Στη συμπρωτεύουσα έχουν ήδη δρομολογηθεί πλήθος υποδομών που θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία και θα βελτιώσουν το κύρος της χώρας μας στη διεθνή αγορά.

Ο στρατηγικός ρόλος της επέκτασης της 6ης προβλήτας
Η επέκταση της 6ης προβλήτας είναι ένα στρατηγικό έργο ανάπλασης, το οποίο αναμένεται να επιφέρει θετικές κοινωνικο-οικονομικές επιδράσεις στην ευρύτερη περιοχή. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί έναν βασικό πυλώνα ανάπτυξης, καθώς αποτελεί πύλη εισόδου – εξόδου των εμπορευμάτων προς τις λοιπές βαλκανικές χώρες, αλλά και σπουδαία συγκοινωνιακό κόμβο. Η χερσαία ζώνη του λιμένα καλύπτει συνολική έκταση 1,550,000 μ2, και καλύπτει μήκος 3,500μ. Το σύνολο των κρηπιδωμάτων είναι 6.150 μ, διαθέτει 6 προβλήτες, κτίρια διοίκησης και κτίρια γραφείων που σχετίζονται με τις λειτουργίες του λιμένα, αποθήκες, υπόστεγα, ειδικό εξοπλισμό και άλλες εγκαταστάσεις.

Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Thess INTEC

Ειδικότερα, για την επέκταση της 6ης προβλήτας, ο Θάνος Λιάγκος, Εκτελεστικός Προέδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος στην ΟΛΘ Α.Ε. δηλώνει πως «υλοποιούμε ένα πολυεπίπεδο επενδυτικό πλάνο, με γνώμονα τον ρόλο μας ως πύλη ανάπτυξης και προστιθέμενης αξίας για τους οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους μας. Από το 2018, έχουμε επενδύσει περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ για τη συνολική αναβάθμιση του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Η αναβάθμιση των υποδομών στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί άμεση επένδυση μείζονος σημασίας και για την πόλη της Θεσσαλονίκης και προάγει τις διασυνοριακές συνέργειες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενισχύοντας σημαντικά τις προοπτικές ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή. Το έργο επέκτασης του Προβλήτα 6, με προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ, αναβαθμίζει ουσιαστικά τον ρόλο του Λιμένα Θεσσαλονίκης, παρέχοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEU, αυξάνοντας τη χωρητικότητα του και οδηγώντας σε ανάλογη αύξηση της εμπορικής του δραστηριότητας».

 

Ετήσια έσοδα έως 272 εκατ. ευρώ
Με την ολοκλήρωση της επέκτασης θα διενεργούνται πιο εύκολα και γρήγορα οι εργασίες εντός του λιμένα, ενώ θα μπορούν να φιλοξενούνται στο λιμάνι πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας, ενισχύοντας σημαντικά τις φορτοεκφορτωτικές δραστηριότητες. Πρόκειται για μία υποδομή που θα επιφέρει άνθιση στον παραγωγικό τομέα και εκ νέου ανάπτυξη στη συμπρωτεύουσα, καθώς θα ενισχύσει την επιρροή της στα Νότια Βαλκάνια. «Η υλοποίηση, αλλά και η ολοκλήρωση του έργου, συμβάλλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Ενδεικτικά, βάσει ανεξάρτητης μελέτης, κατά τη δεκαετή περίοδο πλήρους λειτουργία του, ο Προβλήτας 6, αναμένεται να δημιουργήσει ετήσια έσοδα 272 εκατ. ευρώ στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμένα, να στηρίξει τα έσοδα του Δημοσίου με περισσότερα από 55 εκατ. ευρώ ετησίως, να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία που υπερβαίνει τα 177 εκατ. ευρώ ετησίως και να στηρίξει άμεσα ή έμμεσα τη δημιουργία περισσότερων των 4.000 θέσεων εργασίας» σημειώνει ο Θ. Λιάγκος .

Περιορισμός της κυκλοφοριακής συμφόρησης
Στις αρχές του επόμενους έτους, πρόκειται να παραδοθεί το έργο της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, μίας ανάπλασης που μετρά πάνω από δέκα χρόνια καθυστερήσεων εξαιτίας δικαστικών προσφυγών. Το έργο το οποίο θα διασυνδέσει τον λιμένα της Θεσσαλονίκης με τους δύο κεντρικούς αυτοκινητοδρόμους τελικά θα το αναλάβει η «Εγνατίας Οδός Α.Ε.», με συνολικό προϋπολογισμό 75 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο περιοχής Καλοχωρίου, μήκους περίπου 3,5 χλμ. Παράλληλα, αναβαθμίζεται μέρος του τοπικού οδικού δικτύου στη βιομηχανική περιοχή του Καλοχωρίου, αποκαθιστώντας τη σύνδεσή του με τον 6ο Προβλήτα και τον ΠΑΘΕ. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η κατασκευή 6 μεγάλων τεχνικών (γεφυρών) συνολικού μήκους 1.374μ. καθώς και έργα οδοποιίας για την υλοποίηση των προσβάσεων στην οδογέφυρα και στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του τοπικού οδικού δικτύου της βιομηχανικής περιοχής Καλοχωρίου.

Με την ολοκλήρωση του έργου, θα ανακουφιστεί από την κυκλοφοριακή συμφόρηση το δυτικό τμήμα της συμπρωτεύουσας, εφόσον ο φόρτος των οχημάτων μεταφορών προς τον Λιμένα θα εκτρέπεται νωρίτερα, από την περιοχή της συμβολής της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης με τον Αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ. Ακόμη, θα επιτευχθεί η άμεση αποφόρτιση του τοπικού οδικού δικτύου από τις κινήσεις βαρέων φορτηγών και η αποκατάσταση της τοπικής κυκλοφορίας της οδού Καλοχωρίου με τον ΠΑΘΕ, στην κατεύθυνση προς Αθήνα, και αντίστροφα, καθώς και η σύνδεση του 6ου Προβλήτα με το Καλοχώρι και αντίστροφα.

Τέλος του 2025 η α’ φάση λειτουργίας του Thess INTEC
Καίριο βήμα για να καταστεί η Θεσσαλονίκη σπουδαίο κέντρο καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, αποτελεί το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς Thess INTEC. Το εν λόγω πάρκο, το οποίο θα είναι το πρώτο του είδους του στη χώρα μας, θα έχει συνολική έκταση 760 στρεμμάτων και θα φιλοξενήσει πλήθος ερευνητικών εργαστηρίων, παραγωγικές μονάδες, εκτενείς χώρους πρασίνου, μία ξενοδοχειακή μονάδα, αλλά και ένα θεματικό πάρκο-ενυδρείο.

Οι διαδικασίες για την υλοποίηση του πάρκου προχωρούν με γοργούς ρυθμούς. Χαρακτηριστικά ο Νίκος Ευθυμιάδης, Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου του Thess INTEC αναφέρει πως «το πάρκο υποστηρίχθηκε έμπρακτα από την Ελληνική Πολιτεία και, ήδη, το απλό όραμα του 2019 ευρίσκεται σήμερα ένα μόλις βήμα πριν από την έναρξη υλοποίησης του και μάλιστα σε χρόνο “ρεκόρ” για τα ελληνικά παραδοσιακά δεδομένα. Η μεγάλη αυτή επιτυχία οφείλεται στη σύμπνοια και στενή συνεργασία των Μετόχων (Φορείς, Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Ιδρύματα, Τοπική Αυτοδιοίκηση και Δωρήτριες επιχειρήσεις) του Διοικητικού Συμβουλίου και βέβαια των εργαζόμενων στη βασική ομάδα ανάπτυξης της Εταιρείας ΕΑΝΕΠ Thess INTEC AE. Στο τελικό αυτό στάδιο, υφίστανται πλέον όλες οι βασικές μελέτες και αδειοδοτήσεις που απαιτούνται, ενώ μοναδική εκκρεμότητα παραμένει το τελικό στάδιο έγκρισής τους από το Συμβούλιο της Επικρατείας και η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Το 2023 αποτελεί έτος ορόσημο για το Thess INTEC, καθώς αναμένεται η έναρξη των εργασιών υλοποίησης του έργου, ώστε μέχρι το τέλος του 2025 να ξεκινήσει η Α’ φάση λειτουργίας του, χρονιά κατά την οποία αναμένουμε να απασχολούνται ήδη χίλιοι εργαζόμενοι».

Ο οικονομικός και κοινωνικός αντίκτυπος
Μέσα στην επόμενη δεκαετία, το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο αναμένεται να προσελκύσει πλήθος ελληνικών και διεθνών επενδύσεων, που θα κυμαίνονται από 500 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ, ενώ θα δημιουργήσει χιλιάδες μόνιμες θέσεις εργασίας για ερευνητές και διοικητικά στελέχη. Επομένως, γίνεται λόγος για ένα έργο που θα έχει τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξής της. «Τo Thess INTEC φιλοδοξεί να καταστεί το πρώτο Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας 4ης Γενιάς που θα συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων τεχνολογικών πάρκων της Ευρώπης. Αποτελεί πρωτοβουλία φορέων και επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα, σε στενή συνεργασία με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά κέντρα, την τοπική κοινωνία και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.

Είναι ίσως η πρώτη φορά που όλα τα παραπάνω μέλη του Ελληνικού Οικοσυστήματος Καινοτομίας συμμετέχουν ενεργά στην στρατηγική ανάπτυξης και λειτουργίας παρόμοιας υποδομής, συμμετέχοντας ταυτόχρονα τόσο στη Διοίκηση της μη κερδοσκοπικής και κοινωφελούς χαρακτήρα Ανώνυμης Εταιρείας Thess INTEC SA, όσο και στη μετοχική σύνθεση της. Η υλοποίηση του Thess INTEC θα αποτελέσει μοναδικό παράδειγμα υγιούς και αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ του Ιδιωτικού και του Δημόσιου τομέα (P.P.P.) για πολλούς ακόμη και σημαντικούς τομείς της Εθνικής μας Οικονομίας, γεγονός που θα συμβάλλει ουσιαστικά και στη βελτίωση του παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας» υπογραμμίζει ο Ν. Ευθυμιάδης και συμπληρώνει πως «το Thess INTEC θα έχει συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία εκατοντάδες εκατομμύρια επενδύσεων και στη Θεσσαλονίκη χιλιάδες θέσεις καλά αμειβόμενης εργασίας. Κατά την πλήρη ανάπτυξη του Thess INTEC, προβλέπεται η δημιουργία 7000 νέων θέσεων εργασίας, η κατά 2% αύξηση του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ θα συμβάλει τα μέγιστα στην αναβάθμιση της τοπικής και υπερ-τοπικής οικονομίας και εικόνας».

Η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος της νοτιοανατολικής Ευρώπης
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η κατασκευή δύο από τις πέντε πλωτές μονάδες αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), οι οποίες σταδιακά θα τεθούν σε λειτουργία μέσα στην τριετία, καθιστώντας την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Οι ποσότητες αερίου, περίπου 22,5 δις. κυβικών μέτρων που θα διακινούν σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Β. Μακεδονία, Ρουμανία, Σερβία, Μολδαβία και Ουκρανία αντιστοιχούν στο 45% του ρωσικού φυσικού αερίου, επιτρέποντας την ανεξαρτησία των άνωθεν περιοχών από το ρωσικό καύσιμο.

Η Elpedison έχει αναλάβει την υλοποίηση του «Thessaloniki FSRU», το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2025. Το έργο θα περιλαμβάνει μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου, τοποθετημένη στον Θερμαϊκό κόλπο, ανοικτά της συμπρωτεύουσας. Πρόκειται για μία μεγάλη μονάδα που θα μπορεί να αποθηκεύσει 170.000 κ.μ. LNG και να παραδώσει έως και 20 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως. Η Elpedison σκοπεύει να υλοποιήσει μία καινούρια μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, η οποία μαζί με την ήδη υπάρχουσα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, θα συνδεθούν μέσω ενός συστήματος χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών με το FSRU. Με τον ίδιο τρόπο, η πλωτή μονάδα θα συνδεθεί και με τους τοπικούς αγωγούς μεταφοράς του ΕΣΦΑ.

Ο αντίκτυπος του έργου θα είναι τεράστιος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς θα αποτελέσει βασικό σημείο ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, ενώ παράλληλα η θέση της Ελλάδας θα ενισχυθεί σημαντικά στην παγκόσμια αγορά καυσίμου. Επιπλέον, θα βελτιωθεί η ασφάλεια κατά τον ανεφοδιασμό και θα επιτευχθεί ουσιαστική αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Συνεπώς, πρόκειται για μία μεγαλεπήβολη επένδυση με τεράστιο οικονομικό και επενδυτικό αντίκτυπο για την περιοχή και την χώρα εν γένει.