Η Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, μέσα σε ένα ασταθές, γεμάτο αναταράξεις και προκλήσεις διεθνές περιβάλλον, ανακάμπτει ισχυρά, αναπτύσσεται βιώσιμα και ισχυροποιείται πολύπλευρα.

Ηπατρίδα μας άντεξε τους ισχυρούς κραδασμούς των διαδοχικών κρίσεων, στήριξε γενναία και αποτελεσματικά την κοινωνία, κυρίως τους πιο ευάλωτους συμπατριώτες μας, πέτυχε μετρήσιμα αποτελέσματα, διακρίθηκε για τις επιδόσεις της, δημιούργησε πολλές, καλές νέες θέσεις απασχόλησης, προσέλκυσε επενδυτικό ενδιαφέρον, βελτίωσε τη θέση και το διεθνές της κύρος.

Συγκεκριμένα, την τελευταία πενταετία:

  • Μειώσαμε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως για τη μεσαία τάξη.
  • Θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων και ανθρωπίνου κεφαλαίου, ιδίως για τον επαναπατρισμό νέων που έφυγαν από τη χώρα μας τα προηγούμενα έτη.
  • Ενισχύουμε, με μόνιμο τρόπο, το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη, αυξάνοντας τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, τις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων και τις συντάξεις.
  • Επιστρέψαμε στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, μετά την άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, την πρόωρη εξόφληση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας και την επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας.

Συμπερασματικά, η ελληνική οικονομία επέστρεψε δυναμικά στο ευρωπαϊκό προσκήνιο. Μεγεθύνεται, πλέον, με έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς στην Ευρώπη, από ουραγός σε επιδόσεις την προηγούμενη τετραετία.

Υπό τις κατευθύνσεις του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, καταφέρνουμε, συλλογικά, η ελληνική οικονομία να διακρίνεται για υψηλή ανθεκτικότητα, μεγάλη πρόοδο και ισχυρή δυναμική.

Θέσαμε τις βάσεις για ακόμη μεγαλύτερα επιτεύγματα στο μέλλον. Εργαζόμαστε για περισσότερες επενδύσεις, που θα δημιουργήσουν νέες και καλύτερες δουλειές, με υψηλότερες αμοιβές.

Η στρατηγική σε υποδομές και κατασκευές
Ο ρόλος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε αυτήν τη συλλογική προσπάθεια είναι πρωταγωνιστικός. Συμβάλλει άμεσα και έμμεσα στη μεγέθυνση και τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας, στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και στην ολόπλευρη ισχύ της πατρίδας.

Γι’ αυτούς τους λόγους, σχεδιάζουμε, δρομολογούμε και υλοποιούμε σημαντικά έργα υποδομών σε όλη τη χώρα, το ύψος των οποίων ξεπερνά τα 15 δισ. ευρώ από το 2019.

Ενδεικτικά:

  • Στα τέλη Ιανουαρίου, παραδώσαμε τον οδικό άξονα Άκτιο-Αμβρακία.
  • Παραδίδεται το τμήμα Λαμία-Καλαμπάκα, του οδικού άξονα Ε65.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό, με στόχο να ολοκληρωθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025.
  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να παραδοθεί τον Νοέμβριο.
  • Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, το Flyover στη Θεσσαλονίκη, ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης προχωρούν.

Σε όλες τις περιφέρειες γίνονται εκατοντάδες παρεμβάσεις αναβάθμισης λιμένων και κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και πλήθος αντιπλημμυρικών και αρδευτικών έργων.

Συγχρόνως υλοποιούμε σημαντικές δράσεις στις μεταφορές, όπως:

  • Την ανανέωση του στόλου λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με 1.300 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας. Τα 250 πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους στο β’ τρίμηνο του έτους, ενώ έχουν ήδη υπογραφεί συμβάσεις για επιπλέον 300 λεωφορεία φυσικού αερίου, που αναμένονται εντός του 2025.
  • Την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» επιταχύναμε την καταβολή των επιδοτήσεων σε ιδιώτες για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Ως αποτέλεσμα, από τον Νοέμβριο του 2023, έχουμε καταβάλει επιδοτήσεις 15,7 εκατ. ευρώ σε 4.945 δικαιούχους.

Παράλληλα, το δίκτυο φορτιστών εξαπλώνεται διαρκώς και σήμερα υπάρχουν 5.560 σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα, έναντι μόλις 58, το 2019. Στόχος μας να αναπτυχθούν 13.000 σημεία φόρτισης έως το 2025, με τη βοήθεια και του Προγράμματος «Φορτίζω Παντού», που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Χρηματοδοτικές πηγές
Αυτή η υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδίου για την Ελλάδα του 2030 απαιτεί προσήλωση, μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα. Γιατί, μεταξύ άλλων, τα έργα υλοποιούνται σε ένα περιβάλλον μεγάλων, νέων, κυρίως εξωγενών προκλήσεων, όπως είναι αυτό του επί μακρόν υψηλού πληθωρισμού και των επιτοκίων, η έλλειψη ανθρώπινου κεφαλαίου για την κατασκευή υποδομών και οι δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, που καθιστά αδήριτη ανάγκη την πράσινη μετάβαση στις μεταφορές και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις υποδομές.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, η Κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα την περάτωση των εμβληματικών και μικρότερων –ανά την επικράτεια– δημοσίων έργων και ενεργοποιεί όλες τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης και τους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς.

Πηγές, όπως είναι:

  • Οι πόροι από το εθνικό και συγχρηματοδοτούμενο σκέλος της νέας προγραμματικής περιόδου.
  • Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
  • Η δανειοδότηση –με ευνοϊκούς όρους– από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Αναπτυξιακή Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης.
  • Η χρηματοδότηση των έργων μέσα από ένα πιο υγιές και σταθερό –σήμερα– τραπεζικό σύστημα.
  • Η αξιοποίηση πόρων μέσα από τον υφιστάμενο και τον μελλοντικό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility).
  • Και φυσικά, η άντληση πόρων από τον ίδιο τον Κρατικό Προϋπολογισμό, μέσα από την αξιοποίηση δημοσιονομικού χώρου, που σταθερά δημιουργείται τα τελευταία χρόνια.

Μέσα από αυτές τις χρηματοδοτικές πηγές, έχουμε τη δυνατότητα, πολιτεία και ιδιωτικός τομέας, να αναβαθμίσουμε σημαντικά τον τομέα υποδομών και μεταφορών στη χώρα μας.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με σκληρή δουλειά, ρεαλιστικό σχέδιο, πολιτική βούληση και αποτελεσματικότητα, προχωρά στη δημιουργία σύγχρονων, βιώσιμων και ανθεκτικών υποδομών και μεταφορών, που αποτελούν εχέγγυο διαρκούς ανάπτυξη.