«Τα 50 χρόνια ζωής μας σίγουρα είναι μόνο η αρχή, γιατί η Europa είναι παρούσα, βρίσκεται μέσα σε χιλιάδες σπίτια και ζωές δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων, και έρχεται για να μείνει μια για πάντα», επισημαίνει η Αντιπρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Europa Profil Αλουμίνιο.

HΠαγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, 8Μαρτίου. Ο κατασκευαστικός κλάδος, σε όλο το φάσμα του, είναι από τους παραγωγικότερους τομείς της χώρας που στερεοτυπικά χαρακτηρίζεται ως ανδροκρατούμενος. Ωστόσο, πλήθος γυναικών στέκονται επάξια δίπλα στους συναδέλφους τους, ανεξάρτητα από τη θέση, σε όλα τα στάδια στη γραμμή παραγωγής.

Η Europa Profil Αλουμίνιο έχει στο τιμόνι της μια τέτοια γυναίκα, την Ανούς Τζιρακιάν, που γεννήθηκε μέσα στην ίδια την αγορά και με τους αγώνες της ανέλαβε τα ηνία μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται σε περισσότερες από εικοσιπέντε χώρες, σε πέντε ηπείρους. Η επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες διέλασης αλουμινίου έχει πολλά να πει για τη συμπερίληψη καθώς, όπως τονίζει, η παρουσία της γυναίκας στον τεχνικό κόσμο θα χαρίσει στην κατασκευή περισσότερη ενσυναίσθηση και ανθρωποκεντρισμό.

Το γεγονός μάλιστα πως το 2024 η Europa «κλείνει» μισό αιώνα ζωής, κάνει αυτήν τη συνέντευξη ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, ενδυναμώνοντας το αποτύπωμά της, τόσο για την ίδια την εταιρεία όσο και για τον σεβασμό απέναντι σε κάθε άνθρωπο.

Κυρία Τζιρακιάν, πώς διαμορφώνεται η παρουσία της Europa εντός και εκτός συνόρων;

Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την ίδρυσή μας και είμαι ιδιαίτερα περήφανη για όσα έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα, για όλα αυτά τα χρόνια συνεχούς και αδιάλειπτης προσφοράς στον κλάδο και την πατρίδα μας. Αυτήν τη στιγμή, η εταιρεία μας απασχολεί περισσότερους από 400 εργαζομένους, διαθέτει περισσότερα από 2000 σημεία κατασκευαστών Europa σε όλη την επικράτεια, περισσότερα από 50 πιστοποιημένα προϊόντα, 6 showroom που ανήκουν στην εταιρεία μας και περισσότερα από 50 εκθεσιακά κέντρα που ανήκουν στους κατασκευαστές του EUROPA CLUB. Είμαστε μια εταιρεία που επιδίωξε την αριστεία και έχει συνδέσει το όνομά της με την έννοια της ποιότητας στον απόλυτο βαθμό, τόσο στο επίπεδο του προϊόντος και των υπηρεσιών όσο και στο επίπεδο της επιχειρηματικής πρακτικής. Αυτό αποδεικνύεται από πληθώρα βραβεύσεων της εταιρείας μας, αναφέροντας ενδεικτικά το βραβείο «Diamonds of the Greek Economy», που λάβαμε για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, και το βραβείο «Πρωταγωνιστές της Ελληνικής Οικονομίας», βραβεία που μας τοποθετούν μέσα στις κυρίαρχες εταιρείες της χώρας στο επίπεδο του επιχειρείν. Η ιδιαίτερη έμφαση που δίνουμε στο αρχιτεκτονικό σύστημα αλουμινίου και τις εφαρμογές του, μας έχει καταστήσει μια από τις κυρίαρχες εταιρείες παραγωγής συστημάτων αλουμινίου στη χώρα μας και, όπως συνηθίζω να λέω, τα προϊόντα, οι υπηρεσίες μας, και οι ικανοποιημένοι πελάτες μας, είναι η καλύτερη διαφήμισή μας.

Σε διεθνές επίπεδο έχουμε διαχρονική παρουσία μέσω των προϊόντων μας σε περισσότερες από εικοσιπέντε χώρες σε πέντε ηπείρους. Το πιο σημαντικό όμως από όλα για εμένα προσωπικά, είναι πως είμαστε μια εταιρεία που αγαπάμε τον τόπο μας και προσφέρουμε σε αυτόν όλη μας τη δύναμη, γι’ αυτό ανέκαθεν το σύνολο της παραγωγής μας και της κύριας δραστηριότητάς μας παρέμεινε στη χώρα με πίστη και αφοσίωση σε αυτή την αρχή.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για την εξέλιξη του κλάδου και πώς θα τοποθετηθεί σε αυτό το περιβάλλον η Europa;

Οι προβλέψεις τόσο για τον κατασκευαστικό κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και για τον κλάδο του αλουμινίου είναι θετικές, ωστόσο το πραγματικό ερώτημα, και αυτό που με ανησυχεί προσωπικά, είναι ποιο θα είναι το μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς που θα καταφέρουμε να κρατήσουμε εμείς, οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Αυτήν τη στιγμή, ο κλάδος του αλουμινίου είναι ο τρίτος πιο εξαγώγιμος σε εθνικό επίπεδο με 2 δισ. ευρώ που αντιπροσωπεύουν το 5,4% των συνολικών εξαγωγών. Σε εθνικό επίπεδο είναι εμφανές ότι οι προβλέψεις είναι θετικές και αίσθησή μου είναι ότι θα έχουμε μια περίοδο σημαντικής ανάπτυξης στην Ελλάδα την επόμενη πενταετία, με αιχμή του δόρατος τον κατασκευαστικό κλάδο. Στρατηγικός στόχος μας είναι η ανάπτυξη της εταιρείας σε τρία επίπεδα:

Το πρώτο επίπεδο είναι η αύξηση του μεριδίου αγοράς μας στην Ελλάδα. Αυτό θα επιτευχθεί με έμφαση στα νέα προϊόντα, τις υψηλές πιστοποιήσεις και την τεχνική υποστήριξη, αλλά και στις μεγάλες επενδύσεις που πραγματοποιούμε τόσο στο παραγωγικό επίπεδο, όσο και στο επίπεδο των διαδικασιών, του Marketing και των πωλήσεων.

Δεύτερο επίπεδο είναι η αύξηση των εξαγωγών μας με την εδραίωση σταθερών σχέσεων συνεργασίας, καθώς η εταιρεία μας παρέχει ένα πακέτο ολοκληρωμένων λύσεων στους συνεργάτες μας στη λογική του «One-stop-Shop», με έμφαση κυρίαρχα στην ποιότητα και τους χρόνους παράδοσης. Σε τρίτο επίπεδο στόχος μας είναι η όλο και μεγαλύτερη κάλυψη των αναγκών σε παροχή προϊόντων για ΑΠΕ, αφού αρκετά μεγάλο ποσοστό των εργασιών μας απορροφάται από τις βάσεις στήριξης φωτοβολταϊκών πλαισίων και Carports.

Είστε από τις λίγες γυναίκες της ελληνικής βιομηχανίας που κατέχει μια τόσο υψηλή θέση. Τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε με τον κλάδο του αλουμινίου και ποιες ήταν οι πρώτες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε ως γυναίκα σε αυτόν τον κατεξοχήν ανδροκρατούμενο χώρο;

Το περιβάλλον και οι συνθήκες είναι ορισμένα από τα σημαντικότερα ερεθμίσματα που μας διαμορφώνουν και πλάθουν τον χαρακτήρα μας, και τελικά τις επιλογές μας. Προσωπικά μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον στο οποίο η επιχειρηματικότητα ήταν κυρίαρχο θέμα στη ζωή μου.

Ο πατέρας μου, Γρηγόρης Τζιρακιάν, αποτέλεσε αδιαμφισβήτητα το προτυπό μου και με έφερε μέσα σε αυτό το πολυσχιδές πεδίο από πολύ νωρίς με πολύ έντονα ερεθίσματα και γνώσεις. Η Europa ιδρύθηκε από τον πατέρα μου και ουσιαστικά μεγάλωσα μέσα σε αυτή την εταιρεία.

Διαμορφώθηκα μέσα σε αυτήν και πλέον διαμορφώνεται και εκείνη από εμένα. Το αλουμίνιο, ως υλικό, σου δίνει τεράστιες δυνατότητες δημιουργίας, έκφρασης και εξέλιξης. Παρότι θεωρείται δομικό υλικό, η Europa όλα αυτά τα χρόνια το διαφοροποίησε και το ανέδειξε σε επώνυμο προϊόν.

Οι προκλήσεις είναι πολλές που αντιμετωπίζει μια γυναίκα στα ανώτερα επίπεδα διοίκησης. Δεν θα αναφέρω τα κλισέ που λέγονται συχνά, χωρίς να θεωρώ ότι δεν έχουν ουσία, θα μείνω ωστόσο στο απαύγασμα της δικής μου εμπειρίας: Οι γυναίκες δεν χρειάζεται να αποδείξουμε τίποτα και σε κανέναν. Τα αποτελέσματά μας μιλούν από μόνα τους και κάθε άλλο μέτρο, όπως για παράδειγμα η περιβόητη ποσόστωση, η οποία με ενοχλεί αφάνταστα, μας βάζει σε ένα πλαίσιο από το οποίο μονίμως παλεύουμε να ξεφύγουμε. Η γυναικεία ικανότητα δεν χρειάζεται επιβολή, αλλά αναγνώριση. Σε προσωπικό επίπεδο ωστόσο οι άνδρες συνεργάτες ή συνάδελφοί μου πάντα βρίσκονται δίπλα μου στηρίζοντάς με και ποτέ απέναντί μου.

Η συμπερίληψη και ο σεβασμός στη γυναίκα έχουν αναδειχθεί σε κορυφαία ζητήματα των επιχειρήσεων. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος χρειάζεται τις γυναίκες και ποιες βελτιώσεις μπορεί να κάνει για να τις υποστηρίξει;

Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι κατά κανόνα ένας ανδροκρατούμενος κλάδος και αυτό οφείλεται στην υψηλή τεχνικότητά του. Είναι αποδεδειγμένο και από τις έρευνες αλλά και από την πρακτική εμπειρία ότι οι γυναίκες σε μεγάλο βαθμό επιλέγουν ανθρωποκεντρικά επαγγέλματα, ενώ οι άνδρες εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό σε τεχνικά επαγγέλματα λόγω διαφοράς στα ενδιαφέροντα μεταξύ των δύο φύλων, χωρίς βέβαια το ένα να αποκλείει το άλλο. Αυτό που μπορούμε να προσφέρουμε οι γυναίκες σε αυτό τον κλάδο είναι να του προσδώσουμε μια άλλη διάσταση.

Δηλαδή να μη βλέπουμε την κατασκευή μόνο μέσα από τα μάτια της τεχνικότητας και της λειτουργικότητας, αλλά και της ενσυναίσθησης.

Να χρησιμοποιήσουμε τον ανθρωποκεντρισμό μας, σαν όπλο αλλαγής του κόσμου στον οποίο ζούμε και στο επίπεδο αυτό. Αυτό το έχουμε πετύχει στην Europa. Είναι κάτι που σίγουρα το καταλαβαίνουν ιδιαίτερα οι αρχιτέκτονες που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους σε αυτή την αντίληψη, και δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτό το πεδίο διαπρέπει εξαιρετικά μεγάλος αριθμός γυναικών αρχιτεκτόνων.

Ποια είναι η εταιρική στρατηγική της Europa για τη γυναικεία ενδυνάμωση και συμπερίληψη; Υπάρχουν κάποιες δράσεις που οργανώνετε;

Η στρατηγική μας είναι η άρση κάθε εμποδίου. Η Europa έχει στο επίκεντρο την αξία και την ικανότητα του κάθε εργαζομένου και μόνο, και για αυτό, διαχρονικά, η εταιρεία μας έχει αποφύγει αυτά τα στερεότυπα και τις αντιλήψεις. Κάθε ικανό στέλεχος που έχει το ορθό ήθος και ικανότητα, είναι μέρος της ομάδας μας και το δηλώνουμε σε όλα τα επίπεδα. Αυτό έχει περάσει στην κουλτούρα μας και στο επίπεδο των προσλήψεων, και στο επίπεδο των αξιολογήσεων, αλλά και της διαπροσωπικής συμπεριφοράς μεταξύ των στελεχών μας.

Από εκεί και μετά, σε ευρύτερο κοινωνικό επίπεδο, συνδράμουμε και σε προσπάθειες οργανώσεων που ασχολούνται με την ενίσχυση των γυναικών γενικότερα (όπως για παράδειγμα η ΧΕΝ) με στόχο πρωτίστως κάθε γυναίκα να πραγματοποιήσει τα δικά της όνειρα και τους δικούς της στόχους, μακριά από τη σκιά και την οπτική του φύλλου.

Παράλληλα, συμμετέχουμε ενεργά σε δράσεις ευαισθητοποίησης ζητημάτων που αφορούν τις γυναίκες, όπως για παράδειγμα ο Καρκίνος του Μαστού, όπου κάθε χρόνο συμμετέχουμε στο Race for the Cure του Άλματος Ζωής, αλλά και στο επίπεδο της παροχής εξετάσεων πρόληψης για όλους τους εργαζομένους μας, όχι μόνο τις γυναίκες.

Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, οι εταιρείες στο κορυφαίο τεταρτημόριο για την ποικιλομορφία των φύλων στις ομάδες στελεχών, έχουν 25% περισσότερες πιθανότητες για κερδοφορία άνω του μέσου όρου. Πώς το ερμηνεύετε;

Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα έρχονται να αποδείξουν αυτό που προανέφερα αναφορικά με την νέα οπτική σε όλα τα ζητήματα. Διαφορετικές προσεγγίσεις, σημαίνει περισσότερες λύσεις, σημαίνει νέες εφαρμογές, σημαίνει νέα προϊόντα, τέλος σημαίνει καλύτερο κλίμα επαγγελματικής απασχόλησης για όλους. Πως θα ήταν δυνατόν όλα αυτά να μην αποτυπώνονται και στο αποτέλεσμα.

Κλείνοντας, να επιστρέψω στα εταιρικά… Τι περιλαμβάνει το επενδυτικό σας πλάνο για το 2024;

Το επενδυτικό μας πλάνο είναι απόλυτα ενεργό και διαρκώς εξελισσόμενο. Ξεκίνησε από τη στιγμή που ανέλαβα τη διοίκηση της Europa το δεύτερο εξάμηνο του 2018 και συνεχίζεται ως σήμερα.
Είναι ένα πλάνο ύψους περίπου 25 εκατ. ευρώ, με στόχο την αύξηση των παραγωγικών δυνατοτήτων, την τεχνολογική εξέλιξη, την αύξηση και βελτίωση των υποδομών, τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αυτοκινήτων , τη διαρκή εξέλιξη και προσθήκη νέων προϊόντων, την εμπορική μας ισχύ, αλλά και την ενίσχυση του brand Europa.

Είναι ένα πλάνο συμπαγές και βιώσιμο, που μας αναπτύσσει συντηρώντας ωστόσο την χρηματοοικονομική μας θέση, και το οποίο σκοπεύει να οδηγήσει την εταιρεία για τα επόμενα χρόνια.