Κερδισμένες από τα προγράμματα ανακύκλωσης/αλλαγής συσκευών, αλλά και από την αύξηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχουν βγει οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των μεγάλων οικιακών συσκευών, όπως δείχνει και το παράδειγμα της BSH Hellas (που περιλαμβάνει τα brands Bosch, Pitsos, Siemens και Neff). Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν χθες σε δημοσιογράφους ο Γιάννης Γρατσώνης, διευθύνων σύμβουλος της BSH Hellas και ο Γιώργος Φενδάκης, managing director & CFO της εταιρείας, την ώρα που σε παγκόσμιο επίπεδο ο κύκλος εργασιών του ομίλου Bosch κινήθηκε πτωτικά το 2023, καταγράφοντας πτώση 7% σε σχέση με το 2022, από τα 15,9 δισ. ευρώ στα 14,8 δισ. ευρώ, στην Ελλάδα και στην Κύπρο η πορεία του τζίρου ήταν αντίστροφη. Το έτος 2023 έκλεισε στα 190,8 εκατ. ευρώ, με αύξηση 1,6% σε σχέση με το 2022, ενώ η αύξηση είναι ακόμα πιο θεαματική αν συγκρίνει κανείς τον τζίρο του 2023 με αυτόν του 2021 (155,9 εκατ. ευρώ) ή του 2020 (153,9 εκατ.).

Πού οφείλεται αυτή η «ιδιαιτερότητα» της ελληνικής αγοράς;
Εν μέρει στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή», χάρη στο οποίο σημειώθηκε «έκρηξη» στις αγορές ψυγείων, αλλά όχι μόνο εκεί: «Βλέπουμε μεγάλη τάση ανόδου στις οικοδομικές άδειες το 2022-23, πολλές ανακαινίσεις και μάλιστα σε περισσότερα τετραγωνικά, επενδύσεις μεγαλύτερου ύψους», σημείωσε ο κ. Φενδάκης, εξηγώντας ότι αυτά τα νέα και ανακαινισμένα ακίνητα πρέπει να εξοπλιστούν και εκεί υπάρχει μια ευκαιρία για εταιρείες όπως η BSH Hellas.

Η τάση των εντοιχισμένων συσκευών
Μάλιστα, μία τάση που παρατηρεί η BSH Hellas είναι αυτή των εντοιχισμένων συσκευών – μία κατηγορία στην οποία το μερίδιο της εταιρείας σε Ελλάδα και Κύπρο εκτιμάται ότι ξεπερνά το 31-33%, που είναι το γενικό της μερίδιο στις μεγάλες οικιακές συσκευές σε αυτές τις δύο αγορές. Ενδιαφέρον μάλιστα έχει η διαπίστωση ότι πλέον καταγράφεται αυξημένη ζήτηση και για εντοιχιζόμενα ψυγεία, κάτι που δεν συνέβαινε στο παρελθόν, καθώς οι καταναλωτές προτιμούσαν να παίρνουν αυτόνομα ψυγεία, ακόμα κι αν επέλεγαν όλες τις άλλες συσκευές της κουζίνας εντοιχισμένες.

Ο ρόλος της πανδημίας
Σύμφωνα με τα στελέχη της BSH Hellas, καθοριστικό ρόλο έπαιξε η πανδημία, καθώς η παρατεταμένη παραμονή στο σπίτι οδήγησε σε ανάγκη για μεγαλύτερα σε μέγεθος ψυγεία –
μία ανάγκη που καλύπτει η εταιρεία με μία νέα σειρά XL και XXL ψυγείων Bosch και Neff που λανσάρει και στην Ελλάδα.

«Τα ψυγεία θα μας στοιχίσουν»
Η ανοδική πορεία της BSH Hellas συνεχίστηκε και στο πρώτο τρίμηνο του 2024, όμως εκτίμηση της διοίκησης της εταιρείας είναι ότι η χρονιά θα κλείσει με χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με τα 191 εκατ. ευρώ του 2023.
Κι αυτό γιατί, παρότι όλες οι άλλες κατηγορίες συσκευών (φούρνοι, πλυντήρια πιάτων και ρούχων, στεγνωτήρια κλπ) προβλέπεται να κινηθούν ανοδικά στη χώρα μας φέτος σε αξία, η κατηγορία των ψυγείων καταγράφει δραματική πτώση που υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 50% στο πρώτο τρίμηνο του έτους και αναμένεται να συνεχιστεί στη διάρκεια της χρονιάς.

«Τα ψυγεία θα μας στοιχίσουν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γρατσώνης.
Αντίθετα, στο πρώτο τρίμηνο του 2024 ο κλάδος με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη είναι αυτός του στεγνωτηρίου, με αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 40% στην Ελλάδα σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο 2023, μια αύξηση που μάλιστα για τα προϊόντα της BSH Hellas είναι ακόμα μεγαλύτερη. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι πλέον τα στεγνωτήρια νέας γενιάς είναι πολύ πιο ενεργειακά αποδοτικά από τις παλιότερες, πολύ ενεργοβόρες αντίστοιχες συσκευές, καθώς και στις κλιματικές συνθήκες, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Κρήτη, όπου είναι συχνό το φαινόμενο της αφρικανικής σκόνης και το άπλωμα των ρούχων αποτελεί δύσκολη υπόθεση.
Σημειωτέον ότι η BSH Hellas δεν έχει αλλάξει τιμοκαταλόγους στο τέταρτο τετράμηνο του 2023, ούτε στο πρώτο τρίμηνο του 2024.