Το 2ο Construction Project Management Conference, που διοργάνωσε η BOUSSIAS Events, ανέδειξε τις προκλήσεις της εποχής και απέδειξε πως η ψηφιακή μετάβαση μετασχηματίζει ολοκληρωτικά τον κατασκευαστικό κλάδο.
«Βασικά θέλουμε κάποιον που να μας εμπνεύσει να γίνουμε αυτό που ξέρουμε ότι μπορούμε να είμαστε» είπε κάποτε ο Αμερικάνος φιλόσοφος Ralph Waldo Emerson και το 2ο Construction Project Management Conference, που διοργάνωσε η BOUSSIAS Events στο Wyndham Athens Grand με τη συμμετοχή πάνω από 220 στελεχών του Κατασκευαστικού Κλάδου κάθε κλίμακας, κυρίως των Ανωτέρων Τάξεων, μας δείχνει τον δρόμο για τη νέα εποχή του κατασκευαστικού κλάδου, μια εποχή όπου το όραμα συναντά την καινοτομία. Το πρώτο πάνελ, που ακολούθησε την Keynote Ομιλία της Stacy Sinclair, FIDIC Chair of Digital Transformation Committee, αφορούσε την Ψηφιακή Μετάβαση των Κατασκευών.
«Επιβάλλεται η δημιουργία συστήματος τεχνικών προδιαγραφών και τιμολόγησης»
Την πολύ μεγάλη ανάγκη να ξεκινήσει το έργο της η, θεσμοθετημένη, Εταιρεία Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών (ΕΠΤΤΕΜ), μέσω του Ενιαίου Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών (ΕΣΤΕΠ-ΤΙΜ-ΤΕΜ), επανέλαβαν εκπρόσωποι του τεχνικού κόσμου, μιλώντας στο συνέδριο Construction Project Management. Αρχικά, ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ανδρέας Γερακάκης, υπενθύμισε το πώς φθάσαμε έως την σύσταση της ΕΠΤΤΕΜ και του ΕΣΤΕΠ-ΤΙΜ-ΤΕΜ, αλλά και το ότι η ΕΠΤΤΕΜ δεν έχει λειτουργήσει ακόμα καθώς εκκρεμεί ο ορισμός, από το Υπουργείο, των τριών εναπομεινάντων μελών του ΔΣ της (Πρόεδρος, Διευθύνων Σύμβουλος, εκπρόσωπος Υπουργείου).
«Η Ελλάδα στερείται ενός ενιαίου, συνεκτικού, αξιόπιστου συστήματος αποτίμησης των συντελεστών παραγωγής τιμολόγησης των τεχνικών έργων και τεκμηρίωσης της δαπάνης κατασκευής τους, σε συνδυασμό με ένα πλήρες σύστημα σύγχρονων και εναρμονισμένων τεχνικών προδιαγραφών. Επιβάλλεται η συγκρότηση, ανάπτυξη και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος τεχνικών προδιαγραφών και τιμολόγησης τεχνικών έργων με επιστημονικά έγκυρο και οικονομικά βιώσιμο και ανταποδοτικό τρόπο», πρόσθεσε ο κ. Γερακάκης και κατέληξε: «Θα παρουσιάσουμε και στη νέα ηγεσία του Υπουργείου αυτό το σύστημα. Ελπίζω να μην απαιτηθεί άλλη μία δεκαετία προσπαθειών για την εφαρμογή του».
«Στο… παρά πέντε για να πιούμε νερό»
Κατόπιν, ο Εμμανουήλ Βράιλας, μιλώντας ως γενικός γραμματέας των ΣΑΤΕ και ΣΤΕΑΤ, παρουσίασε συνοπτικά την ΕΠΤΤΕΜ και την λειτουργία της. «Στην τελευταία κρίση δεν υπήρξε κανένας μηχανισμός αναθεώρησης στο Υπουργείο και αναγκαστικά ο Υπουργός εξέδιδε καθ’ υπέρβαση (και κατά παράβαση, κατά την άποψή μου) υπουργικές αποφάσεις για 500 άρθρα. Δημιουργήθηκε πλήρης σύγχυση στον κλάδο, που παραμένει. Οι εργοληπτικές εταιρείες υποφέρουν. Σήμερα είμαστε στο παρά πέντε για να… πιούμε νερό», ήταν τα λόγια του.
«Να προχωράμε συντηρητικά»
Ο Παναγής Τονιόλος αναφέρθηκε στις προδιαγραφές μελέτης και κατασκευής που θα πρέπει, όπως υπογράμμισε, «συνεχώς να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα».
Σύμφωνα με τον κ. Τονιόλο, «θα πρέπει να προχωράμε συντηρητικά και βελτιώνοντας συνεχώς την κατάσταση. Αυτό προϋποθέτει την λειτουργία της ΕΠΤΤΕΜ, που θα αποτελέσει τον τρόπο με τον οποίο θα βελτιωνόμαστε και θα εναρμονιζόμαστε με τα ισχύοντα σε Ελλάδα και Ευρώπη. Ήδη έχουν προχωρήσει οι αναθεωρήσεις των Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΤΕΠ) και με βάσει αυτές θα πρέπει να καταρτιστούν τα αντίστοιχα άρθρα τιμολογίου για τις κατασκευές. Οι αναθεωρήσεις θα πρέπει να εναρμονίζονται συνεχώς με τα τιμολόγια». Τέλος, ο Αντιπρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ιωάννης Κράβαρης, έκανε μία σύντομα παρουσίαση της εφαρμογής και της σχετικής μεθοδολογίας υπολογισμού, στην οποία προχώρησε ομάδα εργασίας των ΣΑΤΕ, ΣΤΕΑΤ και ΠΕΔΜΗΕΔΕ με την υποστήριξη της Unisystem, για την έκδοση ανά τρίμηνο των τιμών μονάδας και των συντελεστών αναθεώρησης βάσει των υφιστάμενων αναλυτικών τιμολογίων και για νέα άρθρα οικοδομικών εργασιών και έργων οδοποιίας. Όπως επεσήμανε ο κ. Κράβαρης, τα επόμενα βήματα όσον αφορά στην εφαρμογή αυτή σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με «αλλαγές-βελτιώσεις του υπολογιστικού μοντέλου» και «πρόδρομες εργασίες για τα έργα που θα προκύψουν για το ηλεκτρονικό σύστημα προσδιορισμού κόστους και συντελεστών παραγωγής και τεχνικών έργων».
Ελληνικό: Πώς το μοντέλο ECI έδωσε ώθηση στο Riviera Tower
Αναλυτική παρουσίαση της έως τώρα πορείας και του χρονοδιαγράμματος του Marina Riviera Tower στο Ελληνικό πραγματοποίησε ο Θεόδωρος Ιακωβίδης, Project Head του συγκεκριμένου έργου.
Ο κ. Θεοδωρίδης στάθηκε ιδιαίτερα στην επιλογή του μοντέλου Early Contractor Involvement (ECI) που υιοθετήθηκε, με την ανάδοχο κοινοπραξία Bouygues-Intrakat να αναλαμβάνει πρώτα τις προ-κατασκευαστικές υπηρεσίες (ξεκίνησαν τον Απρίλιο 2022 και ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο 2022), έπειτα τις πρόδρομες εργασίες (άρχισαν Αύγουστο 2022 και είναι σε εξέλιξη) και τέλος τις κύριες κατασκευαστικές εργασίες (ξεκίνησαν τον Μάιο 2023 και προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν τον Ιανουάριο 2026).
Τα Oφέλη του ECI στο έργο
Ο κ. Θεοδωρίδης ανέλυσε τα οφέλη του ECI στο έργο ως εξής:
- Βελτιωμένη έκβαση έργου: Ο ανάδοχος είχε σημαντική συνεισφορά στον σχεδιασμό και επεσήμανε σειρά ζητημάτων κατασκευασιμότητας, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν καθυστερήσεις αν δεν είχαν εντοπιστεί εγκαίρως.
- Εξοικονόμηση κόστους: Πιθανά προβλήματα και πρόσθετα κόστη εντοπίστηκαν και αντιμετωπίστηκαν έγκαιρα. Ο ανάδοχος παρείχε σειρά προτάσεων value engineering για να επιτευχθεί το budget-στόχος.
Μειωμένος κίνδυνος εκτέλεσης:
- Ο ανάδοχος προχώρησε σε εκτεταμένες δοκιμές και ανέπτυξε ένα ρεαλιστικό σχέδιο για τις εργασίες, λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα κατάσταση στον κατασκευαστικό κλάδο.
- Ταχύτερη παράδοση έργου: Εμπλέκοντας τον ανάδοχο στο έργο από νωρίς, η φάση της κατασκευής ξεκίνησε νωρίτερα, οδηγώντας σε ταχύτερη παράδοσή του.
- Καλύτερη επικοινωνία: Ο ανάδοχος διευκόλυνε την επικοινωνία και τη συνεργασία ανάμεσα στον κύριο του έργου, τη σχεδιαστική ομάδα και τον εργολάβο, οδηγώντας σε πιο ομαλή και αποδοτική πρόοδο των εργασιών.
- Καινοτομίες: Ο ανάδοχος έφερε στο έργο νέες ιδέες και τεχνολογίες, όπως καινοτόμες για την ελληνική αγορά τεχνολογίες χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα για το σκυρόδεμα.
Στέργιος Κόκκορης: «Προχωρούμε σε μεταρρυθμίσεις στα κατασκευαστικά συμβόλαια»
ΟΣτέργιος Κόκκορης, General Manager στην εταιρεία GDM Assets, μίλησε για το Value engineering and construction industry | Cost plus Incentive Contracts.
«Στις προηγμένες χώρες έχουν τυποποιηθεί τα κατασκευαστικά συμβόλαια, ενώ στην Ελλάδα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται τα αποικιοκρατικά συμβόλαια, όπως συνηθίζω να τα αποκαλώ» υπογράμμισε.
Ποιοτικότερο αποτέλεσμα με «Cost plus Incentive Fee Contract»
«Η έλευση funds, πολυεθνικών εταιρειών και μεγάλων επενδυτών ανάγκασε μεγάλες, μικρομεσαίες και μικρές εταιρείες να προσαρμοστούν στα διεθνή standards, που είναι και η διαχείριση συμβολαίων πέρα των συνηθισμένων στην ελληνική αγορά», τόνισε. «Ένας τύπος συμβολαίου που προσπαθούμε να διδάξουμε στην εταιρεία, για να εξασφαλίσουμε ποιοτικότερο αποτέλεσμα, είναι τα Cost plus Incentive Fee Contracts» αποκάλυψε ο κ. Κόκκορης.
«Στο Cost plus Incentive Fee Contract, έχουμε ένα κόστος και βάσει αυτού προσδιορίζουμε το όφελος του εργολήπτη. Εδώ, μάλιστα, υπάρχει ένα ποσοστό καταμερισμού, όταν έχουμε υπέρβαση του στόχου ή εξοικονόμηση του», υπογράμμισε.
Η μεθολογία Value Engineering
Όπως ανέφερε «το να ξέρει μια επιχείρηση το κόστος του έργου βοηθάει στον μελλοντικό στρατηγικό σχεδιασμό, όμως, από την άλλη, πρέπει ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης να έχει και έναν μηχανισμό που αυτόματα ελέγχει τη διαδικασία», σχολίασε.
«Για τη μείωση του κόστους με τέτοιου είδους συμβόλαια ακολουθείται η μεθολογία Value Engineering, μια ολιστική προσέγγιση του έργου, που ξεκινά από τον σχεδιασμό του», επεσήμανε.
Εξασφαλίζοντας με τον βέλτιστο τρόπο την ποιότητα στα τεχνικά έργα
Οι απαραίτητες προϋποθέσεις
Τους όρους που πρέπει να ακολουθηθούν για να διασφαλιστεί η ποιότητα στα τεχνικά έργα περιέγραψε ο Γιάννης Οικονομίδης, Executive Advisor της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όπως σημείωσε, ποιότητα είναι το σύνολο χαρακτηριστικών, σχεδιασμού, αισθητικής, συντήρησης και ασφάλειας, μέσω των οποίων ικανοποιεί ένα έργο τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου.
Σε αυτόν τον ορισμό πρέπει να λάβουμε υπόψη παράγοντες όπως η έννοια κόστους-οφέλους, το value engineering και η αποτελεσματική ανάθεση μελετών και κατασκευών, μεταξύ άλλων.
Σύμφωνα με το στέλεχος του κατασκευαστικού ομίλου, οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ορθή εφαρμογή των κανόνων ποιότητας στα τεχνικά έργα είναι:
- Πρώτον, η σύνδεση των προγραμμάτων σπουδών των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με τις σύγχρονες κατασκευαστικές απαιτήσεις, ήδη από το προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.
- Δεύτερον, οι ορθές και πλήρεις μελέτες, καθώς -όπως τόνισε- κάθε μελέτη πρέπει να διαθέτει την αναγκαία πληρότητα και ορθότητα με σαφή αναφορά στις προδιαγραφές και τους κανόνες που ισχύουν.
- Τρίτον, πρέπει να υπάρχουν αξιόπστες αναθέτουσες αρχές με τεχνική επάρκεια. «Να υποστηριχθούν από project managers και third parties που κάνουν ελέγχους, αλλά και να ενισχυθούν από καταρτισμένο προσωπικό», σημείωσε ο κ. Οικονομίδης.
- Τέταρτον, η διαρκής και διά βίου εκπαίδευση των στελεχών, καθώς πρέπει να παρακολουθούν τις εξελίξεις, ιδίως τις τεχνολογικές που καλπάζουν με αμείωτο ρυθμό.
«Μεταμορφώνοντας» την Λεμεσό με τη βοήθεια του ΒΙΜ
Μία πραγματική «μεταμόρφωση» συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στην Λεμεσό, μία πόλη… αγνώριστη σε σχέση με το παρελθόν, την οποία πλέον κοσμούν αρκετά πολυώροφα κτίρια ενώ πρόκειται να προστεθούν και άλλα μέσα στα επόμενα χρόνια. Το case study της προαναφερθείσας πόλης της Κύπρου παρουσίασε, στη διάρκεια του Construction Project Management Conference, ο Γιάννης Περικλέους από την κυπριακή εταιρεία AP Pericleous, κάνοντας αναφορά σε τέσσερα σημαντικά έργα στα οποία συμμετείχε ή συμμετέχει η εταιρεία. Ο κ. Περικλέους έκανε εκτενή αναφορά στη σημασία της χρήσης ψηφιακών εργαλείων (η AP Pericleous χρησιμοποιεί εργαλεία ΒΙΜ από το 2007), τα οποία όταν χρησιμοποιούνται σωστά μπορούν να βελτιστοποιήσουν τον συντονισμό των εργασιών, να επιλύσουν ζητήματα στο στάδιο του σχεδιασμού και να περιορίσουν τα κόστη στο στάδιο της κατασκευής.
Η χρήση αυτών των εργαλείων είναι αναγκαία για την υλοποίηση έργων τέτοιας κλίμακας. Ίσως το πιο εμβληματικό έργο για την Λεμεσό είναι το Trilogy Seafront στη «μύτη» της ακτογραμμής της πόλης, που αποτελείται από τρεις πύργους 38, 36 και 13 ορόφων (ο τρίτος πύργος θα ήταν μεγαλύτερος, όμως λόγω της κατάργησης της «χρυσής βίζας» δεν υπήρχε το αναμενόμενο αγοραστικό ενδιαφέρον και έμεινε στους 13 ορόφους), περιλαμβάνοντας διαμερίσματα και γραφεία, καθώς και μια δημόσια πλατεία επιφάνειας 9.000 τετραγωνικών μέτρων.
Το πιο ξεχωριστό χαρακτηριστικό του έργου είναι ο πρόβολος μήκους 18 μέτρων στον δυτικό πύργο, για τον σχεδιασμό του οποίου χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία τρισδιάστατης ανάλυσης, ενώ πραγματοποιήθηκε δοκιμή σε αεροσήραγγα στον Καναδά, ώστε να διασφαλιστεί ότι η κατασκευή θα ήταν ανθεκτική στην πίεση του αέρα.
Πριν από το Trilogy Seafront όμως, το πρώτο ψηλό κτίριο της Κύπρου ήταν το Pafilia One, ύψους 180 μέτρων και με 42 ορόφους διαμερισμάτων. Και σε αυτό το έργο έγινε εκτεταμένη χρήση ψηφιακών εργαλείων, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι η εκσκαφή για την κατασκευή του έφτασε σε βάθος 14 μέτρων. Ο κ. Περικλέους παρουσίασε και το έργο Infinity Towers, επίσης στη Λεμεσό, που αποτελείται από δύο πύργους με μέγιστο ύψος 135 μέτρων και περιλαμβάνει πολυτελή διαμερίσματα, καθώς και μία πισίνα 100 μέτρων, καθώς και το Ayia Napa Marina Tower στην Αγία Νάπα, ύψους 113 μέτρων, που ξεχωρίζει για τον σπειροειδή σχεδιασμό του. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις ανέλυσε το πώς τα ψηφιακά εργαλεία βοήθησαν στην υλοποίηση των δύο φιλόδοξων έργων.
Προαπαιτούμενο για τον κλάδο το ΒΙΜ
Κλείνοντας, ο κ. Περικλέους μίλησε για το πώς βλέπει το μέλλον των κατασκευών στην Κύπρο και στην Ελλάδα, τονίζοντας πως το ΒΙΜ και τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν πραγματικά να ενισχύσουν τον κατασκευαστικό κλάδο και εκτιμώντας πως η χρήση ΒΙΜ θα εξελιχθεί σε προαπαιτούμενο για τον κλάδο, κάτι που θα πρέπει να επιβάλλει το ίδιο το Δημόσιο, όπως συμβαίνει σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Αναγκαία είναι, κατά τον ίδιο και η εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων μερών.
Η ψηφιακή μετάβαση των κατασκευών φέρνει οργανωτικές αλλαγές
Καθοριστικός ο ρόλος της τεχνολογίας ΒΙΜ
Τις ραγδαίες εξελίξεις που επιφέρουν οι τεχνολογικές αλλαγές στο ευρύτερο φάσμα της βιομηχανίας υποδομών και κατασκευών παρουσίασε στο Construction Project Management ο Ανδρέας Στυλιανού, Τεχνικός Διευθυντής της AGT Engineering & Services. «Οι τεχνολογικές προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι εταιρείες βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με το μέγεθος, την πολυπλοκότητα και το επίπεδο τεχνογνωσίας καθεμίας από αυτές» υπογράμμισε.
Πρωτοστατεί στα τεχνολογικά εργαλεία το ΒΙΜ
Σύμφωνα με τον κ. Στυλιανού, στην αγορά υπάρχουν ήδη τα τεχνολογικά εργαλεία που βελτιώνουν τις διαδικασίες και εγγυώνται την ποιότητα των κατασκευών. Σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, παρατηρείται άμεση εφαρμογή της τεχνολογίας, αλλά «εξαιτίας του υψηλού κόστους εκπαίδευσης και της απουσίας πεδίου εφαρμογής, η χώρα μας για ένα μεγάλο διάστημα υστερούσε στον συγκεκριμένο τομέα» σημείωσε προσθέτοντας, όμως, πως τα τελευταία χρόνια τα μελετητικά και τα τεχνικά γραφεία κινούνται στην κατεύθυνση των τεχνολογικών εξελίξεων, εστιάζοντας στην εξειδίκευση του προσωπικού στις νέες τεχνολογίες. «Μάλιστα, είναι τέτοια η δυναμική της τεχνολογίας, που οι εταιρείες προσελκύουν στελέχη από το εξωτερικό λόγω της εξειδίκευσή τους», υπογράμμισε ο Αντρέας Στυλιανός. Όπως τόνισε, το ΒΙΜ προσφέρει όχι μόνο τρισδιάστατη απεικόνιση των έργων αλλά το σύνολο των πληροφοριών και των διαδικασιών διαχείρισης αυτών.
«Τα αποτελέσματα της χρήσης ΒΙΜ είναι μετρήσιμα», είπε συγκεκριμένα, παραθέτοντας τον καλύτερο χρονικό προγραμματισμό, την αύξηση του κύκλου ζωής κατασκευής, καθώς και την αποφυγή των αστοχιών και αλληλεπικαλύψεων κ.λπ. ως ορισμένα από τα πλέον σημαντικά οφέλη.
«Το VR χαρίζει λεπτομερή περιήγηση στην προτεινόμενη κατασκευή, ενώ η χρήση drones απομακρυσμένη παρακολούθηση και έλεγχο των έργων» συμπλήρωσε για τα νέα τεχνολογικά εργαλεία.
Nέες ευκαιρίες εντός και εκτός συνόρων
Όπως μας πληροφόρησε ο κ. Στυλιανός, το ΤΕΕ και άλλοι φορείς -απόλυτα ευθυγραμμισμένοι με τον στόχο της ψηφιακής μετάβασης- διοργανώνουν σεμινάρια με σκοπό την πρόκληση ενδιαφέροντος για νέες τεχνολογίες. «Η ψηφιακή μετάβαση απαιτεί οργανωτικές αλλαγές στις επιχειρήσεις και γι’ αυτό η AGT έχει στελεχωθεί με εξειδικευμένους μηχανικούς αλλά και έχει θέσει ένα στρατηγικό πλάνο, για να αποτελέσει έναν σημαντικό εταίρο του κατασκευαστικού κλάδου« ανέφερε.
Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε, το 1ο εξάμηνο του 2024 η εταιρεία θε έχει καταφέρει να υλοποιήσει το μότο της «Engineering Beyond».
Οι νέες τεχνολογίες ισοδυναμούν με νέες ευκαιρίες εντός και εκτός συνόρων, κατέληξε ο κ. Στυλιανός.
Σε ευτυχή συγκυρία η ελληνική βιομηχανία υποδομών, αλλά…
ΟΣέργιος Λαμπρόπουλος, Πρόεδρος ΕΣΒΥΚ άνοιξε τον διάλογο στο πάνελ «Challenges of the Greek Construction Industry coping with permacrisis» του συνεδρίου Construction Project Management.
«Είμαστε σε σημείο καμπής», αναγνώρισε ο Αναστάσιος Αρανίτης, Γενικός Διευθυντής Intrakat/Άκτωρ ΑΤΕ, παραθέτοντας το σημαντικό ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών ομίλων και τον υγιή αριθμό των εταιρειών. «Με την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση θα χρειαζόμαστε μηχανικούς με “πράσινες” δεξιότητες, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί ίσως με αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών ή προγράμματα κατάρτισης» ανέφερε η Δέσποινα Καλλιδρομίτου, CEO της Epsilon και Πρόεδρος ΣΕΓΜ. Η BIM ήρθε απότομα στην καθημερινότητα των κατασκευαστικών εταιρειών, υπογράμμισε ο Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου Avax. «Αποτελεί ευκαιρία ιδιαίτερα για τους νέους ανθρώπους, είτε είναι μηχανικοί είτε χειριστές» συμπλήρωσε
Εκσυγχρονισμός άμεσα
Όσον αφορά στην εκπαίδευση του προσωπικού, ο Αντώνης Παπαντωνίου, Γενικός Διευθυντής Υποδομών ΜΕΤΚΑ. θεωρεί υψηλό το επίπεδο των πολυτεχνείων της χώρας, «αλλά πρέπει να εκσυγχρονιστούν», φέρνοντας ως παράδειγμα το πρόγραμμα «Μηχανικοί στην Πράξη» του ομίλου Mytilineos, που παρέχει στους νέους μηχανικούς την ευκαιρία να γνωρίσουν τη δουλειά και να μπουν στην αγορά πιο γρήγορα.
Αναφερόμενος στο μοντέλο της Πρότυπης Πρότασης ο Γιώργος Συριανός, Διευθύνων Σύμβουλος Άκτωρ Παραχωρήσεις και Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ σημείωσε πως δίνει λύσεις περαιτέρω αναπτυξιακής προοπτικής, εκσυγχρονισμού, αλλά και για να επιζήσουν επενδύσεις.
Το πλάνο για ανακαίνιση/επέκταση της Θεολογικής Σχολής Χάλκης
ΟΔρ. πολιτικός μηχανικός και Managing Director της Penelis Consulting Engineers, Γρηγόρης Πενέλης, παρουσίασε το έργο της πλήρους αναστήλωσης, ανακαίνισης και επέκτασης του κτιριακού συγκροτήματος της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.
Η Σχολή περιλαμβάνει (και) τρία διατηρητέα κτίρια
Ο κ. Πενέλης επεσήμανε ότι στο κτιριακό συγκρότημα της ιστορικής Σχολής περιλαμβάνονται ο Ιερός Ναός Αγίας Τριάδας, το κτίριο της Σχολής (εμβαδού 8.000 τ.μ.), τα κτίρια της κουζίνας και του αχυρώνα, θερμοκήπιο, φυλάκιο εισόδου, μαντρί και ο περιμετρικός μαντρότοιχος. Όπως, τόνισε , το κτίριο της Σχολής έχει κριθεί ως απολύτως διατηρητέο από το Συμβούλιο Μνημείων. Πρόκειται για κατασκευή του 1896, αφότου το προηγούμενο κατέρρευσε από σεισμό. Ως απολύτως διατηρητέο, όμως, έχει ανακηρυχθεί (από το Συμβούλιο Μνημείων) και το κτίριο της κουζίνας, που κατασκευάστηκε ίσως και πριν το 1896. Τέλος, ως διατηρητέο, αλλά εξωτερικά, έχει κριθεί το μονώροφο, από λιθοδομή, με ξύλινη στέγη, κτίριο του αχυρώνα .
Οι στόχοι του έργου
Ο κ. Πενέλης προχώρησε αναλύοντας διεξοδικά τους στόχους του έργου. «Το κτιριακό συγκρότημα της Σχολής θα περιλαμβάνει μεγάλο αμφιθέατρο (το οποίο πρόκειται να στεγαστεί σε νέο κτίριο), χώρο πολλαπλών χρήσεων, χώρους φιλοξενίας (με δίκλινα δωμάτια), αίθουσες διδασκαλίας που θα διαθέτουν και πολυμέσα, αίθουσες σεμιναρίων (workshops) για παράλληλες συνεδρίες διεθνών συνεδρίων, χώρους καφέ και εστίασης και, τέλος, βιβλιοθήκη. Επιπλέον, θα πρέπει να υλοποιηθούν όλες εκείνες οι παρεμβάσεις ώστε οι χώροι του συγκροτήματος να είναι απολύτως προσβάσιμοι σε ΑμεΑ».
Όπως υπογράμμισε, από μηχανικής άποψης, «το συγκρότημα πρέπει να αναβαθμιστεί τόσο στατικά όσο και αντισεισμικά. Είναι, επιπλέον, ανάγκη να εξοπλιστεί με ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα ανάλογα με τους σύγχρονους κανονισμούς. Πρέπει, ακόμη, να τοποθετηθούν, μεταξύ αρκετών άλλων, ανελκυστήρες, στοιχεία πυροπροστασίας-πυρόσβεσης, κλιματισμός, θέρμανση, έλεγχος περιβάλλοντος στην βιβλιοθήκη, ηλεκτροστάσιο και συστήματα ανάκτησης ενέργειας».
Τα έργα που θα γίνουν
«Όσον αφορά στο κτίριο της Σχολής», είπε, «κατ’ αρχάς η σοφίτα θα μετατραπεί, από κενός χώρος, σε δίκλινα δωμάτια φιλοξενίας. Θα υλοποιηθεί, επίσης, η πλήρης ανακατασκευή του πρώτου ορόφου φιλοξενίας, από χώρους κοιτώνων, σε δίκλινα δωμάτια. Ο ισόγειος όροφος πρόκειται να ανακατασκευαστεί πλήρως με smart αίθουσες και αίθουσες σεμιναρίων (workshops), όπως και η βιβλιοθήκη στο υπόγειο με climate control αλλά και η τραπεζαρία και η κουζίνα της Σχολής. Επιπρόσθετα, θα τοποθετηθούν δύο νέοι ανελκυστήρες, όπως και κλιματισμός στους χώρους φιλοξενίας».
Όσον αφορά, τώρα, στα περιφερειακά κτίρια της Σχολής, ο κ. Πενέλης δήλωσε πως «θα δημιουργηθεί νέο, υπόσκαφο, αμφιθέατρο, εξωτερικό καφέ και νέοι υπόγειοι χώροι ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων».
Ακόμη, «θα γίνει μετατροπή του αχυρώνα σε αίθουσα πολλαπλών χρήσεων».