Ο κ. Βασίλης Χαλκιάς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης της Αττικής Οδού (Αττικές Διαδρομές A.E.), παρουσιάζει τη στρατηγική που ακολούθησε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, περιγράφει το όραμά του για τη μείωση των οδικών ατυχημάτων και την προώθηση της οδικής ασφάλειας, και δηλώνει πως η Αττική Οδός είναι έτοιμη να υποδεχθεί το μέλλον των μεγάλων οδικών αξόνων.

Πιστεύετε ότι η Αττική Οδός αποτελεί πρότυπο υποδομής;

Θεωρώ ότι η Αττική Οδός είναι ένα εμβληματικό έργο που λειτούργησε ως πρότυπο και για τους άλλους αυτοκινητόδρομους που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, αφού, τόσο ως υποδομή όσο και ως λειτουργία είναι ένα Έργο πολυβραβευμένο από παγκόσμιους φορείς υψηλού κύρους.

Και αυτό δεν είναι μόνο η δική μου άποψη αλλά προκύπτει και από τις ετήσιες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια και αποτυπώνουν τη μεγάλη αποδοχή που είχε το έργο σε όσους το χρησιμοποιούν, όχι μόνο στην έναρξη λειτουργίας του αλλά ακόμη και σήμερα.

Μην ξεχνάμε ότι κατασκευάστηκε βάσει υψηλών προδιαγραφών και βελτίωσε ριζικά τον οδικό χάρτη της Αττικής, έδωσε «ανάσα» στο κυκλοφοριακό του λεκανοπεδίου και εκμηδένισε τις αποστάσεις αναβαθμίζοντας περιοχές που μέχρι τότε ήταν δύσκολο να προσεγγίσει κανείς.

Η Αττική Οδός ως ο κύριος περιφερειακός άξονας της μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας ενώνει 28 δήμους και είναι η συνειδητή επιλογή μετακίνησης χιλιάδων ανθρώπων που καθημερινά φτάνουν στον προορισμό τους και την εργασία τους με αξιοπιστία και ασφάλεια. Ένας «πράσινος» αυτοκινητόδρομος με τοπική και διαπεριφερειακή σημασία που πορεύεται σε απόλυτη αρμονία με το περιβάλλον, και 20 χρόνια τώρα παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους χρήστες.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, οι άρτιες υποδομές μεταφορών είναι ένα κρίσιμο εργαλείο ανάπτυξης με οικονομικές, κοινωνικές, χωρικές αλλά και συγκοινωνιακές προεκτάσεις. Με την Αττική να παράγει σχεδόν το μισό ΑΕΠ της Ελλάδας, είναι ξεκάθαρα έργο-ορόσημο που ενισχύει τη δυναμική της μεγαλύτερης αλλά και σημαντικότερης περιφέρειας της χώρας μας.

Ανέφερα μερικούς μόνο από τους λόγους που η Αττική Οδός αποτέλεσε και αποτελεί σημείο αναφοράς για τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Και θέλω να διαβεβαιώσω ότι όλοι εμείς στην «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», που μεριμνούμε για την αδιάλειπτη λειτουργία και συντήρηση του πρωτοποριακού αυτού έργου, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, σαφέστατα επιλέξαμε να μεταλαμπαδεύσουμε πρακτικές και τεχνογνωσία, εντός και εκτός συνόρων.

Πώς εξασφαλίσατε την προστασία των εργαζομένων αλλά και την απρόσκοπτη λειτουργία της Αττικής Οδού κατά τη διάρκεια της πανδημίας;

Η απάντησή μου θα μπορούσε να συνοψιστεί ως εξής: με επιχειρησιακό σχέδιο Διαχείρισης Κρίσεων που έχει καταρτιστεί από την έναρξη ακόμη της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου και με απαρέγκλιτη τήρηση του πλαισίου που έθεσε και θέτει η πολιτεία με κάθε διαθέσιμο μέσο.

Για να γίνω όμως πιο συγκεκριμένος, όταν αυτό που διακυβεύεται είναι η Υγεία και η Ασφάλεια των εργαζομένων μας και των χρηστών του αυτοκινητόδρομου, για εμάς δεν θα μπορούσε να υπάρξει άλλος δρόμος. Γιατί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Κάνουμε, λοιπόν, ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, με το Ιατρείο Εργασίας μας να βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση και να συντονίζει το σύνολο του προσωπικού με υπευθυνότητα, ακολουθώντας πιστά τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.

Με έμφαση στην πρόληψη, διαθέσαμε στο προσωπικό όλα τα απαιτούμενα μέσα ατομικής προστασίας, διαμορφώσαμε κατάλληλα τους χώρους εργασίας, ενισχύσαμε τις υπηρεσίες καθαριότητας και τις απολυμάνσεις, αξιοποιήσαμε στο έπακρο τις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής με την τηλεργασία και τις τηλεδιασκέψεις, όπου αυτό είναι εφικτό, να είναι πλέον κομμάτι της καθημερινότητάς μας και περιορίσαμε τις επισκέψεις τρίτων στους χώρους των γραφείων μας και στους χώρους εξυπηρέτησης στο ελάχιστο.

Χορηγήσαμε άδειες ειδικού σκοπού, προστατεύσαμε τους ανθρώπους μας που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, και, με COVID tests, self-tests και κάθε πρόσφορο μέσο έχουμε δημιουργήσει μια νέα κανονικότητα στο εργασιακό μας περιβάλλον, για να είμαστε όλες και όλοι ασφαλείς.

Κι επειδή δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε ότι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη συνθήκη, μια πανδημία που δοκίμασε και δοκιμάζει ολόκληρη την υφήλιο, δημιουργώντας σε πολλούς από εμάς στρες, ανασφάλεια, αγωνία και αβεβαιότητα, θέσαμε στη διάθεση όλου του προσωπικού αλλά και των οικογενειών τους δωρεάν 24ωρη Τηλεφωνική Γραμμή Συμβουλευτικής Υποστήριξης, στην οποία, πιστοποιημένοι επαγγελματίες ψυχικής υγείας είναι εκεί για να μας στηρίξουν σε κάθε δύσβατο μονοπάτι.

Την ίδια στιγμή, ως οφείλαμε, διασφαλίσαμε την απρόσκοπτη επιχειρησιακή συνέχεια του αυτοκινητόδρομου. Δημιουργήσαμε εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ) που να μπορεί να καλύψει τις βασικές λειτουργίες του κυρίως Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ), σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο και χρονικό διάστημα χρειαστεί να κλείσει, και επιπλέον δημιουργήσαμε και “virtual” Τηλεφωνικό Κέντρο Εξυπηρέτησης Πελατών στελεχωμένο με έμπειρο προσωπικό σε καθεστώς τηλεργασίας, σε παράλληλη λειτουργία με το υπάρχον και με πλήρη διαχωρισμό των υπαλλήλων που εργάζονται σε αυτά.

Στις Μεταβλητές Πινακίδες Σήμανσης της Αττικής Οδού θα έχετε προσέξει τις συνεχείς συστάσεις μας για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών πληρωμών ή πληρωμών με κάρτα, ενώ, με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας, χρειάστηκε να αναστείλουμε για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα την εκ του σύνεγγυς λειτουργία των Σημείων Εξυπηρέτησης Συνδρομητών, με τους χρήστες μας να εξυπηρετούνται αδιάλειπτα από την Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών, μέσω courier και με χρήση της διαδικτυακής πύλης πελατών και της εφαρμογής “my e-PASS” για κινητά τηλέφωνα.

Κάναμε και κάνουμε έναν αγώνα δρόμου. Και θα μου επιτρέψετε να μεταφέρω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στους ανθρώπους μας στην πρώτη γραμμή και σε όλο μας το δυναμικό και το δυναμικό των συνεργατών μας. Ένα «ευχαριστώ» που πρέπει να το επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά γιατί κατάφεραν κάτι σπουδαίο. Σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες κράτησαν αναλλοίωτη την ποιότητα των υπηρεσιών μας τιμώντας την εμπιστοσύνη των χρηστών και διατηρώντας ακέραια την εικόνα της Αττικής Οδού.

Μιλήστε μας για το όραμά σας για την οδική ασφάλεια και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και για την ανταπόκριση που λαμβάνετε από τους ίδιους τους οδηγούς.

Στην «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.» κάνουμε το παν για να υπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ύψιστης σημασίας αποστολή μας, διασφαλίζοντας έναν άψογα συντηρημένο αυτοκινητόδρομο που εγγυάται πρωτίστως ασφαλείς, άνετες αλλά και γρήγορες μετακινήσεις. Όλα αυτά τα χρόνια η Αττική Οδός είναι συνώνυμο της ασφάλειας, με τους δείκτες τροχαίων ατυχημάτων να παραμένουν από τους χαμηλότερους παγκοσμίως.

Η αντίληψη των χρηστών μας για το μείζον αυτό ζήτημα είναι και η μεγαλύτερη επιβράβευσή μας. Να σας πω ότι πρόσφατη έρευνα των εταιρειών Invision/Metron Analysis έδειξε ότι σε ποσοστό 97,3% οι χρήστες νιώθουν ασφαλείς μέσα στον αυτοκινητόδρομο. Αυτό μαρτυρούν άλλωστε τα καθημερινά μηνύματα που λαμβάνουμε από οδηγούς που μας μιλούν για το αίσθημα ασφάλειας που αποκομίζουν από την εμπειρία τους στην Αττική Οδό. Πρόκειται για μια αυθόρμητη θερμή ανταπόκριση που μας δίνει ώθηση για να εξελισσόμαστε διαρκώς.

Το όραμά μας όμως στην κατεύθυνση αυτή εκτείνεται και πέρα από τα όρια του αυτοκινητόδρομου. Από την πρώτη στιγμή με το βλέμμα στραμμένο σε μια Ελλάδα με λιγότερα ατυχήματα στους δρόμους, αποφασίσαμε να λειτουργήσουμε ως πρεσβευτές του μηνύματος της οδικής ασφάλειας μέσα από αλλεπάλληλες πρωτοβουλίες για να προσεγγίσουμε παιδιά, νέους, ειδικά κοινά και ευρύτερα όλο το σώμα της κοινωνίας.

Μέχρι σήμερα, η Αττική Οδός έχει καταφέρει να «μιλήσει» σε πάνω από 150.000 παιδιά μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα ευαισθητοποίησης. Και συνεχίζουμε, γιατί πιστεύουμε βαθιά ότι τα παιδιά μας δεν είναι μόνο η μελλοντική γενιά οδηγών, αλλά, με την οξυδέρκειά τους και την υπεύθυνη ματιά τους, κάνουν καλύτερους εμάς τους γονείς και μας θυμίζουν την υποχρέωσή μας να κυκλοφορούμε με σύνεση όταν κρατάμε το τιμόνι.

Να σας αναφέρω ενδεικτικά το πρόγραμμα «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο» που δημιουργήσαμε για μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων με την καθοδήγηση ψυχολόγων, εκπαιδευτικών και συγκοινωνιολόγων, το οποίο απέκτησε e-Learning διάσταση προκειμένου να φτάσει σε ολόκληρη τη χώρα και στα πιο απομακρυσμένα νησιά και χωριά μας. Έλαβε δε την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Αλλά και τη νέα μας πρωτοβουλία που ολοκληρώθηκε πρόσφατα και απευθύνεται σε παιδιά Δημοτικού, τη βιωματική μουσικοχορευτική παράσταση «Οι Τροβαδούροι της Ασφάλτου» με το συγκρότημα των BurgerProject, μέσω της οποίας τα παιδιά εξοικειώνονται με τους βασικούς κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τη σωστή συμπεριφορά του πεζού, του ποδηλάτη κ.ά.

Επίσης, σίγουρα θα έχετε ακούσει την εκπαιδευτική παράσταση «Αττικούλης» που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2006 και συνιστά ένα δίωρο θεατρικό παιχνίδι που επιδιώκει να φέρει σε επαφή τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού με τις βασικές αρχές της οδικής ασφάλειας. Φτάσαμε αισίως στην 6η σεναριακή ανανέωση.

Βεβαίως υπάρχει και το πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής «Κυκλοφορώ με Ασφάλεια», που υλοποιείται, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» σε Δημοτικά Σχολεία υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και με την έγκριση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Αξίζει να μεταβείτε με τις οικογένειές σας στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο στο Ωδείο Αθηνών, στη Ρηγίλλης. Εκεί, στον ισόγειο χώρο του θα βρείτε ένα διαδραστικό έκθεμα που προάγει με δημιουργικό τρόπο την κυκλοφοριακή αγωγή σε παιδιά 4 έως 12 ετών. Και σε λίγο καιρό στο κανάλι της Αττικής Οδού στο YouTube θα βρείτε και τα τέσσερα νέα videosπου ετοιμάζουμε και περιλαμβάνουν χρήσιμες συμβουλές οδικής ασφάλειας για τους νέους μας και όχι μόνο.

Η λίστα είναι μακρά, περιλαμβάνει στοχευμένες εκστρατείες σε μέσα ενημέρωσης, και αν σας τα πω όλα δεν θα τελειώσουμε ποτέ. Η ουσία όμως είναι μία: η προώθηση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας στον τόπο μας ξεκίνησε στην Αττική Οδό το 2001 και έκτοτε είναι πίσω από κάθε μας ενέργεια.

Υπηρετήσατε ως Πρόεδρος της Ένωσης των Ελληνικών Αυτοκινητόδρομων (HELLASTRON) αλλά και των Ευρωπαϊκών (ASECAP), τώρα είστε Πρόεδρος της Διεθνούς Οδικής Ομοσπονδίας International Road Federation (IRF). Θα μπορούσατε να περιγράψετε την εξέλιξη των αυτοκινητόδρομων; Πόσο ψηφιακό αναμένεται το μέλλον των μεγάλων οδικών αξόνων;

Για όλες αυτές τις θέσεις που αναφέρατε και που αφορούν θεσμικούς φορείς υψηλού και διεθνούς κύρους στις οποίες είχα την τιμή να υπηρετήσω, την πόρτα άνοιξε η σχέση μου με την Αττική Οδό. Αυτή τη σχέση και αυτή την εμπειρία κουβαλούσα πάντοτε με την ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.».

Και τότε αλλά και σήμερα, ως εκπρόσωπος των Ελληνικών Αυτοκινητόδρομων της HELLASTRON στην Προεδρία της Διεθνούς Οδικής Ομοσπονδίας (International Road Federation – IRF), είμαι σταθερά προσηλωμένος και οραματίζομαι ένα ασφαλέστερο και βιώσιμο αύριο του κλάδου και της χώρας μας, με τις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία να ανοίγουν νέες προοπτικές μπροστά μας.

Νομίζω, όλοι θα συμφωνήσουμε για τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα που προκύπτουν από ένα καλά σχεδιασμένο και ανεπτυγμένο δίκτυο μεταφορών. Οι σύγχρονοι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, με πρωτοπόρο την Αττική Οδό, άλλαξαν την όψη των οδικών μετακινήσεων στη χώρα μας.

Σκιαγραφώντας τις προκλήσεις, θα έλεγα μετά βεβαιότητας ότι η μετάβαση σε καθαρές και βιώσιμες μεταφορές αποτελεί ουσιαστική παράμετρο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας. Και η ευρύτερη διάδοση της ηλεκτροκίνησης μαζί με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων πρέπει να είναι σημαντική προτεραιότητα.

Σε κάθε ευκαιρία τονίζω τα πολλαπλά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών σε όλο το πλέγμα των μεταφορών, και είναι ενθαρρυντικό ότι έχουν γίνει βήματα. Η «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.» παρακολουθεί επισταμένα και συνεχώς τις επιστημονικές εξελίξεις και επιδιώκει πάντα τη σύνδεση με την έρευνα. Άλλωστε ο αυτοκινητόδρομος αποτελεί ένα εξαιρετικό πεδίο για να δοκιμαστούν νέες τεχνολογίες χάρη στο εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας που διαθέτει.

Σήμερα καλούμαστε να προετοιμαστούμε κατάλληλα για να συναντήσουμε επαρκώς και αποτελεσματικά τα επόμενα στάδια που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση με εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτρονικών οχημάτων, τη δημιουργία δικτύου για σύνδεση υποδομής και οχήματος με παροχή απευθείας πληροφόρησης από και προς τους οδηγούς, την προετοιμασία για αυτόνομη οδήγηση (αλλαγές σε εξοπλισμό, δίκτυο, διαγραμμίσεις κ.λπ.), αλλά και τη μετάβαση σε χρήση συνδεδεμένων και αυτόνομων οχημάτων (Connected and Autonomous Vehicles – CAV).

Την επόμενη ημέρα, το δίκτυο των αυτοκινητόδρομων θα αποτελεί τον «εγκέφαλο» και τα οχήματα θα συνδέονται στο δίκτυο. Με την εξέλιξη στην τεχνολογία των οχημάτων να δείχνει τον δρόμο είναι προφανές ότι και οι αυτοκινητόδρομοι θα πρέπει να ακολουθήσουν με προσαρμογές στη λειτουργία τους. Κι εμείς από την πλευρά μας που δύο δεκαετίες πριν φέραμε μια νέα εποχή, δηλώνουμε παρόντες και έτοιμοι για να υποδεχθούμε, αυτήν τη φορά, το μέλλον του κλάδου μας.