Η Εντεταλμένη Σύμβουλος & Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της Enterprise Greece παρουσιάζει τον οδικό χάρτη των πρωτοβουλιών που θα ενισχύσουν περαιτέρω την αναγνωρισιμότητα των ελληνικών δομικών-οικοδομικών υλικών και του μαρμάρου.

Η διεθνής έκθεση BIG 5, που διεξάγεται στο Ντουμπάι, είναι πασίγνωστη σε όλη τη βιομηχανία των υποδομών και την κατασκευαστική αγορά για το υψηλό επίπεδο των εκθετών και ομιλητών. Με την υποστήριξη και τον σχεδιασμό της Enterprise Greece, η χώρα μας συμμετείχε με 60 εκθέτες από την ευρύτερη βιομηχανία των δομικών-οικοδομικών υλικών και του μαρμάρου, κερδίζοντας το ενδιαφέρον και τις εντυπώσεις των χιλιάδων επισκεπτών της έκθεσης.

Η κυρία Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, Εντεταλμένη Σύμβουλος & Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της Enterprise Greece, του αρμόδιου εθνικού φορέα του Υπουργείου Εξωτερικών για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα και την προώθηση των εξαγωγών, περιγράφει την επιτυχημένη παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και αποκαλύπτει πως «το 2023 ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί και στον κλάδο οικοδομικών-δομικών υλικών, συμπεριλαμβανομένου του μαρμάρου, για τον οποίο έχουμε ήδη σχεδιάσει μεγάλη εκθεσιακή παρουσία με τη διοργάνωση/στήριξη σε τουλάχιστον έξι μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα σε όλο τον κόσμο».

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε με τη γενικότερη εικόνα: Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στον διεθνή επενδυτικό χάρτη, όπως την αντιλαμβάνεστε εκ μέρους του φορέα σας;

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, και η θέση της Ελλάδας στον διεθνή επενδυτικό χάρτη, αλλά και η δυναμική που εμφανίζει ως προς την προσέλκυση νέων, παραγωγικών επενδύσεων, υψηλής προστιθέμενης αξίας, είναι εντυπωσιακή. Ιδίως αν αναλογιστεί κανείς τις πρωτοφανείς κρίσεις (υγειονομική/γεωπολιτική/πόλεμος/ενεργειακή) καθώς και τη δεινή θέση στην οποία βρέθηκε την προηγούμενη δεκαετία εξαιτίας της δημοσιονομικής κρίσης και των προγραμμάτων διάσωσης της οικονομίας της.

Αυτό που ουσιαστικά παρατηρείται, είναι μια βαθμιαία, αλλά με ταχείς ρυθμούς, μεταβολή στην ποιότητα και το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα των επενδύσεων που προσελκύει πλέον η χώρα. Από επενδυτικά σχέδια που είχαν ως επί το πλείστον εμπορικό χαρακτήρα και αφορούσαν στην ίδρυση γραφείων εμπορικής αντιπροσώπευσης διεθνών επιχειρήσεων, εισήλθαμε σε μια περίοδο όπου τα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται στη χώρα αποκτούν ολοένα και περισσότερο χαρακτήρα greenfield με πολλαπλασιαστικό όφελος, το οποίο σχετίζεται τόσο με την άνοδο του ΑΕΠ, όσο και με τη δημιουργία νέων ποιοτικών, υψηλής εξειδίκευσης και προσόντων, θέσεων εργασίας. Εξαιρετικά ενθαρρυντική είναι και η υψηλή συμμετοχή των κέντρων έρευνας και ανάπτυξης, ενώ θετική εξέλιξη θεωρείται και η εγκατάσταση των κεντρικών γραφείων επιχειρήσεων (headquarters), γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα μπορεί να λειτουργήσει ως περιφερειακό επιχειρηματικό κέντρο που θα εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Σήμερα, μετά την επιτυχή επάνοδο στις αγορές και την εξισορρόπηση των μακροοικονομικών μεγεθών, η ελληνική οικονομία απολαμβάνει τους πρώτους καρπούς μιας προσπάθειας που είχε ως επίκεντρο, τις δυναμικές κυβερνητικές μεταρρυθμίσεις. Μεταρρυθμίσεις που ως στόχο είχαν τη διαμόρφωση ενός φιλοεπιχειρηματικού και φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος.

Έχουν υιοθετηθεί πολιτικές οι οποίες έχουν στρέψει δυναμικά το επενδυτικό ενδιαφέρον στη χώρα μας. Ενδεικτικά αναφέρονται η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των στρατηγικών επενδύσεων και η ενσωμάτωση σε αυτό κινήτρων ενίσχυσης με ταυτόχρονη αξιοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Greece 2.0, και τέλος η προώθηση ειδικών φορολογικών καθεστώτων για επιχειρηματικούς αγγέλους, στελέχη αλλοδαπής και εύπορων ιδιωτών (High Net Worth Individuals).

Αποτέλεσμα των πολιτικών αυτών είναι η ουσιαστική έκρηξη των καθαρών εισροών ξένων άμεσων επενδύσεων κατά τα τελευταία έτη, με εξαίρεση το 2020, όπου εξαιτίας της πανδημίας παρατηρήθηκε μια, λίγο ως πολύ, αναμενόμενη πτώση-στασιμότητα. Χαρακτηριστικό που δεν συναντάται μόνο στην Ελλάδα βέβαια. Επίσης, χαρακτηριστική είναι και η είσοδος διεθνών πολυεθνικών brands σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπου στο σύνολό τους λειτούργησαν ως προπομποί και άλλων πρόσθετων επενδύσεων με παρόμοιο ή συμπληρωματικό χαρακτήρα.

Σύμφωνα με πρόσφατες διεθνείς έρευνες, η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον ανάμεσα στους πιο ελκυστικούς προορισμούς επενδύσεων στην Ευρώπη, ενώ αυτό αποτυπώνεται και στην εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 89,6% που σημειώθηκε το 2021 στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ), σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Ως προς τις επενδυτικές συμφωνίες, αξίζει να αναφερθούμε ενδεικτικά σε όσες ανακοινώθηκαν και υλοποιούνται στον χώρο ανάπτυξης κέντρων δεδομένων, κόμβων καινοτομίας και παροχής διεθνών επιχειρηματικών υπηρεσιών από διεθνείς, εγνωσμένου κύρους, επιχειρήσεις, όπως οι: Microsoft, Google, Amazon WS, CISCO, Pfizer, SAP, JP Morgan, Digital Realty, Accenture, Imerys, SITEL.

Εξίσου σημαντικές είναι και οι επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού και της φιλοξενίας. Όπως γίνεται αντιληπτό, βιώνουμε μια δυναμική επενδυτική άνθιση, την οποία οφείλουμε να διαφυλάξουμε και να ενισχύσουμε με όλες μας τις δυνάμεις τα επόμενα χρόνια.

Για ποιους λόγους η Enterprise Greece υποστηρίζει τη συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών σε εκθέσεις όπως η BIG 5 στο Ντουμπάι; Ποια δυναμική διαβλέπετε στις ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω χώρο και μάλιστα εκτός συνόρων;

Η BIG 5 Dubai αποτελεί τη μεγαλύτερη έκθεση δομικών στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και διεξάγεται σε μια πόλη που έχει τις υποδομές και το περιβάλλον για την πετυχημένη διοργάνωση τέτοιων εκδηλώσεων. Η διεθνής αυτή έκθεση συγκεντρώνει και προβάλλει τη μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών του τομέα των κατασκευών, προωθώντας δομικά υλικά (δόμηση, μόνωση, οδοποιία, κατασκευές), μάρμαρα-υλικά επεξεργασίας μαρμάρων, κεραμικά, τεχνολογία κλιματισμού (ψύξη – θέρμανση) κατοικιών και επαγγελματικών χώρων, ηλιακών συστημάτων, προϊόντα μεταλλουργίας και υαλουργίας, μπάνια, προϊόντα ξύλου (πόρτες – κουφώματα – πατώματα, ειδικές κατασκευές), ηλεκτρολογικό υλικό, εξοπλισμός αεροδρομίων, καλώδια, ηλεκτρικά μηχανήματα, τεχνολογία υδάτων & περιβάλλοντος (πισίνες, σιντριβάνια, προστασία περιβάλλοντος, είδη ύδρευσης, άρδευσης) κ.λπ.

Η χώρα μας συμμετέχει ανελλιπώς τα τελευταία 30 περίπου χρόνια στην BIG 5, και με εθνικό περίπτερο, το οποίο διοργανώνεται από την Enterprise Greece και εμφανίζει συνεχώς αυξανόμενη συμμετοχή. Εκεί οι ελληνικές εταιρείες έχουν την ευκαιρία να επιδείξουν τα προϊόντα τους, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και να προβάλουν την εγχώρια τεχνογνωσία και τεχνολογία σε ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών και επιχειρηματιών από όλο τον κόσμο. Αξίζει επίσης να επισημάνουμε και το γεγονός ότι η ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής αναπτύσσεται ταχύτατα και παρουσιάζονται μεγάλες ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Εκτός από τα ΗΑΕ, βλέπουμε πλέον αρκετές χώρες να αναπτύσσονται με πρωτοφανείς ρυθμούς, οπότε θα υπάρξουν πολλές εξαγωγικές ευκαιρίες και μελλοντικά σε όλο το φάσμα των δομικών. Στη Σαουδική Αραβία, για παράδειγμα, σχεδιάζονται έργα αξίας εκατοντάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ το ίδιο γίνεται και σε άλλες χώρες όπως η Αίγυπτος, το Ιράκ κ.λπ.

Αν έπρεπε να κάνετε έναν απολογισμό για την έκθεση BIG 5 τι θα μπορούσατε να πείτε αναφορικά με τις συμμετοχές, τα προϊόντα των ελληνικών εταιρειών αλλά, κυρίως, τις εντυπώσεις και το ενδιαφέρον που συγκέντρωσε το ελληνικό στοιχείο;

Η εθνική παρουσία ξεπέρασε φέτος κάθε προσδοκία, σημειώνοντας ρεκόρ συμμετοχών με 60 επιχειρήσεις, ξεπερνώντας τη συμμετοχή μας ορόσημο στη διοργάνωση του 2019, όπου η χώρα μας είχε αναδειχθεί 2η σε ευρωπαϊκό επίπεδο και 5η σε παγκόσμιο.

Είμαστε περήφανοι που είχαμε συμμετοχές από όλο το εύρος των δομικών, από μονωτικά, χρώματα, ηλιακά συστήματα, μάρμαρα και πλακίδια, είδη κιγκαλερίας, συστήματα σκίασης, θωρακισμένες πόρτες, μέχρι καινοτόμες λύσεις για πιο βιώσιμες κατασκευές, ενώ είχαμε παρουσία και στην έκθεση-συνέδριο «EVERYTHING ARCHITECTURE», η οποία διοργανώθηκε για πρώτη χρονιά κατά τη διάρκεια της BIG 5.

Επιστρέψτε μου στο σημείο αυτό να αναφέρω και τη σημαντική συμβολή της Enterprise Greece στην υποδειγματική οργάνωση της εθνικής συμμετοχής και στην προβολή της στους εμπορικούς επισκέπτες, μέσω διαφημιστικών καταχωρήσεων σε προνομιακούς χώρους προβολής εντός της έκθεσης, καθώς και με ευρύτερη επικοινωνία.

Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει και στη σημαντική δράση προβολής του ελληνικού μαρμάρου κατά τη διάρκεια της BIG 5, την οποία υλοποιήσαμε σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης, με σκοπό τη στοχευμένη προώθηση του Ελληνικού Μαρμάρου στο εξωτερικό, ώστε να βοηθήσουμε περαιτέρω την εξωστρέφεια του κλάδου μέσω σύγχρονων πρακτικών προώθησης και προβολής, σύμφωνα με το τριετές στρατηγικό πλάνο του κλάδου.

Μιας και αναφερθήκατε σε αυτή την πρωτοβουλία και λαμβάνοντας υπόψη τον χώρο που διαμορφώθηκε στη διεθνή έκθεση για την προβολή του μαρμάρου, θα λέγατε πως το ελληνικό μάρμαρο μπορεί να εξελιχθεί σε ένα διεθνές brand, παρά τις αλλεπάλληλες κρίσεις;

Η Εντεταλμένη Σύμβουλος και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της Enterprise Greece, Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, και ο Πρέσβης της Ελλάδας στα ΗΑΕ, Αντώνης Αλεξανδρίδης

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο κλάδος του μαρμάρου αποτελεί έναν ιδιαίτερα σημαντικό εξαγωγικό κλάδο, με εκατομμύρια σε πωλήσεις σε όλο τον κόσμο. Παρουσιάζει δε τεράστια δυναμική και εξαιρετικές προοπτικές για το μέλλον. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι είναι άμεσα συνυφασμένος με τον ελληνικό πολιτισμό, με παράδοση η οποία κρατά από τα αρχαία χρόνια.

Η συγκεκριμένη δε πρωτοβουλία αποτελεί την πρώτη οργανωμένη προσπάθεια για τον κλάδο του ελληνικού μαρμάρου και προβολής του με το Brand Name «Greek Marble» σε συνεργασία με τον αρμόδιο φορέα του κλάδου, τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης.

Η προσπάθεια μάλιστα θα συνεχιστεί με περισσότερες δράσεις σε αγορές στρατηγικού ενδιαφέροντος όπως είναι η Αμερική, όπου για πρώτη φορά θα στηρίξουμε τη συμμετοχή εταιρειών του κλάδου στην έκθεση TISE στο Λας Βέγκας, η οποία διεξάγεται τον ερχόμενο Φεβρουάριο.

Στόχος είναι η αύξηση της προστιθέμενης αξίας του ελληνικού μαρμάρου, η βελτίωση της αναγνωρισιμότητάς του και η φυσικά η αύξηση των εξαγωγών του κλάδου. Και οι προοπτικές είναι σίγουρα ευοίωνες.

Η κατασκευαστική αγορά, σε όλο το φάσμα της, υποχρεούται να συμμορφωθεί με τις αρχές της αειφορίας αλλά και του ψηφιακού μετασχηματισμού. Πόσο καινοτόμες, προηγμένες και νεοφυείς λοιπόν είναι οι επιχειρήσεις των δομικών υλικών;

Η χώρα μας είχε για 3η συνεχόμενη χρονιά τη μεγαλύτερη εθνική παρουσία στον χώρο Startup City της έκθεσης, με τη συμμετοχή 10 ελληνικών Startups, οι οποίες είχαν την ευκαιρία να επιδείξουν καινοτόμες τεχνολογίες της βιομηχανίας δομικών υλικών και κατασκευών. Αυτό καταδεικνύει το υψηλό επίπεδο στο οποίο έχουν φτάσει οι ελληνικές επιχειρήσεις. Μάλιστα, η παρουσία 10 εταιρειών έφερε την Ελλάδα στην πρώτη θέση μεταξύ όλων των χωρών που συμμετείχαν.

Αυτό που μας γεμίζει με αισιοδοξία είναι το γεγονός ότι η παραδοσιακή ελληνική βιομηχανία δομικών παρουσιάζει πλέον καινοτόμα προϊόντα τα οποία εντυπωσιάζουν και την καθιστούν εξαιρετικά ανταγωνιστική απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό. Και αυτό είναι κάτι που παρατήρησαν και θαύμασαν οι επισκέπτες της έκθεσης.

Ποιο είναι το πλάνο των επόμενων δράσεων και ενεργειών προκειμένου να προβάλετε και να ενισχύσετε την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων της βιομηχανίας οικοδομικών-δομικών υλικών και μαρμάρου;

Η Enterprise Greece θα συνεχίσει και το 2023 να δίνει δυναμικό «παρών» σε διεθνείς εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, για τους κλάδους ενδιαφέροντος. Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί και στον κλάδο οικοδομικών-δομικών υλικών, συμπεριλαμβανομένων του μαρμάρου, για τον οποίο έχουμε ήδη σχεδιάσει μεγάλη εκθεσιακή παρουσία με τη διοργάνωση/στήριξη σε τουλάχιστον έξι μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα σε όλο τον κόσμο.

Στο πλαίσιο αυτό, θα συνεχίσουμε και τη στήριξη προβολής του ελληνικού μαρμάρου σύμφωνα με το τριετές στρατηγικό πλάνο του κλάδου, ενώ έχουμε προβλέψει και τη διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων, καθώς και επιχειρηματικών αποστολών, τα οποία θα συμβάλουν στην περαιτέρω εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου οικοδομικών-δομικών.

Φυσικά, ο ρόλος της Enterprise Greece δεν εξαντλείται στην κατασκευαστική αγορά. Πώς μπορεί να τη βοηθήσει η Enterprise Greece μία επιχείρηση για να ενισχύσει την παρουσία της στο εξωτερικό;

Η Enterprise Greece έχει ξεκάθαρη στρατηγική ως προς το ποιοι είναι οι τομείς και τα πεδία εκείνα στα οποία η Ελλάδα παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα. Και μάλιστα η στρατηγική αυτή έχει δυναμικό χαρακτήρα. Επικαιροποιείται και αναπροσαρμόζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα βάση των καινοτομιών και τη δυναμική των δικών μας κλάδων και παραγωγής, τις τάσεις της διεθνούς αγοράς και της κινητικότητας των διεθνών κεφαλαίων, ώστε να υπάρχει πάντοτε η απαιτούμενη ετοιμότητα για να διεκδικήσουμε οφέλη για την ελληνική οικονομία. Η συμμετοχή σε στοχευμένες δράσεις σε αγορές του εξωτερικού, καθώς και σε διεθνείς εκθέσεις μέσω εθνικών περιπτέρων και για συγκεκριμένους κλάδους, όπως των τροφίμων-ποτών, καταναλωτικών προϊόντων, βιομηχανικών προϊόντων & δομικών υλικών, ναυτιλίας, τεχνολογίας, τουρισμού και ακινήτων, ενέργειας, εφοδιαστικής αλυσίδας, και δημιουργικών βιομηχανιών, αποτελεί μια πρόσθετη επιλογή, διαθέσιμη προς όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις, στην αναζήτηση επενδυτικών εταίρων και δυνητικών συνεργασιών.

Η Enterprise Greece οργανώνει επίσης σεμινάρια με αντικείμενο την εκπαίδευση εξωστρεφών ελληνικών επιχειρήσεων πάνω στις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε χώρας-στόχου για εξαγωγή προϊόντων ή/και υπηρεσιών, οργανώνει στοχευμένες συναντήσεις στην Ελλάδα μεταξύ εκπροσώπων ελληνικών επιχειρήσεων και αγοραστών ή/και διανομέων του εξωτερικού, ώστε να διευκολύνει την ανάπτυξη συνεργασιών και εμπορικών συμφωνιών, ενώ τέλος, παράσχει κάθε δυνατή πληροφόρηση επί της διαδικασίας εξαγωγής προϊόντων σε αγορές εντός και εκτός ΕΕ.

Ως προς το επενδυτικό σκέλος, οι ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες επιθυμούν να αναπτύξουν στρατηγικές συνεργασίες, θα μπορούν σύντομα να αξιοποιήσουν την υπηρεσία επενδυτικού χαρτοφυλακίου του Οργανισμού. Στόχος είναι η ανεύρεση μέσω της συγκεκριμένης υπηρεσίας, του κατάλληλου επενδυτικού εταίρου, βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και κριτηρίων, για την ανάπτυξη ενός νέου επενδυτικού έργου ή η σύναψη μιας στρατηγικής επενδυτικής συμφωνίας που θα δώσει ώθηση ανάπτυξης στην οποιαδήποτε ελληνική επιχείρηση που την έχει θέσει ως στόχο. Πρόκειται για μια απολύτως επιτυχημένη υπηρεσία που πληροί όλες τις προϋποθέσεις εμπιστευτικότητας, ενώ παρέχεται άνευ κόστους στους ενδιαφερόμενους και λειτουργεί ως ένα πρόσθετο, συμπληρωματικό κανάλι στη δική τους αυτόνομη στρατηγική.

Στην όλη διαδικασία, είτε πρόκειται για την επενδυτική, είτε για την εμπορική διάσταση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, καταλυτικό ρόλο παίζει η στρατηγική συνεργασία που έχει αναπτύξει η Enterprise Greece, με ομόλογους Οργανισμούς στο εξωτερικό, με τις Πρεσβείες ξένων χωρών στην Ελλάδα ή με διεθνή επιμελητήρια, αλλά και με όλες τις οργανικές μονάδες, μέλη της ενιαίας δομής της οικονομικής εξωστρέφειας της χώρας.