Αυξημένη κίνηση και έσοδα έφερε το 2022 στην Αττική Οδό, με την εταιρεία που έχει την παραχώρηση της Αττικής Οδού να προβλέπει επιπλέον αύξηση των εσόδων κατά 3% για το 2023, που θα είναι και η τελευταία ολοκληρωμένη χρονιά εκμετάλλευσης της παραχώρησης από τη συγκεκριμένη εταιρεία, αφού η σύμβαση λήγει στις 6 Οκτωβρίου του 2024. Ειδικότερα, σύμφωνα με την οικονομικές καταστάσεις της Αττική Οδός ΑΕ, τα έσοδα της χρήσης 2022 από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου έφθασαν τα 197,30 εκατ. ευρώ, έναντι 176,78 εκατ. ευρώ της χρήσης 2021, ενώ τα έσοδα από λειτουργικές μισθώσεις ανήλθαν σε 3,66 εκατ. ευρώ, έναντι 3,13 εκατ. το 2021.

Η αύξηση των εσόδων αποδίδεται στην άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας που είχαν επιβληθεί λόγω της πανδημίας, η οποία συνεισέφερε στην αύξηση κυκλοφορίας στην Αττική Οδό (+12,5% την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021 και +0,3% σε σχέση με το 2019, προ Covid-19). Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας ανήλθαν το 2022 σε 86,48 εκατ. ευρώ, έναντι 71,47 εκατ. το 2021, και τα κέρδη μετά από φόρους σε 66,97 εκατ. ευρώ, έναντι 56,37 εκατ. της χρήσης 2021.

Οι δικαστικές διαμάχες με δήμους
Διάφοροι δήμοι της Αττικής είχαν επιβάλει επί του οδοστρώματος της Αττικής Οδού και επί εγκαταστάσεών της δημοτικά βάρη (κυρίως τέλη καθαριότητας και φωτισμού, δημοτικό φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων) και συναφή πρόστιμα για την περίοδο από 2002 έως και 2022, συνολικού ποσού ευρώ 24 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εταιρεία προσέφυγε κατά των σχετικών πράξεων επιβολής και τον Δεκέμβριο του 2018 δημοσιεύθηκαν αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις οποίες έγιναν δεκτές οι αιτήσεις αναίρεσης που είχε ασκήσει η εταιρεία κατά επιβολών από το Δήμο Ασπροπύργου.
Η εν λόγω νομολογία έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται στις λοιπές υποθέσεις επιβολής. Εξάλλου, πλέον στη νομοθεσία αναφέρεται ρητώς ότι επί του οδοστρώματος και επί των εγκαταστάσεων του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού δεν επιβάλλονται δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ούτε συναφή πρόστιμα.

Αποζημιώσεις 7 εκατ. ευρώ σε εγκλωβισμένους στα χιόνια
Όσον αφορά στις αποζημιώσεις προς οδηγούς που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό λόγω έντονης χιονόπτωσης τον Ιανουάριο του 2022, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022 είχε καταβληθεί το ποσό των 2.000 ευρώ σε συνολικά 3.515 αιτούντες, δηλαδή συνολικό ποσό 7,03 εκατ. ευρώ.
Στην εταιρεία επιβλήθηκε επίσης με υπουργική απόφαση πρόστιμο 1.000.000 ευρώ. Πάντως, λόγω της πολυπλοκότητας των ζητημάτων αναφορικά με αγωγές που έχουν ασκηθεί επί του παρόντος σύμφωνα με την εταιρεία δεν είναι εφικτή η εκτίμηση της συνολικής υποχρέωσης που θα προκύψει με την τελεσίδικη περάτωση των δικαστικών εκκρεμοτήτων.

Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση
Υπενθυμίζεται ότι σε εξέλιξη βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού, μετά τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης παραχώρησης. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει δώσει στα οκτώ υποψήφια επενδυτικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον προθεσμία έως το απόγευμα της Δευτέρας 17 Ιουλίου για να καταθέσουν τις δεσμευτικές προτάσεις τους. Υπενθυμίζεται ότι οι οκτώ ενδιαφερόµενοι είναι οι εξής (µε αλφαβητική σειρά):

– Η ισπανική Abertis Infraestructuras
– Η ιταλική Gruppo FININC – INC
– Ένωση προσώπων αποτελούµενη από τις εταιρείες ΓΕΚ Τέρνα µε την FS ARK HOLDCO από το Λουξεµβούργο (η τελευταία αποτελεί επενδυτικό όχηµα της Igneo)
– Ένωση προσώπων αποτελούµενη από τις εταιρείες Vinci Highways – Vinci Concessions – Μυτιληναίος – Mobility Partner (η Mobility Partner είναι θυγατρική εταιρεία της Vinci)
– Ένωση προσώπων αποτελούµενη από τις εταιρείες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Adrian Infrastructure
– Κοινοπραξία αποτελούµενη από τις εταιρείες Brisa – Auto Estradas de Portugal και Rubicone Bidco
– Κοινοπραξία αποτελούµενη από τις εταιρείες Macquarie Asset Management Motorway Holdings και Fincop Infrastructure (η τελευταία ανήκει στον όµιλο Κοπελούζου)
– Κοινοπραξία αποτελούµενη από τις εταιρείες Vauban – DIF – EGIS.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter Build