Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύχγρονος Construction Project Manager στη νέα εποχή της αειφορίας και της τεχνολογικής εξέλιξης και οι προηγμένες λύσεις, που μετασχηματίζουν τον κλάδο.

Το Construction Project Management Conference, που διοργάνωσε η Boussias Events με επιτυχία, πραγματοποιήθηκε στο Domotel Kastri Hotel, με μεγάλο χορηγό την INTERBETON ΔΟΜΙΚΑ ΥΛΙΚΑ Α.Ε., χορηγούς την AKTOR Group of Companies, την Arbitrage και τη SolidFrame. Εκπρόσωποι των κρατικών φορέων και υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη, εκπρόσωποι των επίσημων φορέων του κλάδου, αλλά και της ακαδημαϊκής κοινότητας, Έλληνες και διεθνείς ομιλητές με μεγάλη εξειδίκευση και εμπειρία στον τομέα των υποδομών και υψηλόβαθμα στελέχη κορυφαίων κατασκευαστικών εταιρειών έδωσαν δυναμικά το παρόν στο 3ο Construction Project Management Conference, εστιάζοντας στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος Construction Project Manager στη θεμελίωση των πρακτικών βιώσιμης κατασκευής και στην εισαγωγή προηγμένων τεχνολογιών κατασκευών στη Διοίκηση Έργων. Καθώς, λοιπόν, ο Ελληνικός Κλάδος Μετασχηματίζεται, η καινοτομία ενσωματώνεται στη Διοίκηση Έργου, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή!


Γρηγόρης Νικήτας, Marketing Manager, Όμιλος Τιτάν

Velter: Η καινοτομία της Interbeton στην πράσινη δόμηση
Ο Γρηγόρης Νικήτας, Marketing Manager του Ομίλου Τιτάν, μίλησε για τις προοπτικές και τα οφέλη της πράσινης δόμησης. Στο επίκεντρο της ομιλίας του κ. Νικήτα βρέθηκαν τα δομικά υλικά με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα και η ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας στις κατασκευές.

Η πρόκληση του ενσωματωμένου άνθρακα
Ο Γ. Νικήτας τόνισε ότι «η στρατηγική βιωσιμότητας πρέπει να εστιάζει στον ενσωματωμένο άνθρακα των δομικών υλικών, καθώς αυτά ευθύνονται για το 60% των εκπομπών άνθρακα στον κύκλο ζωής ενός έργου». Οι ευρωπαϊκές κατευθύνσεις απαιτούν, από το 2028, αναφορά που θα καταγράφει τις ποσότητες ενσωματωμένου άνθρακα για κατασκευές άνω των 1.000 τ.μ..

Ο ενσωματωμένος άνθρακας θα αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος της βιωσιμότητας και βασικό κριτήριο για την απόκτηση πράσινων πιστοποιήσεων. Η Interbeton, θυγατρική του Ομίλου Τιτάν, λανσάρει το Velter, ένα σκυρόδεμα με το χαμηλότερο ανθρακικό αποτύπωμα στην ελληνική αγορά ανά κ.μ. σκυροδέματος, το οποίο βασίζεται σε εγχώριες πρώτες ύλες, όλες με σήμανση CE και προσφέρει μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος κατά 30% σε σχέση με τα συμβατικά υλικά.

Πράσινη δόμηση: Ευκαιρίες και προβληματισμοί
«Οι προβληματισμοί της ελληνικής αγοράς σχετίζονται με το γεγονός ότι η πράσινη δόμηση μπορεί να αυξήσει τον συνολικό προϋπολογισμό έως και 0,5%, ωστόσο δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε ότι προσφέρει πολλαπλά οφέλη, όπως υψηλότερη αξία ακινήτων και μεγαλύτερη απόδοση ενοικίων έως και 8%» επισήμανε ο κ. Νικήτας και συμπλήρωσε πως «η εγχώρια αγορά συχνά παρουσιάζεται διστακτική σχετικά με την ανθεκτικότητα των πράσινων υλικών». Ωστόσο, διαβεβαίωσε ότι τα υλικά της Interbeton έχουν περάσει όλους τους ποιοτικούς ελέγχους.
Η καθυστέρηση στην υιοθέτηση πράσινων πρακτικών αποτελεί σημαντικό ρίσκο.

Η νομοθεσία αυστηροποιείται και οι κατασκευές χωρίς περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις ίσως υποτιμηθούν.

Η διαδικασία θεωρείται ακριβή, μα η επένδυση στην πράσινη δόμηση διασφαλίζει μακροπρόθεσμα οφέλη (λ.χ. αύξηση αξίας ακινήτων και προσέλκυση μεγάλου όγκου πελατών). «Η πράσινη δόμηση αποτελεί εργαλείο βιωσιμότητας και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες που θα τολμήσουν να επενδύσουν σε αυτήν», είπε ο κ. Νικήτας.
Γιώργος Κατσιμιλής


ΕΛΕΜΚΑ-Αρμός: το εργοστάσιο της Intertrade Hellas στα Οινόφυτα
Το πώς κατασκευάστηκε το νέο εργοστάσιο χάρτου της εταιρείας Intertrade Hellas στα Οινόφυτα παρουσίασαν ο Μάριος Τριανταφυλλίδης, Senior Construction Project Manager της ΕΛΕΜΚΑ, η οποία είχε τη γενική εργολαβία του έργου και η Βασιλική Ωρολογοπούλου, Director, Msc Civil Engineer της Αρμός Προκατασκευές, η οποία ανέλαβε το κομμάτι της προκατασκευής. Όπως ανέφερε ο κ. Τριανταφυλλίδης, οι κύριοι λόγοι που επελέγη η προκατασκευή σκυροδέματος στο συγκεκριμένο έργο ήταν ο χρόνος (καθώς με τον τρόπο αυτό μπορούσαν να γίνουν παράλληλα εργασίες και στο χώρο του έργου, αλλά και εκτός έργου και να κερδηθεί χρόνος από την κατασκευή), το πλεονέκτημα του μπετού έναντι μίας μεταλλικής κατασκευής όσον αφορά στην προστασία από τη φωτιά, καθώς και γενικά η καλύτερη προστασία που προσφέρει το μπετό στο συγκεκριμένο εργοστάσιο, λόγω εσωτερικών περιβαλλοντολογικών συνθηκών από τη λειτουργία των μηχανημάτων. Ο ίδιος εξήγησε πως η επιτυχής έκβαση του έργου βασίστηκε στον ακριβή προγραμματισμό και τον στενό έλεγχο στη φάση του σχεδιασμού σε πρώτη φάση, ενώ σε δεύτερη φάση μελετήθηκε και προγραμματίστηκε το κομμάτι της παραγωγής και έγινε η κατάλληλη προετοιμασία για το πώς θα γίνει η ανέγερση στον βέλτιστο χρόνο. Η προκατασκευή, πρόσθεσε, κατέστησε εφικτή τη διενέργεια εκσκαφών και εκθεμελιώσεων, ενώ ταυτόχρονα γινόταν η παραγωγή του προκατασκευασμένου σκυροδέματος. .

Η σημασία του σωστού προγραμματισμού και της επικοινωνίας
Σύμφωνα με την κ. Ωρολογοπούλου, πολύ σημαντικό ρόλο για την επιτυχία του εγχειρήματος διαδραμάτισε η επικοινωνία: η ΕΛΕΜΚΑ δημιούργησε από την αρχή μια κοινή πλατφόρμα συνεργασίας μεταξύ της μελετητικής ομάδας, της ομάδας του γενικού εργολάβου, αλλά και του expert της προκατασκευής, ώστε να φανεί το πού μπορούσαν να βελτιστοποιηθούν στοιχεία στη μελέτη και να διασφαλιστεί ότι η ανέγερση θα ήταν εύκολη, γρήγορη και με πολύ μικρό κίνδυνο λάθους.Φυσικά, η ίδια στάθηκε και στην κομβική σημασία του σωστού προγραμματισμού: «Όσο η ΕΛΕΜΚΑ δούλευε σε χωματουργικά και σε θεμελιώσεις, το εργοστάσιο προκατασκευής είχε ήδη ξεκινήσει να παράγει, ώστε ένα μήνα μετά να έχουμε περίπου το 20-25% των δομικών στοιχείων του έργου. Άρα ήμασταν έτοιμοι με το που παραδόθηκε το πρώτο κομμάτι των θεμελιώσεων να πάμε και να στήσουμε τους γερανούς μας για να ξεκινήσει το έργο», σημείωσε, προσθέτοντας ότι στο εργοστάσιό της η Αρμός Προκατασκευές χρησιμοποίησε πέντε διαφορετικές γραμμές παραγωγής.
Σπύρος Πιστικός


Ο στρατηγικός σχεδιασμός οδηγεί στην εταιρική επιτυχία
Στο Construction Project Management Conference έλαβε χώρα πάνελ συζήτησης με τίτλο «Construction PMs in the Greek market: a SWOT analysis», στο οποίο συμμετείχαν η Δέσποινα Καλλιδρομίτου, Πρόεδρος ΣΕΓΜ-Πρόεδρος και CEO της Έψιλον ΑΕ, Παναγιώτης Νεράντζης, Director, Planning & Development της Arbitrage Development και Κάθη Χριστίδου, Πρόεδρος ΔΣ του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ). Το πάνελ συντόνισε η Έφη Καλαϊτζίδου, Dipl. Civil Engineer, Project Manager, MSc Engineering Project Management | VP Membership & Recruitment της PMI Greece Chapter.

Στρατηγικός σχεδιασμός, βιωσιμότητα και αξία για τον πολίτη
«Ο ολοκληρωμένος στρατηγικός σχεδιασμός συνιστά θεμέλιο λίθο για τα έργα υποδομής, καθώς μέσω αυτού δίνεται προσοχή όχι μόνο στις τρέχουσες αλλά και στις μελλοντικές ανάγκες και προκλήσεις», δήλωσε η κ. Καλλιδρομίτου, υπογραμμίζοντας, επιπλέον, τη σημασία της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας στα έργα αλλά και την κομβική διάσταση της κοινωνικής αξίας τους.«Τα έργα, και ειδικά τα κατασκευαστικά, είναι μακροπρόθεσμα και οι συνθήκες τους συνεχώς αλλάζουν, οπότε χρειάζεται ευελιξία», είπε η κ. Χριστίδου, επισημαίνοντας πως «πρέπει να σχεδιάσουμε και την εφαρμογή με κατάλληλα εργαλεία, πλανά, project management και πιο ευέλικτο πλαίσιο στη χρηματοδότηση των έργων». «Για να διασφαλίσουμε την αύξηση της αξίας του έργου, καλό θα είναι να θέσουμε έναν στόχο για το πού θέλουμε να φτάσουμε σε βιωσιμότητα και ποιότητα αντικειμένου», δήλωσε ο κ. Νεράντζης, προσθέτοντας πως ο στρατηγικός σχεδιασμός «χρειάζεται συνέπεια και νομοθεσία με μακροπρόθεσμο πλάνο, προκειμένου να προσφέρει ασφάλεια σε επενδυτές και εργαζομένους».

Έφη Καλαϊτζίδου, Παναγιώτης Νεράντζης, Κάθη Χριστίδου, Δέσποινα Καλλιδρομίτου

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων
«Οι εταιρείες πρέπει να επενδύουν στο ανθρώπινο δυναμικό, καταρτίζοντας τα στελέχη τους» υπογράμμισε η κ. Καλλιδρομίτου, αναφέροντας μεταξύ των παραγόντων που ενισχύουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα την έμφαση στα ESG, τις «έξυπνες» συνέργειες με ινστιτούτα και τεχνολογικούς παρόχους και την ενίσχυση της εσωτερικής ανταλλαγής πληροφοριών.«Καθώς κινούμαστε σε διεθνές περιβάλλον, πρέπει να αφουγκραζόμαστε τις αλλαγές», υπενθύμισε η κ. Χριστίδου, τονίζοντας πως «στην παροχή υπηρεσίας απαιτείται να καταστούμε εξωστρεφείς και να εξάγουμε υπηρεσίες αντί για άτομα, επενδύοντας πολύ στο ανθρώπινο δυναμικό και δίνοντας έμφαση στα soft skill».

Ο κ. Νεράντζης παρατήρησε, ότι «η τεχνολογία αρχίζει και συνδέεται με την καθημερινή πρακτική, με αποτέλεσμα όποιος την κατέχει και τη φτάνει στα άκρα της, να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με κάποιον που μένει εκτός αυτής της εκπαίδευσης». Τέλος, η κ. Καλλιδρομίτου εξήγησε ότι «οι επιχειρήσεις χρειάζονται πόρους και, ως εκ τούτου, στήνονται πολλά μοντέλα εταιρειών σε στρατηγικές συνεργασίες, συγχωνεύσεις και τολμηρά σενάρια εξαγωγών»ι».
Κατερίνα Τσιτούρα


Γιώργος Δασκαλάκης, Τεχνικός Διευθυντής, Τράπεζα Πειραιώς

Τράπεζα Πειραιώς: Ανακαίνιση 360 καταστημάτων σε 1,5 χρόνο με μοντέλο EPCM
«Έως το καλοκαίρι αναμένεται να ολοκληρωθεί η πλήρης αναμόρφωση του δικτύου καταστημάτων της Τράπεζας Πειραιώς, που εκτελείται με το μοντέλο της αυτεπιστασίας (EPCM) και συνεργάτη τη Vector και σε διάστημα μόλις ενάμισι έτους. Έως αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί το 65% του έργου με τα καταστήματα στη διάρκεια της ανακατασκευής τους να βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία» είπε ο Γιώργος Δασκαλάκης, Τεχνικός Διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς. Συμμετέχοντας στο συνέδριο Construction Project Management που διοργάνωσε η Boussias Events ανέφερε, ότι η Τράπεζα έχει δημιουργήσει ένα νέο μοντέλο καταστήματος και εξυπηρέτησης μέσω σημείων συνδιασκέψεων και αιθουσών συσκέψεων με τη λογική ότι ο πελάτης πρέπει να εξυπηρετείται σύντομα και με αύξηση του ψηφιακού αποτυπώματος με κατεύθυνση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. H Τράπεζα σήμερα υλοποιεί κατά 95% ψηφιακές εργασίες στα καταστήματα και αυτή τη στιγμή ο ανασχηματισμός των καταστημάτων είναι σε εξέλιξη, ενώ έχει ολοκληρωθεί το rebranding με το νέο όνομα της Πειραιώς.«Το έργο αφορά 360 καταστήματα με σκοπό τη μεταμόρφωσή τους με βάση τη λογική ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένας νέος χώρος όπου ο πελάτης θα νιώθει πολύ πιο άνετα και θα εξυπηρετηθεί πολύ πιο γρήγορα.

Η Πειραιώς επέλεξε το EPCM, για να φύγει από τον παραδοσιακό τρόπο όπου καθυστερούσε η παραλαβή της μελέτης ή του έργου και να δημιουργήσει έναν σκληρό πυρήνα που θα ομαδοποιήσει μελέτη, προμήθεια και όλα τα στάδια», σημείωσε.
Γιώργος Λαμπίρης