Για τα θέματα που απασχολούν τους κλάδους των υποδομών και των μεταφορών μίλησαν, στο 1ο διεθνές συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός. Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στα έργα που υλοποιούνται με χρηματοδότηση από τον Ταμείο Ανάκαμψης, κάνοντας λόγο για ένα εξαιρετικό εργαλείο, το οποίο όμως τελειώνει και άρα η χώρα μας θα πρέπει να αναζητήσει πρόσθετους πόρους για να υλοποιήσει τους μελλοντικούς της στόχους. «Πάντα υπήρχαν ενστάσεις για την απόκλιση μεταξύ αυτών που ζητά ο ιδιωτικός τομέας και αυτών που δίνει το Δημόσιο.

Τώρα το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αυξάνεται σημαντικά, που σημαίνει ότι μπορούμε να τρέξουμε πληρέστερα πολλά έργα. Αυτό προέκυψε από την καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, ως απόρροια της οικονομικής μεγέθυνσης της χώρας. Μεγεθυνόμαστε πολύ ψηλότερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, αλλά έχουμε δρόμο για να πετύχουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη», σημείωσε. Στάθηκε στην αποτελεσματικότητα του ιδιωτικού τομέα, επισημαίνοντας πως όταν χτύπησε η κακοκαιρία Ιανός στη Θεσσαλία, όσα έργα είχε κάνει ο ιδιωτικός τομέας άντεξαν. Οι δυνατότητες του ιδιωτικού τομέα, τόνισε, είναι σημαντικές, όμως ξεκαθάρισε: «Θέλω να είμαστε προσγειωμένοι, δεν γίνονται όλα τα έργα».

Η συντήρηση των έργων
Από την πλευρά του, ο Γ. Στασινός στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της συντήρησης των έργων, υπενθυμίζοντας την περίπτωση του ΟΑΚΑ, που από το 2004 έως το 2024 δεν συντηρήθηκε, με αποτέλεσμα να εμφανιστούν τα γνωστά πια προβλήματα. «Η συντήρηση ενός έργου δεν προσφέρει κάτι σε έναν πολιτικό, αλλά προσφέρει πολλά στους πολίτες. Πρέπει να ανοίξουμε αυτήν τη συζήτηση, δεν γίνεται να χαλάνε τα παλιά έργα και να λέμε για νέα έργα», σχολίασε, υπερθεματίζοντας την ανάγκη να βρεθούν χρήματα για συντηρήσεις. Απαντώντας, ο Υπουργός αντέτεινε πως ό,τι χρήματα δίνονται σε συντήρηση λείπουν από κάπου αλλού και υπάρχουν πάντα απεριόριστες ανάγκες, αλλά περιορισμένοι πόροι.

Η διάβρωση των ακτών και η σημασία των μηχανικών
Ο κ. Στασινός αναφέρθηκε ακόμα στο ζήτημα της διάβρωσης των ακτών, το οποίο εκτιμάται ότι στοιχίζει στη χώρα μας περίπου 2,6 δισ. ευρώ τον χρόνο και την ίδια στιγμή υπάρχουν καθυστερήσεις στις εκδόσεις αδειών για ξενοδοχειακές αναπτύξεις. Στάθηκε επίσης ιδιαίτερα στη σημασία των μηχανικών για την ανάπτυξη, διαμηνύοντας: «Μηχανικοί και ανάπτυξη είναι το ίδιο. Τη θέλουμε την ανάπτυξη για να έχουμε δουλειά, αλλά και χωρίς εμάς ανάπτυξη δεν υπάρχει».

Η χρηματοδότηση των έργων και η ανθεκτικότητα
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση των έργων, ο Χ. Σταϊκούρας επεσήμανε πως την περίοδο της κρίσης ο μόνος στόχος για τη χρηματοδότηση έργων ήταν από ευρωπαϊκούς πόρους, όμως τώρα που έχει σταθεροποιηθεί ο δημοσιονομικός προϋπολογισμός υπάρχει περιθώριο ενίσχυσης των υποδομών με χρήματα των φορολογουμένων. «Εύκολα λέει κανείς “διεκδικήστε πόρους στην Ευρώπη”, αλλά δεν υπάρχει ένας κουβάς με λεφτά που τον παίρνει όποιος προλάβει.

Υπάρχουν μεσοπρόθεσμα προγράμματα, πολυετή δημοσιονομικά πλαίσια, συγκεκριμένες προτεραιότητες. Εδώ μας απασχολούν οι υποδομές, αλλά έχουμε και άλλους τομείς, άμυνα, μετανάστευση και άλλους», σημείωσε ο Υπουργός, προσθέτοντας πως είναι σημαντικό να έχουμε αυξημένους πόρους σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Ο ίδιος υπενθύμισε, ότι στην Ευρώπη μιλούσαμε για μετάβαση στην πράσινη οικονομία και πολιτικές για την επίτευξη στόχων και αναζητούσαμε πόρους γι’ αυτόν τον σκοπό, όμως στην πορεία έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής και άρα αυτοί οι λίγοι πόροι πρέπει να ενισχυθούν. «Στις υποδομές χρειάζονται πόροι και για την ανθεκτικότητα», τόνισε.