Η BIM Manager της κοινοπραξίας Bouygues Batiment International/Intrakat, που κατασκευάζει το Riviera Tower, περιγράφει τα προηγμένα ψηφιακά εργαλεία και τις καινοτομίες του ψηλότερου οικιστικού κτιρίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Είναι επιτακτική ανάγκη να αναληφθούν εκείνες οι πρωτοβουλίες που θα επιτρέψουν τη μεγαλύτερη διείσδυση της ΒΙΜ στην ελληνική βιομηχανία υποδομών, επισημαίνει η κυρία Χριστίνα Ρέντη. Η BIM Manager της κοινοπραξίας Bouygues Batiment International/Intrakat, που έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου «πράσινου» πύργου της Ελλάδας, του Riviera Tower στο Ελληνικό, αποκαλύπτει το πλήθος των εντυπωσιακών εφαρμογών της ΒΙΜ στο εμβληματικό κτίριο.
Πώς ξεκίνησε η προσωπική σας ενασχόληση με την ΒΙΜ;
Κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής μου σταδιοδρομίας, είχα την ευκαιρία να εργασθώ σε έργα με ιδιαίτερες τεχνικές προδιαγραφές, όπως μετρό και οδικές σήραγγες, και εξειδικεύτηκα στον Συντονισμό και τη Διαχείριση Διεπαφών (Coordination και Interface Manager).
Το 2015, έγινε η πρώτη επαφή με την BIM. Αξίζει εδώ να διευκρινίσω, εν συντομία, πως η BIM είναι μια μεθοδολογία (και όχι ένα λογισμικό ή ένα απλό τρισδιάστατο μοντέλο), μέσω της οποίας δημιουργούμε ένα ψηφιακό μοντέλο, που περιέχει πληροφορίες σχετικά με τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της και οι οποίες την ακολουθούν σε όλο τον κύκλο ζωή της.
Από την πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή με την BIM, το 2015, και τις δυνατότητές της, πίστεψα πως αυτό ήταν και το μέλλον στις μελέτες/κατασκευές. Ξεκίνησα παρακολουθώντας σεμινάρια Autodesk Revit, ArchiCAD, εταιρικά και ατομικά, και έμαθα και το πρόγραμμα Navisworks. Έως τότε, έκανα συντονισμό μελετών σε 2D και με τις δυνατότητες της BIM ενθουσιάστηκα! Την ΒΙΜ την υλοποιήσαμε για πρώτη φορά σε έργα του εξωτερικού, μιας και η εφαρμογή της άργησε να έρθει στην Ελλάδα.
Ενδεικτικά μπορώ να αναφέρω την επέκταση του μετρό της Κοπεγχάγης, το Chernobyl New Safe Confinement στην Ουκρανία, μεταξύ άλλων. Είναι πραγματικά μια επαναστατική διαδικασία και ένα εργαλείο με ατελείωτες δυνατότητες.
Αυτήν τη στιγμή εργάζομαι ως BIM Manager στην κοινοπραξία Bouygues Batiment International/Intrakat για την κατασκευή του Riviera Tower.
Για ποιους λόγους επιλέχθηκε η ΒΙΜ για το συγκεκριμένο μεγάλο τεχνικό έργο;
Η Lamda Development, που αναπτύσσει τη μεγάλη αστική ανάπτυξη στο Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού, έχει υιοθετήσει την τεχνολογία ΒΙΜ σε όλα της τα έργα.
Η διαχείριση πλήθους έργων, με διαφορετικούς μελετητές, κατασκευαστές και χρονοδιαγράμματα θα ήταν εξαιρετικά απαιτητική χωρίς μια κεντρική βάση δεδομένων που να συγκεντρώνει όλες τις σχετικές πληροφορίες.
Εστιάζοντας στο Riviera Tower, το υψηλότερο οικιστικό κτίριο που θα κατασκευαστεί στην ανατολική Μεσόγειο (ύψους 200 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας), με 50 ορόφους, ισόγειο/lobby καθώς και 2 υπόγεια πάρκινγκ, γίνεται αντιληπτή η δυσκολία συντονισμού όλων αυτών των μελετών, η παρακολούθηση της κατασκευής και, τελικά, η διαχείριση του κτιρίου.
Σε ένα τόσο μεγάλο και περίπλοκο έργο, η αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που προσφέρει η ΒΙΜ αποτελεί αναμφίβολα πλεονέκτημα. Θα τολμούσα να πω ότι η σωστή υλοποίηση ενός έργου αυτού του μεγέθους ενδέχεται να μην ήταν εφικτή με τις παραδοσιακές μεθόδους.
Είναι η μόνη τεχνολογία σχεδιασμού που εφαρμόζεται στο Riviera Tower;
Το Riviera Tower είναι ένα από τα πιο φιλόδοξα, «πράσινα» κατασκευαστικά έργα στην Ελλάδα και συνδυάζει πολλές προηγμένες τεχνολογίες σχεδιασμού και κατασκευής. Η επιτυχία του εξαρτάται από τη συνδυαστική χρήση πολλών διαφορετικών τεχνολογιών, ώστε να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα από άποψη λειτουργικότητας, άνεσης, και βιωσιμότητας.
Μερικές από τις τεχνολογικές αυτές εφαρμογές είναι:
- Η χρήση της τεχνολογίας Laser Scan, η οποία παρέχει τη δυνατότητα της γρήγορης τεκμηρίωσης του έργου και τον έλεγχο της κατασκευής.
- Η χρήση BIM viewer, για την επίβλεψη, τη διασφάλιση της ποιότητας κ.λπ.
- Τεχνικές που μειώνουν την ενεργειακή κατανάλωση του κτιρίου, όπως η βελτιστοποίηση του φυσικού φωτισμού και αερισμού.
Ο πύργος βρίσκεται σε εξέλιξη. Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίσατε στη μελέτη και ποιες τώρα στην κατασκευή;
Κατά την εξέλιξη των μελετών, παρόλο που εμείς ως κοινοπραξία δεν έχουμε άμεση εμπλοκή, η μεγαλύτερη πρόκληση παραμένει το μέγεθος του έργου. Το μέγεθος αυτό επηρεάζει άμεσα και τον αριθμό των αρχείων που πρέπει να διαχειριστούμε, καθώς και τις πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται σε αυτά τα τρισδιάστατα μοντέλα, ώστε να γίνει βέλτιστος σχεδιασμός και σωστός συντονισμός. Κατά την κατασκευή, οι προκλήσεις είναι πολλές και καθημερινές: η πρόοδος της κατασκευής με ασφάλεια και ταχύτητα, ιδιαίτερα όταν υπάρχει εργασία σε τόσο μεγάλα ύψη, είναι καίριας σημασίας. Επίσης, η απρόσκοπτη και εύκολη πρόσβαση για τους εργάτες, τους μηχανικούς, τους προμηθευτές και τα υλικά, καθώς και ο συντονισμός όλων των εργασιών που εξελίσσονται παράλληλα, αποτελούν σημαντικές προκλήσεις. Μια άλλη πρόκληση είναι να παραμείνει η κατασκευή εντός του προϋπολογισμού, χωρίς όμως να αποκλίνει από το χρονοδιάγραμμα.
Πώς τις αντιμετωπίσατε/διαχειρίζεστε με τη βοήθεια της ΒΙΜ;
Με τη χρήση της ΒΙΜ, είμαστε σε θέση να προβλέπουμε, να προσαρμόζουμε τις φάσεις κατασκευής και να διασφαλίζουμε ότι οι εργασίες εκτελούνται με ασφάλεια σε ένα τμήμα του πύργου και ταυτόχρονα δεν παρεμποδίζουν τις εργασίες που πραγματοποιούνται σε κάποιο άλλο τμήμα. Επίσης, ένα παράδειγμα χρήσης της BIM είναι ότι απεικονίσαμε, στο στατικό μοντέλο, όλα τα αγκύρια των ανελκυστήρων, των αυτοαναρριχόμενων μεταλλοτύπων, των ανυψωτικών, των προσωρινών κιγκλιδωμάτων ασφαλείας, των προσόψεων και των γερανών. Με αυτόν τον τρόπο, μπορέσαμε να εντοπίσουμε τυχόν αστοχίες και να τις διορθώσουμε πριν αυτές υλοποιηθούν στο εργοτάξιο.
Επιπλέον, παρακολουθούμε την πρόοδο των εργασιών και εντοπίζουμε τυχόν αποκλίσεις, είτε στην υλοποίηση, είτε στο χρονοδιάγραμμα με αποτέλεσμα να μπορούμε να προσαρμόσουμε τη συνέχεια άμεσα. Αυτό θα ήταν αδύνατο να επιτευχθεί με την ίδια ταχύτητα και ακρίβεια χωρίς τη χρήση της ΒΙΜ!
Πρόκειται για ένα έργο βιοκλιματικού σχεδιασμού και μειωμένου ενεργειακού αποτυπώματος. Πώς συμβάλλει σε αυτόν τον στόχο η ΒΙΜ;
Το υψηλής ενεργειακής απόδοσης κτίριο, σχεδιασμένο για να πληροί τη διαπίστευση LEED, σε επίπεδο Gold, θα είναι 30% πιο ενεργειακά αποδοτικό από τη μέση κατασκευή νέων κτιρίων στη χώρα. Η τεχνολογία BIM συμβάλλει σημαντικά στον βιοκλιματικό σχεδιασμό και στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος με διάφορους τρόπους:
- Οι δυνατότητες ανάλυσης της ενεργειακής απόδοσης επιτρέπουν τη μελέτη διαφορετικών σεναρίων και τον εντοπισμό των βέλτιστων λύσεων με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας του κτιρίου. Παραδείγματος χάριν, η προσομοίωση των θερμικών ιδιοτήτων του κτιρίου, βοηθώντας στον σχεδιασμό που μεγιστοποιεί τη φυσική θέρμανση και ψύξη. Ή οι προσομοιώσεις φωτισμού που βοηθούν στη βελτιστοποίηση του φυσικού φωτισμού, μειώνοντας την ανάγκη για τεχνητό.
- Ο τρισδιάστατος συντονισμός που γίνεται με τη συνεργασία αρχιτεκτόνων, μηχανικών και άλλων ειδικών, εγγυάται ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι λαμβάνουν υπόψη τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και έτσι διασφαλίζεται ότι όλες οι πτυχές του σχεδιασμού και της κατασκευής είναι συντονισμένες, μειώνοντας τις αστοχίες και τις ανάγκες για διορθώσεις.
- Η BIM διευκολύνει την ακριβή καταγραφή και διαχείριση των υλικών, μειώνοντας τα απόβλητα και τη χρήση πόρων κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
- Είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι μετά την ολοκλήρωση του κτιρίου, η BIM μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη συνεχή παρακολούθηση και διαχείριση της ενεργειακής κατανάλωσης και της απόδοσης του κτιρίου.
Έχουμε ακούσει πολλές φορές ότι η ΒΙΜ είναι μονόδρομος για τα έργα υποδομών. Με ποιες πρωτοβουλίες, κατά τη γνώμη σας, μπορούμε να ενισχύσουμε την περαιτέρω διείσδυσή της;
Όπως έχουμε συζητήσει στο παρελθόν, τόσο στα συνέδρια ΒΙΜ στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, η αποτελεσματικότερη μέθοδος για την προώθηση της ΒΙΜ είναι να προέρχονται οι πρωτοβουλίες από συνεργασία μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Η νομοθεσία και ιδιαίτερα η εκπαίδευση αποτελούν τις θεμελιώδεις δράσεις για την υιοθέτηση και ανάπτυξη της ΒΙΜ. Επιπλέον, η ενημέρωση παίζει σημαντικό ρόλο, όπως η παρουσίαση έργων με χρήση ΒΙΜ και πρακτικών, που αναδεικνύουν τα πλεονεκτήματα της χρήσης της. Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι αναρτήθηκε τον Μάιο η «Έγκριση της Εθνικής στρατηγικής για την BIM», βασιζομένη στο ISO 19650, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Κατά τη γνώμη μου, είναι ένας παράγοντας που θα βοηθήσει στην ενσωμάτωση της BIM.
Μεταξύ άλλων προωθεί τη δημιουργία δικτύων και πλατφορμών, για την ανταλλαγή γνώσης και εμπειριών σχετικά με την εφαρμογή της BIM, επιδοτούμενα σεμινάρια κ.λπ.
Ένας επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας είναι το γεγονός ότι η Lamda Development ενσωμάτωσε την BIM σε όλα της τα έργα, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να προωθηθεί η χρήση της
από όλους τους εμπλεκόμενους.
Επιπρόσθετα, η χρήση της ΒΙΜ στην επέκταση του μετρό της Αθήνας είναι πολύ σημαντική, καθώς για πρώτη φορά υλοποιείται σε ένα δημόσιο έργο.
Εύχομαι και πιστεύω ότι ο συνδυασμός των παραπάνω πρωτοβουλιών μπορεί να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ευρύτερη υιοθέτηση της BIM στον τομέα των υποδομών της Ελλάδας, κάτι που το θεωρώ και επιτακτική ανάγκη.