Το παρόν αλλά και το μέλλον των μετακινήσεων περιγράφει στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο «Construction» ο διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, με αφορμή την εφαρμογή του πρωτοποριακού συστήματος Hybrid.

«Το σύστημα Hybrid κινείται στην κατεύθυνση των πολιτικών βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που έχει υιοθετήσει η πολιτεία και είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που είμαστε οργανικό μέρος αυτών των ουσιαστικών αλλαγών στην καθημερινότητα του πολίτη», επισημαίνει ο κ. Παπανικόλας, εξηγώντας πως με αυτό το πρωτοποριακό σύστημα επιβεβαιώνεται ο ρόλος της Ολυμπίας Οδού ως ενεργού εταιρικού πολίτη.

Επίσης, περιγράφει τον τρόπο λειτουργίας των υβριδικών διοδίων, τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται, αλλά και σκιαγραφεί τα επόμενα βήματα όχι μόνο της εταιρείας, αλλά και των αυτοκινητόδρομων, λόγω της έλευσης του 5G και των τεχνολογιών νέας γενιάς.

«Αυτό είναι το προσωπικό μου στοίχημα: Να μπορέσω να “διαβάσω” σωστά τα δεδομένα και να συμβάλω ουσιαστικά με τη δράση μου στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται», αποκαλύπτει ο διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού.

Πώς επηρέασε η έξαρση της πανδημίας, κατά την προηγούμενη χρονιά, την Ολυμπία Οδό, τόσο σε επίπεδο τζίρου όσο και λειτουργίας;

Η Ολυμπία Οδός επηρεάστηκε από την πανδημία και την απαγόρευση των μετακινήσεων που επιβλήθηκε δύο φορές μέσα στο έτος, όπως άλλωστε όλη η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας και παγκοσμίως. Χάσαμε πάνω από το 1/5 της αναμενόμενης κυκλοφορίας και φυσικά τα αντίστοιχα έσοδα του αυτοκινητόδρομου.

Ωστόσο, συνεχίσαμε να λειτουργούμε στο maximum των δυνατοτήτων μας, τηρώντας όλους τους κανόνες για την αποφυγή της μετάδοσης της COVID-19, τόσο για την προφύλαξη του προσωπικού μας, όσο και για τους οδηγούς, παρέχοντας υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στους χρήστες του αυτοκινητόδρομου.

Η Ολυμπία Οδός είναι η πρώτη εταιρεία που έθεσε σε εφαρμογή τη χιλιομετρική χρέωση. Ποια ήταν τα κίνητρα που σας ώθησαν να αναλάβετε την πρωτοβουλία να λειτουργήσετε ένα σύστημα που δεν είναι -προς το παρόν- υποχρεωτικό;

Η Ολυμπία Οδός, σε αντίθεση με τους άλλους αυτοκινητόδρομους, διασχίζει πολλές πόλεις. Η απόφασή μας, λοιπόν, να εισάγουμε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τη χιλιομετρική χρέωση στα διόδια είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τον ρόλο της Ολυμπίας Οδού ως ενεργού εταιρικού πολίτη. Προχωρήσαμε σε μια πρωτοποριακή κίνηση για τα δεδομένα των εγχώριων μετακινήσεων γιατί πιστεύουμε πως στις δύσκολες ημέρες που βιώνουμε, όλοι θα πρέπει να λειτουργήσουμε με περισσότερη κοινωνική ευαισθησία.

Είναι στόχος μας η τήρηση μιας υπεύθυνης στάσης απέναντι στην κοινωνία και τις ανάγκες της. Με το Hybrid πάμε ένα βήμα παρακάτω από αυτό που προσφέρουμε έτσι κι αλλιώς, δηλαδή μια υπερσύγχρονη οδική υποδομή, ασφάλεια, ταχύτητα και άνεση στις μετακινήσεις.

Το σύστημα Hybrid κινείται στην κατεύθυνση των πολιτικών βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που έχει υιοθετήσει η πολιτεία και είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που είμαστε οργανικό μέρος αυτών των ουσιαστικών αλλαγών στην καθημερινότητα του πολίτη. Πάνω από όλα, θέλουμε οι οδηγοί να μας επιλέγουν ενεργητικά για τις διαδρομές τους. Με το σύστημα Hybrid δίνουμε το απαραίτητο κίνητρο για να επιλέγει κάποιος τον γρήγορο και απολύτως ασφαλή δρόμο, ακόμα και για τις τοπικές μετακινήσεις του και όχι μόνο για τις μεγάλες υπερτοπικές διαδρομές. Πιστεύουμε πως το Hybrid αλλάζει τις τοπικές μετακινήσεις και βάζει τέλος στις περιττές διαδρομές.

Πείτε μας περισσότερα για το ίδιο το σύστημα Hybrid, που έχει ξεκινήσει ήδη από την 1η Ιανουαρίου της νέας χρονιάς. Τι καινοτόμο φέρνει στις μετακινήσεις και πώς λειτουργεί;

Με το υπερσύγχρονο σύστημα Hybrid έχουμε τη δυνατότητα να υπολογίζουμε την πραγματική απόσταση που έχει διανύσει το όχημα, κάνοντας τις χρεώσεις αναλογικές.

Ο οδηγός περνάει τα διόδια από τις ηλεκτρονικές λωρίδες με τη χρήση του ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και χρεώνεται το αντίτιμο της συγκεκριμένης ζώνης. Στην έξοδό του από την Ολυμπία Οδό, το σύστημα Hybrid αναγνωρίζει τον πομποδέκτη και επιστρέφει τη διαφορά των χρημάτων για την απόσταση μέχρι το τέλος της ζώνης, με αποτέλεσμα ο χρήστης να χρεώνεται μόνο για τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει. Οι εκπτώσεις φτάνουν έως και 77%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έξοδο ο οδηγός δεν σταματάει σε σταθμό διοδίων για την πίστωση της χρηματικής διαφοράς, αλλά αυτό γίνεται αυτόματα σε ελεύθερη ροή, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία του free flow.

Τι τεχνικά προβλήματα αντιμετωπίσατε κατά τη δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος Hybrid και πώς τα ξεπεράσατε;

Το Hybrid είναι ένα τεχνολογικά προηγμένο σύστημα, αρκετά πολύπλοκο και καινοτόμο, καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχο σύστημα σε εφαρμογή. Όμως δεν αντιμετωπίσαμε ιδιαίτερα προβλήματα, κυρίως χάρη στην υψηλή κατάρτιση των μηχανικών που το σχεδίασαν. Το πλεονέκτημα που έχουμε ως Έργο Παραχώρησης είναι ότι αξιοποιούμε την τεχνογνωσία των εταιρειών-μετόχων μας, οι οποίες έχουν μεγάλη εμπειρία σε ανάλογα έργα ανά τον κόσμο. Στην προκειμένη περίπτωση είναι ο leader της Ολυμπίας Οδού, η γαλλική κατασκευαστική εταιρεία VINCI, η οποία μας έδωσε το expertise για την υλοποίηση του Hybrid. Για την υλοποίηση του Hybrid συνεργαστήκαμε με παγκοσμίως γνωστές εταιρείες σε συστήματα διοδίων, όπως είναι η Kapsch (για τον εξοπλισμό) και η IBI (για τα λογισμικά). Τον γενικό συντονισμό του έργου ανέλαβε η κατασκευαστική κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού.

Τι εξοπλισμός χρησιμοποιείται για να υπολογίζετε την πραγματική απόσταση που έχει διανύσει το όχημα, κάνοντας τις χρεώσεις αναλογικές;

Για την υλοποίηση του «Υβριδικού συστήματος» η Ολυμπία Οδός προχώρησε στον σχεδιασμό και την προμήθεια εξοπλισμού, παράλληλα με εργασίες υποδομής, όπως είναι τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα, η εγκατάσταση του Κεντρικού Συστήματος και η επέκταση του υφιστάμενου DRS.

Το Υβριδικό Σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες ETC τεχνολογίας DSRC και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα σε 13 ανισόπεδους κόμβους ή 26 εισόδους και εξόδους του αυτοκινητόδρομου. Βασίζεται στη δημιουργία «Ηλεκτρονικών Πυλών», δηλαδή ενός μεταλλικού φορέα ειδικά σχεδιασμένου ώστε να μην απαιτείται κλείσιμο της λωρίδας για συντήρηση, πάνω στον οποίο διατάσσεται ο τεχνολογικός εξοπλισμός (αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC).

Τι πρέπει να προσέξει ο χρήστης της Ολυμπίας Οδού προκειμένου να καρπωθεί τα οφέλη του νέου συστήματος;

Μοναδική προϋπόθεση για να επωφεληθεί κάποιος τις εκπτώσεις του Hybrid είναι να έχει πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS. Υπάρχουν, όμως, δύο σημεία που πρέπει ο οδηγός να δώσει σημασία: α) Ο πομποδέκτης να είναι μόνιμα τοποθετημένος στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου για να διαβάζεται από τις ηλεκτρονικές πύλες του Hybrid, β) εάν υπάρχει και άλλος πομποδέκτης, αυτός θα πρέπει να είναι τοποθετημένος στο ειδικό προστατευτικό σακουλάκι. Από εκεί και πέρα, ο χαρακτηριστικός ήχος «μπιπ» που ακούγεται όταν ο οδηγός περνάει από μια πύλη Hybrid σημαίνει αναγνώριση του πομποδέκτη, και στην προκειμένη περίπτωση πίστωση χρημάτων. Η συναλλαγή εμφανίζεται στον λογαριασμό άμεσα και μπορεί καθένας να το τσεκάρει μόνος του μετά από λίγα λεπτά. Για τον λόγο αυτόν, προτρέπουμε όλους τους συνδρομητές μας, οι οποίοι απέκτησαν τον πομποδέκτη μέσω του call center 22960 95555 ή επιτόπου στα Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών, να εγγράφονται στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες για να μπορούν να παρακολουθούν τον λογαριασμό μόνοι τους 24 ώρες/ 24ωρο.

Από την προηγούμενη χρονιά συμμετέχετε στην πρωτοβουλία για τον ενιαίο πομποδέκτη με το ΟΛΥΜΠΙΑ PASS, μια κίνηση που εντάσσεται στη στρατηγική της διαλειτουργικότητας των διοδίων. Τι σημαίνει διαλειτουργικότητα για εσάς και ποια τα οφέλη στο κόστος λειτουργίας για την εταιρεία;

Η Ολυμπία Οδός συμμετέχει στην υπηρεσία διαλειτουργικότητας με τον πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS ως παροχή στους οδηγούς, για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους. Άμεσο οικονομικό όφελος για την εταιρεία δεν υπάρχει, αλλά πιστεύουμε ότι η «ωφέλεια» για την εταιρεία είναι μια ευρύτερη έννοια που περιλαμβάνει και τον ρόλο της ως ενεργού εταιρικού πολίτη. Η διαλειτουργικότητα διευκολύνει τους οδηγούς με πομποδέκτη άλλων αυτοκινητοδρόμων να διέρχονται από τις αυτόματες λωρίδες διοδίων. Μέσα από τον ικανοποιημένο πελάτη έρχεται η ενεργητική επιλογή του αυτοκινητόδρομου και κατ’ επέκταση η επιχειρηματική αειφορία. Στην εποχή της πανδημίας, η Ολυμπία Οδός ήταν ο μόνος αυτοκινητόδορμος που πρόσφερε ανέπαφες συναλλαγές για όλους τους τρόπους πληρωμής (με πομποδέκτη, πιστωτική κάρτα ή ακόμα και μετρητά στα αυτόματες μηχανές πληρωμής)

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο εντείνεται η συνεργασία του τομέα των μεταφορών με τις τηλεπικοινωνίες. Πώς βλέπετε ως εταιρεία την έλευση της τεχνολογίας του 5G και πώς πιστεύετε ότι θα γίνει πραγματικότητα η Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα;

Η έλευση της τεχνολογίας 5G, που δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς τεράστιου όγκου δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, σηματοδοτεί το πέρασμα των μεταφορών στην εποχή της «αυτόνομης» οδήγησης. Ωστόσο, για να έχουμε αυτόνομα οχήματα, χρειαζόμαστε νέα οχήματα, αναβάθμιση της υποδομής με «έξυπνη» σηματοδότηση, καθώς και νέες υπηρεσίες. Μια τέτοια υπηρεσία θα βασίζεται σε αλγόριθμούς ΑΙ και θα μπορεί, μεταξύ άλλων, να «βλέπει» οχήματα, τον περιβάλλοντα χώρο, ακόμα και να προβλέπει ατυχήματα και να λαμβάνει προφυλάξεις.

Η Ολυμπία Οδός μπορεί να προσαρμόσει τα δίκτυα 5G χρησιμοποιώντας τις υποδομές της. Για παράδειγμα, οι κεραίες 5G μπορούν να εγκατασταθούν στους ιστούς και τους πυλώνες φωτισμού, ενώ επιπλέον δεδομένα μπορούν να διοχετευτούν μέσω των οπτικών ινών που είναι εγκατεστημένες στον αυτοκινητόδρομο, για τις οποίες έχουμε φροντίσει να έχουμε διαθεσιμότητα, πέραν των τυπικών αναγκών του αυτοκινητόδρομου. Όλα αυτά σε συνεργασία με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μιας που ήδη έχουν εγκαταστήσει σταθμούς βάσης στην περιοχή ευθύνης μας.

Πρόθεσή μας είναι να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία 5G και σε άλλους σκοπούς που αφορούν το έργο υποδομής, όπως είναι η εφαρμογή σεναρίων DR (disaster recovery) για την αποκατάσταση των πληροφοριακών συστημάτων στην περίπτωση μιας φυσικής καταστροφής ή στη χρήση εναλλακτικής διαδρομής για τις λειτουργίες μας στην περίπτωση που οι οπτικές ίνες καταστραφούν για τον οποιοδήποτε λόγο.

Παρακολουθούμε στενά όλες τις δράσεις που προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με το Σχέδιο Δράσης 5G, γνωστό ως «5G-MOBIX», το όραμα του οποίου είναι «να ανοίξει τον δρόμο προς μία βιώσιμη και κερδοφόρα ανάπτυξη 5G στην Ευρώπη και ακόμα περισσότερο να χρησιμοποιήσει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για να προωθήσει τις συνδεδεμένες και αυτοματοποιημένες λειτουργίες οδήγησης και έτσι να επιταχύνει την υιοθέτηση αυτοματοποιημένων οχημάτων».

Ποια άλλη εφαρμογή ή τεχνολογία μπορούμε να περιμένουμε από την Ολυμπία Οδό στο μέλλον;

Πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε την εφαρμογή για κινητά ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και όλες τις δυνατότητες που θα έχει όποιος την κατεβάσει στο κινητό του, πέραν φυσικά από το να βλέπει τον λογαριασμό του και να τον φορτίζει εύκολα και γρήγορα από όπου κι αν βρίσκεται.

Επίσης, στον τομέα της αειφορίας, αναπτύσσουμε πιλοτικά σε ένα parking του αυτοκινητόδρομου ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, το «Water from the air (ή «Νερό από τον αέρα»). Θα παρέχουμε καθαρό, φρέσκο, πόσιμο νερό στους ταξιδιώτες, το οποίο θα παράγεται από την υγρασία του αέρα χρησιμοποιώντας μόνο ενέργεια από τον ήλιο.

Έχουμε και άλλα σχέδια για τα οποία θα σας ενημερώνουμε σταδιακά.

Ποιο είναι το προσωπικό σας στοίχημα όχι μόνο για το 2021, αλλά και για την επόμενη ημέρα μετά την πανδημία;

Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας θα είναι μακροχρόνιες και σημαντικές στην κοινωνία και την οικονομία. Κατά συνέπεια θα πρέπει στο εξής οποιοσδήποτε οικονομικός ή επιχειρηματικός σχεδιασμός να περιλαμβάνει τα συμπεράσματα από τη μελέτη των επιπτώσεων αυτών.

Οι οργανισμοί που θα επιβιώνουν και θα αναπτύσσονται στο μέλλον θα είναι αυτοί που θα διαθέτουν μεγάλη ευελιξία, δημιουργικότητα και προσαρμοστικότητα ώστε να μπορούν άμεσα να αντεπεξέρχονται σε περιβαλλοντικές μεταβολές ακόμα κι αν αυτές έχουν μεγάλη ένταση και διάρκεια. Η συνολική απόδοση ενός έργου θα περιλαμβάνει πέρα από οικονομικούς δείκτες και δείκτες σχετικούς με την ασφάλεια εργαζόμενων και χρηστών, το περιβάλλον (μείωση του CO2 αποτυπώματος), εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα και την ανάπτυξη όλων των περιοχών από τους οποίους διέρχεται ο δρόμος μας.

Αυτό είναι το προσωπικό μου στοίχημα: Να μπορέσω να «διαβάσω» σωστά τα δεδομένα και να συμβάλω ουσιαστικά με τη δράση μου στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται. Γιατί θα είναι μια νέα πραγματικότητα, όχι επιστροφή σε ό,τι ξέραμε μέχρι χθες.