Ένα αναπτυγμένο και σύγχρονο σύστημα στην αλυσίδα ανεφοδιασμού μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη σε μία επιχείρηση, όπως τονίζει ο Άρης Σκεπετάρης, Διευθυντής Logistics & Customer Service της Knauf ABEE.

Ποιες καινοτόμες πρακτικές χρησιμοποιείτε στον τομέα των logistics;

Η εταιρεία μας βρίσκεται σε μία συνεχή και καθημερινή παρακολούθηση της αγοράς προκειμένου να αφουγκράζεται άμεσα τις τρέχουσες εξελίξεις και απαιτήσεις. Ανάλογα δημιουργεί το κλίμα και τις προϋποθέσεις, ώστε να αναπροσαρμόζει τις δομές της και να αφομοιώνει στην οργάνωσή της καινοτόμα συστήματα. Η Knauf Ελλάδας σε συνεργασία με το κεντρικά της στη Γερμανία, προωθεί δυναμικά την έννοια του Digitalization. Ήδη ως όμιλος, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας, έχει δημιουργήσει συγκεκριμένο τμήμα που συντονίζει την εφαρμογή διαφόρων συστημάτων στο πνεύμα του Digitalization. Παρόλα αυτά, εμείς ως Knauf Ελλάδας προηγηθήκαμε αυτής της τάσης, με αποτέλεσμα εντός του 2022 ήδη να βρισκόμαστε στην τελική φάση τριών projects στον τομέα των logistics, όπως επίσης και ενός επιπλέον project το οποίο θα υλοποιηθεί εντός του 2023. Μία σύντομη αναφορά και περιγραφή αυτών είναι:

Automated freight cost invoicing (SAP LE): Είναι ένα project το οποίο επιτρέπει την αυτόματη κοστολόγηση των μεταφορικών εξόδων της εταιρείας σε επίπεδο φορτίου, αλλά και σε επίπεδο προϊόντος. Δηλαδή έχουμε τη δυνατότητα της live και on time κοστολογικής επίδρασης της μεταφοράς στα προϊόντα μας. Επιπλέον, μας δίνει το πλεονέκτημα του pre invoicing προς τις συνεργαζόμενες μεταφορικές εταιρείες και με αυτό τον τρόπο αποφεύγουμε δυσλειτουργίες στην τιμολογιακή επικοινωνία μας με αυτές.

Shipping terminal: Πρόκειται για ένα terminal, το οποίο εγκαθίσταται στα κέντρα logistics της εταιρείας για το self-check in & self-check out των οδηγών φορτηγών. Δημιουργεί αυτόματες εγγραφές στα συστήματά μας, όπως ώρα άφιξης και αναχώρησης του φορτηγού, πραγματοποιεί αυτόματη αποθήκευση του βάρους και ταυτόχρονα έλεγχο αυτού και αναλαμβάνει την έκδοση των εγγράφων μεταφοράς (δελτία αποστολής κ.λπ..) στην πύλη των εγκαταστάσεών μας. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνουμε την άμεση πληροφόρηση των συστημάτων μας, τον αυτόματο έλεγχο του μεταφερόμενου βάρους, τη μείωση της κυκλοφορίας των οδηγών στις εγκαταστάσεις και οπωσδήποτε τη μείωση του χρόνου διαχείρισης που απαιτείται.

Transporeon: Αποτελεί μια συνεργασία της εταιρείας μας με την εταιρεία Transporeon, η οποία έχει διεθνή εμβέλεια και αναφέρεται στην αυτόματη ανάθεση και οργάνωση της μεταφοράς. Είναι ένας service provider μεταξύ της εταιρείας μας και των μεταφορικών εταιρειών. Η επικοινωνία του customer service με τις μεταφορικές εταιρείες για την εξεύρεση και οργάνωση της μεταφοράς των φορτίων πραγματοποιείται μέχρι και σήμερα μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας και emails. Πλέον και με τη βοήθεια της ενσωμάτωσης του transporeon στην οργάνωσή μας, αυτός ο τρόπος επικοινωνίας μειώνεται τουλάχιστον κατά 95% και θα υλοποιείται αυτοματοποιημένα. Επιπλέον, στην ίδια πλατφόρμα επικοινωνίας ενσωματώνεται η διαχείριση αφίξεων των φορτηγών στις εγκαταστάσεις μας, το λεγόμενο Time Slot Management (TSM), που έχει να κάνει με τα ραντεβού αφίξεων, των οποίων η διαχείριση μέχρι και σήμερα πραγματοποιείται μη αυτόματα. Στην περίπτωση αυτή, οι μεταφορικές εταιρείες θα αναθέτουν οι ίδιες τα φορτία μέσω της πλατφόρμας και κατόπιν θα έχουν αυτόματα την επιλογή κλεισίματος της ώρας άφιξης των φορτηγών στις εγκαταστάσεις μας. Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται δραματική μείωση της κυκλοφορίας των φορτηγών στις εγκαταστάσεις μας, μείωση του χρόνου αναμονής των οδηγών τουλάχιστον κατά 95%, διευκολύνουμε τις μεταφορικές, ώστε να επιλέξουν ανάλογα με τις ανάγκες τους και τους δικούς μας ελεύθερους χρόνους φόρτωσης και, τέλος, δημιουργούμε ασφαλείς και ξεκούραστες προϋποθέσεις στους οδηγούς για να συνεχίσουν το ταξίδι τους μέχρι την παράδοση των προϊόντων μας. Ως συνέχεια της πλατφόρμας, ενσωματώνουμε το μοντέλο Sixfold, το οποίο θα μας δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης του φορτίου μας μέχρι και την παράδοσή του (συνδεόμενο με το Telematics system).

ORTEC: Αφορά μία εξιδεικευμένη εφαρμογή για το customer service της εταιρείας μας. Πρόκειται για το λεγόμενο One Click Planning, κατά το οποίο η σύνθεση των παραγγελιών, η οργάνωση των φορτίων και των διαδρομών πραγματοποιούνται σχεδόν αυτόματα, συνδυάζοντας βέβαια τη διαδρομή, τους ειδικούς περιορισμούς των πελατών μας, τα σημεία παράδοσης και το pattern του φορτίου. Με τη χρήση αυτής της εφαρμογής επιτυγχάνουμε αμεσότητα στις απαιτήσεις των πελατών μας, ελαχιστοποίηση του χρόνου ταξιδιού και των αποστάσεων μεταξύ των σημείων παράδοσης, όπως επίσης καλύτερο και γρηγορότερο optimization της σύνθεσης των φορτίων μας.

Πώς επιτυγχάνεται η παράδοση των προϊόντων σας με τη χρήση των logistics;

Το τμήμα Logistics & Customer service της εταιρείας μας διαχειρίζεται τρία διαφορετικά κέντρα Logistics, τα οποία βρίσκονται στην Αμφιλοχία, στη Θεσσαλονίκη (νέο απόκτημα από τον Μάρτιο του 2021) και στον Βόλο. Εξυπηρετεί πάνω από 1.100 διαφορετικά σημεία παράδοσης σε 20 διαφορετικές χώρες. Όπως καταλαβαίνετε, οι απαιτήσεις για αμεσότητα και μείωση του χρόνου απόκρισης είναι αυξημένες, ειδικότερα κατά την υποστήριξη μεγάλων έργων, των οποίων οι απαιτήσεις κατασκευής δεν μπορούν να περιμένουν. Μεταφέρουμε τα προϊόντα μας μέσω συμβατικών φορτηγών, εμπορευματοκιβωτίων (containers), χρησιμοποιώντας τα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ενώ παράλληλα διαθέτουμε μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση και φόρτωση πλοίων τύπου RoRo, Bulk, pallet carriers κ.ά. για τους μακρινούς προορισμούς, όπου οι απαιτήσεις των πελατών μας σε μεταφερόμενο βάρος κυμαίνονται από 1.700 έως 3.500 τόνους.

Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι η εταιρεία μας και γενικότερα ο όμιλος είναι πολύ ευαισθητοποιημένος με τα θέματα ασφαλείας. Εάν όχι η πρώτη εταιρεία, είμαστε σίγουρα από τις πρώτες στη χώρα μας που μελετήσαμε και αναπτύξαμε το 2015 έναν οδηγό ασφαλούς φόρτωσης και μεταφοράς για τα προϊόντα μας. Με βάση αυτές τις οδηγίες, ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε έως σήμερα να εκπαιδεύουμε το προσωπικό μας, τις συνεργαζόμενες εταιρείες και τους οδηγούς. Είναι μία πολύ σοβαρή προσέγγιση στο θέμα της ασφάλειας και με την ευκαιρία θα συμβούλευα και τις άλλες εταιρείες να ασχοληθούν περισσότερο με τα θέματα της ασφαλούς φόρτωσης και μεταφοράς φορτίων. Πρόκειται για την ασφάλεια όλων μας, των οικογενειών μας, των παιδιών μας, που χρησιμοποιούν τους εθνικούς δρόμους της χώρας μας και όχι μόνο. Ο οδηγός ασφαλούς φόρτωσης και μεταφοράς διατίθεται σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, ενώ έχει μεταφραστεί και στα αγγλικά. Σαφώς είναι διαθέσιμος για κάθε ενδιαφερόμενο.

Ποια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση ενός αναπτυγμένου συστήματος logistics;

Τα οφέλη είναι πολλά. Αποδεικνύεται δε από διάφορες μελέτες ότι ένα καλοστημένο σύστημα logistics αποδίδει στον πελάτη και κατ’ επέκταση στην ίδια την κατασκευή οικονομικά οφέλη που αγγίζουν το 5-7%. Άνω του 60% των παραγγελιών που δεχόμαστε ημερήσια, διεκπεραιώνονται ως προς τη φόρτωσή τους την ίδια ημέρα. Δηλαδή οι πελάτες μας σήμερα παραγγέλνουν, αύριο παραλαμβάνουν. Μέσω λοιπόν της διαθεσιμότητας και της αμεσότητας παράδοσης που παρέχουμε, βοηθάμε ουσιαστικά στη μείωση του cash flow της επιχείρησης (του πελάτη), ενώ λόγω της συχνότητας παραδόσεων μειώνονται έμμεσα και οι απαιτήσεις για μεγάλους χώρους αποθήκευσης. Όλα αυτά βοηθούν στη γενικότερη εξοικονόμηση και στη μείωση του επιχειρηματικού διαχειριστικού κόστους του πελάτη. Όλο το δίκτυο Logistics παρακολουθείται από τους αντίστοιχους δείκτες απόδοσης (KPIs), οι οποίοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Πάντα σκοπός μας είναι να φροντίζουμε τους ανθρώπους μας και όλοι μαζί σαν μία ομάδα να παρέχουμε στους πελάτες μας υπηρεσίες εξυπηρέτησης υψηλών προδιαγραφών. Η εταιρεία μας έχει στοχεύσει σε υψηλά επίπεδα εξυπηρέτησης και είμαι πεπεισμένος ότι θα τα καταφέρουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Πώς αντιμετωπίζετε τις αναταραχές που υπάρχουν στην αλυσίδα ανεφοδιασμού εξαιτίας της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης;

Το «be forward-thinking» είναι η λύση έναντι της πανδημίας και γενικότερα των κρίσεων που περνάμε την τελευταία 12ετία ως χώρα. Υπάρχει μία μεγάλη εκστρατεία ανταλλαγής πληροφοριών και δράσης στο σύνολο του ομίλου, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Καθημερινές αναλύσεις και risk assessments μάς δίνουν τη δυνατότητα άμεσης δράσης και διατήρησης της ευελιξίας των κινήσεών μας. Έτσι διατηρούμε στα ίδια επίπεδα τις παραγωγικές δομές μας και το επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών μας. Υπολογίζουμε εκ νέου τα αποθέματά μας στις κρίσιμες πρώτες ύλες και επαναξιολογούμε τους συνεργάτες και προμηθευτές μας, ώστε πάντα να έχουμε τη βέλτιστη λύση στις δύσκολες προκλήσεις.