Την επίσημη έναρξη των εργασιών του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος κήρυξε σήμερα από το εργοτάξιο της Αμαλιάδας ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που μίλησε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε. Ομιλίες έγιναν και από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτη Παπανικόλα.

Πρόκειται για την τρίτη φορά που ξεκινά το έργο της Πατρών-Πύργου και ο στόχος είναι να γίνουν οι πρώτες παραδόσεις στην κυκλοφορία το 2024 και η ολοκλήρωση του δρόμου το 2025.

Π. Παπανικόλας: Ο δίσκος της Ιφίτου μας εμπνέει στην κατασκευή της Ολυμπίας Οδού

“Η ιδέα του δίσκου της Ιφίτου, η ιδέα της εκεχειρίας, μας εμπνέει να οραματιστούμε την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού”, δήλωσε ο πρόεδρος και ΔΣ της Ολυμπίας Οδού, κ. Παναγιώτη Παπανικόλα, στην εκδήλωση για την έναρξη εργασιών κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου «Πάτρα- Πύργος».

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ιστορία, ο Ίφιτος, Βασιλιάς της Ήλιδας, ρώτησε το Μαντείο των Δελφών με ποιο τρόπο μπορούσε η Ελλάδα να απαλλαγεί από τους λοιμούς και τις εμφύλιες διαμάχες. Πήρε την απάντηση ότι θα έπρεπε να επαναλάβουν τη διεξαγωγή των αγώνων. Σε συνεργασία με τον Λυκούργο της Σπάρτης και τον Κλεοσθένη της Πίσας αναδιοργάνωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες και καθιέρωσαν την ολυμπιακή εκεχειρία. Σύμφωνα με τον Παυσανία, το κείμενο της «διεθνούς συνθήκης εκεχειρίας» για την ασφαλή και αβλαβή διέλευση αθλητών κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων χαράκτηκε κυκλικά πάνω σε ένα δίσκο. Τον δίσκο της Ιφίτου.

Όπως τόνισε ο κ. Παπανικόλας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Στο κέντρο της φιλοσοφίας μας βρίσκεται η ιδέα ότι όλα ξεκινούν και καταλήγουν στον άνθρωπο. Έτσι βάλαμε μπρος την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που συνδέει τρεις περιφέρειες: Αττική, Πελοπόννησο και Δυτική Ελλάδα. Ενός δρόμου με σύγχρονες υπηρεσίες και ανέσεις που αποτελεί πλέον αναπόσπαστο τμήμα των κοινωνιών που ενώνει».

Πολυτιμότερο όφελος του δρόμου είναι η ασφάλεια, καθώς η διαδρομή Κόρινθος – Πάτρα, κάποτε ήταν ένας «εφιάλτης» για τους οδηγούς. Από την ημέρα που ξεκίνησε το έργο παραχώρησης το 2008 μέχρι σήμερα, τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν κατά 93%. Ο δρόμος σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε σύμφωνα με τα πιο σύγχρονα διεθνή πρότυπα, ενσωματώνοντας έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό υπηρεσιών οδικής ασφάλειας. Ενώ η Ολυμπία Οδός επενδύει διαρκώς σε νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες, με απώτερο στόχο το μηδενισμό των θανατηφόρων ατυχημάτων. Η βιωσιμότητα, το αποτύπωμά μας στο αύριο είναι προϋπόθεση, προκειμένου η ανάπτυξη να είναι ουσιαστική, να αποκτά νόημα.

Ο δρόμος αξιοποιεί την καινοτομία, θωρακίζοντας το περιβάλλον και μειώνοντας το ανθρακικό αποτύπωμά του:

· Φωτισμός LED στις σήραγγες

· Πρόγραμμα «Νερό από τον Αέρα»

· Σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού

· Ηλεκτρο-κίνηση στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών.

Με τον τρόπο αυτό χαράσσεται ένας δρόμος προς ένα καλύτερο και κυρίως βιώσιμο αύριο.

Η Ολυμπία Οδός, με την έναρξη των εργασιών του τμήματος «Πάτρα – Πύργος» περνά σε μια νέα εποχή, με την κατασκευή ενός δρόμου που θα φέρει πιο κοντά την Αθήνα με τον Πύργο και με έναν από τους σημαντικότερους τόπους της Ιστορίας, την Αρχαία Ολυμπία. Έργο 75χλμ το οποίο πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2025.

Ένας παλαιός, επικίνδυνος οδικός άξονας δίνει τη θέση του σε έναν άνετο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο που θα μειώσει κατά περίπου 40 λεπτά το ταξίδι «Πάτρα – Πύργος».

Πρόκειται για ένα δρόμο με 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με κεντρική διαχωριστική νησίδα, 8 κόμβους, 64 άνω- κάτω διαβάσεις, 15 γέφυρες, 2 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών και 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών. Με τη χιλιομετρική χρέωση, που πρώτοι φέραμε στην Ελλάδα, και όλες τις καινοτομίες που έχουμε αναπτύξει στην Ολυμπία Οδό, διαθέσιμες από την πρώτη μέρα λειτουργίας του.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού: «Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ενισχύσει την τοπική οικονομία και την αγροτική παραγωγή. Θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν της Δυτικής Πελοποννήσου. Τα μοναδικά μνημεία της περιοχής αποκτούν πλέον έναν οδικό άξονα αντάξιο της Ιστορίας και της διεθνούς ακτινοβολίας τους».

Πρόκειται για την αρχή κατασκευής «ενός σύγχρονου δρόμου που κηρύσσει εκεχειρία με όλα όσα μας έχουν πληγώσει στο παρελθόν. Με όλα όσα όρθωσαν εμπόδια. Με όλα όσα μας χώριζαν και μας απέκλειαν από το μέλλον», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανικόλας.

Γ. Καραγιάννης: Δικαιώνεται η επιλογή να επαναφέρουμε το έργο στην Ολυμπία Οδό

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας ανέφερε πως έγινε σκληρή δουλειά για να φτάσουμε στη σημερινή μέρα. “Ανέλαβα προσωπική δέσμευση πως το έργο αυτό θα πραγματοποιηθεί και θα ολοκληρωθεί” είπε χαρακτηριστικά. Τοποθέτησε την πλήρη ολοκλήρωση του έργου μέχρι τα μέσα του 2025. Τόνισε πως ο δρόμος θα φτάσει μέχρι την Αρχαία Ολυμπία. Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για ένα μεγάλο προγραμμα έργων, όπως το βόρειο τμήμα του Ε65, τον ΒΟΑΚ για τον οποίο σημείωσε πως οι πρώτες μπουλντόζες θα μπουν εντός του 2022. “Αυτη η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να ξεπερνά δυσκολίες” είπε στο τέλος της ομιλίας του.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής απο την πλευρά του είπε πως υπήρξε το δυσκολότερο πρόβλημα που έπρεπε να λύσει η κυβέρνηση. Σημείωσε πως το έργο σώθηκε και ο νέος αυτοκινητόδρομος γίνεται πραγματικότητα. Το χαρακτήρισε άλμα ανάπτυξης και καλύτερη ποιότητα ζωής. Τόνισε πως τα έργα δεν ανήκουν σε καμιά κυβέρνηση και ευχαρίστησε τον πρωθυπουργό για τη συμβολή του. Τέλος προανήγγειλε πως το τμημα Κάτω Αχαία-Πύργος θα παραδοθεί στο τέλος του 2024.

Μίλησε για τα έργα στη Δυτική Ελλάδα, οπως το Άκτιο-Αμβρακία και τα σιδηροδρομικά έργα Κιάτο-Αίγιο, Αίγιο-Ρίο και Ρίο-Λιμένας Πάτρα και το έργο Πύργος-Αρχαία Ολυμπία το οποιο αφορα αναβαθμιση του υφισταμενου δρομου με χρηματοδοτηση απο το Ταμειο Ανακαμψης με τις μελετες να ειναι σε εξελιξη.

Ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης σημειώσε πως δικαιώνεται η επιλογή της Κυβέρνησης να επαναφέρει το έργο στην Ολυμπία Οδό. Μίλησε για τις δύσκολες διαπραγματεύσεις και το πως τελικά συνέβαλε αποφασιστικά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Τέλος είπε πως θα υπαρξουν 3.000 νέες θέσεις εργασίας και πως θα γινουν έργα βελτίωσης στον δρόμο της Αρχαίας Ολυμπίας.

Συμβολή Δημοσίου – Ολυμπίας Οδού

Το Δημόσιο αναλαμβάνει να καταβάλει στον Παραχωρησιούχο χρηματοδοτική συμβολή αναφορικά με τις Κατασκευές Πάτρα-Πύργος, η οποία ανέρχεται συνολικά σε τρέχουσες τιμές σε διακόσια δέκα έξι εκατομμύρια εξακόσιες είκοσι οκτώ χιλιάδες εννιακόσια ενενήντα τέσσερα Ευρώ και ενενήντα τρία λεπτά του Ευρώ (216.628.994,93€), (“Χρηματοδοτική Συμβολή Κατασκευών Πάτρα-Πύργος”).

Το Δημόσιο θα καταβάλει την Χρηματοδοτική Συμβολή Κατασκευών Πάτρα-Πύργος κατά τα Ορόσημα, τις ημερομηνίες και κατά τα ειδικότερα ποσά που καθορίζονται στη νέα συμβαση.

Μετά τα πρώτα 31,23 εκατ. ευρώ θα δοθούν επόμενες δόσεις της δημόσιας συμβολής με την επίτευξη του αντίστοιχου χρονικού οροσήμου. Τα υπόλοιπα ποσά είναι 27,56 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια 23,79 εκατ. ευρώ, 15,86 εκατ. ευρώ και η εξόφληση θα γίνει με 7,93 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά της η Ολυμπία Οδός θα πρέπει να καταβάλει συνολικά 116 εκατ. ευρώ. Από αυτά σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα 106 αφορούν δανεισμό και τα υπόλοιπα 10 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια.

Το Δημόσιο θα πρέπει να διαθέσει τον απαιτούμενο χώρο για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της περιόδου Τ2Α Πάτρα-Πύργος 9 μήνες μετά την έναρξη ισχύος της 2ης τροποποίησης, και 12 μήνες για τους λοιπούς χώρους (π.χ. τάφροι οφρύος, τάφροι ποδός, παράπλευρες και τοπικές οδοί).

Μετά το πέρας της Πατρών-Πύργου ως τμήμα ΙΙ εντάσσεται το τμήμα Πύργος-Αλφειός είναι μήκους 13χλμ και το ως τμήμα iii το Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα, μήκος 76,2 χλμ.