήνου αναμένεται και η παράδοση του υπόλοιπου τμήματος που θα δώσει στο νότιο άκρο του Ε65 πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, από το 2021 έχει ξεκινήσει η κατασκευή του βόρειου τμήματος, Τρίκαλα-Εγνατία, το οποίο θα συνδέσει τον Ε65 με την Εγνατία οδό. Τα έργα στο νότιο και στο βόρειο τμήμα εκτελεί η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κεντρική Οδός.
Σχεδόν έτοιμο το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα
Το Νότιο Τμήμα του Ε65 έχει συνολικό μήκος 32,5 χλμ. και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Όπως αναφέραμε προηγουμένως, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα και αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2024. Το έργο, αν και ξεκίνησε πριν περίπου 5 χρόνια, είχε μεγάλες καθυστερήσεις λόγω των ακραίων καιρικών φαινόμενων που έπληξαν την περιοχή της Θεσσαλίας.
Επί της παρούσης, τα έργα επικεντρώνονται κυρίως στο τμήμα των 4χλμ, πριν την σήραγγα Όθρυος, όπου η χάραξη άλλαξε και οι εργασίες τρέχουν. Πρόκειται για το σημείο το οποίο ξεκινά στο 21,8χλμ του άξονα και αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του πεδινού και του ορεινού τμήματος του νότιου τμήματος του Ε65. Σε αυτό το κομμάτι είχαν σταματήσει τα έργα από το 2021, καθυστερώντας σημαντικά την ολοκλήρωση του έργου, καθώς κρίθηκε μη ασφαλής η διέλευση του αυτοκινητόδρομου από το σημείο αυτό. Έτσι χρειάστηκε να γίνει νέα χάραξη και να αλλάξει ο αρχικός σχεδιασμός. Αξίζει να αναφέρουμε ότι από τα 32,5 χιλιόμετρα του νότιου τμήματος, έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία το νότιο άκρο από τη Λαμία μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου, μήκους 14,5 χιλιομέτρων.
Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί και η Σήραγγα Όθρυος με μήκος περίπου 3 χιλιομέτρων, η οποία αποτελεί και το μεγαλύτερο τεχνικό έργο στο νότιο τμήμα.
Με γοργούς ρυθμούς οι εργασίες στο βόρειο τμήμα
Το βόρειο τμήμα του Ε65 έχει συνολικό μήκος 70,5 χλμ. και προϋπολογισμό 442,1 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες κατασκευής υπολογίζεται ότι θα διαρκέσουν 36 μήνες, ενώ εκτιμάται ότι πάνω από 640 άτομα απασχολούνται στα τέσσερα εργοτάξια του έργου. Η πρόοδος, σύμφωνα με τα δεδομένα που δημοσίευσε η Κεντρική Οδός, ξεπερνά το 39,81%, ενώ το τμήμα από τη ΧΘ 111 μέχρι τη ΧΘ 150 είναι πολύ πιο προχωρημένο. Στόχος είναι να παραδοθεί πρώτα το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα, μήκους 25χλμ.
Το βόρειο τμήμα, βάσει του υφιστάμενου προγραμματισμού, πρόκειται να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2024, εφόσον δεν υπάρξουν αναπάντεχες καθυστερήσεις. Τα έργα στο βόρειο τμήμα έχουν προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και καλύπτονται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Με την ολοκλήρωση του τμήματος Τρίκαλα – Εγνατία διευκολύνονται αισθητά οι μετακινήσεις προς την Βόρειο και Δυτική Ελλάδα. Χαρακτηριστικά, μετά την παράδοση του Ε65 η διαδρομή Γρεβενά – Αθήνα θα διαρκεί μόλις τέσσερις ώρες, δηλαδή δυο λιγότερες από ότι ισχύει σήμερα.
Ο αντίκτυπος του έργου
Ήδη τα κομμάτια του Ε65 που έχουν παραδοθεί έχουν αναβαθμίσει εξαιρετικά τις μετακινήσεις από την Αθήνα προς τις κεντρικές περιοχές της Θεσσαλίας. Σημαντικό είναι ότι παρακάμπτεται ο επισφαλής δρόμος του Δομοκού, στον οποίο έχουν σημειωθεί αρκετά ατυχήματα, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς τα Τρίκαλα και την Καρδίτσα έχει μειωθεί περισσότερο από τριάντα λεπτά. Ο χρόνος μετακίνησης προς αυτές τις πόλεις θα μειωθεί ακόμη περισσότερο μετά την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος, ενώ κατά σαράντα λεπτά υπολογίζεται ότι θα ελαττωθεί και η διαδρομή Αθήνα – Ευρυτανία.
Ο Ε65, μόλις παραδοθεί στο σύνολό του, θα συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη των περιοχών που διαπερνά, αλλά και της Ελλάδος ευρύτερα. Με τον αυτοκινητόδρομο θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας −που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη− με το λιμάνι του Βόλου, ενώ θα μειωθεί κατά περίπου δύο ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Περιοχές που ήταν απομακρυσμένες από την πρωτεύουσα θα γίνουν πλέον πιο προσβάσιμες, γεγονός που θα τους επιφέρει μεγάλη ανάπτυξη και θα ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής των πολιτών. Με άλλα λόγια, ο Ε65 θα αποτελέσει ένα εμβληματικό έργο που θα αλλάξει άρδην τις μετακινήσεις στην Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα.